ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΤΣΕΚ Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Γιώργος Μπουζιάνης

Γιώργος Μπουζιάνης: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση έργων του που έγινε ποτέ

0

«Ο Μπουζιάνης, όπως κάθε ζωγράφος άξιος του ονόματος, έχει υπόθεση. Έχει αυτό που λένε κινηματογραφικό σενάριο. Όπως έχει  ο Παπαδιαμάντης όταν φλυαρεί υπέροχα για γραΐδια και χαμένα κορμιά… Η ορθότης δεν αφορά μόνο την αναπαράσταση των αντικειμένων όσο το δυνατόν πιο πιστά αλλά την πιστότητα στην απόδοση του νοήματος των πραγμάτων. Αυτό δίνει το αίσθημα της μεγάλη ομοιότητας. Το μεγάλο δίδαγμα του Μπουζιάνη, του ανυπεράσπιστου και αδέξιου επαγγελματικά Μπουζιάνη, είναι πως βασίζεται σ’ αυτό που έχει να πει και όχι σ' αυτό που θα εντυπωσιάσει τον ανίδεο», γράφει ο Γιάννης Τσαρούχης σε αυτό το συναρπαστικό κείμενο για τον ζωγράφο που τιμάται με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο το φθινόπωρο του 2023.

Η πρόταση της επιμελήτριας και τεχνοκριτικού Ελένης Κυπραίου, που διευθύνει το Μουσείο Μπουζιάνη, έγινε δεκτή από τη διευθύντρια Παρή Καλαμαρά, και θα υλοποιηθεί με τη συνεπιμέλεια εκ μέρους του Βυζαντινού Μουσείου της ιστορικού τέχνης Ιωάννας Αλεξανδρή. Θα φιλοξενηθεί στην οικία της Δουκίσσης Πλακεντίας.

Η έρευνα της Ελ. Κυπραίου έχει διαρκέσει δώδεκα χρόνια και η έκθεση που θα οργανωθεί ως αποτέλεσμα αυτής θα είναι η μεγαλύτερη που θα δούμε με έργα του Μπουζιάνη, 160 σε σύνολο, εκ των οποίων το 30% θα εκτεθεί στο κοινό για πρώτη φορά. Η προηγούμενη μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Μπουζιάνη έγινε το 1977 στην Εθνική Πινακοθήκη με 150 έργα.

Ο ίδιος ο ζωγράφος, που δούλεψε στο Μόναχο, στη Λειψία, στο Παρίσι και στην Αθήνα, στη Δάφνη, στη διάρκεια της ζωής του έκανε μια πολύ μικρή καταγραφή του έργου του. Ωστόσο, έχει σωθεί, και θα εκτεθεί, ένα ημερολόγιό του, στο οποίο καταγράφει τις ελαιογραφίες και τις ακουαρέλες της περιόδου του Μονάχου μέχρι το 1928.

Η έκθεση θα εκτείνεται και στους δύο ορόφους της οικίας της Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου θα εκτεθούν λάδια, ακουαρέλες, σχέδια, ένα ημερολόγιο, η παλέτα του ζωγράφου που βρέθηκε στο σπίτι του στη Δάφνη, το νεκρικό προσωπείο του, έργο του γλύπτη Κώστα Κλουβάτου, επιστολές, σπάνιες φωτογραφίες και σημειώσεις.

Τα έργα προέρχονται από την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, την Πινακοθήκη Ρόδου, το Τελλόγλειο Ιδρυμα, τη Βουλή των Ελλήνων, τη Συλλογή Εθνικής Τραπέζης, τη Συλλογή ΑLPHA BANK, τη Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, το ΥΠΠΟΑ, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Β & Ε Γουλανδρή, το Μουσείο Μπουζιάνη και σημαντικούς συλλέκτες όπως ο Β. Βαλαμπούς, ο γιατρός Π. Κόκκαλης, ο γιατρός Θ. Κωνσταντινίδης κ.ά.

