ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μια «Τraviata» είναι πάντα μια πολλά υποσχόμενη εμπειρία

anna moffo Facebook Twitter
Η Moffo, έχοντας ερμηνεύσει μέχρι το 1965 τον ρόλο της Βιολέτας ήδη 400 φορές (από τις 900 σε όλη της την καριέρα), προσδίδει στη Βιολέτα στη διάρκεια της πρώτης πράξης μια πονηρή και παιχνιδιάρικη διάθεση ιδίως κατά τη γνωριμίας της με τον Αλφρέντο αλλά και την καμπαλέτα «Sempe libera». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



ΑΝ ΚΑΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΜΙΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
 στο Google για τον Giuseppe Verdi, είναι σίγουρο ότι το πρώτο έργο που θα εμφανιστεί μπροστά του θα είναι η πασίγνωστη όπερα «La Traviata» που παίζεται ετησίως σε δεκάδες θέατρα όλου του κόσμου λόγω της μουσικής της εμβέλειας αλλά και της θεατρικής της υπόστασης, ενώ έχει ερμηνευθεί από τους μεγαλύτερους κατά καιρούς καλλιτέχνες, από τη Ρόζα Πόνσελ του 1930 μέχρι και τη Nadine Sierra το 2024. 

Ιστορικά, μόλις παρουσιάστηκε η όπερα το 1853 στο Teatro La Fenice της Βενετίας το κοινό τη δέχθηκε με μεγάλη δυσπιστία και επιφυλακτικότητα, δεδομένου του αμφιλεγόμενα ηδονιστικού χαρακτήρα της πρωταγωνίστριας Βιολέτας. Μάλιστα, ο Verdi σε επιστολή προς έναν φίλο του γράφει χαρακτηριστικά: «Η χθεσινή παράσταση της «La traviata» ήταν μια αποτυχία. Άραγε να έφταιγε η μουσική μου ή οι τραγουδιστές. Θα δείξει στο μέλλον». Ωστόσο, με την πάροδο τον χρόνο η δημοφιλία της διαδόθηκε σε τέτοιο βαθμό ώστε να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του προγράμματος της σεζόν σχεδόν κάθε θεάτρου όπερας σε όλο τον κόσμο από το 1860 μέχρι και σήμερα.

Αν ποτέ δοθεί η ευκαιρία, το να παρακολουθήσει κανείς μια «Τraviata» είναι πάντα μια πολλά υποσχόμενη εμπειρία, εφόσον κάθε τραγουδίστρια δίνει τον δικό της χαρακτήρα στη Βιολέτα.

Σε ό,τι αφορά τη μουσική, μπορεί κανείς να εντοπίσει τη διάθεση του Verdi να ξεφύγει από τους άτυπους κανόνες της ιταλικής όπερας, που έχουν μια συγκεκριμένη δομή. Με εξαίρεση τη σκηνή και άρια της Βιολέτας από την πρώτη πράξη, «È strano… Ah, fors’ è lui… Sempre libera» που ακολουθεί το πρότυπο ρετσιτατίβο-καβαντίνα-ρετσιτατίβο-καμπαλέτα, η υπόλοιπη όπερα είναι οργανωμένη μουσικά με τέτοιο τρόπο ώστε να ταιριάζει στις δραματικές απαιτήσεις του έργου, με χαρακτηριστικό το ντουέτο της Βιολέτας και του Τζόρτζιο στην δεύτερη πράξη. Φυσικά, δεν πρόκειται για έργο εκτός της κατηγορίας του bel canto, απλώς θα έλεγε κανείς πως παρουσιάζει αρκετές καινοτομίες που απομακρύνουν την όπερα από τα καθιερωμένα ροσινιακά πρότυπα των προηγουμένων δεκαετιών.

