ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Νέα στοιχεία για το κομμένο αυτί του Βαν Γκογκ αναζωπυρώνουν συζητήσεις για την πνευματική του υγεία

Νέα στοιχεία για το κομμένο αυτί του Βαν Γκογκ αναζωπυρώνουν συζητήσεις για την πνευματική του υγεία Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Aυτοπροσωπογραφία με μπανταρισμένο αυτί και πίπα, 1889
1

Είναι γνωστό τοις πάσι ότι ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ έκοψε το αριστερό του αυτί σε μία στιγμή ψυχικής απόγνωσης. Ωστόσο, από εκείνο το θλιβερό συμβάν στην ταραχώδη ζωή του καλλιτέχνη έχουν περάσει 128 χρόνια και παρ' όλα αυτά οι συζητήσεις και οι μελέτες επ' αυτού δεν λένε να κλείσουν. Αντιθέτως, πρόκειται για αγαπημένο θέμα αντιπαραθέσεων μεταξύ των μελετητών το τι ακριβώς συνέβη εκείνο τον Δεκέμβρη του 1888 στην Άρλ. Και τι ακριβώς είχε κάνει ο καλλιτέχνης; Είχε κόψει ένα κομμάτι από το αυτί του ή ολόκληρο τον λοβό; 

Το ζήτημα φαίνεται ότι απασχόλησε αρκετά την συγγραφέα και ερασιτέχνη ιστορικό Bernadette Murphy, η οποία κατά τη διάρκεια ερευνών της τελευταίας περιόδου του έργου του Ολλανδού μετά-ιμπρεσσιονιστή, ανακάλυψε ένα ντοκουμέντο σε αμερικανικά αρχεία που μάλλον δίνει απάντηση στο παραπάνω ερώτημα. Σε ένα σημείωμα γραμμένο από το χέρι του Félix Rey, του γιατρού που φρόντισε τον Βαν Γκογκ στο νοσοκομείο της Αρλ, εμπεριέχεται και ένα σκίτσο του παραμορφωμένου αυτιού του καλλιτέχνη, κάτι που αποδεικνύει ότι ο ζωγράφος έκοψε σύριζα το αυτί του... 

 

Το συγκεκριμένο σημείωμα και το σκίτσο θα εκτεθούν για πρώτη φορά σε ευρύ κοινό στο Μουσείο Βαν Γκογκ και στο πλαίσιο της έκθεσης με τίτλο "Στα πρόθυρα της παραφροσύνης" που ανοίγει τις πύλες της αυτή την Παρασκευή και θα διαρκέσει έως τις 25 Σεπτεμβρίου. Εκεί θα εκτεθούν και άλλα σπάνια ντοκουμέντα που τεκμηριώνουν επαρκώς το πάντα ανοιχτό ζήτημα της πνευματικής αστάθειας του καλλιτέχνη. 

 

Νέα στοιχεία για το κομμένο αυτί του Βαν Γκογκ αναζωπυρώνουν συζητήσεις για την πνευματική του υγεία Facebook Twitter
Το ιατρικό σημείωμα της μοιραίας βραδιάς που ο ζωγράφος έκοψε το αυτί του

 

Η ίδια έκθεση περιλαμβάνει περίπου 25 πίνακες και άλλα αντικείμενα, όπως ένα σκουριασμένο περίστροφο, το οποίο εικάζεται ότι χρησιμοποίησε ο Βαν Γκογκ, όταν έβαλε τέλος στη ζωή του, σύμφωνα με τα όσα επισημαίνουν οι υπεύθυνοι του μουσείου. Όλα αυτά, στην προσπάθεια να αναλυθεί η τελευταία περίοδος της ζωής του με την κλιμάκωση των ψυχολογικών προβλημάτων του να παρατίθεται ανάγλυφη πλέον από εκείνη τη μοιραία νύχτα που έκοψε το αυτί του στις 29 Ιουλίου του 1890, μέχρι τη μέρα της αυτοκτονίας του στην Auvers-sur-Oise, στη Γαλλία. 

