Η Φαιστός στο Netflix: Τα άλυτα μυστήρια και τα «πλαστά» ευρήματα σε ένα ντοκιμαντέρ

Η Φαιστός στο Netflix: τα άλυτα μυστήρια και τα «πλαστά» ευρήματα σε ένα ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
Ο δίσκος της Φαιστού. Εκτίθεται στο μουσείο του Ηρακλείου και στο ντοκιμαντέρ σημειώνεται η άρνηση του μουσείου να ταυτοποιηθεί η αυθεντικότητά του, σε αντίθεση με την Νεφερτίτη του Βερολίνου που υποβλήθηκε σε μια ευαίσθητη επιχείρηση προκειμένου να αποδειχθεί η αυθεντικότητα του έργου... Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος/ LIFO
0

O Έβανς, ο Περνιέ,  οι Ζιλιερόν, ο Σλίμαν, ο καθηγητής κλασικής αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης Διαμαντής Παναγιωτόπουλος,  ο αρχαιολόγος Γκάρεθ Όουενς, ο αρχαιολόγος Αλεσάντρο Γκρέκο, ο αντικέρ και ειδικός σε πλαστές αρχαιότητες Τζερόμ  Άιζενμπεργκ είναι τα πρόσωπα που παρελαύνουν στο ντοκιμαντέρ του Netflix, «τα μυστικά της Φαιστού» που επιχειρεί ένα ταξίδι στο χρόνο και τους μύθους της Κρήτης του μινωϊκού βασιλείου και εξετάζει την αυθεντικότητα του δίσκου της Φαιστού, τις μεθόδους συντήρησης των αρχαιοτήτων στις αρχές του 20ου αιώνα και την δημιουργία μύθων, που συνάδουν με το φιλόδοξο και ρομαντικό πνεύμα των εξερευνητών της αρχαιολογίας.

ηη
Σερ Άρθρουρ Έβανς

Το γερμανικής παραγωγής ντοκιμαντέρ ξεκινά από τις ανακαλύψεις του Έβανς και σημειώνει τον ενθουσιασμό του αρχαιολόγου  - σημειώνει όμως και τις διαφοροποιημένες απόψεις, σήμερα, των σύγχρονων ερευνητών. Ο Έβανς ήθελε πάση θυσία να πάρει τη δόξα μιας μεγάλης αρχαιολογικής ανακάλυψης και τα κατάφερε, αφού χρίστηκε ιππότης για τις υπηρεσίες του. Ονόμασε τις αίθουσες της Κνωσσού αυθαίρετα  όπως ήθελε και ισχυρίστηκε ότι το αλαβάστρινο κάθισμα που βρέθηκε ήταν ο θρόνος του Μίνωα, αποδίδοντάς το σε ένα πρόσωπο που δεν έχει επιβεβαιωθεί η ύπαρξή του, αναφέρει το ντοκιμαντέρ.

σ
Η αφίσα του ντοκιμαντέρ στο Νetflix

Η ΚΡΗΤΗ αποτελεί ένα μυστήριο για τους αρχαιολόγους ακόμα και μετά από 100 χρόνια αρχαιολογικής έρευνας σημειώνει ο αρχαιολόγος Διαμαντής Παναγιωτόπουλος που ανασκάπτει στη Μεσσαρά. «Είναι σπουδαίο ότι ανακαλύφθηκε ένας πολιτισμός εφάμιλλος αυτών της Ανατολής» λέει «με κέντρα την Κνωσσό και τη Φαιστό». Ο καθηγητής Παναγιωτόπουλος μαζί με 130 επιστήμονες από 13 χώρες μελετά στη Χαϊδελβέργη  μια συλλογή Μινωϊκών και Μυκηναϊκών σφραγιδόλιθων, 100.000 φωτογραφίες και 9.000 αποτυπώματα σφραγίδων. Ο καθηγητής ερευνά με μεγάλο ενδιαφέρον μέσω αυτών την κοινωνική δομή την ιδεολογία και τη νοοτροπία των κατοίκων του νησιού. «υπάρχουν και σφραγιδόλιθοι που δεν ξέρουμε αν είναι αυθεντικοί» λέει. «Συγκρίνουμε τα προβληματικά κομμάτια με σφραγίδες που προέρχονται από συστηματικές ανασκαφές των οποίων η αυθεντικότητα δεν αμφισβητείται.

