Τρεις μικροί μπαρόκ έρωτες με δίδυμα αδέρφια στο κέντρο της Αθήνας

Τρεις μικροί μπαρόκ έρωτες με δίδυμα αδέρφια στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
2

Έχουν υποστεί φθορές από συγκρούσεις, δακρυγόνα και καπνούς, τα έχουν βανδαλίσει, τα έχουν βάψει σε διάφορα χρώματα (πρόσφατα το ένα το έκαναν ροζ), έχουν περάσει σοβαρές περιπέτειες, τα έχουν απομακρύνει από το βάθρο τους για να τα συντηρήσουν (και έγινε χαμός επειδή ορφάνεψε η πλατεία), έχουν αγαπηθεί όσο λίγα αγάλματα αυτής της πόλης, έχουν γίνει σύμβολο μιας ολόκληρης περιοχής και μάρτυρες αμέτρητων γεγονότων -που μπορούν να γεμίσουν τόμους στην καταγραφή της ιστορίας της πλατείας Εξαρχείων. Οι «Τρεις Έρωτες» στέκονται στη θέση τους στο κέντρο της πλατείας από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, για περισσότερα από εκατό χρόνια, (από το 2009 αγναντεύουν τις γύρω πολυκατοικίες από λίγο ψηλότερο βάθρο για να είναι δυσκολότερο να γίνουν στόχος βανδαλισμού). Δεν ξέρω γιατί ονομάστηκαν «έρωτες», ίσως επειδή πάντα συνδέονταν με τη ρομαντική πλευρά της πλατείας, στη βάση τους έχουν γίνει άπειρα ερωτικά ραντεβού κι έχουν γεννηθεί ένα σωρό σχέσεις, ίσως επειδή είναι από τα πιο όμορφα αγάλματα της Αθήνας –κι ας μην πρόκειται ακριβώς για άγαλμα. Στην πραγματικότητα είναι ένας ορειχάλκινος φανοστάτης, ένας μεταλλικός στύλος που τον στολίζει μια σύνθεση από τρία αγοράκια που περιστρέφονται γύρω του (τρεις ολόσωμες παιδικές φιγούρες ύψους 1,30 μ., με στεφάνια στα μαλλιά). Στα χέρια τους κρατούν το πρώτο ένα αγγείο, το άλλο ένα έγχορδο μουσικό όργανο και το τρίτο ένα κοχύλι, ενώ ανάμεσά τους περιπλέκεται πολύπτυχο ύφασμα, καλύπτοντας ταυτόχρονα τα γυμνά σημεία τους. Την μπαρόκ σύνθεση συμπληρώνουν φυτικά διακοσμητικά και επαναλαμβανόμενα κυκλικά θέματα. Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς τοποθετήθηκαν στην πλατεία και κανείς δεν μπορεί να επιβεβαιώσει ποιος τα έχει φτιάξει. Χαμηλά στη μεταλλική βάση του γλυπτού υπάρχει η υπογραφή: A. DURENNE / Fondeur à Paris, δεν δηλώνει όμως το όνομα του καλλιτέχνη, αλλά του χυτηρίου που κατασκευάστηκαν. Το υλικό που είναι φτιαγμένα είναι ένα κράμα χαλκού, ενώ –σύμφωνα με την κ. Ζέττα Αντωνοπούλου που έχει κάνει μια εξαιρετική μελέτη για τα γλυπτά της Αθήνας (Τα Γλυπτά της Αθήνας, Υπαίθρια Γλυπτική 1834-2004, Εκδόσεις Ποταμός)- «δεν αποκλείεται και η χρήση χυτοσιδήρου σε κάποια τμήματα».

Τρεις μικροί μπαρόκ έρωτες με δίδυμα αδέρφια στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Οι Τρεις Έρωτες της πλατείας Εξαρχείων.

