O Ρομέο Καστελούτσι και ο σαιξπηρικός του "Ιούλιος Καίσαρας" των 35 λεπτών

O Ρομέο Καστελούτσι και ο σαιξπηρικός του "Ιούλιος Καίσαρας" των 35 λεπτών Facebook Twitter
Επανερχόμενος σ' εκείνη την εικονοκλαστική πρότασή του με το 35λεπτο Julius Caesar. Spared parts, ο Καστελούτσι κρατάει την ιδέα της οπτικής αποτύπωσης, μέσω ενδοσκοπικής κάμερας, του μηχανισμού που παράγει την ανθρώπινη φωνή. Φωτό: c_Luca Del Pia
0

O Ρομέο Καστελούτσι ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τη σαιξπηρική τραγωδία Ιούλιος Καίσαρ το 1996 – η πρεμιέρα της παράστασης δόθηκε τον Μάρτιο του 1997 στο θέατρο Fabbricone του Πράτο. Ήταν η δεύτερη φορά που καταπιανόταν με τον κόσμο του Σαίξπηρ, μετά το Άμλετ, η πεισματική φαινομενικότητα του θανάτου ενός μαλακίου του 1992.


Από την αρχή της εκπληκτικής πορείας του ο Καστελούτσι χρησιμοποιεί τα πρωτότυπα έργα ως βάση για να πραγματευτεί ιδέες που τα κείμενα γεννούν. Σ' εκείνον τον πρώτο Ιούλιο Καίσαρα οι ερμηνευτές είναι πρώτα απ' όλα σώματα που πάσχουν (η γυναίκα που ανέλαβε τον Βρούτο ήταν ανορεκτική και ο άνδρας που υποδυόταν τον Αντώνιο είχε κάνει τραχειοτομή). Η επιλογή του ιδιοφυούς δημιουργού, όσο κι αν φαντάζει εκκεντρική, επιμένει στην αλήθεια που μόνο ένας άνθρωπος που έχει πονέσει κι έχει έρθει αντιμέτωπος με το τέλος μπορεί να εκφράσει. Και δηλώνει κάτι καίριο σε σχέση με την υποκριτική, αφού τα σώματα δεν υποδύονται, δεν προσποιούνται, φέρουν το τέλος τους και το δηλώνουν, χωρίς να χρειάζονται λέξεις και στίχοι.


Επανερχόμενος σ' εκείνη την εικονοκλαστική πρότασή του με το 35λεπτο Julius Caesar. Spared parts, ο Καστελούτσι κρατάει την ιδέα της οπτικής αποτύπωσης, μέσω ενδοσκοπικής κάμερας, του μηχανισμού που παράγει την ανθρώπινη φωνή. Ο περφόρμερ βάζει το στέλεχος της κάμερας στο ρουθούνι του. Αυτό ακολουθεί τη φυσική δίοδο μέχρι τη γλωττίδα και τις φωνητικές χορδές. Η δίοδος είναι ίδια και για την αναπνευστική λειτουργία και το σχόλιο για τη σχέση αναπνοής-ομιλίας είναι σαφές. Το αξιοπερίεργο είναι ότι στον ανθρώπινο λάρυγγα υπάρχει ένα αιδοίο: τρόπος του λέγειν, κι όμως οι φωνητικές χορδές μοιάζουν πολύ! Αν συνδεθούν όλα αυτά με τον κόσμο της πολιτικής εξουσίας (στον οποίο η ρητορική δεινότητα αποτελεί μείζον προσόν) μέσω του λόγου που προσπαθεί να εκφωνήσει ο άνδρας που έχει κάνει τραχειοτομή, πολλά ενδιαφέροντα προκύπτουν. Η άλλη όψη της πολιτικής/ρητορικής είναι η φυσιολογική/μηχανική λειτουργία (αηδείς μύες και αδένες, βλεννογόνοι και αγγεία) που επιτρέπει στον άνθρωπο να υπάρχει και να εκφράζεται. Το μυστικό της ζωής βρίσκεται στην τρωτότητα του σώματος.

O Ρομέο Καστελούτσι και ο σαιξπηρικός του "Ιούλιος Καίσαρας" των 35 λεπτών Facebook Twitter
Φωτό: c_Luca Del Pia

Ιnfo:

Romeo Castelucci/ Socioetas Raffaello Sanzio. Julius Caesar.Spared Parts

Εθνικό Θέατρο, Αίθουσα Εκδηλώσεων
17-20 Ιουνίου 19:00
Σημειώνεται ότι στην παράσταση δεν υπάρχουν καθίσματα και αρίθμηση. Οι θεατές παρακολουθούν τη σαραντάλεπτη αυτή παράσταση όρθιοι.
Περιορισμένος αριθμός θεατών.

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα επειδή χόρευαν γύρω μου»

Οι Αθηναίοι / Φωκάς Ευαγγελινός: «Με ζουρνάδες έχω μεγαλώσει, στις ντίσκο χόρευα»

Από τους πιο αγαπητούς χορευτές και χορογράφους της Ελλάδας, ο Φωκάς Ευαγγελινός αφηγείται την πορεία του από τις εποχές που η τέχνη του χορού δεν έχαιρε μεγάλης αναγνώρισης μέχρι σήμερα που -ευτυχώς- τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