Milky Way: Τηλεόραση από άλλο πλανήτη

Milky Way Facebook Twitter
Παρά το τοπικό του ενδιαφέρον, το «Milky Way» σαφέστατα δεν δείχνει αποκομμένο από ό,τι συμβαίνει στην άλλη γωνιά του πλανήτη.
0

Λίγο πριν από τις γιορτές, το «Milky Way», η πρώτη τηλεοπτική δουλειά του βραβευμένου στις Κάννες με Χρυσό Φοίνικα για ταινία μικρού μήκους Βασίλη Κεκάτου, σε σενάριο και σκηνοθεσία δική του, ολοκλήρωσε την πορεία του με οχτώ επεισόδια στο MEGA ενώ ετοιμάζεται για διεθνή καριέρα, καθώς τα δικαιώματα παγκόσμιας διανομής του αγοράστηκαν από την αμερικανική Fifth Season.

Με το «Milky Way» ο νέος, αν και καταξιωμένος ήδη, κινηματογραφιστής Βασίλης Κεκάτος όχι μόνο παρέδωσε κάτι πολύ φρέσκο, από έναν άλλον τηλεοπτικό γαλαξία, που ουδεμία σχέση έχει με τα όσα έχουμε συνηθίσει στην εγχώρια μικρή οθόνη, αλλά κατάφερε να απεικονίσει πλευρές της ελληνικής κοινωνίας με έναν καινοφανή τρόπο.

Η σειρά αφηγείται την ιστορία της 17χρονης Μαρίας (Κορίννα Ντουλλάαρτ), μαθήτριας στην τελευταία τάξη του λυκείου σε μια απομονωμένη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, που ονειρεύεται να φύγει από τη μικρή επαρχία όπου ζει για την Αθήνα και να γίνει χορεύτρια, μέχρι που μένει έγκυος από το 27χρονο αγόρι της, Τάσο (Νικολάκης Ζεγκίνογλου).

Η απόσταση από άλλες ανάλογες σειρές στο πώς έχουν προσεγγιστεί δύσκολα στη διαχείρισή τους θέματα είναι τεράστια. Το δικαίωμα στην άμβλωση, η γυναικεία αυτοδιάθεση, η queer ταυτότητα, η σεξουαλική ρευστότητα και τα έμφυλα στερεότυπα παρουσιάζονται μέσα από φυσικούς και ρεαλιστικότατους διαλόγους και ερμηνείες που αναδίδουν μεγάλη τρυφερότητα και ανθρωπιά.

Τότε έρχεται αντιμέτωπη με τη θρησκευόμενη οικογένειά της που αποφασίζει για εκείνη χωρίς εκείνη, αλλά τελικά με τη βοήθεια του συνομήλικου φίλου της, Τζο (Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος), σχεδιάζει να προχωρήσει σε άμβλωση.

Αυτό είναι σε γενικές γραμμές το σενάριο του «Μilky Way». Θα μπορούσε να είναι μια συνηθισμένη ιστορία ενηλικίωσης ή ένα ακόμα εφηβικό δράμα. Ωστόσο, ο Κεκάτος το απογείωσε, δίνοντάς του διαστάσεις που δεν θα περίμενε κανείς.

Milky Way Facebook Twitter
Η σειρά αφηγείται την ιστορία της 17χρονης Μαρίας (Κορίννα Ντουλλάαρτ), μαθήτριας στην τελευταία τάξη του λυκείου σε μια απομονωμένη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, που ονειρεύεται να φύγει από τη μικρή επαρχία όπου ζει για την Αθήνα και να γίνει χορεύτρια.

