Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
22.09.2017
Το Ταλίν και η χρεωκοπημένη στην πράξη θεωρία των δύο άκρων
ΑΠΟΨΕΙΣ

Το Ταλίν και η χρεωκοπημένη στην πράξη θεωρία των δύο άκρων

Τόσο ο -μάλλον «μονόπαντος»- εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μνήμης για τα θύματα του ναζισμού και του κομμουνισμού στο Ταλίν, όσο και οι ίσες αποστάσεις του Τραμπ μετά το μακελειό στο Σάρλοτσβιλ φαίνεται να εντάσσονται στην -χρεωκοπημένη στην πράξη- θεωρία των δύο άκρων

Δείξε μου το "άκρο" σου να σου πω ποιος είσαι
Δείξε μου το "άκρο" σου να σου πω ποιος είσαι

 

 

Τα σύκα, σύκα και η σκάφη, σκάφη λέει η παροιμία, έλα όμως που μας τα μπερδεύουν! Η διεξαγωγή στο Ταλίν της Εσθονίας της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μνήμης για τα θύματα των ναζιστικών και κομμουνιστικών καθεστώτων (θεσπίστηκε το 2008 και τιμάται κάθε 23/8) και η απόφαση του υπουργού Δικαιοσύνης Σταύρου Κοντονή να μην παραστεί στις εκδηλώσεις – μόνος εκείνος από όλους τους ομολόγους του στην ΕΕ – ξεσήκωσε διαφωνίες τόσο έντονες που θα'λεγες ότι το τείχος του Βερολίνου έπεσε μόλις χτες. Και το ζήτημα δεν είναι αν σωστά έπραξε ο υπουργός (που θα μπορούσε, ενδεχομένως, να πάει να εκθέσει εκεί την άποψή του) αλλά το κατά πόσο στέκει να εξισώνεται ο μαρξισμός/λενινισμός με τη ρατσιστική θεωρία της υπεροχής της Άριας Φυλής, ο Χίτλερ όχι μόνο με τον Στάλιν αλλά και με τον κομμουνισμό εν γένει. Είναι άραγε οι βαθιές δημοκρατικές ευαισθησίες που ενέπνευσαν τους διοργανωτές ή μήπως πρόκειται για μια ακόμα απόπειρα να δικαιωθεί πολιτικά, ιστορικά αλλά και ηθικά το ιδεολόγημα της εξίσωσης των άκρων, που με υπέρμετρο οίστρο προμοτάρουν τα σύγχρονα κέντρα εξουσίας;

 

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων ως προς το δεύτερο σκέλος - θαρρώ ότι για το πρώτο δεν υπάρχουν ιδιαίτερες ενστάσεις, αν και ποτέ δεν ξέρεις σε μια χώρα που εν έτει 2017 διαθέτει 17 ναζήδες βουλευτές - όχι, δεν είχα ποτέ σε καμία υπόληψη τον εφαρμοσμένο μαρξισμό/λενινισμό και τη δικτατορία του προλεταριάτου που επαγγελλόταν. Μ' έλκυαν ιδέες πιο ελευθεριακές, άσχετα που κι εκείνες μπορεί να έχουν τις δικές τους «μαύρες τρύπες». Ο υπαρκτός σοσιαλισμός συνδέθηκε άρρηκτα από πολύ νωρίς (ήδη από τον Λένιν) όχι μόνο με τον αυταρχισμό, τη λογοκρισία, την αστυνομοκρατία, τις προνομιακές νομενκλατούρες, με διώξεις, εκτοπίσεις, φυλακίσεις και δολοφονίες αντιφρονούντων, με στρατόπεδα «αναμόρφωσης» κ.λπ., αλλά επίσης – κι αυτό είναι ίσως το απογοητευτικότερο - με την τραγική διάψευση του οράματος (και των τόσων σκληρών αγώνων που έγιναν στο όνομά του) για μια αλλιώτικη, πιο δίκαιη, πιο ισότιμη κοινωνία. Αυτό συνέβη λίγο-πολύ όπου κι όπως και αν εφαρμόστηκε, ακυρώνοντας όχι μόνο το κατά Ερνστ Μπλοχ «ουτοπικό πλεόνασμα της Αριστεράς» αλλά και το περίφημο ηθικό της πλεονέκτημα. Και όχι, δεν φταίγανε μόνο οι κακοί καπιταλιστές και οι πράκτορές τους που τον υπονόμευαν (άλλωστε καπιταλισμό είχαν και στη Σοβιετική Ένωση, απλά εκείνος ήταν κρατικός), έφταιγε καταρχήν όπως δραματικά αποδείχτηκε η ίδια η φύση του σαν σύστημα εξουσίας και κυριαρχίας. Ακόμα κι όσες απόπειρες έγιναν «από τα μέσα» για έναν σοσιαλισμό με ανθρώπινο πρόσωπο, έναν σοσιαλισμό πιο ελευθεριακό (Κροστάνδη 1921, Βουδαπέστη 1956, Πράγα 1968 κ.λπ.) είτε καταπνίγηκαν βίαια είτε αποδείχθηκαν χιμαιρικές (περίοδος Γκορμπατσόφ στην ΕΣΣΔ). Ειδικά ο σταλινισμός φρόντισε να διαλύσει κάθε αντιπολίτευση όχι μόνο από τα δεξιά αλλά πρωτίστως από τα αριστερά, είτε μέσα στην ΕΣΣΔ είτε στο εξωτερικό όπως στον ισπανικό εμφύλιο – ακόμα και στον ελληνικό εμφύλιο υπήρξαν εκκαθαρίσεις διαφωνούντων με την επίσημη «γραμμή». Τα 'χουνε πει ο Στίνας, ο Μίσσιος και πολλοί άλλοι.

