Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920

0

Μια επιλογή 250 κινηματογραφικών αφισών αποτυπώνει την πολιτιστική δραστηριότητας της προ-Στάλιν εποχής. Η επιλογή προέρχεται από την ιδιωτική συλλογή της ειδήμονος Susan Pack και περιλαμβάνει έργα 27 διαφορετικών καλλιτεχνών. Το βιβλίο «Film Posters of the Russian Avant-Garde» (Κινηματογραφικές αφίσες της ρωσικής πρωτοπορίας) κυκλοφορεί από την Taschen. 

Οι αφίσες της ρωσικής πρωτοποριακής κινηματογραφικής τέχνης των μέσων της δεκαετίας του 1920 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1930 δεν μοιάζουν με καμία άλλη αφίσα που δημιουργήθηκε ποτέ. Παρόλο που αυτή η περίοδος καλλιτεχνικής ελευθερίας στη Σοβιετική Ένωση ήταν σύντομη, αυτές οι ισχυρές, εντυπωσιακές εικόνες παραμένουν μεταξύ των πιο λαμπρών και ευφάνταστων αφισών που δημιουργήθηκαν ποτέ.

Οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με τις ίδιες καινοτόμες κινηματογραφικές τεχνικές που χρησιμοποιούνταν στις ταινίες που διαφήμιζαν, όπως ακραία κοντινά πλάνα, ασυνήθιστες γωνίες και δραματικές αναλογίες.

Από τις αφηγηματικές πτυχές των ταινιών προκύπτει το υποβόσκον άγχος που απεικονίζεται σε πολλά από τα φοβισμένα γυναικεία πρόσωπα, καθώς και μια συχνά φανερή σεξουαλικότητα που δεν είναι χαρακτηριστική για τις διαφημίσεις της εποχής.

Από τολμηρές αναπαραστάσεις μέχρι αρχιτεκτονικά στοιχεία, κάθε καλλιτέχνης παρουσιάζει ένα ξεχωριστό στυλ και αισθητική. Ωστόσο, συλλογικά αποφεύγουν την αίγλη του Χόλιγουντ και προτιμούν τις πιο σκληρές, εντυπωσιακές, ακόμη και προκλητικές εικόνες.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Aνώνυμος, αφίσα της ταινίας Ester iz Solema, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Στον πρόλογο, ο Christopher W Mount, επιμελητής στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, γράφει: «Ο κινηματογράφος - μια σχετικά νέα μορφή τέχνης τη δεκαετία του 1920 - είχε προφανείς κοινωνικές εφαρμογές για χρήση ως προπαγάνδα λόγω του βασικού αφηγηματικού χαρακτήρα του, και η ανάπτυξη και ο πειραματισμός του ενθαρρύνθηκαν σε ολόκληρη τη Σοβιετική Ένωση. Κατά συνέπεια, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί από τους πιο επιφανείς καλλιτέχνες της εποχής δούλεψαν στην παραγωγή κινηματογραφικών διαφημίσεων και αφισών».

Γεμάτα τολμηρά χρώματα, δραματικές γωνίες και εντυπωσιακή τυπογραφία, αυτά τα εκπληκτικά σχέδια μαρτυρούν την πειραματική πρωτοπορία εκείνων των ημερών, πριν ο σοβιετικός ρεαλισμός γίνει το επίσημο δόγμα της τέχνης. Η αντιπαράθεση της κλίμακας είναι υπεύθυνη για μεγάλο μέρος του δυναμισμού και της πρωτοτυπίας της σύνθεσης στις αφίσες. Η αίσθηση της κίνησης και του ιλίγγου, καθώς και η χρήση της επανάληψης, που είναι τόσο εμφανείς στο έργο των Stenbergs, θυμίζουν τις κινηματογραφικές τέχνες.

Από τις αφηγηματικές πτυχές των ταινιών προκύπτει το υποβόσκον άγχος που απεικονίζεται σε πολλά από τα φοβισμένα γυναικεία πρόσωπα, καθώς και μια συχνά φανερή σεξουαλικότητα που δεν είναι χαρακτηριστική για τις διαφημίσεις της εποχής.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anatoly Belsky, The Private Life of Peter Vinograd, 1934. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Ο συχνά ασυνήθιστος χρωματισμός των αφισών και η προτίμηση στους αντίθετους τόνους σηματοδοτούν μια απομάκρυνση από τον προηγούμενο ρεαλισμό προς μια πιο αφηρημένη σύνθεση και έκφραση.