Πώς το κατάφερε; Καταρχάς, χρησιμοποιώντας έξυπνα δύο διαμετρικά αντίθετες μεταξύ τους αλληγορίες, που όμως αλληλοσυμπληρώνονται. Η Μαρία λατρεύει την αστρονομία, οπότε οι αστερισμοί, οι πλανήτες, οι γαλαξίες, το Big Bang και η καταστροφή της Γης γίνονται το πρόσφορο έδαφος για να μιλήσει κανείς για την εφηβεία που είναι πεδίο κοσμογονικών αλλαγών, αχαλίνωτων ονειροπολήσεων και η απαρχή για πολλά. Η ηρωίδα του διεκδικεί να εκτοξευτεί στο μέλλον της από ένα άλλο σύμπαν κάπου μακριά.

Τέτοιες φιλοσοφικές ανησυχίες και κοσμογονικές θεωρίες, όμως, τις εποφθαλμιά και η θρησκεία. Το συντηρητικό και θρησκόληπτο περιβάλλον της πνιγηρής επαρχίας συγκρούεται με την εφηβική ορμή, κάτι που ο Κεκάτος υπογραμμίζει με εξόχως ανορθόδοξους θρησκευτικούς συμβολισμούς:

Μια όχι παρθένος Μαρία ακριβώς την ημέρα των Χριστουγέννων αποφασίζει να «ρίξει» το βρέφος που έχει στην κοιλιά της με τη βοήθεια του queer Τζόσεφ-Ιωσήφ, ενώ δέχεται την επίσκεψη και τα δώρα από τρεις ιδιόρρυθμους μάγους-φίλους της.

Η απόσταση από άλλες ανάλογες σειρές στο πώς έχουν προσεγγιστεί δύσκολα στη διαχείρισή τους θέματα είναι τεράστια. Το δικαίωμα στην άμβλωση, η γυναικεία αυτοδιάθεση, η queer ταυτότητα, η σεξουαλική ρευστότητα και τα έμφυλα στερεότυπα παρουσιάζονται μέσα από φυσικούς και ρεαλιστικότατους διαλόγους και ερμηνείες που αναδίδουν μεγάλη τρυφερότητα και ανθρωπιά. Ο συζυγικός καβγάς μεταξύ των γονιών της ηρωίδας (Ανδρέας Κωνσταντίνου και Γιούλικα Σκαφιδά) είναι από τους πιο καλογραμμένους που έχουμε δει.

Milky Way Facebook Twitter
Το σίγουρο είναι πως για πρώτη φορά, επίσης, βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση έναν queer χαρακτήρα όπως ο Τζο, που δεν έχει καμία σχέση με τις γκέι καρικατούρες των σειρών των ’90s

Το σίγουρο είναι πως για πρώτη φορά, επίσης, βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση έναν queer χαρακτήρα όπως ο Τζο, που δεν έχει καμία σχέση με τις γκέι καρικατούρες των σειρών των ’90s αλλά ούτε και με τους διακοσμητικούς για την πλοκή, μονοδιάστατους ή υπερβολικά δραματοποιημένους ρόλους των επόμενων χρόνων. Αν χρειάστηκαν δεκαετίες για να αποδεχτεί η ελληνική κοινωνία γκέι χαρακτήρες στη μικρή οθόνη, μια ρευστή σεξουαλική ταυτότητα όπως αυτή του Τζο σαφώς και θα τη δυσκολεύει περισσότερο. Εξάλλου, η τηλεόραση δεν αγαπά ιδιαίτερα τους ακατάτακτους ρόλους.

Επιπλέον, η εξωπραγματικά ωραία φωτογραφία και οι ανοίκειες στον μέσο θεατή επιλογές στη μουσική επένδυση, όπως Πελόμα Μποκιού, Κόρε. Ύδρο, Μηδενιστής, Die Arkitekt και Λένα Πλάτωνος, συντελούν στην αίσθηση πως κάτι πολύ καινούργιο παρακολουθήσαμε στις οθόνες μας.

