Τελικά, ήταν γκέι o Σαίξπηρ; Οι ιστορικοί μάλλον έχουν την απάντηση

Τελικά, ήταν γκέι o Σαίξπηρ; Οι ιστορικοί μάλλον έχουν την απάντηση Facebook Twitter
Το ερώτημα αν ο Σαίξπηρ ήταν ή όχι LGBTQ+ θα πρέπει να προσεγγίζεται με προσοχή και ανοιχτό πνεύμα, καθώς «η σεξουαλικότητα ενός ατόμου δεν χωράει απαραίτητα σε μια τακτοποιημένη κατηγορία».
0


ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ
που συζητιέται διεπιστημονικά η σεξουαλικότητα του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, όμως φαίνεται ότι πλέον στα χέρια των ιστορικών υπάρχουν «συντριπτικά» στοιχεία που απαντούν στο ερώτημα. Απλώς, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τον εξαιρετικά περίπλοκο ψυχισμό του άνδρα που έγραψε την πιο διάσημη ετεροφυλοφιλική ερωτική ιστορία όλων των εποχών, του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, η απάντηση χρειάζεται λίγη παραπάνω ανάλυση.

Σύμφωνα με νέα έρευνα που εκπονήθηκε από τον ιστορικό Dr Will Tosh, τα δύο τρίτα των ρομαντικών σονέτων του Σαίξπηρ, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού σονέτου 18, «Shall I compare thee to a summer's day?», απευθύνονται σε έναν «ωραίο νέο» που πιστεύεται ότι είναι ο Henry Wriothesley, 3ος κόμης του Southampton. Βάσει της ίδιας έρευνας, πολλοί από τους χαρακτήρες του Σαίξπηρ εκτείνονταν πέρα από τα δυαδικά όρια των φύλων και είχαν ρομαντικές συνήθειες και ενδιαφέροντα που μόνο ως queer θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν.

Για παράδειγμα, στη «Δωδέκατη Νύχτα», η ναυαγισμένη Βιόλα μεταμφιέζεται σε άνδρα, έναν νεαρό με το όνομα Σεζάριο, και μπαίνει στην υπηρεσία του δούκα Ορσίνο, ο οποίος είναι ερωτευμένος με την Ολίβια. Ωστόσο, η Ολίβια ερωτεύεται τον «Σεζάριο» και η Βιόλα με τη σειρά της ερωτεύεται τον Ορσίνο ενώ παραμένει μεταμφιεσμένη, δημιουργώντας ένα παιγνιώδες ερωτικό τρίγωνο.

Ο τρόπος με τον οποίο η κουλτούρα μας αντιλαμβάνεται τη σεξουαλική έκφραση έχει αντίκτυπο στο πώς οι άνθρωποι σε αυτή την κουλτούρα αντιμετωπίζουν τη δική τους σεξουαλικότητα. Πολλοί ιστορικοί δεν χρησιμοποιούν τη σημερινή ορολογία, όπως gay, straight, bi, lesbian, για πρόσωπα τεσσάρων αιώνων πριν. Ωστόσο, τα συναισθήματα επιθυμίας είναι πολύ ισχυρά και πάντα συμβάλλουν στο πώς αισθάνεται ένα άτομο για τον εαυτό του.

Σε ένα βίντεο για το θέατρο The Globe, ο επικεφαλής της έρευνας Dr Will Tosh υποστηρίζει: «Ο Σαίξπηρ έγραψε σίγουρα queer ποίηση και θεατρικά έργα. Queer με την έννοια ότι κάτι σεξουαλικά ριζοσπαστικό συνέβαινε στο έργο, το οποίο προσέφερε ποικίλες ταυτότητες φύλου και ταυτόχρονα παρείχε μια εναλλακτική οπτική του έρωτα σε σχέση με το σεξουαλικό mainstream».

Henry Wriothesley Facebook Twitter
Τα δύο τρίτα των ρομαντικών σονέτων του Σαίξπηρ, συμπεριλαμβανομένου του εμβληματικού σονέτου 18 «Shall I compare thee to a summer's day?», απευθύνονται σε έναν «ωραίο νέο» που πιστεύεται ότι είναι ο Henry Wriothesley, 3ος κόμης του Southampton.

«Πολλοί διαφωνούν με τις εικασίες σχετικά με τη σεξουαλικότητα του Σαίξπηρ, θεωρώντας τες αντι-ακαδημαϊκές», εξηγεί η Saraya Haddad, διδακτορική ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Σαίξπηρ στο Stratford-upon-Avon, και συνεχίζει:

«Προσωπικά, έχω πρόβλημα με το γεγονός ότι, μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα, ένας συντριπτικός αριθμός μελετητών, κυρίως cis στρέιτ λευκοί άνδρες, προσπάθησαν να διαφυλάξουν την "ετεροφυλοφιλία" του Σαίξπηρ. Υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να κάνουμε υποθέσεις για τη σεξουαλικότητα του Σαίξπηρ, αλλά τέτοιες φωνές δεν αναγνωρίζουν ότι όλη αυτή η οργή για τους υπαινιγμούς ότι ο Σαίξπηρ δεν ήταν ετεροφυλόφιλος είναι στην πραγματικότητα υπόθεση της σεξουαλικότητάς του. Ενώ δεν θα πρέπει να είμαστε 100% σίγουροι ότι ο Σαίξπηρ ένιωθε έλξη για τους άνδρες, τα συντριπτικά στοιχεία που υποδηλώνουν ότι το έκανε δεν πρέπει να αγνοηθούν», καταλήγει η ίδια.

