Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Le Corbusier, Κανόνες του φωτός, Couvent Sainte-Marie de la Tourette, Eveux, Γαλλία, 2007. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.

Ελέν Μπινέ: Η φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση

0

Όταν το πρώτο κτίριο της Ζάχα Χαντίντ ήταν υπό κατασκευή στη Γερμανία, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ανέθεσε στη φωτογράφο Ελέν Μπινέ να το φωτογραφίσει. Επρόκειτο για το έργο Vitra στο Weil am Rhein, έναν πυροσβεστικό σταθμό που σήμερα είναι από τα πιο διάσημα έργα της Χαντίντ.

Η Μπινέ σκαρφάλωσε σε σκαλωσιές και γερανούς για να φωτογραφίσει το εργοτάξιο και η Χαντίντ λάτρεψε τις εικόνες. Έκτοτε η Ελέν Μπινέ φωτογράφιζε κάθε έργο της Χαντίντ, από τη θεμελίωση μέχρι την ολοκλήρωσή του.

Οι φωτογραφίες έκαναν τα κτίρια να μοιάζουν με αφηρημένη τέχνη. «Οι καλλιτεχνικές της ερμηνείες ήταν παρόμοιες με τον τρόπο που θα φτιάχναμε τα σχέδιά μας», λέει ο αρχιτέκτονας Πάτρικ Σουμάχερ, συνεργάτης της Χαντίντ και διευθυντής σήμερα του αρχιτεκτονικού της γραφείου. «Μερικές φορές, υπάρχουν φωτογράφοι που συμπεριφέρονται σαν ντίβες, πολύ δύσκολοι. Η Ελέν ήταν και είναι ήσυχη, γλυκομίλητη και σεμνή».

Η Ελέν Μπινέ και το σημαντικό της έργο τιμάται σήμερα σε μια ατομική έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου (έως τις 23 Ιανουαρίου), με περίπου 90 -κυρίως ασπρόμαυρες- εικόνες κτιρίων από συνεργασίες της με δώδεκα αρχιτέκτονες όπως ο Λε Κορμπιζιέ, ο Ντάνιελ Λίμπεσκιντ και ο Πέτερ Τσούμτορ.

«Χαίρομαι πολύ που βλέπω τη φωτογράφηση αρχιτεκτονικού χώρου να ανυψώνεται στο επίπεδο της φωτογραφίας πορτρέτου και τοπίων. Δεν είναι μόνο επάγγελμα ή υπηρεσία, αλλά και μια μορφή τέχνης» λέει η Ελέν Μπινέ.

Είτε πρόκειται για μπρουταλισμό της δεκαετίας του 1970 είτε για μια εκκλησία του 18ου αιώνα, η Μπινέ αποκαλύπτει το φως, τον χώρο και τη μορφή που ενώνουν την αρχιτεκτονική, αποτυπώνοντας τα βασικά της στοιχεία μέσα από μια διερευνητική, στοχαστική προσέγγιση.

Η Μπινέ έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο τα τελευταία 30 χρόνια για να φωτογραφίσει ιστορικά και σύγχρονα κτίρια, καθώς και έργα υπό κατασκευή.Είναι μια από τις πιο διάσημες φωτογράφους αρχιτεκτονικής και πολλοί αρχιτέκτονες στράφηκαν σε αυτή για να ερμηνεύσουν το έργο τους.

Είτε πρόκειται για μπρουταλισμό της δεκαετίας του 1970 είτε για μια εκκλησία του 18ου αιώνα, η Μπινέ αποκαλύπτει το φως, τον χώρο και τη μορφή που ενώνουν την αρχιτεκτονική, αποτυπώνοντας τα βασικά της στοιχεία μέσα από μια  διερευνητική, στοχαστική προσέγγιση.

Χρησιμοποεί αναλογική κάμερα και τα περισσότερα έργα της είναι τυπωμένα στο χέρι σε ασπρόμαυρο, στο στούντιο της, ένα πρώην εργαστήριο χάλυβα στο Βόρειο Λονδίνο. Η αξία της δουλειάς της έγκειται στην καταπληκτική αλληλεπίδραση μεταξύ της αρχιτεκτονικής και του οράματος ενός καλλιτέχνη.