Αλλά το βασικό νεωτεριστικό στοιχείο που φέρνει το «Milky Way» για την τηλεοπτική μυθοπλασία δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι ο Κεκάτος κατόρθωσε να δει τις πολλές αντιφάσεις της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας και μάλιστα εκεί όπου ξεδιπλώνονται σε όλη τους την έκταση και στο πλέον ιδανικό τους χωνευτήρι, στην «άγρια» ελληνική επαρχία:

TikTok και γιορτές της ενορίας, σεξουαλικές επαφές μεταξύ εφήβων και πουριτανισμός, ανοιχτοί στην πράξη γάμοι και υποκριτική ηθική, ίντερνετ ανοιχτό στον κόσμο και παρωχημένη εκπαίδευση, OnlyFans και προκαταλήψεις, streaming πλατφόρμες και δεισιδαιμονίες, ιδέες περί ανδρικής τιμής και αρρενωπότητας και καταπιεσμένες θηλυκότητες, κηρύγματα της εκκλησίας και παράνομες δραστηριότητες.

Milky Way Facebook Twitter
Tο βασικό νεωτεριστικό στοιχείο που φέρνει το «Milky Way» για την τηλεοπτική μυθοπλασία δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι ο Κεκάτος κατόρθωσε να δει τις πολλές αντιφάσεις της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.

Πριν λίγα χρόνια, η εξαιρετική τουρκική δραματική σειρά «Ethos» γνώριζε μεγάλη επιτυχία διεθνώς, καταδεικνύοντας τον βαθύ διχασμό που μαστίζει την τουρκική κοινωνία, πολύ πιο βαθύ από τον δικό μας, είναι η αλήθεια. Τότε είχα αναρωτηθεί γιατί να μην μπορεί να υπάρξει μια σειρά που να επιχειρεί ένα ανάλογο ψυχογράφημα και στην ελληνική, φωτίζοντας κάποιες από τις πολλές αντιφάσεις της. Και να που το «Milky Way» δείχνει τον δρόμο.

Πώς κατάφερε τελικά η γενιά των Millennials (ο Κεκάτος είναι γεννημένος το 1991), με τη βοήθεια της Gen Z (αρκετοί από τους συνεργάτες του είναι ακόμα νεότεροι), να εντοπίσει με τις κεραίες της αρκετές από τις αντίρροπες δυνάμεις που συνθλίβουν την ελληνική επαρχία και όχι μόνο; Θεωρητικά θα ήταν οι τελευταίοι που θα περίμενε κανείς να θίξουν ένα θέμα ταμπού, τη σκοταδιστική στάση της κραταιάς ελληνικής Εκκλησίας στο θέμα των αμβλώσεων και την οπισθοδρόμηση και τις δυσλειτουργίες που προκαλεί στις τοπικές κοινωνίες. Και μάλιστα δημιουργώντας μια σειρά που απευθύνεται και σε άλλες γενιές.

Πίσω από τις φαινομενικά από άλλον πλανήτη για τους σημερινούς μεσήλικες έφηβες φίλες της Μαρίας, που ανεβάζουν βιντεάκια στο TikTok φιλοδοξώντας να χορέψουν κάποια μέρα στο μπαλέτο της Φουρέιρα και μιλούν τη slang της Gen Z, κρύβονται όλες οι αγκυλώσεις, οι αντιξοότητες και τα αδιέξοδα που ταλαιπώρησαν και τους ίδιους στον όλο κακοτοπιές δρόμο προς την ενηλικίωση αλλά και εκείνη η σαρωτική κινητήριος δύναμη που ωθεί, ειδικά όσους δεν μεγάλωσαν σε μεγάλα αστικά κέντρα, στο να απαγκιστρωθείς από την ασφυξία και τη μιζέρια της ελληνικής επαρχίας, η οποία, παρά τη μετάβαση από το αναλογικό στο ψηφιακό περιβάλλον, δεν έπαψε ποτέ να καταπνίγει, να συντρίβει και να ματαιώνει όνειρα και ανθρώπους.