Ένα προβληματικό κομμάτι είναι το δαχτυλίδι του Μίνωα. Υπάρχει η υποψία ότι είναι πλαστό, κάτι που εξηγείται στο ντοκιμαντέρ. Ο Έβανς το αγόρασε από κάποιον, παρά τις αντίθετες συμβουλές των ειδικών. Σήμερα εκτίθεται στο μουσείο του Ηρακλείου― αν δεν είναι αυθεντικό, ποιος μπορεί να είναι ο πλαστογράφος;

Φαιστός, τα άλυτα μυστήρια και τα αναπάντητα ερωτηματικά σε ένα ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
O αρχαιολογικός χώρος της Φαιστού. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης / LIFO

Μετά την περίοδο της Τουρκοκρατίας η Κρήτη είναι γαλλικό, βρετανικό και ιταλικό προτεκτοράτο. Οι Ιταλοί αρχαιολόγοι εργάζονται ελεύθερα, χωρίς εμπόδια, ο Λουίτζι Περνιέ που έχει φτάσει στην Κρήτη το 1900 λαχταρά να έχει τις επιτυχίες του Έβανς. Στο ντοκιμαντέρ ο Αμερικανός αρχαιοπώλης, «ειδικός σε πλαστά αρχαία έργα τέχνης», Τζερόμ Άιζενμπεργκ διατυπώνει ακόμα μια φορά μια θεωρία του, κατηγορώντας τον Περνιέ ότι το πιο γνωστό εύρημά του, ο πήλινος δίσκος της Φαιστού, δεν πλάστηκε περί το 1700 π.Χ. και ως εκ τούτου δεν είναι αυθεντικός, αλλά πως ήταν δημιούργημα του ίδιου του Ιταλού αρχαιολόγου, το 1908, στην προσπάθειά του να κατασκευάσει ένα νέο εύρημα, που θα γινόταν πιο διάσημο κι από αυτά του Βρετανού σερ Άρθουρ Έβανς στην Κνωσό και θα γνώριζε την καταξίωση των συναδέλφων του. Έτσι, είπε ο Αμερικανός συνεχίζοντας να θεωρητικολογεί, πως «αποφάσισε ο Περνιέ να δημιουργήσει ένα ακατάληπτο κείμενο πάνω σε ένα κομμάτι πηλού, που δεν θα ήταν δυνατόν να μεταφραστεί, τυπωμένο με κινητά στοιχεία». Μέχρι σήμερα ο Άιζενμπεργκ δεν έχει κατορθώσει να πείσει την επιστημονική κοινότητα.

Φαιστός, τα άλυτα μυστήρια και τα αναπάντητα ερωτηματικά σε ένα ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
O καθηγητής  Γκάρεθ Όουενς ειδικός σε θέματα μινωικής γραφής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Στο ντοκιμαντέρ ο Αμερικανός αρχαιοπώλης Τζερόμ Άιζενμπεργκ, «ειδικός σε πλαστά αρχαία έργα τέχνης», κατηγορεί τον Περνιέ ότι το πιο γνωστό εύρημά του, ο πήλινος δίσκος της Φαιστού, δεν πλάστηκε περί το 1700 π.Χ. και ως εκ τούτου δεν είναι αυθεντικός, αλλά πως ήταν δημιούργημα του ίδιου του Ιταλού αρχαιολόγου, το 1908, στην προσπάθειά του να κατασκευάσει ένα νέο εύρημα, που θα γινόταν πιο διάσημο από αυτά του Βρετανού σερ Άρθουρ Έβανς στην Κνωσό. 


