Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter

Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής

0
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Πιθανόν Lilium chalcedonicum, περίπου 1500 π.Χ, Θήρα, Σαντορίνη. Χελιδόνια πετούν ανάμεσα σε μακριά κλαδιά με κόκκινα λουλούδια (πιθανότατα Lilium chalcedonicum, τα κόκκινα ελληνικά κρινάκια) ζωγραφισμένα από άγνωστο καλλιτέχνη και αποτελούσαν τμήμα της διακόσμησης ενός αρχαίου σπιτιού στη Σαντορίνη πριν το 1600 π.Χ. Πρόκειται για μία από τις πιο παλιές απεικονίσεις λουλουδιών και θα μπορούσε να σηματοδοτεί την απαρχή της βοτανικής τέχνης, αν γνωρίζαμε με βεβαιότητα το φυτό που απεικονίζεται. Φωτογραφία: akg-images / De Agostini Picture/Phaidon
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Rosa centifolia: Rosier à cent feuilles, 1820. Αυτό το μπουκέτο τριαντάφυλλων ανήκει στο Les roses, μία σειρά ζωγραφισμένη από τον γνωστό καλλιτέχνη της βοτανικής Pierre-Joseph Redouté. Στις 2 Δεκεμβρίου του 1804 ο Ναπολέων Βοναπάρτης έστεψε τη σύζυγο του Ιωσηφίνα, Αυτοκράτειρα της Γαλλίας. Τέσσερις μήνες αργότερα η Ιωσηφίνα διόρισε τον Redouté "ζωγράφο φυτών της αυτού Μεγαλειότητος" με ετήσιο μισθό 18.000 φράγκα, τεράστιο ποσό για την εποχή. Φωτογραφία: The Art Archive/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Large Flowering Sensitive Plant, έργο του Robert John Thornton, 1799. Ένας Τζαμαϊκανός που στέκεται στο παρασκήνιο δίνει την ιδέα του μεγέθους του Calliandra grandiflora, ενός φυτού της Κεντρικής Αμερικής. Ο βρετανός καλλιτέχνης Philip Reinagle ήταν εξουσιοδοτημένος από τον βοτανολόγο Thornton να εικονογραφήσει ένα βιβλίο- ύμνο για τον σουηδό βοτανολόγο Carl Linnaeus, ο οποίος είχε ιδρύσει το διωνυμικό σύστημα ονοματοδοσίας των φυτικών και ζωικών ειδών, που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα. Φωτογραφία: The Art Archive/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Buddha’s Hand Fruit (Citrus medica ‘Helicteroides’), περ. 1633.Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο. Αυτή η έγχρωμη ξυλοτυπία από την Κίνα του 17ου αιώνα δείχνει το λεπτό περίγραμμα των περίεργα σχηματισμένων κίτρινων φρούτων fo-shou (ή αλλιώς χέρι του Βούδα), με τα χαρακτηριστικά λευκά σκασίματά τους και τη διαβάθμιση του πράσινου στα δάχτυλα του φρούτου. Η συγκεκριμένη απεικόνιση του Gao You ανήκει σε μία από τις πρώτες γνωστές έγχρωμες συλλογές στην Κίνα. Φωτογραφία: The Trustees of the British Museum/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Παπαρούνες (Papaver somniferum), 18ος αιώνας, National Palace Museum, Taipei. Αυτή η ντελικάτη ζωγραφική φέρνει κοντά τη Δυτική τεχνοτροπία -με τη χρήση της προοπτικής και τις μπαρόκ σκιάσεις- και την Κινεζική που διακρίνεται στα κρόσσια των πετάλων και στην πιστή αναπαράσταση της φύσης όπως φαίνεται στα καμπυλωτά στελέχη που έχουν λυγίσει. Είναι μία από τις 16 ζωγραφιές του Ιταλού Jesuit Giuseppe Castiglione στο "Album of Immortal Blossoms in an Everlasting Spring". Ο Castiglione έφτασε στην Κίνα το 1715. Υιοθέτησε πολλά στοιχεία από την παραδοσιακή τέχνης της Κίνας και η τεχνοτροπία του έγινε γνωστή ως Σινο-ευρωπαϊκή ή Chinese Palace style. Φωτογραφία: The Art Archive/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Διάφορα φυτά, 1792. Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, Λονδίνο. Αυτή η επιστολή που έχει εικονογραφηθεί με ακουαρέλα απεικονίζει 10 είδη φυτών -μεταξύ αυτών και το λουλούδι στο κάτω μέρος της σελίδας, το οποίο ανήκει στην οικογένεια των Haemanthus amarylloides. Ως ημερομηνία αναγράφεται η 5η Οκτώβρη του 1792 και αποστολέας ήταν ο Nikolaus Joseph von Jacquin, ο διευθυντής του βοτανικού κήπου του Πανεπιστημίου της Βιέννης, που έστειλε την επιστολή στον σουηδό βοτανολόγο Jonas Dryander, βιβλιοθηκάριο του διάσημου φυσιοδίφη Sir Joseph. Φωτογραφία: The Natural History Museum/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Bush Bananas, περίπου 1997–2003. Ιδιωτική συλλογή. Η Αβορίγινας καλλιτέχνις από την Αυστραλία Marie Ryder ζωγραφίζει με τον παραδοσιακό τρόπο του πουαντιγισμού αυτή τη "γιορτή" της μπανάνας, της οποίας η ικανότητα να ευδοκιμεί σε άγονες περιοχές την καθιστά ένα σημαντικό κομμάτι της διατροφής των Αβορίγινων της κεντρικής Αυστραλίας. Τοποθετώντας το φυτό στο κέντρο της εικόνας της, η Ryder υπογραμμίζει το πόσο σημαντικό είναι. Τα χνάρια και στις δύο πλευρές υποδηλώνουν το πνευματικό ταξίδι, με το οποίο οι Αβορίγινες επισκέπτονται μέρη με τα οποία νιώθουν μια ισχυρή σχέση. Φωτογραφία: Aboriginal Artists Agency Ltd, Central Art Trust/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Σελίδα από το Dara Shikoh Album, 1633. British Library, Λονδίνο. Η ίριδα στο βάθος αριστερά της μινιατούρας είναι εύκολα αναγνωρίσιμη, αλλά τα υπόλοιπα λουλούδια είναι υπερβολικά στιλιζαρισμένα για να αναγνωριστούν με ακρίβεια. Το έντονο στιλιζάρισμα οφείλεται σε δύο επιρροές: στην περσική παράδοση του καλλιτέχνη (αποδίδεται στον Mohammad Khan) και την ευρωπαϊκή. Το Dara Shikoh Album ονομάστηκε έτσι από τον πρίγκηπα Mughal, ο οποίος συνέλεξε τις ζωγραφιές και καλλιγραφίες ως δώρο για τη μέλλουσα γυναίκα του. Φωτογραφία: public domain / British Library/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Κόκκινη Αμαριλλίδα σε Μπλέ φόντο, (Red Amaryllis with Blue Background), περ.1907. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Νέα Υόρκη. Αυτή η τολμηρή μελέτη του Piet Mondrian, ολλανδού καλλιτέχνη της αφηρημένης τέχνης και ιδρυτή του De Stijl κινήματος, με την εντυπωσιακή αντίθεση κόκκινου - μπλε, δεν είναι ο ορισμός του παραδοσιακού τρόπου για να αποτυπώσεις την αίσθηση μια αμαρυλλίδας. Ο Mondrian δεν προσπάθησε να αντιγράψει την ζωντανή ομορφιά της φύσης, πιστεύοντας πώς κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο να συμβεί, αλλά προσπάθησε να εκφράσει την ομορφιά από την δική του οπτική γωνία. Η χρήση των βασικών χρωμάτων προϊδεάζει την αφηρημένη στροφή που θα κάνει αργότερα στη τέχνη του. Φωτογραφία: The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence/Phaidon.


Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
The Waiting, 2011. Ιδιωτική συλλογή. Βλέποντας το από μακριά, αυτό το πλέγμα από 120 φύλλα σημύδας σε διάφορες εποχές του χρόνου, διαβάζεται σαν ένα σύνολο από ομοιόμορφες κάρτες. Όμως, με μια πιο προσεκτική ματιά, βλέπουμε ότι κανένα φύλλο δεν είναι όμοιο με κάποιο άλλο ούτε στο σχήμα ούτε στο χρώμα. Ο βρετανός φωτογράφος Garry Fabian Miller δουλεύει από το 1984 χωρίς φωτογραφική μηχανή, δημιουργώντας εικόνες κατευθείαν πάνω σε φωτοευαίσθητο χαρτί. Φωτογραφία: Phaidon.

Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Τα τεράστια φρούτα που απεικονίζονται σ' αυτή την πλάκα είναι πλούσια σε ασβέστιο, αντιοξειδωτικά και βιταμίνη C και σήμερα συγκαταλέγονται στις σούπερ τροφές. Την πλάκα ζωγράφισε ο Γάλλος ερασιτέχνης βοτανολόγος Delahaye, εφημέριος στην γαλλική αποικία του Άγιου Δομίνικου (σημερινή Αϊτή) στην Καραϊβική. Φωτογραφία: DEA / G. DAGLI ORTI/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Spiders I, Edge Foundation, Νέα Υόρκη. Αυτός ο τεράστιος καμβάς της Νεουρκέζας Katinka Matson απεικονίζει μεγεθυμένα τα πέταλα ενός χρυσάνθεμου. Στην αρχή του 21ου αιώνα η Matson ανέπτυξε ένα νέο τρόπο απεικόνισης λουλουδιών, χρησιμοποιώντας έναν επίπεδο σαρωτή, το Adobe Photoshop και έναν εκτυπωτή ψεκασμού μελάνης. Η αργή σάρωση των λουλουδιών αποτυπώνει ακριβώς την εμφάνισή τους, χωρίς την στρέβλωση που δημιουργείται από τον φακό μια φωτογραφικής μηχανής. Φωτογραφία: Katinka Matson/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Peruvian daffodil, 1933. Βασιλικοί Βοτανικοί Κήποι, Λονδίνο. Αυτή η εικονογράφηση της Lilian Snelling αποδεικνύει τις τρομερές ικανότητές της να σχεδιάζει λεπτά λευκά λουλούδια. Από το 1922 και για 30 χρόνια η Snelling ήταν η επικεφαλής καλλιτέχνις του βοτανολογικού περιοδικού Curtis, περίοδο στην οποία έχτισε της φήμη της ως η πιο σημαντική καλλιτέχνις της βοτανικής ζωγραφικής στη Βρετανία. Φωτογραφία: The Board of Trustees - Royal Botanic Gardens/Phaidon.
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Scabiosa crenata 2013. Ιδιωτική συλλογή. Αυτό που με μια πρώτη ματιά φαίνεται να είναι σχέδιο για ένα εξωτικό κουστούμι μπαλέτου είναι στην πραγματικότητα η μεγεθυμένη μικρογραφία ενός σπόρου από το φυτό Scabiosa crenata. Για περισσότερα από δέκα χρόνια ο βρετανός καλλιτέχνης Rob Kesseler δουλεύει στα όρια τέχνης και επιστήμης, παράγοντας με το μικροσκόπιο εικόνες από μέρη των φυτών όπως σπόρους ή γύρη και τονίζοντας μας πόσα λίγα ξέρουμε για τη μυστηριώδη λειτουργία του πολλαπλασιασμού των φυτών. Φωτογραφία: Collection of Rob Kesseler/Phaido
Η διαχρονική ομορφιά της βοτανικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του βιβλίου Plant: Exploring The Botanical World is published by PhaidonΦωτογραφία: Phaidon
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM
Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