Την ίδια στιγμή και όπως επισημαίνει ο Tosh, το ερώτημα αν ο Σαίξπηρ ήταν ή όχι LGBTQ+ θα πρέπει να προσεγγίζεται με προσοχή και ανοιχτό πνεύμα, καθώς «η σεξουαλικότητα ενός ατόμου δεν χωράει απαραίτητα σε μια τακτοποιημένη κατηγορία».

«Τα πράγματα αλλάζουν ανάλογα με το πότε και πού βρίσκεσαι. Ο τρόπος με τον οποίο η κουλτούρα μας αντιλαμβάνεται τη σεξουαλική έκφραση έχει αντίκτυπο στο πώς οι άνθρωποι σε αυτή την κουλτούρα αντιμετωπίζουν τη δική τους σεξουαλικότητα. Πολλοί ιστορικοί δεν χρησιμοποιούν τη σημερινή ορολογία, όπως gay, straight, bi, lesbian, για πρόσωπα τεσσάρων αιώνων πριν. Ωστόσο, τα συναισθήματα επιθυμίας είναι πολύ ισχυρά και πάντα συμβάλλουν στο πώς αισθάνεται ένα άτομο για τον εαυτό του. Το να λέμε "δεν χρησιμοποιούσαν τον όρο γκέι στο μακρινό παρελθόν, άρα δεν μπορούμε να μιλάμε για γκέι ανθρώπους τότε" κλείνει αυτή την ιστορία για μια ολόκληρη κοινότητα», λέει ο Tosh.

Ο ίδιος εξηγεί ότι «κατά την περίοδο που έζησε ο Σαίξπηρ, υπήρχε πολύ περισσότερος χώρος για την queer επιθυμία από ό,τι σε πολλούς πολιτισμούς σήμερα», ενώ «δεν ήταν ασυνήθιστο για τους άνδρες να μοιράζονται τα κρεβάτια τους και να φιλιούνται στο στόμα».

Ενώ ο σοδομισμός ήταν παράνομος και τιμωρούνταν με θάνατο, «ο κόσμος έκανε τα στραβά μάτια με πολύ μεγαλύτερη ευκολία όταν επρόκειτο για σχέσεις και συναισθήματα που σήμερα αναγνωρίζουμε απόλυτα ως queer», λέει.

Συνοψίζοντας τις σκέψεις του για το θέμα, ο Tosh καταλήγει σε κάτι που γνωρίζουμε ήδη εδώ και χρόνια: ότι ο Σαίξπηρ ήταν ένας συγγραφέας με «βαθιά queer λογοτεχνικές ευαισθησίες».

«Εξυπηρετούσε την LGBTQ+ αγορά πολύ πριν αυτή αποκτήσει τέτοιο όνομα και μας άφησε queer δώρα μέσα στους αιώνες. Ομόφυλους εραστές, queer είδωλα και τρανς ήρωες που συνεχίζουν να εμπνέουν και να αντιπροσωπεύουν πολύ κόσμο για αιώνες μετά τον θάνατό του. Και ειλικρινά, νομίζω ότι αυτό μιλάει από μόνο του», δηλώνει, ενθουσιασμένος από τα ευρήματα της έρευνάς του, ο Tosh.

Η Haddad, η οποία ειδικεύεται στο πώς, ιστορικά, η μαγεία συνδέεται με το queer στοιχείο, συμφωνεί.

«Δεν νομίζω ότι το κλείδωμα της σεξουαλικότητας του Σαίξπηρ σε ένα συγκεκριμένο κουτί είναι απαραίτητα παραγωγικό. Παρ' όλα αυτά, πιστεύω ότι όποιος διαβάζει τα γραπτά του θα δυσκολευτεί να αρνηθεί τη συντριπτική πιθανότητα ο Σαίξπηρ να ήταν queer. Αυτό όμως που θεωρώ πιο σημαντικό είναι ότι τα queer άτομα μπορούν να δουν τον εαυτό τους στην ιστορία, στη λογοτεχνία του παρελθόντος – και ανεξάρτητα από τη σεξουαλικότητα ή την ταυτότητα φύλου του Σαίξπηρ, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι η γραφή του ξεχειλίζει από queerness», καταλήγει.