 

 

 

Θα ήταν εξωφρενικό να ταυτίσει κανείς αριστερούς με τεράστια προσφορά, ήθος και ανάστημα που διώχθηκαν, βασανίστηκαν, φυλακίστηκαν ή πλήρωσαν ακόμα και με τη ζωή τους ως άλλοι πρωτοχριστιανοί μάρτυρες την πίστη τους σε έναν καλύτερο κόσμο - κι ας αποδείχθηκε, προς ώρας, άνθρακες ο θησαυρός - με τα ΚΔΟΑ ούγκανα που στελεχώνουν τις (νέο)ναζιστικές οργανώσεις σπέρνοντας μίσος και φόβο


Στα καθ' ημάς, το ΚΚΕ ειδικά από το '91 και μετά θυμίζει περισσότερο παλαιοημερολογίτικη σέχτα παρά σύγχρονο πολιτικό κόμμα, καταλήγοντας ακόμα ένα συστημικό άλλοθι. Αλλά δεν είναι μόνο το Κουκουέ, εδώ βλέπεις στα κοινωνικά δίκτυα σοβαρούς, υποτίθεται, εκπροσώπους της ευρύτερης Αριστεράς, σπουδαγμένους ανθρώπους κιόλα, να αμφισβητούν ότι υπήρξε καταπίεση και πολιτικοί κρατούμενοι στο πρώην Ανατολικό μπλοκ... Εν κατακλείδει, δεν ήταν καθόλου περίεργο που όλα σχεδόν τα καθεστώτα αυτά κατέρρευσαν το ένα μετά το άλλο σαν χάρτινοι πύργοι σαν έφτασε το πλήρωμα του χρόνου. Κανένα προλεταριάτο στο όνομα του οποίου δήθεν κυβερνούσαν επί δεκαετίες δεν βγήκε να υπερασπιστεί τα «κεκτημένα», ενώ ο περιώνυμος "Homo Sovieticus" αποδείχθηκε απελπιστικά επιρρεπής στις ρατσιστικές, φασιστικές κι εθνικιστικές σειρήνες που σπεύσανε να καλύψουν το ιδεολογικό και υπαρξιακό κενό που δημιουργήθηκε.

Ωστόσο όχι, κομμουνισμός και ναζισμός (συν ο φασισμός παρότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις) δεν είναι καθόλου το ίδιο πράγμα, έστω κι αν μοιράζονται κάποιες παθογένειες όπως π.χ. η χιλιαστική, σχεδόν αποκαλυπτική προσέγγιση της ιστορίας. Ήταν, εξάλλου, οι δυο κυρίαρχες θεωρίες του «αιώνα των μαζών», όπως ονομάστηκε ο 20ός σε αντιδιαστολή με τον τρέχοντα «αιώνα των ατομικοτήτων» που διανύει, εντούτοις, μόλις τη δεύτερη δεκαετία του, άρα άγνωστες οι μελλοντικές βουλές του. Δεν συγκρίνονται καν ως προς τις προθέσεις, εφόσον το σφυροδρέπανο ευαγγελιζόταν μια αταξική κοινωνία ίσων δικαιωμάτων και ευκαιριών ενώ η σβάστικα μια στυγνή δικτατορία βασισμένη στον κοινωνικό δαρβινισμό και το «δίκαιο» της φυλής, της τιμής και του αίματος. Η συμβολή της ευρύτερης Αριστεράς σε θέματα δικαιωμάτων και ελευθεριών είναι ανεκτίμητη, ο ίδιος ο καπιταλισμός υποχρεώθηκε να νερώσει το κρασί του απλώς και μόνο επειδή υπήρχε απέναντι το «αντίπαλο δέος» της ΕΣΣΔ. Θα ήταν κιόλας εξωφρενικό να ταυτίσει κανείς ανθρώπους με τεράστια προσφορά, ήθος και ανάστημα που διώχθηκαν, βασανίστηκαν, φυλακίστηκαν ή πλήρωσαν ακόμα και με τη ζωή τους ως άλλοι πρωτοχριστιανοί μάρτυρες την πίστη τους σε έναν καλύτερο κόσμο - κι ας αποδείχθηκε, προς ώρας, Ψεύτης ο Ήλιος - με τα ΚΔΟΑ ούγκανα που στελεχώνουν τις (νέο)ναζιστικές οργανώσεις σπέρνοντας μίσος και φόβο και που συνήθως όταν είναι να λογοδοτήσουν μυξοκλαίνε σαν νιάνιαρα, αρνούμενοι τα πιστεύω τους.


Ναι, έκανε πολλά και μεγάλα εγκλήματα ο κομμουνισμός (ο σταλινισμός έστω, αν και στις εκδηλώσεις της Ημέρας Μνήμης οι δύο όροι σχεδόν ταυτίζονται και ταυτόχρονα μονοπωλούν το πρόγραμμα σε τέτοιο βαθμό ώστε τα θύματα του ναζισμού να είναι περίπου... αόρατα). Και δεν χρειάζεται να έχεις διαβάσει Όργουελ, Σολζενίτσιν ή Μπιλάλ για να αντιληφθείς το μέγεθος της παράνοιας. Αρκεί να δεις μια φορά τη συγκριτικά (και σχετικά) ανώδυνη ταινία "Οι Ζωές των Άλλων". Δεν ήταν άλλωστε η μόνη μεσσιανικού χαρακτήρα θρησκεία ή ιδεολογία που ξεκινώντας από τις καλύτερες προθέσεις έφτασε να πράξει τα χειρότερα. Και τα δύο εν λόγω συστήματα υπήρξαν απάνθρωπα, ανελέητα, εξουσιομανή, επεκτατικά, αναπτυξιολάγνα. Ουδέποτε ωστόσο προέβη σε μια μαζική, επίμονη, επιστημονικά συστηματοποιημένη, σαδιστικά διεστραμμένη προσπάθεια εξόντωσης μιας ολόκληρης ανθρώπινης φυλής ή κοινωνικής ομάδας απλώς και μόνο επειδή είναι τέτοια (Εβραίοι κυρίως αλλά και Ρομά, Σλάβοι, ομοφυλόφιλοι κ.λπ.). Δεν υπάρχει κομμουνιστική Shoah, ακόμα και οι εκατόμβες του serial killer Πολ Ποτ στην Καμπότζη, όσο φρικιαστικές, είχαν υποτίθεται ταξικό και όχι φυλετικό ή ρατσιστικό πρόθεμα.

