Με καρδιά από φλόγα, με μυαλό από πάγο

Με καρδιά από φλόγα, με μυαλό από πάγο Facebook Twitter
0

1. Ντερριντά και Αλήτες: Είναι γνωστό ότι ο Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν διάβαζε μανιωδώς γουέστερν, ενώ ο Βάλτερ Μπένγιαμιν ξεκοκάλιζε λαίμαργα κάθε αστυνομικό του Ζορζ Σιμενόν. Προς τα γουέστερν έχει δείξει επίσης την ευμένειά του ο πολύς William H. Gass, ένας φαινομενικά βαρύς κι ασήκωτος στοχαστής και συγγραφέας, ενώ ο Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, βλοσυρός και αυστηρός σε πολλά ζητήματα, ξεσπούσε σε βροντερά γέλια όταν έβλεπε «Χοντρό & Λιγνό». Οι αντιφάσεις δεν είναι μονάχα το αλατοπίπερο της ζωής αλλά και το κρυφό μας ορυχείο, στο οποίο καταφεύγουμε όταν έχουμε άμεση χρεία θησαυρών για προσωπική κατανάλωση και απόλαυση. Έτσι, καθώς το μπράντι στραφταλίζει στο ποτήρι και τα ξύλα τριζοβολούν στο τζάκι και το Στρογκανόφ ετοιμάζεται με κέφι και είμαι στο μισοΰπνι και δεν θέλω να κατεβώ απ' του ονείρου ταις νεφέλαις, αφήνω λίγο στην άκρη τα απανωτά αστυνομικά μου και πιάνω ξανά μανά και πάλι δοκίμια, πονήματα, κοινωνιολογίες, θεωρίες, φιλοσοφίες. Το τελευταίο έργο του Ζακ Ντερριντά (1930-2004) έφερε τον λίαν θελκτικό τίτλο Αλήτες (Voyous, 2004) και η καθηγήτρια Φιλοσοφίας Penelope Deutscher στο βιβλίο της Ντερριντά (μτφρ. Ιωάννα Ναούμ, εκδ. Πατάκης) σημειώνει: «Στους Αλήτες, ο Ντερριντά μας υπενθυμίζει ότι η δημοκρατία είναι στοιχειωμένη από μια αδυνατότητα: από την ελευσόμενη δημοκρατία. Η ελευσόμενη δημοκρατία δεν είναι καθαρό ιδεώδες: είναι μια αδυνατότητα – αλλά την ίδια στιγμή είναι "και μετά βίας δυνατή"». Η Deutscher επισημαίνει ότι ο διεισδυτικός και πολυσυζητημένος στοχαστής ήλπιζε έτσι να δώσει μιαν αντιαυταρχική ώθηση στην πολιτική της αποδόμησης.

Penelope Deutscher - Ντερριντά. Μετάφραση: Ιωάννα Ναούμ. Εκδόσεις: Πατάκης. Σελίδες: 195.2. Ευσταθιάδης και Λεπταίσθητοι: «Κοίτα μη γίνεις ο Ρασκόλνικοφ της μαλακίας, όπως λέει ο Ροθ που, υποτίθεται, εκτιμάς. Δεν έχεις μέσα σου ούτε τον δαίμονα, ούτε τον Οθέλλο». Τρομερή φράση! Τεχνουργεί, πάντα ταχυδακτυλουργικώς και ταχυπνευματικώς ο Γιάννης Ευσταθιάδης (Αθήνα, 1946), παίζοντας με τις λέξεις, με τις έννοιες, με τις άνοιες, με τις πλέξεις, με τις γεύσεις. Εδώ, στο Εκατό – 100 (εκδ. Μελάνι), παίζει και με τους αριθμούς, θαρρείς αντικατοπτρίζοντας το 360 (εκδ. Πατάκης) του Αχιλλέα Κυριακίδη, του άλλου λεπταίσθητου. Την Αθανασία των Σκύλων του τρίτου λεπταίσθητου, του Κώστα Μαυρουδή, την αναμένουμε αυτές τις μέρες (από τις εκδόσεις Πόλις). Εκατό τοις εκατό εκατόγχειρας, ο Ευσταθιάδης συνθέτει εκατό κείμενα όλα με θέμα τον αριθμό εκατό. Παιδί του Oulipo, του περιλάλητου Εργαστηρίου Δυνητικής Λογοτεχνίας, κλείνει το μάτι στον Ζορζ Περέκ και γράφει ταξινομώντας, ταξινομεί γράφοντας, παρασύροντας και τους άλλους, π.χ. τον ζωγράφο Γιώργο Χατζημιχάλη, να προβούν σε μια έκλυση των βυθών και να υπερβούν τα εσκεμμένα ώστε να φτάσουν και πάλι στην ουσία, ήτοι στη συγκίνηση: «Με πολλές εικόνες 100 λέξεων εν σειρά, ο ζωγράφος έφτιαξε σιγά σιγά ένα ψηφιδωτό που δεν είχε ούτε λέξεις ούτε εικόνες, αλλά τους ήχους του έρωτα και της μοναξιάς, την αφή του χρόνου και την ασπρόμαυρη γεύση του θανάτου».