Στην άλλη πλευρά, ο καθηγητής  Γκάρεθ Όουενς ειδικός σε θέματα μινωικής γραφής, έχοντας αφοσιωθεί στη μελέτη του Δίσκου για περισσότερα από δέκα χρόνια έχει προχωρήσει, σε συνεργασία με τον καθηγητή Φωνητικής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Τζον Κόουλμαν, την «ανάγνωση» του Δίσκου στο 99%.  Πλέον είναι σε θέση να μας «αποκαλύψει» τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού, δίνοντας μια τεκμηριωμένη, εμπεριστατωμένη και αξιόπιστη ερμηνεία του δίσκου.  Με σεβασμό απέναντι στην ιστορία και επίγνωση του βάρους του εγχειρήματός του, προχωράει ένα βήμα παραπέρα στην «ερμηνεία» του δίσκου, μιλάει για την πεμπτουσία του και μας δίνει ίσως το «κλειδί» για την είσοδο στα άδυτα του μινωικού κόσμου. Ο δίσκος της Φαιστού όπως λέει είναι άξιο απορίας με ποιο τρόπο σώθηκε, κάτι για το οποίο ούτε ο Περνιέ, ούτε οι διάδοχοί του μπόρεσαν να δώσουν πειστικές απαντήσεις.

Όπως είναι γνωστό, ο Δίσκος ανακαλύφθηκε το 1908 από τους Ιταλούς ανασκαφείς της Φαιστού και χρονολογήθηκε γύρω στα 1.700 π.Χ. Σήμερα εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου. Χρονολογικά ανήκει στην περίοδο της Μινωικής Γραφής, αλλά διαφέρει σε πολλά σημεία από αυτήν. Η γραφή του δίσκου είναι εντυπωμένη σε πηλό, με τη βοήθεια διαφορετικών σφραγίδων και θεωρείται το αρχαιότερο σε παγκόσμιο επίπεδο έντυπο, περίπου 2.500 χρόνια πριν από τα πρώτα δείγματα έντυπου υλικού.

Η Φαιστός στο Netflix: τα άλυτα μυστήρια και τα «πλαστά» ευρήματα σε ένα ντοκιμαντέρ Facebook Twitter
Ο δίσκος της Φαιστού στο Μουσείο του Ηρακλείου. Φωτ.: Στάθης Τσαγκαρουσιάνος/ LIFO

Έχει διάμετρο περίπου 16 εκ. με σημεία γραφής και στις δυο όψεις, τα οποία ανέρχονται σε 242 και διαιρούνται σε 61 ομάδες. Υπάρχουν 45 διαφορετικού χαρακτήρα σημεία στον Δίσκο, περισσότερα για να απαρτίσουν ένα αλφάβητο και λιγότερα για να αποτελέσουν μια πραγματική ιδεογραφική γραφή, όπως συμβαίνει με τα κινέζικα.  Σε κάθε περίπτωση η γλώσσα του Δίσκου, που αποτελεί το πιο γνωστό δείγμα της συλλαβικής «μινωικής γραφής», είναι ακόμη απροσπέλαστη.

δδ
Το δαχτυλίδι του Μίνωα υπάρχει η υποψία ότι είναι πλαστό, κάτι που εξηγείται στο ντοκιμαντέρ. Ο Έβανς το αγόρασε από κάποιον, παρά τις αντίθετες συμβουλές των ειδικών. Σήμερα εκτίθεται στο μουσείο του Ηρακλείου.

Εκτίθεται στο μουσείο του Ηρακλείου και στο ντοκιμαντέρ σημειώνεται η άρνηση του μουσείου να ταυτοποιηθεί η αυθεντικότητά του, σε αντίθεση με την Νεφερτίτη του Βερολίνου που υποβλήθηκε σε μια ευαίσθητη επιχείρηση προκειμένου να αποδειχθεί η αυθεντικότητα του έργου.

