Τελικά, ήταν γκέι o Σαίξπηρ; Οι ιστορικοί μάλλον έχουν την απάντηση

Τελικά, ήταν γκέι o Σαίξπηρ; Οι ιστορικοί μάλλον έχουν την απάντηση Facebook Twitter
Το ερώτημα αν ο Σαίξπηρ ήταν ή όχι LGBTQ+ θα πρέπει να προσεγγίζεται με προσοχή και ανοιχτό πνεύμα, καθώς «η σεξουαλικότητα ενός ατόμου δεν χωράει απαραίτητα σε μια τακτοποιημένη κατηγορία».
0


ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ
που συζητιέται διεπιστημονικά η σεξουαλικότητα του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, όμως φαίνεται ότι πλέον στα χέρια των ιστορικών υπάρχουν «συντριπτικά» στοιχεία που απαντούν στο ερώτημα. Απλώς, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τον εξαιρετικά περίπλοκο ψυχισμό του άνδρα που έγραψε την πιο διάσημη ετεροφυλοφιλική ερωτική ιστορία όλων των εποχών, του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, η απάντηση χρειάζεται λίγη παραπάνω ανάλυση.

Σύμφωνα με νέα έρευνα που εκπονήθηκε από τον ιστορικό Dr Will Tosh, τα δύο τρίτα των ρομαντικών σονέτων του Σαίξπηρ, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού σονέτου 18, «Shall I compare thee to a summer's day?», απευθύνονται σε έναν «ωραίο νέο» που πιστεύεται ότι είναι ο Henry Wriothesley, 3ος κόμης του Southampton. Βάσει της ίδιας έρευνας, πολλοί από τους χαρακτήρες του Σαίξπηρ εκτείνονταν πέρα από τα δυαδικά όρια των φύλων και είχαν ρομαντικές συνήθειες και ενδιαφέροντα που μόνο ως queer θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν.

Για παράδειγμα, στη «Δωδέκατη Νύχτα», η ναυαγισμένη Βιόλα μεταμφιέζεται σε άνδρα, έναν νεαρό με το όνομα Σεζάριο, και μπαίνει στην υπηρεσία του δούκα Ορσίνο, ο οποίος είναι ερωτευμένος με την Ολίβια. Ωστόσο, η Ολίβια ερωτεύεται τον «Σεζάριο» και η Βιόλα με τη σειρά της ερωτεύεται τον Ορσίνο ενώ παραμένει μεταμφιεσμένη, δημιουργώντας ένα παιγνιώδες ερωτικό τρίγωνο.

Ο τρόπος με τον οποίο η κουλτούρα μας αντιλαμβάνεται τη σεξουαλική έκφραση έχει αντίκτυπο στο πώς οι άνθρωποι σε αυτή την κουλτούρα αντιμετωπίζουν τη δική τους σεξουαλικότητα. Πολλοί ιστορικοί δεν χρησιμοποιούν τη σημερινή ορολογία, όπως gay, straight, bi, lesbian, για πρόσωπα τεσσάρων αιώνων πριν. Ωστόσο, τα συναισθήματα επιθυμίας είναι πολύ ισχυρά και πάντα συμβάλλουν στο πώς αισθάνεται ένα άτομο για τον εαυτό του.

Σε ένα βίντεο για το θέατρο The Globe, ο επικεφαλής της έρευνας Dr Will Tosh υποστηρίζει: «Ο Σαίξπηρ έγραψε σίγουρα queer ποίηση και θεατρικά έργα. Queer με την έννοια ότι κάτι σεξουαλικά ριζοσπαστικό συνέβαινε στο έργο, το οποίο προσέφερε ποικίλες ταυτότητες φύλου και ταυτόχρονα παρείχε μια εναλλακτική οπτική του έρωτα σε σχέση με το σεξουαλικό mainstream».

Henry Wriothesley Facebook Twitter
Τα δύο τρίτα των ρομαντικών σονέτων του Σαίξπηρ, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού σονέτου 18 «Shall I compare thee to a summer's day?», απευθύνονται σε έναν «ωραίο νέο» που πιστεύεται ότι είναι ο Henry Wriothesley, 3ος κόμης του Southampton.

«Πολλοί διαφωνούν με τις εικασίες σχετικά με τη σεξουαλικότητα του Σαίξπηρ, θεωρώντας τες αντι-ακαδημαϊκές», εξηγεί η Saraya Haddad, διδακτορική ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Σαίξπηρ στο Stratford-upon-Avon, και συνεχίζει:

«Προσωπικά, έχω πρόβλημα με το γεγονός ότι, μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα, ένας συντριπτικός αριθμός μελετητών, κυρίως cis στρέιτ λευκοί άνδρες, προσπάθησαν να διαφυλάξουν την "ετεροφυλοφιλία" του Σαίξπηρ. Υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να κάνουμε υποθέσεις για τη σεξουαλικότητα του Σαίξπηρ, αλλά τέτοιες φωνές δεν αναγνωρίζουν ότι όλη αυτή η οργή για τους υπαινιγμούς ότι ο Σαίξπηρ δεν ήταν ετεροφυλόφιλος είναι στην πραγματικότητα υπόθεση της σεξουαλικότητάς του. Ενώ δεν θα πρέπει να είμαστε 100% σίγουροι ότι ο Σαίξπηρ ένιωθε έλξη για τους άνδρες, τα συντριπτικά στοιχεία που υποδηλώνουν ότι το έκανε δεν πρέπει να αγνοηθούν», καταλήγει η ίδια.

