ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz – Μητέρα (Mütter), 1919. Käthe Kollwitz Museum Cologne
0

Τρεις μεγάλες εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς (Käthe Kollwitz) στη Νέα Υόρκη, τη Δανία και τη Φρανκφούρτη αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που αψήφησε την κατηγοριοποίηση.

Η Κόλβιτς έβλεπε σταθερά τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας. Είτε απεικονίζει το οδυνηρό παράπονο μιας μητέρας για τον θάνατο ενός παιδιού είτε τους φτωχούς που τρομοκρατούνται από την πείνα, οι εικόνες της έχουν έντονη συναισθηματική φόρτιση που αντηχεί ακόμα, έναν αιώνα μετά τη δημιουργία τους.

Στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης θα παρουσιαστούν περίπου 120 έργα, που χρονολογούνται από τις αρχές της δεκαετίας του 1890 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1940 και είναι αντιπροσωπευτικά της καριέρας της ως σχεδιάστριας, χαράκτριας και γλύπτριας. Είναι η πρώτη φορά εδώ και περισσότερα από 30 χρόνια που οι Αμερικανοί επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν έργα της Κόλβιτς συγκεντρωμένα από μεγάλες συλλογές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Εν τω μεταξύ, στη Γερμανία, στο Μουσείο Städel της Φρανκφούρτης, η έκθεση για την Κόλβιτς θα επανεξετάσει την επαγγελματική ζωή της καλλιτέχνιδας και την αμφισβητούμενη κληρονομιά της στην πατρίδα της. Επιπλέον, η Εθνική Πινακοθήκη της Δανίας διοργανώνει την πρώτη ολοκληρωμένη έκθεση της «θεμελιωδώς ανθρωπιστικής» τέχνης της Κόλβιτς στη χώρα, εστιάζοντας στην «ειρηνική της στάση, τη βαθιά αναγνώριση των ανισοτήτων και τον έντονο σεβασμό της για τις γυναίκες».

Η Κόλβιτς επέλεξε να απεικονίσει τη ζωή των εργατών, που της πρόσφερε με απλό και ειλικρινή τρόπο μια διαφορετική ομορφιά. Ένιωθε ότι το προλεταριάτο είχε κότσια, σε αντίθεση με τους αστούς και τη μεσαία τάξη, που έβρισκε χωρίς ενδιαφέρον.

Η Κόλβιτς έγινε γνωστή το 1941 ως σοσιαλίστρια καλλιτέχνιδα. Περισσότερο από τις πολιτικές της πεποιθήσεις, η κινητήρια δύναμη του έργου της ήταν πάντα η ομορφιά που έβλεπε στα θέματά της. Οι εργάτες «είχαν ένα μεγαλείο στον τρόπο τους... Η απεικόνιση τους ξανά και ξανά άνοιξε μια δικλείδα ασφαλείας για μένα, έκανε τη ζωή υποφερτή», έχει πει.

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία της Κέτε Κόλβιτς (1891/92) © 2024 ARS, New York / VG Bild-Kunst, Bonn

Γεννήθηκε στο Käthe Schmidt, στην ανατολική Πρωσία, το 1867. Αναγνωρίζοντας το ταλέντο της, ο πατέρας της κανόνισε να ξεκινήσει μαθήματα σχεδίου και αντιγραφής γύψινων εκμαγείων όταν ήταν δώδεκα ετών. Μπήκε στη Σχολή Γυναικών Καλλιτεχνών στο Βερολίνο και στα δεκαέξι της άρχισε να εργάζεται με θέματα που σχετίζονταν με το κίνημα του ρεαλισμού, κάνοντας σχέδια εργαζομένων, ναυτικών και αγροτών που έβλεπε στα γραφεία του πατέρα της. Τα χαρακτικά του Καρλ Κλίνγκερ, η τεχνική και οι κοινωνικές τους ανησυχίες αποτέλεσαν έμπνευση για την Κόλβιτς, ενώ συνειδητοποίησε ότι το ταλέντο της δεν ήταν στη ζωγραφική αλλά στο σχέδιο.  

