Ανοικτή επιστολή, απάντηση στην ανοικτή επιστολή της Χρυσηίδας

Ανοικτή επιστολή, απάντηση στην ανοικτή επιστολή της Χρυσηίδας Facebook Twitter
39

Αγαπητή κ. Δημουλίδου,


Διάβασα και εγώ, μαζί με τόσους άλλους την έκρηξη σας περί πνευματικών δικαιωμάτων των βιβλίων σας και έχω να σας πω τα παρακάτω.

Αρχικά, δεν μπορείτε να βάζετε όλους τους αναγνώστες στον τοίχο και να αρχίσετε να τους πυροβολείτε. Το τι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε και τι όχι, δεν είστε αρμόδια να το κρίνετε. Κατακρίνετε ότι κάποιοι αναγνώστες σας δηλώνουν με υπερηφάνεια ότι δανείζονται τα βιβλία σας από βιβλιοθήκες ή τα ανταλλάσσουν μεταξύ τους. Πριν 3 χρόνια μία φίλη μού δάνεισε να διαβάσω το βιβλίο σας "Το Φιλί του Δράκου". Ήμουν 13 χρονών τότε. Το βρήκα άκρως ενδιαφέρον και καλογραμμένο. Δε νιώθω τύψεις που μου το έδωσε και δεν το αγόρασα. Διότι δεν χάσατε 0,20 με 1 ευρώ από μένα, αλλά κερδίσατε έναν αναγνώστη. Από τότε, αν και δεν έτυχε να αγοράσω μα ούτε να διαβάσω κάποιο βιβλίο σας, κάθε φορά που άκουγα το όνομα Δημουλίδου, μου ερχόταν στο μυαλό αυτή η όμορφη αίσθηση ενός ανθρώπου που γράφει ακόμα πιο όμορφα βιβλία. Στην ηλικία που ήμουν τότε, ούτε είχα ακούσει το όνομά σας και ούτε ήξερα για το συγγραφικό σας ταλέντο, άρα δεν θα αγόραζα και κάποιο βιβλίο σας. Τώρα όμως μπορεί και να το έκανα. Κρίμα που μετά το τελευταίο σας ξέσπασμα χάσατε όχι μόνο 0,20 με 1 ευρώ για κάθε αντίτυπο που θα αγόραζα, αλλά και έναν αναγνώστη.

Πριν προχωρήσετε στην ανάγνωση του mail μου που ελπίζω να κάνετε αυτή τη στιγμή, θα ήθελα πρώτα από όλα να συστηθώ. Λέγομαι Φροσύνη (το επίθετο δεν σας χρειάζεται, φαντάζομαι δεν θα είμαι από αυτούς που θα στείλετε συστημένο με αγάπη ένα από τα βιβλία σας), είμαι 16 χρονών και πάω δευτέρα Λυκείου. Θέλω να σπουδάσω Νομική και να ασχοληθώ με τα πνευματικά δικαιώματα (με πόνο καρδιάς καταλαβαίνω πως δεν θα γίνω σαν τη δικηγόρο σας, που λέτε ότι είναι η καλύτερη στα πνευματικά δικαιώματα, όπως με τον ίδιο πόνο καρδιάς κατάλαβα στο δημοτικό ότι ποτέ δεν θα γίνω τόσο καλή στο σκοινάκι όσο η συμμαθήτριά μου η Ελενίτσα).  Όνειρό μου είναι να γίνω συγγραφέας, αλλά καταλαβαίνω πως μόνο με τη συγγραφή δεν βγάζεις πλέον ούτε τα προς το ζειν. Γράφω διηγήματα, καλά ή όχι δεν ξέρω, θα δείξει η νεκροψία, από τα 14 μου. Είναι τρόπος ζωής, τρόπος που σκέψης και ούτε μια στιγμή δεν σκέφτηκα, ότι όταν και αν εκδοθούν θα βγάλω χρήματα από αυτό. Γράφω για μένα, γράφω για εκείνους που τα διαβάζουν, γράφω για τις αφορμές που στάθηκαν η έμπνευσή μου. Δεν γράφω γιατί θέλω να βγάλω εκατομμύρια από τη συγγραφή. Δεν σκέφτηκα ότι για τον μόχθο που καταβάλω θα πρέπει απαραίτητα να πληρωθώ. Δεν μου πέρασε από το μυαλό ότι αν έγραφα ένα βιβλίο τη χρονιά που έδινα Πανελλήνιες, άρα και παραμέρισα το διάβασμά μου, θα χρεώσω το βιβλίο αυτό διπλάσια λόγο του κόπου και των θυσιών που έκανα. Δεν γράφω για να μην υπάρχουν στις βιβλιοθήκες. Στηρίζω την ανταλλαγή βιβλίων, το bookcrossing, τις δανειστικές βιβλιοθήκες και ό,τι άλλο προωθεί την ανάγνωση βιβλίων. Είναι μέρος του πολιτισμού μας και της νοοτροπίας μας και ελπίζω να συνεχίσει να υπάρχει.