Η σημαντικότερη από αυτές είναι η εμφάνιση μιας πολύ πρώιμης και καθόλου εξελιγμένης, ωστόσο αισθητής μορφής ενός leitmotiv, δηλαδή μιας μελωδίας που εμφανίζεται συχνά μέσα στην όπερα και είναι συνδεδεμένη με ένα πρόσωπο ή κάποιο αντικείμενο, ιδέα που εξελίχθηκε από τον Richard Wagner. Πρόκειται για μια μελωδία που τραγουδά ο Αλφρέντο στη Βιολέτα εκφράζοντας τον έρωτά του, που επαναλαμβάνεται σε αρκετά κρίσιμα σημεία μέσα στην όπερα, από τη σκηνή της ερωτευμένης πρωταγωνίστριας μέχρι και λίγο πριν από τον θάνατό της. Βάζει έτσι τον ακροατή-θεατή μέσα στη συναισθηματική κατάσταση της Βιολέτας, που δεν παύει ούτε στιγμή να αγαπά τον Αλφρέντο.

Πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια όπερα με τρεις κύριους συντελεστές: μία σοπράνο που υποδύεται τη Βιολέτα, έναν τενόρο στον ρόλο του Αλφρέντο και έναν βαρύτονο που ερμηνεύει τον Τζόρτζιο Ζερμόν. Παρότι οι δύο τελευταίοι ρόλοι έχουν ερμηνευτεί από μία σειρά από τραγουδιστές όπως οι Carlo Bergonzi, Luciano Pavarotti, Jose Carreras, Rolando Villazon, Roberto Alagna, Jonas Kaufmann και Robert Merill, Sherill Milnes αντίστοιχα, με τεράστια επιτυχία ο καθένας με τον τρόπο του, ο ρόλος της Βιολέτας είναι αυτός που παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα. Κάθε μεγάλη λυρική σοπράνο αναλαμβάνει αυτόν τον ρόλο, ωστόσο καθεμία φαίνεται να καλύπτει μία μόνο μεριά του περίπλοκου αυτού χαρακτήρα.

maria callas Facebook Twitter
Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Αρχικά, η Μαρία Κάλλας, διακεκριμένη σε αυτόν τον ρόλο, προσφέρει από τη μία τη δραματικότητα και τον φωνητικό ενθουσιασμό με τις χαμηλές κυρίως νότες της, όμως φαίνεται να αδυνατεί να απεικονίσει με την ηρωική της φωνή τη λεπτότητα της Βιολέτας ως μιας νέας γυναίκας που υποκύπτει στις ηδονές του έρωτα, ιδίως στην πρώτη πράξη (με εξαίρεση τις δύο παραστάσεις του 1958 στη Λισαβόνα και το Λονδίνο).

Στον αντίποδα βρίσκεται η Τζόαν Σάδερλαντ που εστιάζει στην ομορφιά της γλυκιάς γυναικείας φωνής της. Παρ’ όλα αυτά, τα προβλήματα στην άρθρωση που αντιμετώπιζε ιδίως στην ηχογράφηση του 1965 εμποδίζουν τον ακροατή να απολαύσει την ομορφιά του λιμπρέτου. Βεβαίως, να τονίσω πως οι ερμηνείες από τις δύο αυτές σοπράνο είναι πολύ σημαντικές προσθήκες στην οπερατική ιστορία και σε καμία περίπτωση δεν υποτιμάται η αξία τους.

Αν χρειαζόταν να επιλέξουμε την «καλύτερη» (σε εισαγωγικά, γιατί η τέχνη δεν διαβαθμίζεται σε καλύτερη και χειρότερη) ερμηνεία, αυτή είναι η ηχογράφηση με την Anna Moffo από το 1965. Η Moffo, έχοντας ερμηνεύσει μέχρι το 1965 τον ρόλο της Βιολέτας ήδη 400 φορές (από τις 900 σε όλη της την καριέρα), προσδίδει στη Βιολέτα στη διάρκεια της πρώτης πράξης μια πονηρή και παιχνιδιάρικη διάθεση ιδίως κατά τη γνωριμίας της με τον Αλφρέντο αλλά και την καμπαλέτα «Sempe libera». Στη δεύτερη πράξη αλλάζει το ύφος της και μας παρουσιάζει μια ώριμη γυναίκα που έχει συναίσθηση των πράξεων και της ηθικής της απέναντι στον πεθερό της, για ολοκληρώσει την εικόνα της στην τρίτη πράξη που πλέον, όχι υπερβολικά δραματικά, αλλά ούτε και τρελά ερωτευμένα, αποχαιρετά τον αγαπημένο της Αλφρέντο. Καθ’ όλη τη διάρκεια της όπερας, όμως, εμπνέει μια φρεσκάδα και νεανικότητα μόνο με τη ζεστασιά της φωνής της, σε συνδυασμό με φωνητικά «πυροτεχνήματα» (κόντρα μι στο τέλος της «Sempe libera», αλλά και ψηλού μι στο τέλος της δεύτερης πράξης).