 

Συγκέντρωση της Χρυσής Αυγής στην Αθήνα
Συγκέντρωση της Χρυσής Αυγής στην Αθήνα


Έπειτα η ίδια η διοργάνωση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μνήμης δείχνει, όπως προαναφέρθηκε, κομμάτι προβληματική. Και άντε να δεχτώ ότι σωστά επικεντρώνει στα εγκλήματα των σταλινικών/κομμουνιστικών καθεστώτων αφού είναι, λέει, τα λιγότερο προβεβλημένα. Όμως το μεγάλο πρόβλημα στην ΕΕ δεν είναι η άνθιση του (όποιου) κομμουνισμού αλλά η ανησυχητική έξαρση των ναζιστικών, φασιστικών, ρατσιστικών, ξενοφοβικών και εθνικιστικών ιδεολογημάτων. Αυτό είναι το «φάντασμα» που σήμερα πλανιέται πάνω από την Ευρώπη – και όχι μόνο -, αυτός είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο. Στην ίδια τη διοργανώτρια χώρα και προεδρεύουσα της ΕΕ αυτή την περίοδο Εσθονία, όπου η πλειοψηφία των πολιτών υποδέχτηκε το '41 τους ναζί εισβολείς σαν απελευθερωτές από τον σοβιετικό ζυγό για να επακολουθήσει ένα από τα αγριότερα αντιεβραϊκά πογκρόμ υπάρχει σήμερα Μουσείο της Εσθονικής Λεγεώνας των SS(!), πρώην επιφανής συνεργάτης των κατακτητών (ο... Γερμανοτσολιάς Harald Nugiseks) ξαναθάφτηκε με τιμές ήρωα, ενώ ο αντισημιτισμός γνωρίζει πιένες στα λαϊκά ΜΜΕ (υπόψη πάντως ότι η «αντίστοιχη» ΧΑ κατέκτησε εκεί στις τελευταίες εκλογές μόλις 2 έδρες έναντι των 18 δικών μας). Η Εσθονία και οι άλλες Βαλτικές χώρες όπως επίσης η Ουκρανία και άλλες πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, που δίχως τον Κόκκινο Στρατό θα ανήκαν ακόμα στο lebensraum του Γ' Ράιχ, μπορεί να έχουν κάθε λόγο να φοβούνται τη ρωσική ηγεμονία σε κάθε της μορφή, όταν όμως συμμαχείς με τον διάβολο μην τρέφεις αυταπάτες.

 

 
Και τα δύο εν λόγω συστήματα υπήρξαν απάνθρωπα, ανελέητα, εξουσιομανή, επεκτατικά, αναπτυξιολάγνα. Δεν υπάρχει όμως κομμουνιστική Shoah, ακόμα και οι εκατόμβες του serial killer Πολ Ποτ στην Καμπότζη, όσο φρικιαστικές, είχαν υποτίθεται ταξικό και όχι φυλετικό ή ρατσιστικό πρόθεμα.
Και τα δύο εν λόγω συστήματα υπήρξαν απάνθρωπα, ανελέητα, εξουσιομανή, επεκτατικά, αναπτυξιολάγνα. Δεν υπάρχει όμως κομμουνιστική Shoah, ακόμα και οι εκατόμβες του serial killer Πολ Ποτ στην Καμπότζη, όσο φρικιαστικές, είχαν υποτίθεται ταξικό και όχι φυλετικό ή ρατσιστικό πρόθεμα.


Άρα ναι, να καταδικάσουμε απερίφραστα τον κόκκινο ολοκληρωτισμό, με τον μαύρο όμως που εξακολουθεί να μας μουτζουρώνει προκλητικά τι κάνουμε; Αν πάλι θέλουμε να επικεντρώνουμε στον πρώτο, γιατί χρησιμοποιούμε τον δεύτερο σαν σάλτσα σχετικοποιώντας και υποβιβάζοντας έτσι την ακροδεξιά απειλή, που είναι όμως και η πλέον επίκαιρη; Χωρίς καμία συνωμοσιολογική διάθεση, μήπως έχει κάποιους λάκκους η φάβα, μήπως δηλαδή βασικό μέλημα των συμμετεχόντων είναι, συμψηφίζοντας τα «άκρα» να καταδείξουν το μάταιο αν όχι κι επικίνδυνο της ανάληψης οποιασδήποτε συλλογικής δράσης για κοινωνική αλλαγή ώστε να δικαιωθεί, έτσι, διά της εις άτοπο απαγωγής το κυρίαρχο ιδεολόγημα της ΤΙΝΑ; Την πολύ προσφιλή και στα καθ' ημάς θεωρία των δύο άκρων έσπευσε πρόσφατα να υιοθετήσει και ο Ντόναλντ Τραμπ, κρατώντας ίσες αποστάσεις από θύτες και θύματα και καταδικάζοντας γενικά κι αόριστα τη βία από όπου κι αν προέρχεται (ίσα κι όμοια η σφεντόνα με το μπαζούκας ένα πράμα) ύστερα από τη δολοφονική επίθεση ακροδεξιών σε αντιφασιστική πορεία στο Σάρλοτσβιλ της Βιρτζίνια. Στα απόνερα του ίδιου περιστατικού, μάλιστα, Αμερικανοί ναζί ανέφεραν σαν πηγή έμπνευσής τους τα «τάγματα εφόδου» των ημέτερων Αβγών!