Η επανάσταση του 1917 άλλαξε τη ζωή στη Ρωσία πολιτικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά. Η τέχνη θεωρήθηκε σημαντική δύναμη για τη διαμόρφωση του μέλλοντος του νέου κράτους. Συνθήματα όπως «Η τέχνη στη ζωή» και «Η τέχνη στην τεχνολογία» εξέφραζαν τη λαϊκή πεποίθηση ότι η τέχνη είχε τη δύναμη να μεταμορφώσει τη ζωή σε κάθε επίπεδο.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov και Grigori Borisov, αφίσα για την ταινία Puteshestvie na Mars, περ. 1926. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anton Lavinsky, Miss Mend, 1927. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
ZIM, Spartakiada, 1927. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Mikhail Dlugach, Yego Kariera, 1928. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov, Pervy Kornet Streshnev, 1928. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anatoly Belsky, Trubka Kommunard, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov, Pyat Minut, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Smolyakovsky, Konveier Smerti, 1933. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection


 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«A Future for the Past» μια έκθεση στο μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Design / Μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη συνδέει την παραδοσιακή μαρμαροτεχνία με το σύγχρονο design

Η Νίκη και η Ζωή Μοσκόφογλου εξερευνούν τη μαγεία του μαρμάρου, συνδέοντας το παρελθόν και το παρόν ενός πολύτιμου υλικού με έργα σύγχρονου design και Τηνιακών μαρμαρογλυπτών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δημιουργώντας σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

ADM 2024: The New Vision / Σύγχρονα, βιώσιμα κτίρια που ενθαρρύνουν το ευ ζην των χρηστών-εργαζομένων

Έχοντας σε προτεραιότητα τη βιώσιμη και αρχιτεκτονική μετεξέλιξη των έργων της, η Hellenic Properties συνεχίζει να επενδύει με προσήλωση και αφοσίωση στον πράσινο χαρακτήρα των έργων της, κάτι που αποδεικνύεται από τις πιστοποιήσεις με το διεθνές πρότυπο LEED.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

ADM 2024: The New Vision / Ίμπιζα- Κάιρο- Σενζέν: Το ελληνικό γραφείο Minas Kosmidis Architects εξασκεί το εκλεκτικό του ύφος σε τρεις πόλεις-σταθμούς

Με έργα σε απροσδόκητα μέρη του πλανήτη, οι Minas Kosmidis Architects δημιουργούν, με επίκεντρο τις καθαρές γραμμές, τις εκάστοτε πολιτιστικές επιρροές και τα εκλεκτικά στοιχεία, με στόχο μια πολυαισθητηριακή εμπειρία κατοίκησης.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Εξερευνώντας τα όρια του χώρου: Το όραμα του γραφείου PETRĀS architecture για το μέλλον της αρχιτεκτονικής

ADM 2024: The New Vision / Εξερευνώντας τα όρια του χώρου: Το όραμα του γραφείου PETRĀS architecture για το μέλλον της αρχιτεκτονικής

Ο Τσαμπίκος Πετράς διερευνά την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής στο πλαίσιο των σύγχρονων αλλαγών, αναζητώντας, μέσω της δημιουργικής προσέγγισης του γραφείου PETRĀS architecture, νέους τρόπους σύνδεσης των έργων με τον χρήστη, την ύλη και το νόημα.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Αρχιτεκτονική και healthy living: Η ISOMAT δεσμεύεται στη βιώσιμη ανάπτυξη

ADM 2024: The New Vision / Αρχιτεκτονική και healthy living: Η ISOMAT δεσμεύεται στη βιώσιμη ανάπτυξη

Από την ανακαίνιση του Hilton Athens μέχρι το πρώτο ολοκληρωμένο κτίριο του Ελληνικού, τα καινοτόμα προϊόντα της ISOMAT ενισχύουν τα κορυφαία αρχιτεκτονικά έργα με λύσεις που υποστηρίζουν τις πιστοποιήσεις LEED, BREEAM και WELL.
THE LIFO TEAM
Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα»

ADM 2024: The New Vision / Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα»

Σε μια εποχή αυξανόμενων περιβαλλοντικών προκλήσεων, το αρχιτεκτονικό γραφείο Pieris.Architects αποδεικνύει ότι το κτίριο του αύριο μπορεί να είναι φιλικό προς το περιβάλλον και την κοινωνία, συνδυάζοντας τη βιωσιμότητα με την αισθητική και την ανθρώπινη ευεξία.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Votanikos Business Park: Η Dimand μεταμορφώνει τις πρώην εγκαταστάσεις της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας

ADM 2024: The New Vision / Votanikos Business Park: Η Dimand μεταμορφώνει τις πρώην εγκαταστάσεις της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας

Tο όραμα της Dimand, που μέχρι σήμερα μεταφράζεται σε ένα χαρτοφυλάκιο γεμάτο καινοτόμα large-scale projects, εμπλουτίζεται με έναν κόμβο επιχειρηματικής δραστηριότητας που συνδυάζει χώρους πρασίνου και σύγχρονες υποδομές για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του Βοτανικού.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
Ρένα Σακελλαρίδου: «Θέλω η αρχιτεκτονική να έχει βάθος, σύνθεση, δομή»

ADM 2024: The New Vision / Ρένα Σακελλαρίδου: «Θέλω η αρχιτεκτονική να έχει βάθος, σύνθεση, δομή»

Η επικεφαλής του αρχιτεκτονικού γραφείου RS SPARCH και καθηγήτρια Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κοιτάζει πέρα από τα renders, προτείνει λύσεις για μια νέα σχέση μεταξύ πολιτείας και αρχιτεκτόνων και εξηγεί τη θέση της για μια αρχιτεκτονική με ουσία – και με φαντασία!
ΗΡΑ ΣΙΝΙΓΑΛΙΑ