ΦΩΤΙΕΣ

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Παιδιά της φυλής Σούρι που κάθονται στα χωράφια καλαμποκιού και σόργου.

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας

1
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Γυναίκα με πήλινο δίσκο. Οι γυναίκες της φυλής Σούρι είναι διάσημες για τους πήλινους δίσκους που τοποθετούν στο κάτω χείλος τους.

Η φωτογράφος Λουίζα Σέτον, η οποία ζει μεν στην Αυστραλία αλλά ανατράφηκε στην Κένυα, πραγματοποίησε ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας για να φωτογραφίσει τις παραδόσεις των φυλών Σούρμα, πριν αυτές χαθούνε για πάντα.

Μπορεί να χρειάστηκε να διαπραγματευτεί με τις τοπικές πολιτοφυλακές, και να ξέμεινε στον ποταμό Όμο, η Seton όμως κατόρθωσε να τραβήξει υπέροχα πορτραίτα που αφηγούνται τόσο το δικό της ταξίδι επιβίωσης και εξερεύνησης, όσο και τις παραδόσεις των ντόπιων φυλών. 

 

―Τι σε ενέπνευσε στην Αφρικανική σου φωτογραφική αναζήτηση; 

Μεγάλωσα στην Κένυα, οπότε νιώθω μια συνάφεια με την Αφρική. Όταν ήμουν παιδί πετούσα συχνά με τον πατέρα μου, ο οποίος ήταν πιλότος, σε όλη την Κένυα με μικρά αεροσκάφη και έβλεπα όλες αυτές τις εντυπωσιακές φυλές. Κάθε φορά που επέστρεφα εκεί αναζητούσα διαφορετικές ομάδες φυλών για να κάνω πορτραίτα. 

―Τι ήθελες να απαθανατίσεις; 

Πολλοί φωτογραφίζουν την Αφρική τονίζοντας τα αρνητικά, τους πολέμους, την πείνα και τις δυσκολίες. Εγώ όμως θέλησα να δείξω την ομορφιά αυτών των απίστευτων, δυνατών και πολύ υπερήφανων ανθρώπων, το πως σχετίζονται με την γη τους και τις εποχές.

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Κοιλάδα του Άνω Όμο. Το τοπίο αυτό κοντά στα σύνορα του Νοτίου Σουδάν είναι καταπράσινο και εύφορο.

―Γιατί ταξίδεψες στην Αιθιοπία;

Είχα ακούσει για τις φυλές που ζούνε στην Κοιλάδα του Όμο. Επίσης έμαθα για το φράγμα Γκίμπε ΙΙΙ που θα χτιστεί ώστε να ηλεκτροδοτηθεί η περιοχή, κάτι που σημαίνει πως οι φυλές αυτές θα πρέπει να μετεγκατασταθούν. Συν τω χρόνω οι φυλετικές αυτές ομάδες θα χάσουν τις παραδόσεις τους. 

―Ο φακός σου τι στόχο είχε;

Ήθελα πραγματικά πολύ να φωτογραφίσω τις φυλές Σούρι και Μούρσι, οι οποίες αναφέρονται κοινά ως φυλές Σούρμα. Ιδιώς οι δίσκοι των χειλιών είναι κάτι το συναρπαστικό. Όταν οι γυναίκες αγγίζουν την ηλικία γάμου, περίπου στα 14, τους αφαιρούν τα δόντια της κάτω γνάθου με μία πέτρα. Στην συνέχεια κόβουν το κάτω χείλος με ένα ξυράφι και το τεντώνουν με ένα κομμάτι ξύλο, στη συνέχεια με μεγαλύτερο, και μετά με ακόμα μεγαλύτερο. Κάποια στιγμή μεγαλώνει τόσο ώστε να τοποθετήσουν ένα πήλινο δίσκο, σαν πιάτο, εκεί. Πρόκειται για είδος καλλωπισμού και αποτελεί σύμβολο στάτους για τις γυναίκες αυτές, όσο μεγαλύτερο το πιάτο, τόσο υψηλότερη η προίκα. 

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
"Η διαπραγμάτευση για να φωτογραφίσω τον άνδρα αυτόν ήταν κάπως δύσκολη" λέει η Σέτον. "Διαχρονικά οι φυλές σε αυτή την απομακρυσμένη περιοχή της Αιθιοπίας μπλέκονται σε ένοπλες διαμάχες για τα κοπάδια, τις πηγές και τα βοσκοτόπια."

―Πώς ταξίδεψες στην Κοιλάδα του Όμο;

Πέταξα από το Ναϊρόμπι στην Αντίς Αμπέμπα και συνάντησα έναν ξεναγό κι έναν οδηγό που μου είχε συστήσει ένας άλλος φωτογράφος. Από εκεί το Κιμπίς κοντά στα νότια σύνορα του Σουδάν είναι απόσταση τριών ημερών, αν οδηγείς ένα οκτάωρο την ημέρα. Το άνω τμήμα του Όμο είναι εξαιρετικά απομακρυσμένο και δύσκολα προσπελάσιμο, στο κάτω τμήμα έχει περισσότερους τουρίστες. Οι μόνοι που ενδιαφέρονται για την Κοιλάδα του Άνω Όμο είναι ανθρωπολόγοι και φωτογράφοι.


―Ήταν ασφαλές;

Η φωτογράφηση των Σούρι κοντά στο Κίμπις δεν ήταν ασφαλής. Έχουν όλοι όπλα AK-47 και είναι πολύ πιο επιθετικοί από τις φυλές στην Κοιλάδα του Κάτω Όμο. Όταν φεύγαμε, το όχημα μας κόλλησε στον δρόμο. Έβρεξε κατακλυσμιαία και σκάβαμε για οκτώ ώρες προσπαθώντας να το ξεκολλήσουμε από την λάσπη. 

 

Τελικά ο ξεναγός κι εγώ περπατήσαμε για να βρούμε βοήθεια, ενώ ο οδηγός έμεινε με το αυτοκίνητο. Ξεκίνησα χωρίς να πάρω τίποτα. Αναγκάστηκα να εγκαταλείψω όλο τον εξοπλισμό μου και το αυτοκίνητο, τα πάντα, και να περπατήσω μέχρι που ένα φορτηγό μας μετέφερε στο Κάνγκαταν, μία μικροσκοπική πόλη στον ποταμό Όμο, όπου αναγκάστηκα να καταλύσω σε ένα πορνείο shebeen.

 

Τελικά, τρεις ημέρες αργότερα, μάθαμε πως ο οδηγός μας κατάφερε να ξεκολλήσει και να επιστρέψει στο Κιμπίς. Κάναμε οτοστόπ σε ένα φορτηγό ως την Τζίνκα, κι εκεί μας βρήκε ο οδηγός μας. Στη συνέχεια φωτογράφισα την φυλή Μούρσι στο Εθνικό Πάρκο Μάγκο. 

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Γυναίκα των Μούρσι με ΑΚ-47. Για τους Μούρσι ο πλούτος δηλώνεται από το πόσα κεφάλια ζώ κατέχουν και τα προστατεύουν από τους κλέφτες με την χρήση όπλων ΑΚ-47.


―Χρειάστηκε να πληρώσεις τα μέλη της φυλής για να τους φωτογραφίσεις;

Πλήρωνα περίπου ένα με δύο δολάρια το άτομο ανά φωτογραφία. Δουλεύουν σε κλίκες. Οι άνθρωποι γίνονταν επιθετικοί και τσακώνονταν για τα χρήματα, κι εγώ προσπαθούσα να στήσω ένα στούντιο στην ερημιά. Ήταν κάπως αγχωτικό. Αρκετά χρήματα αντάλλαξαν χέρια, δεν ήταν μία ρομαντική κατάσταση όπου μπαίνεις σε ένα χωριό κι αρχίζεις να τραβάς φωτογραφίες. 


―Πώς έστηνες τις λήψεις; 

Μάζευα μία ομάδα και είχα δύο άνδρες να κρατάνει ένα λευκό πανί για να δημιουργήσω ένα φόντο στούντιο. Χρησιμοποίησα μία Canon 5D Mark lll, και τρεις φακούς - έναν σταθερό φακό 100mm για τα πορτραίτα μου. Στην Αφρική επικρατεί αυτός ο σκληρός, βίαιος ήλιος και οι έντονες σκιές, οπότε αναγκάζεσαι να φωτογραφίζεις στο υπέροχο και απαλό φως του πρωινού. Μου αρέσει να τραβάω ασπρόμαυρες φωτογραφίες γιατί όταν σπούδαζα φωτογραφία μας επέτρεπαν να φωτογραφίζουμε έγχρωμα μόνο αφού είχαμε κατακτήσει το ασπρόμαυρο. 

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Γυναίκες της φυλής Μούρσι. Οι έντονες ουλές στον ώμο της γυναίκας στα δεξιά είναι διακοσμητικές. Η διαδικασία πραγματοποιείται για να καλλωπίσει το σώμα και απαιτεί την πραγματοποίηση τομών και την μόλυνση τους με στάχτες ώστε να προκληθεί αυτό το ανάγλυφο αποτέλεσμα.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Καλύβες σε ένα παραδοσιακό χωριό των Μούρσι.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Από όλες τις φυλές του Όμο, οι Χάμαρ είναι εκείνοι που ασχολούνται περισσότερο με την εμφάνιση τους. Είναι αγρότες και βοσκοί. Οι γυναίκες απασχολούνται στα χωράφια και φροντίζουν και τα παιδιά τους.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Η Seton συζητάει με μέλη της φυλής Μούρσι ενώ τους φωτογραφίζει στο χωριό τους.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
"Τα παιδιά είναι πάντα τα ευκολότερα να φωτογραφίσεις γιατί τους αρέσει να αγγίζουν, να γελάνε και να κάνουν πλάκα μαζί μου" λέει η Σέτον. "Τα συγκεκριμένα παιδιά είχαν εντυπωσιαστεί από τα μακρυά ξανθα μαλλιά μου και τους άρεσε να τα αγγίζουν."
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Οι γυναίκες από το χωριό Ναρεγκίρ είναι γνωστές για τους δίσκους στα χείλη τους και τις καλλωπιστικές ουλές τους. Οι γυναίκες και τα παιδιά συχνά στολίζονται με περίτεχνα σχέδια λουλουδιών από λευκό πηλό.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Άνδρες της φυλής Μούρσι. Η Σέτον φωτογράφισε τους άνδρες αυτούς στα εδάφη της φυλής τους που βρίσκονται εντός του Εθνικού Πάρκου Μάγκο.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Αγόρι της φυλής Σούρι ισορροπεί σε έναν κορμό δέντρου, νωρίς το πρωί με το πιο ήπιο φως. Η Σέτον χρειάστηκε να οδηγήσει τρεις ημέρες από την Αντίς Αμπέμπα για να φωτογραφίσει τα μέλη της φυλής στο χωριό Ναρεγκιρ, στην Κοιλάδα του Άνω Όμο κοντά στα σύνορα με το Νοτιο Σουδάν.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Το κορίτσια αναλαμβάνουν από πολύ νωρίς την φροντίδα των παιδιών, υπάρχει έντονη σχέση ανάμεσα στις γυναίκες και τα παιδιά της κοινότητας.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Αυτό το κορίτσι από την φυλή των Χάμαρ δεν έχει ακόμα παντρευτεί, όπως δηλώνεται από την απουσία μεταλλικού κοσμήματος στον λαιμό της.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Ανάλογα με την κοινωνική τους θέση και άλλους παράγοντες, οι άνδρες των Χαμάρ μπορούν να έχουν μέχρι τρεις συζύγους. Η θέση της γυναίκας αναγνωρίζεται αμέσως από τα κοσμήματα της. Η πρώτη σύζυγος, όπως η γυναίκα της φωτογραφίας, φοράει στο λαιμό ένα μεταλλικό κολλιέ που καταλήγει σε ένα μακρύ αγκάθι στην άκρη του, ενώ η δεύτερη και τρίτη σύζυγος φοράνε πιο απλά μεταλλικά κοσμήματα.

Πηγή : CNN

1

ΦΩΤΙΕΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επαρχία έχει ανάγκη όλους εκείνους που κάθε Χριστούγεννα, Πάσχα ή καλοκαίρι επιστρέφουν στους τόπους τους και λένε: «Τι ωραία θα ήταν να γυρνούσα μόνιμα»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Η κατάσταση στο Μεσολόγγι σήμερα είναι δύσκολη αλλά και ελπιδοφόρα»

Ο Αλέξανδρος Παναγιωτόπουλος επέστρεψε στο Μεσολόγγι και δημιούργησε την ομάδα Messolonghi by Locals με στόχο να επαναφέρει στο προσκήνιο την αξία τού να μένεις, να ζεις και να δημιουργείς στον τόπο σου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Η παλιά Ελλάδα που νομίζαμε πως χάθηκε ζει ακόμα σε τόπους σαν τη Νίσυρο»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στη Νίσυρο οι άνθρωποι δουλεύουν - αλλά υπάρχει χρόνος και για την ψυχή»

Τη στιγμή που η Καλαμάτα άρχισε να του θυμίζει την Αθήνα, ο Σταύρος Παναγιωτόπουλος μετακόμισε σε έναν τόπο όπου δεν χρειάζεται να περιμένει τις διακοπές, μια και έχει το καλοκαίρι έξω από την πόρτα του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Οδοιπορικό στη «Στέγη του Κόσμου», το Θιβέτ

Ταξίδια / Οδοιπορικό στη «Στέγη του Κόσμου», το Θιβέτ

Σ’ αυτόν τον τόπο, ανάμεσα σε πανύψηλες χιονοσκέπαστες κορφές και απύθμενες χαράδρες, ο χρόνος και ο χώρος διαστέλλονται, ενώ στους απέραντους αγριότοπους όπου κατοικεί ο Θεός επιζεί ακόμα η γαλήνη ενός χαμένου παραδείσου.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ
Η Ελένη Νέρουππου άφησε την Αθήνα και βλέπει πια τους κόπους μιας χρονιάς στο Βασιλικό Ευβοίας να ανταμείβονται σε ένα μπουκάλι κρασί

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στη φύση, καθετί που παράγεις νιώθεις ότι είναι παιδί σου»

Η Ελένη Νέρουππου άφησε το Παγκράτι για να καλλιεργεί αμπέλια στο Βασιλικό Ευβοίας, για να ζήσει σε έναν τόπο όπου «οι ρυθμοί είναι πιο αργοί και σου επιτρέπουν να απολαύσεις ό,τι κάνεις».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ανακαλύπτοντας την ξεχασμένη ελληνική κοινότητα της Αντίς Αμπέμπα 

Ταξίδια / Ανακαλύπτοντας την ξεχασμένη ελληνική κοινότητα της Αντίς Αμπέμπα 

Οι σκηνοθέτες Χρόνης Πεχλιβανίδης και Μαρία Γιαννούλη, κάνοντας έρευνα για το νέο τους ντοκιμαντέρ στην Αιθιοπία, ήρθαν σε επαφή με τα απομεινάρια της άλλοτε ένδοξης ελληνικής παροικίας. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τρέλα θέλει το βουνό και ενέργεια»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Τρέλα θέλει το βουνό και ενέργεια»

Από τα Σεπόλια έως την Τρίπολη και το καταφύγιο του Μαινάλου, ο Άρης Γιαννούκος αφηγείται την 20χρονη πορεία του μακριά από την πρωτεύουσα και πώς βρήκε στο βουνό πνευματική ηρεμία, λιγότερο άγχος και καθαρό μυαλό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιατί τα ταξίδια δεν έφεραν πιο κοντά τους ανθρώπους

Ταξίδια / Γιατί τα ταξίδια δεν έφεραν πιο κοντά τους ανθρώπους;

Τα ταξίδια στο εξωτερικό αυξάνονται εδώ και δεκαετίες σε όλο τον κόσμο. Το ίδιο όμως και ο εθνικισμός. Όπως φαίνεται, μόνο ο Μαρκ Τουέιν πίστεψε ότι «τα ταξίδια σκοτώνουν την προκατάληψη, τη μισαλλοδοξία και τη στενομυαλιά».
THE LIFO TEAM
«Η εργασία έχει πάψει να είναι μόνο τρόπος επιβίωσης και έχει γίνει κομμάτι του τρόπου που επιλέγω να ζω»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Ο κόκοράς μας τραγουδάει, λες και κάνει soundcheck σε φεστιβάλ»

Η Κατερίνα Ζέρβα δημιούργησε, μαζί με φίλους της, το Evergreen Project, μια ιδιαίτερη κοινότητα στη Φθιώτιδα, όπου «οι ανατολές είναι ζωγραφιά» και όλα συνυπάρχουν «σαν μια μεγάλη, αγαπημένη οικογένεια».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Η εικόνα που κυκλοφορεί για τα χωριά ως απομονωμένες κοινότητες κάπου στην Άγρια Δύση δεν θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την πραγματικότητα».