«Πρόκειται για έργα φιλοτεχνημένα στη Γαλλία» γράφει. «Η γνησιότητα της υπογραφής του χαλκοχύτη A. DURENNE στη μεταλλική βάση των φανοστατών, θα πρέπει να εξεταστεί. [Το χυτήριο του Antoine Durenne (1822-1895), στο Sommevoire, λειτούργησε από το 1855. Ειδικευόταν στη χύτευση γλυπτών και διακοσμητικών έργων τέχνης]. Στην περίπτωση που είναι γνήσια, η χρονολογία κατασκευής τους τοποθετείται μετά το 1900, καθώς παλιότερα το χυτήριο δούλευε αποκλειστικά με χυτοσίδηρο. Σημειώνουμε επίσης την ομοιότητα των μεταλλικών φανοστατών, ως προς τη θεματολογία και την μπαρόκ τεχνοτροπία, με τους γιγάντιους μεταλλικούς φανοστάτες που βρίσκονται στη γέφυρα του Αλεξάνδρου στο Παρίσι (Pont Alexandre III)». Εκτός από πιο μικρά, εδώ είναι και πιο σεμνά, στο Παρίσι είναι εντελώς γυμνά.  

Τρεις μικροί μπαρόκ έρωτες με δίδυμα αδέρφια στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Οι Τρεις Έρωτες της πλατείας Εξαρχείων.
Τρεις μικροί μπαρόκ έρωτες με δίδυμα αδέρφια στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Οι Τρεις Έρωτες της πλατείας Εξαρχείων.

Το αξιοπερίεργο είναι ότι δεν είναι οι μόνη τριάδα από «έρωτες» στην περιοχή. Ένα παρόμοιο ορειχάλκινο «δίδυμο» άγαλμα (αλλά όχι ακριβώς το ίδιο), υπάρχει στην πλατεία του Αγίου Γεωργίου στην Κυψέλη, και αυτό φανοστάτης με τρία αγοράκια ίδιου ύψους, μόνο που οι παιδικές φιγούρες εδώ κρατούν ένα κύπελλο, ένα κλαδί και ένα κέρας. Ο φανοστάτης της πλατείας Εξαρχείων καταλήγει σε πέντε στρογγυλά φωτιστικά. Από την κατασκευή του φανοστάτη στην Κυψέλη φαίνεται ότι και αυτός κατέληγε κάποτε σε πέντε φωτιστικά, παρόλο που σήμερα έχει τέσσερα.  Είναι άγνωστο πότε απομακρύνθηκε το κεντρικό που λείπει, σίγουρα έγινε πριν τη  δεκαετία του ’30, γιατί σε όλες τις φωτογραφίες μετά το 1930 εμφανίζεται με τέσσερα. Στη σκηνή του 1959 από τον Ηλία του 16ου του Αλέκου Σακελλάριου με τον Χατζηχρήστο και τον Βέγγο που φαίνεται το άγαλμα, είναι όπως και σήμερα.

Έχουν στη βάση τους την ίδια στάμπα, A. DURENNE, PARIS.

Τρεις μικροί μπαρόκ έρωτες με δίδυμα αδέρφια στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Οι Τρεις Έρωτες της πλατείας Αγίου Γεωργίου στην Κυψέλη.

Κάπου βρήκα ότι τα παρέλαβαν μαζί το 1909 και τοποθετήθηκαν σε διαφορετικά σημεία, αλλά κανείς δεν μπορεί να το επιβεβαιώσει.

Αυτό που έχει σημασία είναι ότι είναι μάλλον το τελευταίο «σήμα κατατεθέν» που έχει απομείνει σε κάθε πλατεία και σίγουρα είναι από τα πιο όμορφα γλυπτά της Αθήνας. Αν δεν τα έχεις δεις από κοντά, αξίζουν μια επίσκεψη.