Η Μπινέ μεγάλωσε στη Ρώμη όπου οι Ελβετοί και Γάλλοι γονείς της, ένας φλαουτίστας και μια πιανίστα, μάθαιναν τα τέσσερα παιδιά τους μουσική στο σπίτι. Η νεαρή Ελέν σπούδασε βιολί και χορό και στη συνέχεια επέλεξε να κάνει καριέρα στα εικαστικά. Σπούδασε σχέδιο στη Ρώμη και φωτογραφία μόδας και διαφήμισης και αποφάσισε ότι η εμπορική φωτογραφία δεν ήταν για εκείνη.

Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Atelier Peter Zumthor, Bruder Klaus Field Chapel, Wachendorf, Γερμανία, 2009. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.

Μετά από μια θητεία ως εσωτερική φωτογράφος στο Grand Théâtre de Genève, μετακόμισε στο Λονδίνο τη δεκαετία του 1980 για να συναντηθεί με τον μελλοντικό σύζυγό της, τον αρχιτέκτονα Raoul Bunschoten, ο οποίος συνέβαλε καθοριστικά στο να στρέψει το ενδιαφέρον της στην αρχιτεκτονική. Δίδαξε στο Architectural Association School of Architecture (AA), του οποίου ο διευθυντής, Alvin Boyarsky, της ανέθεσε να φωτογραφίζει κτίρια για βιβλία.

Η Ζάχα Χαντίντ είχε γράψει για την Ελέν Μπινέ ότι «η φωτογραφία της με βοήθησε να ανακαλύψω πρόσθετες χωρικές εντάσεις και ατμοσφαιρικές αποχρώσεις, επιτρέποντάς μου να δω την ομορφιά σε απροσδόκητα μέρη».

Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, έλαβε ένα τηλεφώνημα από μια άλλη σημαντική προσωπικότητα της καριέρας της: τον Ελβετό αρχιτέκτονα Πέτερ Τσούμτορ, ο οποίος ήθελε να εκδώσει ένα βιβλίο με εικόνες κτιρίων. «Ανεβήκαμε σε ένα βουνό και μιλήσαμε για τη μορφή, το σχέδιο, τις φωτογραφίες. Ήταν μια φανταστική συνεργασία» είπε η Μπινέ.

Το 2019, η Ελέν Μπινέ έλαβε το βραβείο Ada Louise Huxtable, για τη συνεισφορά της ως γυναίκας στην αρχιτεκτονική. Όταν φωτογραφίζει λέει ότι νιώθει όπως ένας μουσικός που στέκεται μπροστά σε ένα μεγάλο κοινό. «Εκείνη τη στιγμή, πρέπει να είσαι ο καλύτερος εαυτός σου, να στρέψεις και το μυαλό σου σε ένα μέρος, για να μη χάσεις αυτήν τη μοναδική στιγμή».

Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Lingering Garden, Κήποι Suzhou, Κίνα, 2018. Φωτο: Ιδιωτική Συλλογή, courtesy Large Glass, Λονδίνο. © Hélène Binet

Οι φωτογράφοι κτιρίων δεν είναι ιδιαίτερα γνωστοί στο ευρύ κοινό. Η Μπινέ τραβά φωτογραφίες της ζωής που δεν μπορείς να δεις, με πράγματα που υπονοούνται αντί να εμφανίζονται, εκτός πλάνου ή παρασκηνιακά.

Η δουλειά της, αν και εξειδικευμένη, δεν είναι μόνο ένας φορέας πληροφοριών για το πώς συναρμολογούνται τα κτίρια. Είναι και ένας τρόπος για να τα δει κάποιος ως όμορφα αντικείμενα και ως σύμπαντα για να κατοικήσει η φαντασία. Η τέχνη της είναι σπουδαία γιατί μέσα από τις βασικές πτυχές των έργων μεγάλων αρχιτεκτόνων επιτρέπει στις εικόνες της να έχουν τη δική τους ταυτότητα. Φορτωμένη με τις βαλίτσες του εξοπλισμού της, τριπόδια, μηχανές και φιλμ, βρήκε σε αυτήν τη μορφή φωτογραφίας, που δεν απαιτεί γρήγορη παράδοση, τον εαυτό της. Ανάμεσα στα έργα που εκθέτει υπάρχει η πλακόστρωση που δημιούργησε ο αρχιτέκτονας και ζωγράφος Δημήτρης Πικιώνης γύρω από την Ακρόπολη τη δεκαετία του 1950.

Αν κανείς παρατηρήσει τις φωτογραφίες της Μπινέ γοητεύεται από το φως και το πώς πέφτει πάνω σε υλικά όπως η λειασμένη πέτρα ή το τραχύ σκυρόδεμα. Οι φωτεινές περιοχές αναδύονται από τα βάθη ενός σκότους και τα μάτια βλέπουν αποχρώσεις που ακόμα και οι έγχρωμες εικόνες δεν μπορούν να αποδώσουν.

Η Μπινέ δεν κρύβει την αγάπη της για το φιλμ, λέγοντας ότι παρά την προσοχή της στη λεπτομέρεια, μπορεί να εμφανιστούν ελαττώματα στην έκθεση ή την εστίαση και υποστηρίζει ότι «το λάθος είναι μια εκπληκτική ανθρώπινη αξία. Σε πάει κάπου που δεν ήξερες».

Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Zaha Hadid Architects, Riverside Museum, Γλασκώβη, Ηνωμένο Βασίλειο, 2010, 2010. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.
Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Atelier Peter Zumthor, Therme Vals, Graubünden, Ελβετία, 2006. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.
Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Le Corbusier, Couvent Sainte-Marie de la Tourette, Eveux, Γαλλία, 2002. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.
Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Gottfried Böhm, Εκκλησία του Αγίου Ματθαίου, Ντίσελντορφ, Γερμανία, 2020. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.
Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Sverre Fehn, Hedmark Museum, Hamar, Νορβηγία, 2009. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.
Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Sergio Musmeci, Ponte sul Basento, Potenza, Ιταλία, 2015. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.
Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, Zaha Hadid Architects, Vitra Firestation, Weil am Rhein, Γερμανία, 1993. Φωτο: Courtesy ammann // projects. © Hélène Binet.
Ελέν Μπινέ: Μια σπουδαία φωτογράφος που δίνει στα κτίρια πνοή και ποιητική διάσταση Facebook Twitter
Hélène Binet, John Hejduk, Object/Subject Riga, Φιλαδέλφεια, Ηνωμένες Πολιτείες, 1987. Φωτο: © Hélène Binet.
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kάτι Χόρνα: Μια art-worker της φωτογραφίας και το χαμένο αρχείο της στο φως

Φωτογραφία / Kάτι Χόρνα: Στο φως το χαμένο αρχείο της αντιφασίστριας φωτογράφου από την Ουγγαρία

Το φωτογραφικό της αρχείο που ήρθε στο φως μετά από δεκαετίες, παρέμεινε κρυμμένο στην Ολλανδία, όπου είχε αποσταλεί με άλλα ντοκουμέντα προκειμένου να μην καταστραφούν από το φρανκικό καθεστώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ειρήνη Βουρλούμη φωτογραφίζει τα μαυσωλεία της ελληνικής γραφειοκρατίας

Φωτογραφία / Η Ειρήνη Βουρλούμη φωτογραφίζει τα μαυσωλεία της ελληνικής γραφειοκρατίας

Η Ελληνο-ινδονήσια φωτογράφος που έχει συνεργαστεί με μερικά από τα μεγαλύτερα ΜΜΕ του κόσμου παρουσιάζει στο Μουσείο Μπενάκη το φωτογραφικό πρότζεκτ «Εν Αναμονή»
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT
Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM
Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