Γειτονιές της Ελλάδας / Η Χριστίνα βρήκε το χωριό των ονείρων της, με έναν τρόπο που θα ζήλευε κι ο Κοέλιο

Όλο το σύμπαν συνωμότησε, ώστε η Χριστίνα Πιλαβίδου και ο σύζυγός της, σε μια παρόρμηση της στιγμής, να αφήσουν την Αθήνα για το Αργυροχώρι Φθιώτιδας. Σήμερα μεγαλώνουν τα τρία τους παιδιά με τρόπο όσο το δυνατόν πιο αυτάρκη και καταρρίπτουν όλα τα κλισέ για την επαρχία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
48 ώρες στη Σπάρτη

Ταξίδια / 48 ώρες στη Σπάρτη

Στη Λακωνική πρωτεύουσα με το νεοκλασικό παρελθόν, ξεκινάμε τη βόλτα μας από το δημοφιλές άγαλμα του Λεωνίδα, επισκεπτόμαστε το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης, ενώ εξορμούμε και στην ξακουστή καστροπολιτεία του Μυστρά και το πανέμορφο κεφαλοχώρι Γεράκι.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«H απόφαση να επιστρέψω στον Τυρό με έφερε πιο κοντά σε ό,τι έχει πραγματική αξία για μένα, μου έδωσε ελπίδα πως κάτι μικρό μπορεί να έχει μεγάλο αποτύπωμα, όταν γίνεται με αγάπη και συνέπεια»

Γειτονιές της Ελλάδας / Η Ελισάβετ υφαίνει τα υφαντά της στον Τυρό Αρκαδίας

Η Ελισάβετ Ροδοπούλου επέστρεψε από το εξωτερικό στο χωριό της για να ασχοληθεί με μια τέχνη που χάνεται: την παραδοσιακή τσακώνικη υφαντική. Η σκέψη της πηγαίνει συχνά στη γιαγιά της, που ξεκίνησε να υφαίνει στον αργαλειό μόλις στα εννιά της χρόνια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
48 ώρες στην Καστοριά

Ταξίδια / 48 ώρες στην Καστοριά

Με ορμητήριο τη διάσημη λίμνη της Καστοριάς, θαυμάζουμε τις βυζαντινές εκκλησίες και τα αρχοντικά της που μοιάζουν ανεξάντλητα και ανακαλύπτουμε μια άγνωστη Ελλάδα στον νεολιθικό οικισμό του Δισπηλιού και τα εγκαταλελειμμένα χωριά Κορέστεια.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ/ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Γειτονιές της Ελλάδας / «Κολωνάκια και καφετέριες θα βρεις παντού. Mια καλή ζωή όχι»

Μετά από μια κοσμοπολίτικη ζωή, ο Φίλιππος Παπαδημητρίου αποφάσισε να εγκατασταθεί στην Αγριλίτσα Αργολίδας και να συστήσει την πρωτοβουλία «Ανασυγκρότηση των Κοιλάδων Δυτικής Αργολίδας», που προσπαθεί να αντιμετωπίσει την ερημοποίηση των χωριών της περιοχής. Πιστεύει σαφώς πως το μέλλον μας είναι η αποκέντρωση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ατιμη παγκοσμιοποιηση να θες να εξαφανισεις τις παραδοσεις και τα εθιμα των λαων. Δηλαδη που το κακο να δολοφονειται καποιος αφου ειναι μαγος και τι εγινε που ανηλικα κοριτσια υφιστατο κλιτοριδεκτομη; Αλλα ετσι ειναι αυτα θελουν να μας επιβαλλουν την παγκοσμια κυβερνηση για να μας εκμεταλευονται οικονομικα. Δε θα τους περασει ομως...