H Anna Moffo ως Βιολέτα στην «Τraviata»

Κλείνοντας, αυτή η ανάλυση της όπερας και συγκεκριμένα της Βιολέτας αποτελεί απλώς έναν οδηγό και όχι κριτική άλλων ερμηνειών. Άλλωστε, υπάρχουν αξιόλογες παραστάσεις από την Anna Netrebko (Salzburg, 2005), που δίνει χροιά μικρού κοριτσιού στην πρωταγωνίστρια, τη Lisette Oropesa και τη Nadine Sierra (Met, 2023), που είναι εστιασμένες περισσότερο στην ομορφιά της φωνής τους, την Diana Damrau (Met, 2017), μια ασφαλώς ώριμη και αποφασιστική ερμηνεία, την Angela Gheorghiu (Royal Opera House, 1996) και πολλές άλλες. Έτσι, αν ποτέ δοθεί η ευκαιρία, το να παρακολουθήσει κανείς μια «Τraviata» είναι πάντα μια πολλά υποσχόμενη εμπειρία, εφόσον κάθε τραγουδίστρια δίνει τον δικό της χαρακτήρα στη Βιολέτα, μαζί και τους υπόλοιπους συμπρωταγωνιστές της, αφού φυσικά δεν είναι λύση να μένει κανείς προσκολλημένος σε μία, γι' αυτόν, τέλεια ηχογράφηση του παρελθόντος, αδιαφορώντας για την όπερα στη σύγχρονη εποχή.

O Φίλιππος Δρόλιας είναι φοιτητής Ιατρικής και ιδιοκτήτης του δημοφιλούς προφίλ στο Instagram @operafanatic_

Μουσική
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το παρόν και το μέλλον της όπερας

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Το παρόν και το μέλλον της όπερας: Η εξέλιξη του είδους, οι προκλήσεις, η πολιτική διάσταση

Μια συζήτηση με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργο Κουμεντάκη, τον υπεύθυνο καλλιτεχνικού προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρο Ευκλείδη, τον συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό και τον σκηνοθέτη Θέμελη Γλυνάτση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Θέατρο / Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Πέντε νέοι Έλληνες συνθέτες (Μιχάλης Παρασκάκης, Κορνήλιος Σελαμσής, Γιώργος Δούσης, Ζήσης Σέγκλιας, Σπύρος Καλλιβωκάς) μιλούν για τις όπερες που έγραψαν και παρουσίασαν στη Λυρική και για το πόσο τα έργα τους επικοινώνησαν με το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLATANIAS KARATHANOS

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Πλατανιάς - Καραθάνος: «Η όπερα έχει μια μοναδική υπερβολή, συνώνυμό της είναι μόνο τα νιάτα»

Ο Νίκος Καραθάνος και ο Δημήτρης Πλατανιάς συνεργάζονται στην «Καβαλλερία ρουστικάνα» και τους «Παλιάτσους», δύο σπουδαία έργα του βερισμού που ανεβαίνουν στη Λυρική.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαρία Καλλας: H γυναίκα πίσω από το μύθο

Μαρία για πάντα / Μαρία Κάλλας: H γυναίκα πίσω από τον μύθο

Από την πρώιμη σκληραγώγηση της στη γενέτειρα της, το Μανχάταν, ως την προσωπική κι επαγγελματική ενηλικίωση στην Αθήνα, κι από τα πρώτα βήματα στην Ιταλία ως την παγκόσμια καταξίωση, η ζωή της Μαρίας Καλλας ήταν γεμάτη ανεπανάληπτη δόξα, διαρκείς προσωπικές ματαιώσεις, αγιάτρευτες ψυχικές πληγές, σαθρές οικογενειακές σχέσεις, αυτοκαταστροφική τόλμη, μοναξιά.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM