Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ

0

Ο πιο διάσημος ζωγράφος της Νορβηγίας, ο Έντβαρτ Μουνκ, δημιουργός της Κραυγής (The Scream), πειραματίστηκε επίσης με τη φωτογραφία. Εξερευνώντας τα όρια του νέου, για την εποχή του, καλλιτεχνικού μέσου, ο Μουνκ αξιοποίησε διάφορες φωτογραφικές πρακτικές και δημιούργησε αποκαλυπτικές αυτοπροσωπογραφίες που τεκμηρίωσαν τη ζωή του.

Η πρώτη του επαφή με τη φωτογραφία ξεκινά στο Βερολίνο το 1902, με την αγορά μιας κάμερας Kodak. Αρχικά εκπαιδεύτηκε στις βασικές αρχές του μέσου, έκανε τις δικές του εκτυπώσεις, απεικόνισε φίλους στον δρόμο και τεκμηρίωσε μια έκθεση των έργων του στη Νορβηγία. Στη συνέχεια διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.

Η σχέση του με τη φωτογραφία σταμάτησε προσωρινά το 1908-09. Αφορμή στάθηκε ο επεισοδιακός χωρισμός του με την ερωμένη του Tulla Larsen (με ένα πιστόλι ακρωτηρίασε ένα από τα δάχτυλά του). Ο Μουνκ τότε έζησε μια περίοδο μεγάλης συναισθηματικής έντασης που κορυφώθηκε με τη θεραπεία του στην ιδιωτική κλινική του Δρ. Daniel Jacobson στην Κοπεγχάγη (1908-09). Μετά από μια παύση σχεδόν δύο δεκαετιών, πήρε ξανά την κάμερα το 1927. Αυτή η δεύτερη φωτογραφική του περίοδος διήρκεσε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1930.

Διερευνώντας τους πειραματισμούς του, εκμεταλλεύτηκε τη δυναμική «ελαττωματικών» πρακτικών, όπως η παραμόρφωση, η θολή κίνηση, οι εκκεντρικές γωνίες κάμερας, οι διπλοεκθέσεις, οι υπερεκθέσεις και άλλα φωτογραφικά «λάθη» και φωτογράφισε τον εαυτό του και το άμεσο περιβάλλον του με τρόπους ποιητικούς.


Ο Μουνκ ήταν από τους πρώτους καλλιτέχνες στην ιστορία που τράβηξαν «selfies». Όπως οι πίνακες ζωγραφικής, οι εκτυπώσεις και τα γραπτά του, οι ερασιτεχνικές φωτογραφίες του αφορούν συχνά την αυτοπροσωπογραφία. Μερικές φορές σκηνοθέτησε τον εαυτό του και τους ανθρώπους γύρω του σχεδόν θεατρικά.

Φαίνεται πως, με το ίδιο πάθος που ο Νορβηγός καλλιτέχνης εφηύρε τεχνικές και προσεγγίσεις στη ζωγραφική και τη γραφική τέχνη, πειραματίστηκε και με το φωτογραφικό του υλικό και το μετέτρεψε σε ασυνήθιστα μοτίβα. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης ήταν συχνότατα το πειραματικό θέμα.

Σε αντίθεση με τους πίνακες του, ο Μουνκ ποτέ δεν παρουσίασε τις φωτογραφίες του. Ωστόσο, το 1930 έγραψε: «Έχω μια παλιά κάμερα με την οποία έχω τραβήξει αμέτρητες φωτογραφίες του εαυτού μου, συχνά με εκπληκτικά αποτελέσματα... Κάποια μέρα, όταν θα είμαι μεγάλος και δεν θα έχω τίποτα καλύτερο να κάνω παρά να γράψω την αυτοβιογραφία μου, όλα μου τα πορτρέτα θα δουν ξανά το φως της ημέρας».

Η έκθεση The Experimental Self: Edvard Munch's Photography (29 Οκτωβρίου 2020 - 31 Ιανουαρίου 2021) στο National Nordic Museum, στο Σιατλ, παρουσιάζει τη φωτογραφική πλευρά του σπουδαίου καλλιτέχνη. Έχοντας δανειστεί υλικό από το Munch Museum στο Όσλο της Νορβηγίας, αυτή η έκθεση, που περιλαμβάνει περίπου 60 φωτογραφίες και θραύσματα ταινιών, σε διάλογο με πίνακές του, υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ της ερασιτεχνικής φωτογραφίας και του πιο αναγνωρισμένου έργου του ως καλλιτέχνη.

Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στον κήπο, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο με γλυπτό. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με μοντέλο στην παραλία, Warnemünde,1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Γυμνό αυτοπορτρέτο, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Νοσοκόμα στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Νοσοκόμα στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ στο στούντιό του στο Ekely στα 75α γενέθλιά του. Φωτό: Ragnvald Vaering, ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στο στούντιό του στο Βερολίνο. 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στο στούντιό του στο Βερολίνο. 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Η οικονόμος του, Ekely, 1932. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Φλιπς στη βεράντα, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο μπροστά στο έργο “Metabolism”, Ekely, 1931-32. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο κήπος στο σπίτι της Pilestredet, στο πανεπιστήμιο της Kristiania, 1902(?). ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Πορτρέτο του Μουνκ. Άγνωστος φωτογράφος. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτέτο με πίνακες, Ekely, 1930. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Έντβαρτ Μουνκ (1863-1944). Αυτοπορτρέτο στο Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Κανάλι στο Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με τη Rosa Meissner στην παράλια, Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Μουνκ με τη Rosa Meissner, Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο στην ιδιωτική κλινική της Κοπεγχάγης του Δρ. Daniel Jacobson, Κοπενχάγη, 1908-09. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Έντβαρτ Μουνκ και η οικονόμος του Warnemünde, 1907. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Μοντέλο στο στούντιο, Βερολίνο, 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Γυμνό αυτοπορτρέτο, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο σε δωμάτιο, Åsgårdstrand, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο σε δωμάτιο, Åsgårdstrand, 1906. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Edvard Munch και ο Ludvig Ravensberg, Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Έκθεση στο Blomqvist, Kristiania, 1902. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Ο Ludvig Ravensberg στο Åsgårdstrand, 1904. ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
Η Karen Bjølstad και η Inger Munch 1902(?). ©National Nordic Museum
Οι αποκαλυπτικές selfies του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
 

Edvard Munchs films

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT
Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM
Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