 

Και όλα αυτά δεν γίνονται εκ του περισσού ή από μία εμμονή στην προσωπικότητα και το έργο του καλλιτέχνη. Το θέμα της πνευματικής του υγείας πάντα ενθουσίαζε τους ανθρώπους που λάτρευαν την τέχνη του, όμως μέχρι σήμερα το Μουσείο Βαν Γκογκ - το οποίο διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή του έργου του σε ολόκληρο τον κόσμο - δεν είχε θίξει ξεκάθαρα και εμπεριστατωμένα το θέμα. Αντίθετα, μέχρι πριν από λίγο καιρό, το Μουσείο εστίαζε στην αισθητική και τεχνική πρόοδο του καλλιτέχνη, χωρίς όμως να προσηλώνεται στην προσωπική του πορεία που μοιραία δίνει έναν εντελώς διαφορετικό προσανατολισμό στις εκθέσεις που τον αφορούν.   

 

Νέα στοιχεία για το κομμένο αυτί του Βαν Γκογκ αναζωπυρώνουν συζητήσεις για την πνευματική του υγεία Facebook Twitter
Ο γιατρός που φρόντισε τον Βαν Γκογκ

 

Πόσω μάλλον, όταν το ενδιαφέρον και η έρευνα στρέφεται σε μια προσωπική ζωή, που απ' ό,τι φαίνεται υπέφερε και από ερωτική απελπισία, αφού όπως αναφέρει η Murphy, το αυτί του ο Βαν Γκογκ το έκοψε ως μία συμβολική κίνηση απεγνωσμένων αισθημάτων του καλλιτέχνη προς μία νεαρή γυναίκα, την Γκαμπριέλ, που εργαζόταν σε πορνείο... Η γυναίκα προφανώς όλα τα προηγούμενα χρόνια υπέφερε πολλά, ενώ είχε μια βαθιά ουλή που κινητοποίησε αισθήματα προστασίας στην ψυχή του καλλιτέχνη. 

 

"Υπάρχει κάτι το σχεδόν θρησκευτικό στον τρόπο με τον οποίο της προσέφερε ένα κομμάτι του σώματος του, για να επιδιορθώσει ένα άλλο του δικού της σώματος", λέει η Murphy που έχει εκπονήσει πολύχρονη έρευνα πάνω στη ζωή και τα μέρη που έζησε και δημιούργησε ο Βαν Γκογκ. "Υπέφερε από μια άσχημη ουλή και ήταν σαν να της δίνει φρέσκια σάρκα".  

 

1

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Ο Βαν Χοχ έπασχε από χρόνια κλινική κατάθλιψη και κόλλησε σύφιλη. Παραιτημένος από οικογένεια, φίλους, αλλά με υψηλά ιδανικά αρχικά στράφηκε στη θρησκεία και έγινε ιεροκήρυκας, Όταν διαπίστωσε ότι δεν μπορούσε να παράγει ουσιαστικό έργο αποφάσισε να ασχοληθεί με την τέχνη. Ονειρευόταν έναν κόσμο καλύτερο, διαφορετικό, πιο όμορφο. Η Σύφιλη τα επόμενα χρόνια, σε προχωρημένο στάδιο, πρέπει να τον πονούσε ιδιαίτερα και ίσως πήγε και στο κεφάλι. Δοκίμαζε όταν ζωγράφιζε μπογιά πράγμα εθιστικό που προκαλεί όμως αλλοιωμένες αισθήσεις. Το συμβάν με το αυτί έγινε την περίοδο με συγκατοίκησης με τον Γκωγκέν και κάποιοι ισχυρίζονταν ότι πάνω σε καβγά ο Γκωγκέν το έκοψε και ο Βαν Χοχ τον κάλυψε μετά. Το γεγονός τώρα ότι το αυτί του κόπηκε σύριζα ίσως ενισχύσει την θεωρία αυτή. Το σίγουρο είναι ότι ο Βαν Χοχ ήταν μια ιδιοφυία (φαίνεται στα γράμματα του) που έπασχε από προχωρημένη σύφιλη και χρόνια κατάθλιψη.