Παρά το τοπικό του ενδιαφέρον, το «Milky Way» σαφέστατα δεν δείχνει αποκομμένο από ό,τι συμβαίνει στην άλλη γωνιά του πλανήτη. Με την άνθιση του streaming τα τελευταία χρόνια, βιώνουμε ήδη την πραγματικότητα μιας παγκοσμιοποιημένης τηλεόρασης, όπου τοπικά προϊόντα τροφοδοτούν με περιεχόμενο διεθνείς πλατφόρμες και ανατροφοδοτούνται, παίρνοντας ερεθίσματα από αυτές. Και ίσως είναι η πρώτη φορά που το χάσμα από αντίστοιχες ξένες παραγωγές έχει μικρύνει τόσο πολύ.

Milky Way Facebook Twitter
To «Μilky Way». Θα μπορούσε να είναι μια συνηθισμένη ιστορία ενηλικίωσης ή ένα ακόμα εφηβικό δράμα. Ωστόσο, ο Κεκάτος το απογείωσε, δίνοντάς του διαστάσεις που δεν θα περίμενε κανείς.

Όταν το βρετανικό «Sex Education» και το αμερικανικό «Euphoria» –σύγχρονες σειρές με ήρωες εφήβους και τα δύο– τα παρακολουθούν ταυτόχρονα έφηβοι στη Βαλτιμόρη, στο Λίβερπουλ και στην Αθήνα, τότε μιλάμε για μια επανάσταση που έχει επέλθει προ πολλού. Δεν είναι δυνατόν η ελληνική τηλεόραση να μην προσπαθεί να συμπορευτεί, όχι φυσικά με όρους μιμητισμού και αντιγραφής, αλλά έχοντας στραμμένο το βλέμμα και στο τι γίνεται έξω από τον μικρόκοσμό της.

H τηλεοπτική ιστορία θα δείξει αν το «Milky Way» θα αποδειχθεί απλώς ένας μοναχικός δορυφόρος σε τροχιά εκτός του γαλαξία μας ή όχι.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κορίννα Ντουλλάαρτ – Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος

Portraits 2024 / Κορίννα Ντουλλάαρτ - Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος: Δύο ελεύθερα σώματα

Δυο ταλαντούχα πρωτοεμφανιζόμενα πλάσματα της GenZ υποδύθηκαν με ευαισθησία δυο απόλυτα σύγχρονους και ρεαλιστικούς χαρακτήρες στην πολυσυζητημένη τηλεοπτική –μα εντελώς κινηματογραφική στην ουσία και στην αισθητική της– μίνι σειρά «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου: μια έφηβη που επιλέγει να κάνει έκτρωση και ένα queer αγόρι που επιλέγει να εκφράζεται χωρίς φόβο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο και ένα εικονοστάσι»

Οθόνες / Βασίλης Κεκάτος: «Αυτή είναι η Ελλάδα, μπετό, ξύλο κι ένα εικονοστάσι»

Η πολυαναμενόμενη μίνι σειρά «Milky Way» δεν μοιάζει με τίποτα απ’ όσα έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση αισθητικά και καλλιτεχνικά, ενώ ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα δημιουργός της αγγίζει μια σειρά σύγχρονων θεμάτων με τολμηρό τρόπο που αναμένεται να συζητηθεί, ειδικά τη δεδομένη χρονική στιγμή.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Milky Way»: Μια μέρα στον γαλαξία του Βασίλη Κεκάτου

Αποκλειστικό / «Milky Way»: Μια μέρα στα γυρίσματα της νέας σειράς του Βασίλη Κεκάτου

Η LiFO επισκέφθηκε τα γυρίσματα της πολυαναμενόμενης μίνι σειράς του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτη, που φιλοδοξεί να αποτελέσει τομή για τα εγχώρια τηλεοπτικά δεδομένα, και μίλησε με τους συντελεστές.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Οθόνες / Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Η γαλλική κωμωδία επιστρέφει στις αίθουσες δέκα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της. Μήπως όμως δεν πρόκειται για γνήσιο λαϊκό θέαμα, αλλά για την παρέκβασή του;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