Κ. Μ. Νewton - Η λογοτεχνική θεωρία του εικοστού αιώνα. Μετάφραση: Αθανάσιος Κατσικερός & Κώστας Σπαθαράκης. Εκδόσεις: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Σελίδες: 531.3. Εμείς και οι μεταμοντέρνοι: Ένας πολύτιμος τόμος. Ανθολόγιο κειμένων που φρόντισε ο K. M. Newton. Η λογοτεχνική θεωρία του εικοστού αιώνα. Όντως, δεν λείπει τίποτα. Από τον Ρολάν Μπαρτ και τον Paul de Man μέχρι τον Stanley Fish και τον αναπόφευκτο Ζακ Ντερριντά. Εμμένω στη σ. 465, γιατί ο καταιγισμός που στεγάζεται εδώ είναι η καταγωγική περιοχή μας, είναι η παρατεταμένη έκρηξη εντός της οποίας κάποιοι κληθήκαμε να ζήσουμε και να δημιουργήσουμε – ένα μαγικό μακελειό που όσοι το έζησαν ξέρουν τι θα πει ρυτίδες στην ψυχή και καυτή υπέρβαση μαζί και επιβίωση: «Η απαρίθμηση των όσων επακολουθούν παίρνει αυτομάτως χαρακτήρα εμπειρικό, χαώδη, ανομοιογενή: Άντι Γουόρχολ και Ποπ Αρτ, αλλά συνάμα φωτορεαλισμός και, πέραν αυτού, "νέος εξπρεσιονισμός"~ στη μουσική, η στιγμή του Τζον Κέιτζ, αλλά και η σύνθεση κλασικού και "λαϊκού" ύφους που συναντάμε σε συνθέτες όπως ο Φιλ Γκλας και ο Τέρι Ράιλι, αλλά και η πανκ και η νιου γουέιβ ροκ, στον κινηματογράφο ο Γκοντάρ, η μετά από αυτόν εποχή και το πειραματικό σινεμά και βίντεο~ από τη μία ο Μπάροουζ, ο Πίντσον ή ο Ίσμαηλ Ριντ, από την άλλη το γαλλικό nouveau roman και οι διάδοχοί του, και μαζί του οι ανήσυχες νέες τάσεις της λογοτεχνικής κριτικής που βασίζονταν σε μια νέα αισθητική της κειμενικότητας ή της écriture». Ένας παροξυσμός δημιουργικότητας, ένας ίλιγγος επινοητικότητας, ένα ξέφρενο πανηγύρι των ρυθμών και των στυλ, μια πολυεπίπεδη πραγμάτωση του ανθρώπου σε βάθος και πλάτος και μήκος, ένα γόνιμο χάος για το οποίο και πάλι κάνουν λόγο η θεωρία και η ποίηση, η πεζογραφία και η ζωγραφική, έστω σπασμωδικά και αμήχανα στην άχαρη αλλά λίαν ενδιαφέρουσα εποχή μας. Πάντως, εμείς από κει περάσαμε. Και ήταν ωραίο πανηγύρι, μ' όλους τους κινδύνους.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