Δοκίμιο & Δέλεαρ & Δόκανο

Δοκίμιο & Δέλεαρ & Δόκανο Facebook Twitter
0
Δοκίμιο & Δέλεαρ & Δόκανο Facebook Twitter
Αλμπέρ Καμύ

1. Aλμπέρ Καμύ: Εκατό χρόνια από τη γέννησή του, πάντα επίκαιρος, πάντα μες στις συζητήσεις, πάντα με τον Ξένο και την Πτώση στα μυθιστορήματα που μένουν ανοξείδωτα και τρέχεις να τα ξαναπιάσεις κάθε μερικά χρόνια, ιδίως ύστερα από τον κορεσμό που φέρνουν οι απανωτές επαφές με την πολύ φρέσκια/τρέχουσα παραγωγή.

Αλμπέρ Καμύ - Επαναστατημένος Άνθρωπος. Μτφρ.: Νίκη Καρακίτσου-Dougé & Μαρία Κασαμπάλογλου-Roblin. Σελίδες: 501. Εκδόσεις ΠατάκηΣτον Επαναστατημένο Άνθρωπο (μτφρ. Νίκη Καρακίτσου-Dougé & Μαρία Κασαμπάλογλου-Roblin, εκδ. Πατάκη), το βιβλίο που το μεταφέρω από το γραφείο στο κομοδίνο κι από κει στο καφενείο, όπου βρεθώ κι όπου σταθώ τον τελευταίο καιρό, ο Καμύ επιτυγχάνει μια κριτική σύνοψη των εξεγέρσεων, εστιάζοντας σε ό,τι πιο ρομαντικό και ό,τι πιο ανθρώπινο, συνεπώς ό,τι πιο επικίνδυνο και ολέθριο ενέχουν. Στις σελίδες του Επαναστατημένου Ανθρώπου βρίσκεις τη συναρπαστική πληροφορία ότι Ρώσοι διανοούμενοι είχαν κάνει έμμετρη τη Λογική του Έγελου, ενώ παρελαύνουν όλα εκείνα τα ονόματα που είχαν κάνει φλεγόμενη την εφηβεία μας και μας πέταξαν έξω από το κρουαζιερόπλοιο που θα μπορούσε να γίνει, και ευτυχώς δεν έγινε, η ζωή μας: Ρεμπώ, Λοτρεαμόν, Νίτσε, Μπρετόν, Μπακούνιν, Νετσάγιεφ, Χέγκελ.

«Μπορούμε να πούμε με σιγουριά», διατείνεται ο Καμύ, «πως ο Χέγκελ εκλογίκευσε τα πάντα μέχρι παραλογισμού. Παράλληλα, όμως, έδινε στη λογική έναν παράλογο παλμό, εμπλουτίζοντάς τη με μια υπερβολή της οποίας βλέπουμε τώρα τα αποτελέσματα. Η γερμανική σκέψη εισήγαγε απρόοπτα μια ακαταμάχητη αλλαγή στην αποτελματωμένη σκέψη της εποχής της. Η αλήθεια, η λογική και η δικαιοσύνη ενσωματώθηκαν απότομα στο γίγνεσθαι του κόσμου» (σ. 221). Ας σημειώσουμε, παρεμπιπτόντως, ότι μας είχε συνεπάρει στα χρόνια τα παλιά η δυσεύρετη πια έκδοση του Μπουκουμάνη, πολυτονική, σκληρόδετη, με εξώφυλλο στυλ Μοντριάν, σε μετάφραση της λίαν εκλεκτής Τζούλιας Τσιακίρη.

2. Mισέλ Φουκώ x 3: «Για μένα, το να γράφεις είναι μια δραστηριότητα στο έπακρο τρυφερή, χνουδωτή. Μισέλ Φουκώ - Ο ωραίος κίνδυνος. Μτφρ.: Νίκος Ηλιάδης. Σελίδες: 77. Εκδόσεις ΆγραΌταν γράφω, έχω κάτι σαν εντύπωση βελούδου. Για μένα, η ιδέα μιας βελούδινης γραφής μοιάζει οικείο θέμα, στα όρια ευπάθειας και αντιληπτικότητας, που δεν παύει να στοιχειώνει το πρόταγμα γραφής μου, να καθοδηγεί τη γραφή μου όσο γράφω, που μου επιτρέπει ανά πάσα στιγμή να επιλέξω τις εκφράσεις που θέλω να χρησιμοποιήσω. Το βελούδινο, για τη γραφή μου, είναι ένα είδος κανονιστικής εντύπωσης» (Μισέλ Φουκώ, Ο ωραίος κίνδυνος, μτφρ. Νίκος Ηλιάδης, εκδ. Άγρα).