Η μεγάλη συλλογή του Β. Βαλαμπού περιλαμβάνει 70 έργα του Μπουζιάνη, τα οποία έχουν εκτεθεί στο Μουσείο Μπενάκη το 2005, ενώ εξαιρετικής σημασίας είναι και η συλλογή Κόκκαλη με έργα που θα δούμε για πρώτη φορά. Ο Πέτρος Κόκκαλης, με τον οποίο ο ζωγράφος συνδεόταν με βαθιά φιλία, ήταν ένας εκ δύο γιατρών-συλλεκτών του έργου του Μπουζιάνη, ο άλλος είναι ο Θ. Κωνσταντινίδης.

Η έκθεση θα εκτείνεται και στους δύο ορόφους της οικίας της Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου θα εκτεθούν λάδια, ακουαρέλες, σχέδια, ένα ημερολόγιο, η παλέτα του ζωγράφου που βρέθηκε στο σπίτι του στη Δάφνη, το νεκρικό προσωπείο του, έργο του γλύπτη Κώστα Κλουβάτου, επιστολές, σπάνιες φωτογραφίες και σημειώσεις.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Τοπίο.

Η επιμελήτρια της έκθεσης έχει βρει και τα σχέδια που έκανε ο Μπουζιάνης για τις μετατροπές που ήθελε ώστε να έχει τον σωστό φωτισμό, στο σπίτι του, στο Εϊχενάου, έξω από το Μόναχο. Της τα παρέδωσε η σημερινή του ιδιοκτήτρια και θα εκτεθούν για πρώτη φορά.

Τίτλος της έκθεσης: «Γιώργος Μπουζιάνης: Μόναχο, Παρίσι, Αθήνα». Ακολουθώντας τον τίτλο, η έκθεση χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο αφορά την περίοδο του Μονάχου και έργα του, λάδια και ακουαρέλες που δείχνουν τις επιρροές από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό, το δεύτερο μέρος αναφέρεται στα χρόνια του στο Παρίσι, την είσοδό του στο χρώμα και την απελευθέρωσή του, και το τρίτο στα χρόνια που έζησε στη Δάφνη, από το 1935 ως τον θάνατό του στις 22 Οκτωβρίου 1959, περνώντας σε μια περίοδο πιο προσωπικής αναζήτησης, εξερεύνησης της ανθρώπινης φιγούρας και της προσωπογραφίας, φτάνοντας στην αφαίρεση. Τα έργα θα εκτεθούν στον πρώτο όροφο, ενώ στο ισόγειο αναπτύσσεται η ενότητα «Αναζητώντας ταυτότητα» – στο παρεκκλήσι θα εκτεθούν χρονολογικά 50 σχέδια.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Έζησε στη Δάφνη, από το 1935 ως το θάνατό του στις 22 Οκτωβρίου 1959.

Ενδιάμεσα στις ενότητες θα υπάρξουν τέσσερα αφιερώματα, στην οικογένεια Αντωνοπούλου, που ήταν οι πρώτοι υποστηρικτές και συλλέκτες έργων του, στον γιατρό Πέτρο Κόκκαλη, στον γιατρό Θάνο Κωνσταντινίδη και στον τελευταίο μεγάλο συλλέκτη έργων του, τον Βασίλη Βαλαμπού. Η έκθεση θα διαρκέσει τέσσερις μήνες και θα τη συνοδεύει δίγλωσση έκδοση καταλόγου.

«Είναι μια έκθεση στη στιγμή της, σε έναν κόσμο κατακερματισμένο, που σε πρώτο πλάνο είναι το προφανές, το φανταχτερό, το εντυπωσιακό. Ο Μπουζιάνης δείχνει την πίσω όψη του ανθρώπου, την παραμόρφωση, τη φθορά, χωρίς να υποτιμήσει ποτέ την ανθρώπινη υπόσταση», λέει η κ. Κυπραίου.

Όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η Εθνική Πινακοθήκη, κάτοχος σημαντικών έργων του, ο Μπουζιάνης σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1897 έως το 1906 και στη συνέχεια, με ιδιωτική οικονομική υποστήριξη, μετέβη στη Γερμανία όπου φοίτησε στην Ακαδημία του Μονάχου με καθηγητή τον Otto Seitz, ενώ μαθήτευσε επίσης κοντά στους Walter Thor και Georg Schildknecht.