Μην ξεχνάτε κυρία Δημουλίδου ότι μεγάλα βιβλιοπωλεία και εκδοτικοί οίκοι, ίσως και ο δικός σας μαζί, έχουν διοργανώσει εκδηλώσεις για τη δωρεά βιβλίων σε βιβλιοθήκες νοσοκομείων, σε απόρους, ανέργους και αστέγους. Από αυτούς τους ανθρώπους θα ζητούσατε να πληρώσουν 15 ευρώ για να αγοράσουν ένα σας βιβλίο και όχι να τους δοθεί δωρεάν; Από πού να κόψουν αυτοί οι άνθρωποι για να το αγοράσουν; Από το φαγητό που δεν έχουν; Ή να δώσουν λιγότερα χρήματα για την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη για να το αγοράσουν; Στο σχολείο μας, όπως στα περισσότερα δημόσια, δεν έχουμε βιβλιοθήκη. Αλλά πολύ θα ήθελα να είχαμε. Δεν θα ήταν ντροπή από μέρους σας να μας δίνατε ένα σας βιβλίο. Αν δεν θέλετε, δικαίωμά σας, κανένα πρόβλημα.

Το πρόβλημα είναι στο πώς αντιμετωπίζετε τις δανειστικές βιβλιοθήκες. Στα σχολεία υπάρχουν παιδιά. Παιδιά που δημιουργούν, που θέλουν και δεν μπορούν, παιδιά που επιθυμούν ένα βιβλίο και μπορεί να μην έχουν όχι τα χρήματα, αλλά ούτε την αφορμή από το σπίτι τους να διαβάσουν ένα. Δεν θα ήταν ωραίο και μεγάλη τιμή ένα παιδί να θέλει να διαβάσει το βιβλίο σας, και να του παρέχεται η δυνατότητα παρά τις οικονομικές δυσκολίες που βιώνουμε όλοι μας; Οι βιβλιοθήκες δεν είναι για βιβλία στα αζήτητα. Ο Καζατζάκης δεν είναι στα αζήτητα, ούτε ο Ντοστογιέφσκι ούτε κανείς από αυτούς. Στην δημόσια βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης (New York Public Library), μια από τις μεγαλύτερες δανειστικές βιβλιοθήκες σε όλο τον κόσμο, υπάρχουν τα βιβλία του Καζαντζάκη, του Ελύτη, του Καβάφη αλλά και πολλών νεότερων συγγραφέων, ξένων αλλά και Ελλήνων. Ως Ελληνίδα το θεωρώ τιμή κάτω από μια ιστορική όπως αυτή βιβλιοθήκη που έχουν τη δυνατότητα να την προσεγγίσουν και να δανείζονται γύρω στα 11.000.000 άτομα, να υπάρχουν βιβλία αυτών των συγγραφέων.
Το βιβλίο δεν σταματάει ποτέ να κάνει τον κύκλο του. Παραδείγματα, όχι μόνο ο Καζατζάκης και ο Ντοστογιέφσκι, αλλά ακόμα και τα έπη του Ομήρου, τα κείμενα αρχαίων φιλοσόφων και σοφιστών και άλλα τόσα, που τα διδασκόμαστε μέχρι και σήμερα στα σχολεία. Έτσι, δεν μένουν ποτέ στα αζήτητα. Αν το δικό σας περιμένετε να μείνει στα αζήτητα ώστε να το δωρίσετε σε κάποια βιβλιοθήκη, τότε κάπου κάνετε λάθος.