Στις αρχές της δεκαετίας του 1890 ζούσαν μαζί με τον σύζυγό της, γιατρό Καρλ Κόλβιτς, στην τότε εργατική συνοικία του Prenzlauer Berg. Βρήκε έμπνευση στην αυξανόμενη αίσθηση της αδικίας για τις συνθήκες της ζωής γύρω της. Νοίκιασε το πρώτο της στούντιο και συνέχισε να απεικονίζει τον μόχθο της εργατικής τάξης. Αυτά τα θέματα αποτέλεσαν έμπνευση στη δουλειά της για χρόνια. Έζησε εκεί μέχρι που το σπίτι της καταστράφηκε στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Μοτίβα οδύνης και προλεταριακής ζωής

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz / Ερωτική Σκηνή (Liebesszene I- 1909-10) / Käthe Kollwitz Museum Cologne

Η Κόλβιτς επέλεξε να απεικονίσει τη ζωή των εργατών, που της πρόσφερε με απλό και ειλικρινή τρόπο μια διαφορετική ομορφιά. Ένιωθε ότι το προλεταριάτο είχε κότσια, σε αντίθεση με τους αστούς και τη μεσαία τάξη, που έβρισκε χωρίς ενδιαφέρον. «Όταν γνώρισα τις γυναίκες που ερχόντουσαν στον άντρα μου για βοήθεια, και παρεμπιπτόντως και σε εμένα, συγκινήθηκα πολύ από τη μοίρα του προλεταριάτου και όλα όσα συνδέονται με τον τρόπο ζωής του. Αλλά αυτό που θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά είναι ότι η συμπόνια και η συμπάθεια είχαν αρχικά πολύ μικρή σημασία για να με προσελκύσουν στην αναπαράσταση της προλεταριακής ζωής. Αυτό που είχε σημασία ήταν απλώς ότι την έβρισκα όμορφη», έλεγε.

Ο πρώτος και πιο διάσημος κύκλος έργων της είναι οι «Υφαντές», ένα σύνολο έξι έργων που απεικονίζουν αλληγορικά τη δυστυχία, την ελπίδα, το θάρρος και τελικά την καταστροφή των εργαζομένων. Με αυτό τον κύκλο έργων αναγνωρίστηκε ως καλλιτέχνιδα, αλλά αρνήθηκε το χρυσό μετάλλιο της Μεγάλης Έκθεσης Τέχνης του Βερολίνου του 1898.

Ο δεύτερος σημαντικός κύκλος έργων της ήταν ο «Αγροτικός Πόλεμος». Η σειρά διήρκεσε από το 1902 έως το 1908 και αφορούσε μια βίαιη επανάσταση στη νότια Γερμανία στα πρώτα χρόνια της Μεταρρύθμισης, όταν οι αγρότες που αντιμετωπίζονταν ως σκλάβοι πήραν τα όπλα εναντίον των φεουδαρχών και της Εκκλησίας. Η Κόλβιτς ήταν υπέρμαχος αυτών που δεν είχαν φωνή και απεικόνιζε την εργατική τάξη με έναν τρόπο που κανείς άλλος δεν έβλεπε. Ταυτίστηκε με τη Μαύρη Άννα, μια γυναίκα που αναφέρεται ως πρωταγωνίστρια στην εξέγερση των αγροτών, η οποία υποκίνησε τους αγρότες να υπερασπιστούν τον εαυτό τους και τις οικογένειές τους.

Από τα υψηλότερα επιτεύγματά της θεωρείται –από τον ίδιο κύκλο έργων– το «Μετά τη Μάχη», το οποίο παρουσιάζει μια μητέρα που ψάχνει ανάμεσα σε πτώματα τη νύχτα, αναζητώντας τον γιο της.

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία της Κέτε Κόλβιτς (1889/91). Kollwitz Museum Köln

Η Κόλβιτς πήγε στην Ακαδημία Τζούλιαν το 1904 στο Παρίσι για να μάθει γλυπτική και πέρασε έναν χρόνο στη Φλωρεντία. Αργότερα αναφερόταν στον αντίκτυπο της πρώιμης αναγεννησιακής τέχνης που βίωσε κατά τη διάρκεια της διαμονής της εκεί. Μετά την επιστροφή της στη Γερμανία, εντυπωσιάστηκε από τους νεότερους συμπατριώτες της. Οι εξπρεσιονιστές και οι καλλιτέχνες του Bauhaus την ώθησαν να απλοποιήσει τα εκφραστικά της μέσα.

Η απώλεια του γιου της στο πεδίο της μάχης στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο τη βύθισε σε παρατεταμένη κατάθλιψη. Υπέφερε σε όλη της τη ζωή από άγχος, ενώ πρόσφατες έρευνες έχουν υποδηλώσει ότι είχε μια πάθηση που ονομάζεται «σύνδρομο της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων», επειδή προκαλεί αισθητηριακές παραισθήσεις και ημικρανίες. «Εμείς οι γυναίκες έχουμε τη δύναμη να κάνουμε θυσίες που είναι πιο οδυνηρές από το να δίνουμε το αίμα μας. Κατά συνέπεια, μπορούμε να δούμε τους δικούς μας [άντρες] να πολεμούν και να πεθαίνουν όταν είναι για χάρη της ελευθερίας», έλεγε.