Ο Όουενς πιστεύει ότι θα υπάρξει πρόοδος στην ανάγνωση του δίσκου της Φαιστού, εκεί που ο Άιζενμπεργκ παρατηρεί «ύποπτα λάθη», όπως ένα γάντι πυγμαχίας που βρίσκουμε στη ρωμαϊκή εποχή 1500 χρόνια αργότερα, ενώ τα σύμβολα στο δίσκο πάνε από δεξιά στα αριστερά και όχι το αντίθετο, όπως συμβαίνει με τη Μινωϊκή γραφή.

Ποιος όμως ήταν ο πλαστογράφος; Οι υποψίες πέφτουν στον Ζιλιερόν, που είχε φτιάξει περίτεχνα αντίγραφα, δούλεψε με τον Έβανς και τον Περνιέ και ήταν με τον γιο του επιχειρηματίες με κατάλογο αντιγράφων, με  διεθνή πελατεία και υψηλές τιμές. Πιθανολογείται ότι δεν πουλούσαν μόνο αντίγραφα. Οι Ζιλιερόν είναι οι πιο πιθανοί πλαστογράφοι αυτής της περιόδου γιατί γνώριζαν καλά από αρχαιολογικά υλικά.
 

ηηηρ
Το χρυσελεφάντινο αγαλμάτιο από την Κρήτη Η Κυρά των Φιδιών στη Βοστώνη,  αγοράστηκε το 1914 από τον Έβανς και απεσύρθη από την έκθεση επειδή αμφισβητείται πλέον η αυθεντικότητά του.

Εν τω μεταξύ, το μουσείο της Βοστώνης απέσυρε από την έκθεση την Κυρά με τα φίδια, ένα έργο προερχόμενο από την Κρήτη που χρονολογείται από το 1450 π.Χ. (παρεμφερές με την Θεά των Όφεων, που εκτίθεται στο Μουσείο του Ηρακλείου), επειδή το ελεφαντόδοντο που χρησιμοποιήθηκε ήταν πολύ μεταγενέστερο και το αντικείμενο μεταφέρθηκε με συνοπτικές διαδικασίες στην αποθήκη.

Ο Ελβετός Εμίλ Ζιλιερόν του οποίου σήμερα οι μέθοδοι αμφισβητούνται αποθεώθηκε στην Αθήνα που αναπτυσσόταν ραγδαία όταν είχε προσληφθεί από τον Σλίμαν. Μετά τον θάνατο του Σλίμαν τον προσέλαβε ο Έβανς. Λίγο αργότερα προσλαμβάνεται ο γιος του, παίρνοντας τη θέση του πατέρα του επί 40 χρόνια, ενώ ζωγραφίζουν και δημιουργούν την εξιδανικευμένη Κρήτη του Ομήρου.

Σε όποια μεριά και αν σταθεί ένας θεατής του ντοκιμαντέρ ένα είναι το βασικό ερώτημα που θέτει: Αν επιβάλλεται τα μουσεία με τις σύγχρονες μεθόδους να επανεξετάσουν τα ευρήματά τους, ακόμα και αυτά που τους φέρνουν χρήμα και επισκεψιμότητα. Και όσο εμείς θα αναρωτιόμαστε για αυτό, ο Δίσκος της Φαιστού θα προκαλεί συζητήσεις, έρευνες, θα εξακολουθεί να είναι ένα αριστούργημα που περιβάλλεται από μυστήριο, άλυτο μέσα στους αιώνες.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr

Ο Γκάρεθ Όουενς ήρθε σαν φοιτητής στην Κρήτη, έμεινε για πάντα και αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην αποκρυπτογράφηση των μυστικών ενός εκ των αρχαιότερων μινωϊκών γραπτών μνημείων
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