ΠΗΓΗ: PinkNews.co.uk

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στα άδυτα του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο θησαυρός του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου

Μια ξενάγηση στις σπάνιες συλλογές χειρογράφων, παλαιτύπων και μικροφίλμ που σκιαγραφούν την ελληνική τυπογραφία, την ιστορία του βιβλίου αλλά και τους κώδικες της Παλαιογραφίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγάλματα του Δία και της Αφροδίτης ηλικίας 2.000 ετών ανακαλύφθηκαν στην Άσπενδο της Μικράς Ασίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγάλματα του Δία και της Αφροδίτης ηλικίας 2.000 ετών ανακαλύφθηκαν στην Άσπενδο της Μικράς Ασίας

Ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Μεχμέτ Νούρι Ερσόι ανακοίνωσε ότι δύο αγάλματα που απεικονίζουν τον Δία και την Αφροδίτη ανακαλύφθηκαν στην Άσπενδο
NEWSROOM
Η ζωή και ο θάνατος στην ΟΘωμανική Κρήτη

Ιστορία μιας πόλης / Η ζωή και ο θάνατος στην Οθωμανική Κρήτη

Πώς ήταν να πεθαίνεις ως μουσουλμάνα ή μουσουλμάνος στην Οθωμανική Κρήτη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Αντώνη Αναστασόπουλο για τις μουσουλμανικές επιτύμβιες στήλες στην Κρήτη και τη σημασία τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μόδα στις κρατικές στολές του 19ου αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Περικεφαλαίες με φτερά και κολάν: Η μόδα στις κρατικές στολές του 19ου αιώνα

Η LiFO παρουσιάζει σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους εικόνες και σχέδια που μαρτυρούν τη μόδα στις κρατικές στολές ανάλογα με τη χρονιά, τη νοοτροπία της διακυβέρνησης και το σώμα που υπηρετούσε κάποιος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Η συναρπαστική ιστορία του ναυαγίου των Αντικυθήρων και του μοναδικού (και μυστήριου) Μηχανισμού του, ενός επιστημονικού θαύματος του αρχαίου κόσμου

Ανακαλύφθηκε Σαν Σήμερα / Η συναρπαστική ιστορία του Μηχανισμού των Αντικυθήρων

Γοητευτικές πληροφορίες και μαρτυρίες για το πιο σημαντικό ελληνικό ναυάγιο της αρχαιότητας και το χρονικό της αποκρυπτογράφησης ενός επιστημονικού θαύματος που ανακαλύφθηκε σαν σήμερα το 1902.
M. HULOT
Αρχαία Λύκτος: Γιατί η ανασκαφή της άργησε έναν αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Αρχαία Λύκτος: Γιατί η ανασκαφή της άργησε έναν αιώνα;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αντώνη Κοτσώνα για την αρχαία πόλη στην ενδοχώρα της κεντρικής Κρήτης, η οποία υμνήθηκε από τον Όμηρο, θεωρήθηκε τόπος γέννησης του Δία από τον Ησίοδο, πολέμησε επανειλημμένως εναντίον της Κνωσού, καταστράφηκε ολοσχερώς αλλά κατάφερε και ανέκαμψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη

Ανταπόκριση από την Αλεξάνδρεια / Η ξανακερδισμένη Αλεξάνδρεια του Καβάφη

Το αξιέπαινο έργο της ανακαίνισης από το Ίδρυμα Ωνάση της Οικίας του Κ.Π. Καβάφη στην Αλεξάνδρεια δεν αποσκοπεί σε μια απλή αναπαράσταση μιας μνήμης αλλά στην απόδοση της καθημερινότητας του ποιητή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Aνθρωποθυσία, ανάκτορα, και σεισμοί στα Μινωϊκά Χανιά

Ιστορία μιας πόλης / Aνθρωποθυσίες, ανάκτορα και σεισμοί στα μινωικά Χανιά

Πόσα γνωρίζουμε για τη μινωική Κρήτη; Τι έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Κυδωνία και πώς εντάσσεται η περιοχή στη μεγάλη εικόνα της κρητικής αρχαιολογίας; H Aγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη για τη μινωική Κυδωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
5 Μαΐου 1821 – 200 χρόνια από τον θάνατο του Μεγάλου Ναπολέοντα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέγας Ναπολέων: O μύθος του συναρπάζει ακόμα

Σκέψεις και ιστορίες για την προσωπικότητα του Μεγάλου Ναπολέοντα -που πέθανε σαν σήμερα- αποφεύγοντας τα πεδία των στρατιωτικών συρράξεων και ακολουθώντας μονοπάτια που συνέδεαν τα πεδία των προσωπικών μαχών του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

Ιστορία μιας πόλης / ΣΕΝ: Οι καινοτομίες ενός θεσμού που ιδρύθηκε από γυναίκες για γυναίκες

150 περίπου χρόνια πριν, ιδρύεται στην Αθήνα ο Σύλλογος Εκπαιδεύσεως Νεανίδων, που επιβιώνει και προσαρμόζεται στις κοινωνικές αλλαγές, και ζει μέχρι και σήμερα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