Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από τη μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη

Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από την μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη Facebook Twitter
Η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ –που στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου υποδύεται η Έμα Στόουν– και της βιολογικής της αφύπνισης είναι στενά συνδεδεμένη με πραγματικές τοποθεσίες.
0

Ο ΑΛΑΣΝΤΕΡ ΓΚΡΕΪ ΗΤΑΝ ΕΝΑ από τα πιο ξεχωριστά δημιουργικά ταλέντα της Σκωτίας. Ο σημαντικός καλλιτέχνης και συγγραφέας από την Γλασκόβη, που πέθανε το 2019, εξυμνούσε τη γενέθλια πόλη του σε ιστορίες που συνδύαζαν τη φαντασία με τον σκοτεινό αστικό ρεαλισμό και σε πίνακες που αναπαρήγαγαν με ζωντανή λεπτομέρεια τη ζωή της πόλης.

Έγραψε μεταξύ άλλων το Lanark, ένα από τα σπουδαιότερα βρετανικά μυθιστορήματα του 20ού αιώνα, στόλισε πολλά μπαρ, εστιατόρια και σταθμούς της πόλης με τις χαρακτηριστικές του τοιχογραφίες και ενέπνευσε μια γενιά νεότερων Σκωτσέζων συγγραφέων, όπως ο Ίαν Μπανκς και ο Ίρβιν Γουέλς.

«Ήταν ένας σύγχρονος Γουίλιαμ Μπλέικ», λέει η συγγραφέας Άλι Σμιθ. Είναι για τη Γλασκόβη ό,τι είναι ο Ντίκενς για το Λονδίνο ή ο Τζόις για το Δουβλίνο. Ωστόσο, το έργο του, το όραμα, η φωνή του, δεν είναι όσο αναγνωρισμένα θα έπρεπε εκτός Σκωτίας. Και πολλοί φανατικοί αναγνώστες του πίστεψαν ότι αυτό θα άλλαζε με την πρώτη μεγάλη κινηματογραφική εκδοχή ενός από τα έργα του, του μυθιστορήματος Poor Things (στα ελληνικά είχε κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Νεφέλη με τον τίτλο «Χαμένα Κορμιά» και τον υπότιτλο «Επεισόδια από τη νεανική ζωή ενός γιατρού του Δημόσιου Οργανισμού της Σκωτίας). 

«Το βιβλίο είναι ένα μοναδικά σκωτσέζικο έργο», λέει ο επιμελητής Gavin Lundy σ' ένα βίντεο του YouTube καναλιού Ossian Scotland με τίτλο The Poor Things Problem. «Το πρόβλημα είναι ότι δεν γυρίστηκε καθόλου στη Γλασκόβη ή στη Σκωτία και ούτε ένα μέλος του βασικού καστ δεν είναι Σκωτσέζος ή Σκωτσέζα.

Το Poor Things είναι μια νουβέλα γεμάτη προκλήσεις: μια βικτοριανή, φεμινιστική εκδοχή του μύθου του Φρανκενστάιν που περιλαμβάνει επίσης σατιρικές αιχμές για τη μυθοπλασία του 19ου αιώνα, την αποικιοκρατία και την ιατρική ηθική. Επιπλέον, η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ –που στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου υποδύεται η Έμα Στόουν– και της βιολογικής της αφύπνισης είναι στενά συνδεδεμένη με πραγματικές τοποθεσίες. Το σπίτι της Μπέλα αναφέρεται ως 18 Park Circus, μια πραγματική διεύθυνση της Γλασκόβης, όπως και η εκκλησία Lansdowne, όπου πηγαίνει για να παντρευτεί.

Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από την μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη Facebook Twitter
Ζωγραφικό έργο του Άλασντερ Γκρέι με θέμα τη Γλασκόβη της δεκαετίας του '50.

Χάρτες της πόλης –πολλοί από τους οποίους σχεδιασμένοι από τον ίδιο τον συγγραφέα– περιλαμβάνονται στο βιβλίο καθοδηγώντας τον αναγνώστη στην αφήγηση. Το Poor Things μυρίζει Γλασκόβη. Αλλά όχι η ταινία. Η προβολή της στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Λονδίνου τον περασμένο Οκτώβριο αποκάλυψε ότι κάθε αναφορά στην πόλη έχει απαλειφθεί από τον Λάνθιμο και αντ' αυτού εμφανίζεται μια περίεργη steampunk εκδοχή του Λονδίνου ως το βασικό σκηνικό της ταινίας. Για πολλούς θα είναι σαν να βλέπουν τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών χωρίς τη Μέση Γη ή τον Τιτανικό χωρίς το παγόβουνο.

«Το βιβλίο είναι ένα μοναδικά σκωτσέζικο έργο», λέει ο επιμελητής Gavin Lundy σ' ένα βίντεο του YouTube καναλιού Ossian Scotland με τίτλο The Poor Things Problem. «Το πρόβλημα είναι ότι δεν γυρίστηκε καθόλου στη Γλασκόβη ή στη Σκωτία και ούτε ένα μέλος του βασικού καστ δεν είναι Σκωτσέζος ή Σκωτσέζα.

Ο Λάνθιμος από την μεριά του λέει ότι θα ήταν «εντελώς ανειλικρινές» εκ μέρους του, ως Έλληνας, να δημιουργήσει ένα κινηματογραφικό έργο για τη Σκωτία, ενώ οι παραγωγοί της ταινίας Εντ Γκίνεϊ και Άντριου Λόου δήλωσαν ότι η απόφαση να πλαισιωθεί η ταινία αποκλειστικά γύρω από την οπτική της Μπέλα Μπάξτερ επέβαλε «κάποια επεξεργασία» που περιλάμβανε την αντικατάσταση της Γλασκόβης με το Λονδίνο.

«Διατηρήσαμε ωστόσο τον Γκόντγουιν Μπάξτερ (τον οποίο υποδύεται ο Γουίλεμ Νταφόε) ως έναν επιστήμονα από τη Γλασκόβη», λένε στον Observer. «Η μεταφορά παραμένει πιστή στο πνεύμα του έργου του Άλασντερ».

Με στοιχεία από The Observer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Poor Things: Γιατί το Χόλιγουντ σοκαρίστηκε τόσο με τις ερωτικές σκηνές της ταινίας;

Πολιτισμός / Poor Things: Γιατί το Χόλιγουντ σοκαρίστηκε τόσο με τις ερωτικές σκηνές της ταινίας;

Κάποιοι βρίσκουν την ταινία πολύ φεμινιστική και ιδανική να μιλήσει για τη γυναικεία σεξουαλικότητα στο Χόλιγουντ χωρίς λογοκρισία, κάποιοι φαίνεται να πιστεύουν το εντελώς αντίθετο...
NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