Την ίδια στιγμή και όπως επισημαίνει ο Tosh, το ερώτημα αν ο Σαίξπηρ ήταν ή όχι LGBTQ+ θα πρέπει να προσεγγίζεται με προσοχή και ανοιχτό πνεύμα, καθώς «η σεξουαλικότητα ενός ατόμου δεν χωράει απαραίτητα σε μια τακτοποιημένη κατηγορία».

«Τα πράγματα αλλάζουν ανάλογα με το πότε και πού βρίσκεσαι. Ο τρόπος με τον οποίο η κουλτούρα μας αντιλαμβάνεται τη σεξουαλική έκφραση έχει αντίκτυπο στο πώς οι άνθρωποι σε αυτή την κουλτούρα αντιμετωπίζουν τη δική τους σεξουαλικότητα. Πολλοί ιστορικοί δεν χρησιμοποιούν τη σημερινή ορολογία, όπως gay, straight, bi, lesbian, για πρόσωπα τεσσάρων αιώνων πριν. Ωστόσο, τα συναισθήματα επιθυμίας είναι πολύ ισχυρά και πάντα συμβάλλουν στο πώς αισθάνεται ένα άτομο για τον εαυτό του. Το να λέμε "δεν χρησιμοποιούσαν τον όρο γκέι στο μακρινό παρελθόν, άρα δεν μπορούμε να μιλάμε για γκέι ανθρώπους τότε" κλείνει αυτή την ιστορία για μια ολόκληρη κοινότητα», λέει ο Tosh.

Ο ίδιος εξηγεί ότι «κατά την περίοδο που έζησε ο Σαίξπηρ, υπήρχε πολύ περισσότερος χώρος για την queer επιθυμία από ό,τι σε πολλούς πολιτισμούς σήμερα», ενώ «δεν ήταν ασυνήθιστο για τους άνδρες να μοιράζονται τα κρεβάτια τους και να φιλιούνται στο στόμα».

Ενώ ο σοδομισμός ήταν παράνομος και τιμωρούνταν με θάνατο, «ο κόσμος έκανε τα στραβά μάτια με πολύ μεγαλύτερη ευκολία όταν επρόκειτο για σχέσεις και συναισθήματα που σήμερα αναγνωρίζουμε απόλυτα ως queer», λέει.

Συνοψίζοντας τις σκέψεις του για το θέμα, ο Tosh καταλήγει σε κάτι που γνωρίζουμε ήδη εδώ και χρόνια: ότι ο Σαίξπηρ ήταν ένας συγγραφέας με «βαθιά queer λογοτεχνικές ευαισθησίες».

«Εξυπηρετούσε την LGBTQ+ αγορά πολύ πριν αυτή αποκτήσει τέτοιο όνομα και μας άφησε queer δώρα μέσα στους αιώνες. Ομόφυλους εραστές, queer είδωλα και τρανς ήρωες που συνεχίζουν να εμπνέουν και να αντιπροσωπεύουν πολύ κόσμο για αιώνες μετά τον θάνατό του. Και ειλικρινά, νομίζω ότι αυτό μιλάει από μόνο του», δηλώνει, ενθουσιασμένος από τα ευρήματα της έρευνάς του, ο Tosh.

Η Haddad, η οποία ειδικεύεται στο πώς, ιστορικά, η μαγεία συνδέεται με το queer στοιχείο, συμφωνεί.

«Δεν νομίζω ότι το κλείδωμα της σεξουαλικότητας του Σαίξπηρ σε ένα συγκεκριμένο κουτί είναι απαραίτητα παραγωγικό. Παρ' όλα αυτά, πιστεύω ότι όποιος διαβάζει τα γραπτά του θα δυσκολευτεί να αρνηθεί τη συντριπτική πιθανότητα ο Σαίξπηρ να ήταν queer. Αυτό όμως που θεωρώ πιο σημαντικό είναι ότι τα queer άτομα μπορούν να δουν τον εαυτό τους στην ιστορία, στη λογοτεχνία του παρελθόντος – και ανεξάρτητα από τη σεξουαλικότητα ή την ταυτότητα φύλου του Σαίξπηρ, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι η γραφή του ξεχειλίζει από queerness», καταλήγει.

ΠΗΓΗ: PinkNews.co.uk

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Εύα Γανίδου και τον Τάσο Θεοφίλου για τις γκαρσονιέρες, τα σεπαρέ και τα απρόσμενα μέρη στην πόλη τα οποία επέλεγαν οι Αθηναίοι για τις ερωτικές συνευρέσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κλάους-Μίκαελ Κουν

Iστορία / Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Ο πατέρας του Γερμανού μεγιστάνα έχτισε μεγάλο μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων. Αντίθετα όμως με άλλες μεγάλες γερμανικές εταιρείες όπως η Volkswagen και η Deutsche Bank, η εταιρεία του αρνείται να ανοίξει τα σκοτεινά αρχεία της.
THE LIFO TEAM
Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το εμβληματικό Παλατάκι της Θεσσαλονίκης όπως είναι σήμερα

Το θρυλικό νεοκλασικό οίκημα με τη μαγευτική θέα, που φιλοξένησε αρχηγούς κρατών, βασιλείς και πρωθυπουργούς, αναβιώνει και μετατρέπεται σε έναν πολυχώρο πολιτισμού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