Ειρηνίστρια, έκανε έργα αντιπολεμικά μέχρι το 1919 που διορίστηκε ως καθηγήτρια στην Πρωσική Ακαδημία Τεχνών, η πρώτη γυναίκα που κατείχε αυτήν τη θέση. Το 1933, η ναζιστική κυβέρνηση την ανάγκασε να παραιτηθεί και κάθε τίτλος που είχε της αφαιρέθηκε. Τα έργα της αφαιρέθηκαν από τα μουσεία. Αν και της απαγόρευσαν να εκθέτει, ένα από τα έργα της που απεικόνιζε μια μητέρα με παιδί χρησιμοποιήθηκε από τους ναζί για προπαγάνδα. Απειλήθηκε με σύλληψη και απέλαση σε ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης και μαζί με τον άντρα της αποφάσισαν να αυτοκτονήσουν μπροστά σε μια τέτοια προοπτική. Ωστόσο, ήταν πλέον μια προσωπικότητα διεθνούς σημασίας και δεν την ενόχλησαν τα επόμενα χρόνια.

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz / Γυναίκα με νεκρό παιδί (Frau mit totem Kind, 1903) / MOMA, New York

Έφυγε από το Βερολίνο μετά τον θάνατο του άντρα της το 1943. Το σπίτι της βομβαρδίστηκε και πολλά σχέδια, εκτυπώσεις και έγγραφα χάθηκαν. Μετακόμισε στο Moritzburg, μια πόλη κοντά στη Δρέσδη, όπου έζησε τους τελευταίους μήνες της και πέθανε μόλις 16 μέρες πριν από το τέλος του πολέμου.

Με τις τρεις αυτές εκθέσεις εξετάζεται η σύνδεση του καλλιτεχνικού πειραματισμού και του ακτιβισμού στο έργο της, ενώ σημειώνεται η δέσμευσή της στην κοινωνική κριτική, μια στάση αντίθετη στην επικρατούσα τότε στροφή προς την αφαίρεση. Η επιθυμία της ήταν να προωθήσει την κοινωνική αλλαγή μέσω της τέχνης της. Στην εποχή μας έχει έρθει η στιγμή να μελετηθεί και η περίπλοκη ιστορία «πολιτικής οικειοποίησης» της κληρονομιάς της στις δύο Γερμανίες μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Το έργο της διαμορφώθηκε από τις αισθητικές καινοτομίες της Ευρώπης πριν από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά εμφύσησε στην πεισματικά παραστατική της τέχνη τις πολιτικές της πεποιθήσεις και μια ηθική αγριότητα που τη συνδέει με τους ακτιβιστές της εποχής της. Μετά τον θάνατό της σε ηλικία 77 ετών το 1945, λίγες μέρες πριν από την κατάρρευση της ναζιστικής Γερμανίας, τα έργα της χρησιμοποιήθηκαν από πολλές γενιές Γερμανών πολιτικών και δημιουργών εικόνων, αλλά αυτό αναμφισβήτητα οδήγησε στην υποτίμησή της ως καλλιτέχνιδας.

Η Κόλβιτς δεν χρησιμοποιούσε χρώμα, καθώς αυτό εισήγαγε ένα διακοσμητικό αποτέλεσμα, το οποίο θεωρούσε «ασύμβατο με τα κοινωνικά επικριτικά μηνύματά της». Οι μητέρες που υποφέρουν αποτελούν μεγάλο μέρος του έργου της και σε πολλά έργα το θέμα αυτό συνδυάζεται με την ανησυχία για τη βρεφική θνησιμότητα υπό τον φόβο του πολέμου. Το διεισδυτικό της βλέμμα φτάνει μέχρι την εποχή μας και έργα της όπως η «Pietà» αποκτούν σήμερα κρίσιμη σημασία.

Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz, Οι γονείς / από το έργο Ο Πόλεμος / (Die Eltern) 1921–22, ©2023 ARTISTS RIGHTS SOCIETY
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz / Παρέλαση των Υφαντών, 1897/ Minneapolis Institute of Art |
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz, Γυναίκα με νεκρό παιδί / (Frau mit totem Kind), 1903. ©2018 ARTISTS RIGHTS SOCIETY
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz, Θάνατος Γυναίκας, 1910 / London Graphic Art Associates © DACS 2013
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας Facebook Twitter
Käthe Kollwitz / Οι Καταπιεσμένοι (The Downtrodden), 1910 / London Graphic Art Associates © DACS 2013

Käthe Kollwitz, MoMA, 31 Μαρτίου-20 Ιουλίου 2024
Kollwitz, Städel Museum, 20 Μαρτίου-9 Ιουνίου 2024
Käthe Kollwitz SMK, Denmark, 7 Νοεμβρίου 2024-23 Φεβρουαρίου 2025

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