To 1909, γνωρίστηκε στο Βερολίνο με τον Max Liebermann. Στο Μόναχο συνδέθηκε φιλικά με διάφορους καλλιτέχνες, ιδιαιτέρως με τον Heinz Waldmüller, ενώ ήδη από την εποχή των σπουδών του στην Αθήνα γνώριζε τον Giorgio de Chirico. Μετείχε στις εκθέσεις τόσο του Kunstverein όσο και του Glaspalast, και από το 1917, οπότε άρχισε να διαμορφώνεται σαφέστερα το εξπρεσιονιστικό του ιδίωμα, παρουσίαζε έργα του στην γκαλερί Rithaler.

Αργότερα θα εκθέσει στις γκαλερί Thannhauser του Μονάχου και Barchfeld της Λειψίας, στην Πινακοθήκη του Chemnitz (το 1927, μαζί με τον γλύπτη Alexander Fischer), ενώ αξιοσημείωτη είναι και η συμμετοχή του το 1928 στην έκθεση της Neue Secession του Μονάχου, της οποίας ήταν μέλος.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Αυτοπροσωπογραφία, 1905.

Στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας θα παραμείνει έως το 1928 και στη συνέχεια, αφού επισκέφτηκε το 1929 τη Βιέννη, έζησε έως το 1932, στο Παρίσι, όπου φιλοτέχνησε έναν μεγάλο αριθμό υδατογραφιών. Από την περίοδο αυτή προέρχεται και το Τετράδιο με τους Αφορισμούς, σημαντικό τεκμήριο για τη θεώρηση του καλλιτέχνη.

Αφού επέστρεψε στο Μόναχο, όπου παρέμεινε δύο χρόνια, εγκαταστάθηκε οριστικά πλέον στην Αθήνα –μετά από υπόσχεση να αναλάβει θέση στη Σχολή Καλών Τεχνών, η οποία όμως ουδέποτε πραγματοποιήθηκε– και το 1935 πήρε μέρος σε ομαδική έκθεση στην γκαλερί Στούντιο. Το 1949 πραγματοποίησε τη μοναδική ατομική του έκθεση στην Ελλάδα στην αίθουσα του Παρνασσού.

Παρουσίασε ακόμη έργα του σε Πανελλήνιες Εκθέσεις (1938, 1939, 1952), στις εκθέσεις της ομάδας Στάθμη (1951-1953) και της Ομάδας των Πέντε (1957), ενώ μετείχε και σε εκθέσεις στο Έρλανγκεν (1952) και τη Ρώμη (1953). Το 1950 πήρε μέρος στην Μπιενάλε της Βενετίας και το 1956 τιμήθηκε με το Ελληνικό Βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού Guggenheim. Μετά τον θάνατό του ο σύλλογος «Οι φίλοι του Μπουζιάνη» διοργάνωσε πολλές εκθέσεις και εκδηλώσεις για το έργο του.

Ο σημαντικότερος Έλληνας εξπρεσιονιστής ζωγράφος διαμόρφωσε τον χαρακτήρα της τέχνης του στη Γερμανία, την εποχή που στο καλλιτεχνικό προσκήνιο βρίσκονταν πρωτοποριακές ομάδες όπως η Γέφυρα (Die Brucke) και ο Γαλάζιος Καβαλάρης (Der Blaue Reiter), όντας ο ίδιος μέλος της Neue Secession και της Neue Gruppe.

Η νεκρή φύση, το τοπίο, αλλά κυρίως η προσωπογραφία και εν γένει η ανθρώπινη μορφή αποτελούν τους κύριους θεματικούς άξονες της ζωγραφικής του, όπου το χρώμα αναδεικνύεται σε βασικό δομικό στοιχείο και αυτόνομη αξία. Το έργο του, ακολουθώντας μια αντιρεαλιστική αντίληψη, αντίκειται σε οποιαδήποτε έννοια ωραιοποίησης, γίνεται φορέας συναισθηματικών καταστάσεων και προοιωνίζει την αφαίρεση.

Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ημερολόγιο.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ημερολόγιο.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Γυναικεία Μορφή, περ. 1945. Ιδιωτική συλλογή.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Γιώργος Μπουζιάνης, Αυτοπροσωπογραφία. Ιδιωτική συλλογή.
Μπουζιάνης η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Γιώργος Μπουζιάνης στο Εϊχενάου.
Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