Τρεις μικροί μπαρόκ έρωτες με δίδυμα αδέρφια στο κέντρο της Αθήνας Facebook Twitter
Κι άλλοι τρεις έρωτες, μεγαλύτεροι (και γυμνοί) στη γέφυρα της Αλεξάνδρας στο Παρίσι.
Living
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιοδυναμική καλλιέργεια: Οι νέοι αγρότες παρακολουθούν το φεγγάρι και τους πλανήτες και απλώνουν κοπριά μέσα σε θαμμένα κέρατα αγελάδας

Radio Lifo / Βιοδυναμική καλλιέργεια: Οι νέοι αγρότες παρακολουθούν το φεγγάρι και τους πλανήτες

Ένας «ακραίος» βιολογικός τρόπος καλλιέργειας που ακολουθούν λίγοι στη χώρα μας. Αν και δεν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που να υποστηρίζουν τις βιοδυναμικές πρακτικές, ωστόσο όσοι τις ακολουθούν ισχυρίζονται ότι καταφέρνουν να παραγάγουν προϊόντα υψηλής ποιότητας και θρεπτικής αξίας. Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τους βιοδυναμικούς καλλιέργητές Κώστα Βαρώτσο και Θοδωρή Κοντογιάννη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Δέσποινα Ισοπούλου μαθαίνει στους Αθηναίους τι πάει να πει floral design

Living / Η Δέσποινα Ισοπούλου μαθαίνει στους Αθηναίους τι πάει να πει floral design

Τρία χρόνια πριν, την άνοιξη του 2021, αποφάσισε να κάνει στροφή στην καριέρα της: άρχισε να ψάχνει τα διαθέσιμα θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα γύρω από τα λουλούδια και έφτιαξε το δικό της Eiko Flowers. Έτσι γεμίζει την πόλη με συνθέσεις και μπουκέτα που μοιάζουν να αναπνέουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
20 χρόνια μετά την «Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού», υπάρχει πλέον η τεχνολογία διαγραφής αναμνήσεων;

Tech & Science / 20 χρόνια μετά την «Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού», υπάρχει πλέον η τεχνολογία διαγραφής αναμνήσεων;

Σίγουρα είμαστε πολύ πιο κοντά στο να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την επιστήμη για να αλλάξουμε τις αναμνήσεις μας, από ό,τι ήμασταν πριν από μια εικοσαετία.
NEWSROOM
Paleo: Πώς ο Γιάννης Καϋμενάκης κατάφερε να δημιουργήσει ένα πετυχημένο wine bar εκτός πιάτσας, αποφεύγοντας το gentrification

Radio Lifo / Paleo: Πώς ένα wine bar στη μέση του πουθενά έκανε επιτυχία

Μακριά από το hip κέντρο, σε έναν δρόμο με εργοστάσια, συνεργεία και παλιά κτίρια, στην περιοχή Ρετσίνα κοντά στο λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται το wine bar Paleo. Δεν είναι χθεσινό μαγαζί, φέτος κλείνει τα 8 χρόνια λειτουργίας. H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον δημιουργό του Γιάννη Καϋμενάκη για το πώς κατάφερε να συνυπάρξει με μια ιστορική γειτονιά του Πειραιά που εξακολουθεί να ζει στους ρυθμούς της.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Το ice hockey στην Αθήνα είναι στην κυριολεξία το πιο κουλ πράγμα που είδαμε τελευταία

Living / Kύπλωπες και Τιτάνες παίζουν ice hockey στο Αιγάλεω

Μια καλά οργανωμένη ερασιτεχνική λίγκα κάνει γρήγορες τρίπλες, πέφτει με δύναμη στον πάγο, σηκώνεται και συνεχίζει. Κάποιοι έχουν βρει έναν διαφορετικό τρόπο να χαλαρώνουν μετά τη δουλειά και ο αγώνας που παρακολουθήσαμε είναι από τα πιο κουλ πράγματα που είδαμε τελευταία.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Ζώδια για την εβδομάδα 29/02 - 06/03/2024

Living / Οι αστρολογικές προβλέψεις της εβδομάδας (29/02 - 06/03/2024)

Ένα ταξίδι που προκύπτει σάς δίνει την ευκαιρία να συνδυάσετε την εργασία με την ψυχαγωγία, να κάνετε καινούργιες γνωριμίες με άτομα που έχετε κοινά ενδιαφέρονται και, κυρίως, να ερωτευτείτε.
ΜΑΡΙΒΙΚΥ ΚΑΛΛΕΡΓΗ