Μισέλ Φουκώ - Επιλογή από τα Dits et écrits. Μτφρ.: Θανάσης Λάγιος. Σελίδες: 115. Εκδόσεις Στιγμή«Ο Φουκώ δεν στέκει στην κορυφή ενός βράχου, δεν εποπτεύει από ψηλά την ολότητα, καθώς δεν συγκροτεί a priori το αντικείμενό του και, για όποιον δεν είναι Θεός, το να το συγκροτεί ο ίδιος θα ήταν ο μόνος τρόπος για να το εποπτεύει. Δεν ξέρει πού θα βρισκόταν σε έναν χάρτη της ολότητας, ούτε τι μπορεί να υπάρχει πέρα από τα όρια» (Πωλ Βεν, Φουκώ, Η σκέψη του, η προσωπικότητά του, μτφρ. Γιώργος Καράμπελας, εκδ. Εστία).

Πωλ Βεν - Φουκώ, Η σκέψη του, η προσωπικότητά του. Μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας. Σελίδες: 277. Εκδόσεις Εστία«Κατά βάθος δεν αγαπώ το γράψιμο. Είναι μια δραστηριότητα που πάρα πολύ δύσκολα την ελέγχεις. Το γράψιμο δεν με ενδιαφέρει παρά στον βαθμό κατά τον οποίο ενσωματώνεται στην πραγματικότητα μιας μάχης, στην καθαρότητα ενός εργαλείου, μιας τακτικής, μιας φωτοχυσίας. Δεν θα ήθελα παρά να είναι τα βιβλία μου ένα είδος νυστεριού, βόμβας μολότωφ ή νάρκης και να απανθρακώνονται μετά τη χρήση, όπως τα πυροτεχνήματα» (Μισέλ Φουκώ, Επιλογή από τα Dits et écrits, μτφρ. Θανάσης Λάγιος, εκδ. Στιγμή).

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Βιβλίο / «Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Ο Ντόναλντ Σασούν, ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και άλλοτε στενός φίλος, συνεργάτης και επιμελητής των βιβλίων του Έρικ Χoμπσμπάουμ, μιλά στη LiFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Βιβλίο / Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Η συγγραφέας του βιβλίου “Diva”, Ντέζι Γκούντγουιν, τονίζει με άρθρο της στον Guardian ότι το να χαρακτηρίζει κανείς τη ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας τραγική, σημαίνει ότι την αδικεί κατάφωρα.
THE LIFO TEAM
Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Βιβλίο / Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Ο Βρετανός ιστορικός Πολ Κάρτλετζ αποκαθιστά την ιστορική πόλη της αρχαιότητας που αντιμετώπιζαν υπεροπτικά οι Αθηναίοι. Δείχνει πώς τα θηβαϊκά θέματα επιβιώνουν στη σύγχρονη τέχνη, γράφει για τον Επαμεινώνδα που είχε έναν μόνο τραχύ μανδύα, παρουσιάζει την κοινωνία που δημιουργεί τον Ιερό Λόχο, ένα στρατιωτικό σώμα που αποτελείται αποκλειστικά από εραστές και ερώμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής

Βιβλίο / Oι δωσίλογοι, ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας

Μέσα από την έρευνά του σε αρχεία που μέχρι σήμερα παραμένουν κλειστά ο ιστορικός Μενέλαος Χαραλαμπίδης εξετάζει τα γεγονότα και τα πρόσωπα που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς κατακτητές σε μια πολύπαθη και αιματηρή για την Αθήνα περίοδο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πρώτο μυθιστόρημα της Καλλιρρόης Παρούση μπήκε στα ευπώλητα από στόμα σε στόμα

Βιβλίο / Το πρώτο μυθιστόρημα της Καλλιρρόης Παρούση μπήκε στα ευπώλητα από στόμα σε στόμα

Το Λίγα Λόγια για μένα της Καλλιρρόης Παρούση είναι ένα μυθιστόρημα με ποιητικό λόγο που το νεανικό κοινό το ανακάλυψε μέσω word of mouth. Και όπως λέει και ένας φίλος της «ένα καλό βιβλίο είναι σαν μία νάρκη, δεν ξέρεις σε ποιανού την ψυχή θα σκάσει».
M. HULOT
Γκαζμέντ Καπλάνι «Με λένε Ευρώπη»

Το πίσω ράφι / «Με λένε Ευρώπη»: Το βιβλίο ενός Αλβανού μετανάστη για τις περιπέτειές του στην Ελλάδα