Αν ήμουν και εγώ συγγραφέας, όχι μία δουλειά, αλλά και δύο και τρεις περισσότερες θα έκανα ώστε να κάνω τα όνειρά μου πραγματικότητα. Και αυτό δεν είναι να πωλείται το βιβλίο μου για 15 και 20 ευρώ, ώστε να βγάλω χρήματα, αλλά να είναι ένα κείμενο που κάποιοι θα διαβάσουν, θα εκφράσουν την άποψή τους, θα το χαρούν, θα ταυτιστούν με τις σελίδες του, όποιος και να είναι ο τρόπος με τον οποίο θα καταλήξει στα χέρια τους.

Τέλος, να σας θυμίσω ότι μπορείτε τη δυσαρέσκειά σας να την εκφράσετε με ποικίλους τρόπους και όχι απαραίτητα υποβιβάζοντας και δείχνοντας τον ελάχιστο σεβασμό στην ανθρώπινη νοημοσύνη. Το ότι τα βιβλία σας βρίσκονται ήδη σε κάποιες βιβλιοθήκες, και ποιος νόμος τα προστατεύει, ή αν αυτό είναι παράνομο, είναι καθαρά θέμα δικό σας, της δικηγόρου σας και της εκάστοτε βιβλιοθήκης. Αν εγώ ή ο κάθε εγώ, ζητήσω να έρθει σπίτι μου ο Stephen Hawking με δικά του έξοδα, να μου κάνει ιδιαίτερο μάθημα Φυσικής Β' Λυκείου επειδή δεν την καταλαβαίνω, και δεν έρθει, δε νομίζω να ξεσπάσει δημόσια και να πει πόσο εκνευριστικό είναι και πόσο θράσος έχουμε εμείς που το ζητάμε. Απλά δεν θα έρθει και θα τελειώσει η υπόθεση εκεί.

Βιβλιοθήκες πάντα θα υπάρχουν όπως και η ανάγκη για βιβλίο. Και είναι αυτή την εποχή πιο καίριο από ποτέ να συνεχίσει να υπάρχει το βιβλίο ζωντανό στις ζωές μας. Αν εσείς δεν θέλετε να βοηθήσετε σε αυτό, τότε η περίπτωση "να σταματήσετε να γράφετε και να αφιερώσετε τον χρόνο σας στον εαυτό σας", μπορεί να είναι και μια καλή επιλογή.

Με εκτιμηση,

-------------

39

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

3 σχόλια
Ήρθα σε επαφή με βιβλίο της Δημουλίδου όταν κυκλοφόρησε το Φιλί του Δράκου. Ήμουν αρκετά μικρότερη, ήταν ο πρώτος καιρός που ξεκίνησα να διαβάζω εντατικά, μου το έκαναν δώρο και μου άρεσε. Αργότερα, μου δάνεισαν τα Δάκρυα του Θεού. Μ'άρεσε πολύ. Είχα πιστέψει πως η Δημουλίδου είναι πλέον μία αγαπημένη συγγραφέας. Μεγάλωνα και άρχισα να διαβάζω πολλά βιβλία. Μετά από πολλούς συγγραφείς, διάβασα ξανά διάφορα βιβλία της Δημουλίδου (δανεισμένα) μόνο κ μόνο για ν'ανακαλύψω πως επειδή ξέρει να γράφει συμπαθητικές εκθέσεις, δε σημαίνει ότι είναι κ συγγραφέας. Πλήρης απογοήτευση. Αναρωτιέμαι..υπάρχουν στ'αλήθεια εκδοτικοί οίκοι που εκδίδουν τέτοιες αηδίες? Προχειροδουλειές, κάπου ανάμεσα στην έρευνα που κάνει σχετικά με τους ψεκασμούς (όπως έχει αναφέρει στο fb) και στις τύπου αισθησιακές φωτογραφίες με μαγιό (έτσι άραγε φέρεται μια γυναίκα που μοιάζει να έχει πατήσει τα 60 αλλά παλεύει ενάντια στο χρόνο?). Οπότε Φροσύνη, έκανες πολύ καλά που περιορίστηκες μόνο στο Φιλί του Δράκου...που κάτι μου λέει πως αν προσπαθήσω να το διαβάσω ξανά, έπειτα από τόσα χρόνια και τόσα βιβλία που διάβασα, ίσως να μην ενθουσιαστώ όπως τότε.
Το κείμενο αυτό αποκτά άλλη σημασία... Ειδικά αν σκεφτεί κανείς οτι η κοπέλα που το έγραψε έχει κοροϊδέψει/εκμεταλλευτεί με το χειρότερο τρόπο "φίλο" της, αφού τον φόρτωνε με ψέμματα επι μήνες. Τέτοια η ποιότητα! Τέτοια και η ποιότητα του κειμένου επομένως. Πρέπει επιτέλους να σταματήσουμε να δίνουμε βήμα στον καθένα γιατί καταλήγουμε ο κάθε τελευταίος να βγαίνει και εκφέρει άποψη και να ασκεί κριτική. Μας μιλάει τώρα η κοπελίτσα περι "σωστού και λάθους"...
εσένα ποιος σου έδωσε βήμα να μιλήσεις? πληγωμένοι ανδρικοί εγωισμοί μόνο κόμπλεξ προδίδουν. Αν μπορείς νοητικά κ συγγραφικά γράψε κ συ τέτοιο κείμενο. Αλλά όσα δε φτάνει η αλεπού...
Το κείμενο αποκτά τη σημασία που ο καθένας θέλει να του δώσει (ή τη σημασία που ο καθένας τον συμφέρει να του δώσει). Οι χαρακτηρισμοί σας δεν δικαιολογούνται, εκτός αν γνωρίζετε προσωπικά την κοπέλα, ειδάλλως γιατί να σκεφτεί κανείς κάτι τέτοιο; Είναι τουλάχιστον τραγικό το να ισχυρίζεστε ότι πρέπει να σταματήσουμε να δίνουμε βήμα στον καθένα. Ποιος ορίζει ποιος είναι "ο κάθε τελευταίος"; Και κριτική θα ασκεί και άποψη θα εκφέρει εφόσον αυτό γίνεται με σεβασμό. Εκτός αν θεωρείτε ότι υπάρχουν άνθρωποι κατώτεροι των υπολοίπων και δεν πρέπει να γράφουν την άποψή τους. Αν ναι, σε λάθος σελίδα μπήκατε να γράψετε.
άνθρωποι που εκμεταλλεύονται και κοροϊδεύουν τους υποτιθέμενους "φίλους" τους και μάλιστα χωρίς συγκεκριμένο λόγο, για μένα ναι, είναι κατώτεροι.