Ο Γκαζμέντ Καπλάνι εναλλάσσει την εμπειρία του στην Ελλάδα με τις μικρές οδύσσειες ανθρώπων που άφησαν πίσω την πατρίδα τους, σε ένα βιβλίο που κινείται διαρκώς μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας και καταπιάνεται με το ανεξάντλητο θέμα της μετανάστευσης και της ταυτότητας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Larry Gus διάβασε τον «Οδυσσέα» του Τζόις περπατώντας τους δρόμους της Αθήνας

The Book Lovers / Ο Larry Gus διάβασε τον «Οδυσσέα» του Τζόις περπατώντας τους δρόμους της Αθήνας

O Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον μουσικό και συνθέτη Larry Gus, aka Παναγιώτη Μελίδη, για τα βιβλία που επηρέασαν τη μουσική του. Πρόκειται για έναν εντελώς ιδιοσυγκρασιακό αναγνώστη.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Μέχρι τον Αύγουστο»: Το ‘χαμένο’ μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες έπρεπε να παραμείνει χαμένο

Βιβλίο / «Μέχρι τον Αύγουστο»: Το «χαμένο» μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες έπρεπε να παραμείνει χαμένο

Το βιβλίο προσφέρει στιγμιαίες απολαύσεις, αλλά είναι ολοφάνερα ημιτελές και πολλά σημεία του μοιάζουν τόσο κακογραμμένα που καθιστούν απολύτως κατανοητή την επιθυμία του συγγραφέα να μην εκδοθεί ποτέ.
THE LIFO TEAM
Ο σουρεαλιστικός «συντε(λο)γοτεχνικός» κόσμος του Αχιλλέα ΙΙΙ

Βιβλίο / Ο σουρεαλιστικός «συντε(λο)γοτεχνικός» κόσμος του Αχιλλέα ΙΙΙ

Ο βραβευμένος συγγραφέας που μόλις κυκλοφόρησε τη συλλογή διηγημάτων του με τον διφορούμενο τίτλο «Τέλος Πάντων» εξηγεί, μεταξύ πολλών άλλων, γιατί τον απασχολούσε συνέχεια το τέλος του κόσμου, σε σημείο που του έγινε εμμονή.
M. HULOT
Πέρα από τις Ακυβέρνητες πολιτείες: O Τσίρκας, ο Σεφέρης, ο Κοτζιάς και η Χούντα του 1967

Lifo Mini – Series / Πέρα από τις Ακυβέρνητες Πολιτείες: O Τσίρκας, ο Σεφέρης, ο Κοτζιάς και η Χούντα του '67

H Κωνσταντίνα Βούλγαρη σκιαγραφεί την προσωπικότητα του Στρατή Τσίρκα, μιλά για τη φιλία του με τον Σεφέρη, την πολιτική του δράση μέσα στη Δικτατορία, αλλά και για το πώς έπεισε τον Παύλο Ζάννα να μεταφράσει Προυστ, μέσα στη φυλακή. Στο podcast ακούγονται για πρώτη φορά αποσπάσματα από διάλεξη που είχε δώσει ο Σ. Τσίρκας μαζί με τον Α. Kοτζιά.
THE LIFO TEAM
Σέρχιο Πιτόλ «Συζυγική ζωή»

Το Πίσω Ράφι / «Η συζυγική ζωή»: Η απολαυστική σάτιρα του Σέρχιο Πιτόλ για τις δηλητηριασμένες σχέσεις

Μέσα από τις απέλπιδες προσπάθειες μιας γυναίκας ν’ απαλλαγεί οριστικά από τον άπιστο σύζυγό της, με τη λοξή και ειρωνική ματιά του, ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους Λατινοαμερικανούς συγγραφείς μεταμορφώνει σε φάρσα αυτό που άλλοι θα έβλεπαν ως τραγωδία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Paul Lynch

Βιβλίο / Paul Lynch: «Υπάρχουν συγγραφείς που παίζουν στο κέντρο του γηπέδου, εγώ παίζω στα άκρα»

Ο πέμπτος Ιρλανδός συγγραφέας που παίρνει το Booker εξηγεί στη Βένα Γεωργακοπούλου γιατί στην Ιρλανδία βγαίνουν τόσο σημαντικά βιβλία, περιγράφει πως σε μια λαϊκή σχολίασαν το βραβευμένο βιβλίο του ως «πολύ μαύρο» και πως αν καθόταν να γράψει κάτι για να κερδίσει, αυτό δεν θα ήταν το «Τραγούδι του προφήτη».
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