αν δεν κανω λαθος δεν ειμαστε εδω για να κρινουμε την προσωπικη ζωη κανενος. ολοι εχουμε πληγωσει και ολοι εχουμε πληγωθει. η οποια συμπεριφορα της κοπελας στον εκαστοτε κομπλεξικο που απερριψε δεν αναιρει τη στρωτη γραφη της και τις συγκροτημενες αποψεις της. εσεις να υποθεσω οτι ειστε σε ολα τελειος? ρωταω επειδη εχετε παρει πετρα και ετοιμαζεστε να λιθοβολησετε. τα προσωπικα μας γι'αυτο λεγονται προσωπικα, επειδη τα λυνουμε ιδιωτικως. αν τα λυναμε στο διαδικτυο, θα τα αποκαλουσαμε δημοσια.
"Ekeine" δεν μας ενδιαφέρει το τί προσωπικό είχες με την κοπέλα και εάν είχες ή όχι. Φυσικά και δεν θα απαγορέψει κανείς το βήμα σε κάποιον άλλον, ούτε την ψήφο, ούτε την γνώμη, ούτε την ύπαρξη. Και δεν ξέρω σε τί φυλλάδα γράφεις, αλλά εάν μπορείς στείλε μου ένα αντίτυπο, άκουσα πως με το υλικό της εφημερίδας καθαρίζουν καλύτερα τα τζάμια ;)
Γράφεις: "Τέτοια και η ποιότητα του κειμένου επομένως". Αυτό το συμπέρασμα είναι εσφαλμένο. [ βλ. http://el.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem ]. Την καλημέρα μου, ανεξαρτήτως. :)
Ρε πας καλά; Έχει καμιά σημασία το τι κάνει η κοπέλα στην προσωπική της ζωή; Αναφέρθηκε πουθενά στην επιστολή, στην προσωπική της ζωή; Άρα γιατί μπερδεύεις το ένα με το άλλο; Εκτός από το προφανές... Έφαγες πίκρα (δεν ξέρει κανείς μας γιατί και πώς, μπορεί και να είχες και δίκιο) και τώρα με την πρώτη ευκαιρία κατινίζεις. Guess what, this is no way to win an argument.Για να μη μιλήσω καν για αυτό το "τέτοια η ποιότητα (του ατόμου), τέτοια και η ποιότητα του κειμένου επομένως", γιατί μιλάμε για λογικό άλμα ολκής. Ακόμα κι αν κανείς δε φέρεται σωστά στην προσωπική του ζωή, αυτό δεν έπεται πως είναι ανίκανος για λογική σκέψη ή για καλλιτεχνική δημιουργία. Αν εσύ θες να πιστεύεις ότι η συγκεκριμένη κοπέλα είναι Η Πηγή Του Κακού Στο Χωροχρονικό Διηνεκές, πίστευέ το. Αλλά με τα "επιχειρήματα" που παραθέτεις δεν πείθεις κανέναν. Και μιας και που προφανώς εσύ αυτό δεν το καταλαβαίνεις, επανερχόμαστε στο αρχικό ερώτημα: Ρε πας καλά;
Επίσης ρε φίλε, από ό,τι φαίνεται έκατσες και έφτιαξες λογαριασμό στη lifo, συγκεκριμένα με σκοπό να κράξεις την κοπελιά (δε βλέπω να έχεις σχολιάσει προς το παρόν τίποτα άλλο). Ε τι να σου πω, να σε πει κανείς κατιναριό αισχίστης υποστάθμης είναι λίγο. Και οι "πωλήσεις" σου δεν έχουν απολύτως καμία σημασία, ακόμα και ο θεός ο ίδιος (λέμε τώρα) να ήσουν, στο συγκεκριμένο μέσο που χρησιμοποιείς κρίνεσαι από τα σχόλια που γράφεις και μόνο από αυτά. Ε, τα μέχρι τώρα σχόλια σου στη lifo δείχνουν ότι είσαι ένας κακομοίρης που δεν ξέρει πού του παν τα τέσσερα. Good luck with that και τα περαστικά μου.
ο τίτλος θα μπορούσε κάλλιστα να είναι "πως μια 16χρονη μαθήτρια βάζει κάτω επηρμένες συγγραφείς και δικηγόρους, με ένα πληκτρολόγιο κ ταπεινότητα". Μπράβο Φροσύνη!