Μ' αυτά και μ' εκείνα κοντεύουμε να ξεχάσουμε ότι εγκλήματα δεν έκαναν μόνο ο ναζισμός και ο κομμουνισμός. Έκανε και συνεχίζει να κάνει ο καπιταλισμός, «κλασικός» ή φιλελεύθερος, κυκλοφορεί άλλωστε και η αντίστοιχη σχετική «Μαύρη Βίβλος», όμως γι΄αυτά η Κομισιόν δεν προβλέπεται να διοργανώσει κανένα συνέδριο μια και την ιστορία είθισται να γράφουν οι νικητές. Δεν ξέρω αν το μέλλον ανήκει στις αυστηρά περιχαρακωμένες, παθητικές, υπάκουες ατομικότητες ή σε νέες, φουτουριστικού χαρακτήρα διεκδικητικές συλλογικότητες, όμως η αυτοοργάνωση, η αυτοδιαχείριση, τα κινήματα βάσης, οι αμεσοδημοκρατικές πρακτικές (αλλά και οι αντίστοιχοι θεσμοί) θα μπορούσαν να δείξουν έναν δρόμο διαφορετικό, πέρα από χρεωκοπημένα δίπολα, βρυκολακιασμένες χίμαιρες και βεβαιότητες που μπάζουν νερά στην πρώτη τρικυμία.

Μαθήτευσε στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το αθηναϊκό underground press. Ως επαγγελματίας γραφιάς συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τις εκδόσεις Τερζόπουλος, τον ΔΟΛ, την Ελευθεροτυπία, το free press Metropolis, τα περιοδικά 01, 10% και Υποβρύχιο. Aρθρογραφεί τακτικά στην έντυπη και την ηλεκτρονική Lifo. Έχει επίσης ασχοληθεί με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
36 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 123 Επόμενα
Δέν μπορεί να διαφωνήσει κάποιος επι της αρχής μ'αυτά που γράφετε, αλλα εκεί με τον...κακούργο τον καπιταλισμό και τον φιλελευθερισμό το πράγμα μπερδεύεται - ξανά σοσιαλισμός με άδειες τσέπες και βουνά φόρων στην αστική τάξη για να ταϊστεί ο δημόσιος τομέας, δέν υπάρχει περίπτωση να ξανάρθει, τελεία και παύλα ! Σε έναν κόσμο που ο Γκέϊτς, ο Μάσκ, ο Ζούκεμπερκ, ο Τζόμπστ, ο Πέϊτζ, ο Μπέζος παράγουν ιδέες, χρήμα, θέσεις εργασίας, τεχνολογία, πλούτο γενικά, εμείς μιλάμε με όρους περασμένης 50ετίας και βάλε.
ConstadineK ConstadineK 22.8.2017 | 11:10
Συμφωνώ απόλυτα. Και δημιουργούν αυτά τα χρήματα γιατί πια ο πλούτος δεν παράγεται πια μόνο υλικά. Έννοιες όπως η εργατοώρα και ο διαχωρισμός των τάξεων σε προλετάριο κτλ έχουν αλλάξει ριζικά... Για αυτό τέτοιες ιδεολογίες πια έχουν θέση μόνο στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Η μόνη καθαρά ουμανιστική θέση για εξέλιξη του συστήματος είναι αν κάποια στιγμή αυτοματοποιηθούν οι γραμμές παραγωγής απόλυτα, και τα ρομπότ μπουν στη ζωή μας, να εξασφαλιστεί ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα κτλ... Ιδέες που ήδη εκφράζονται από πολλούς, και κυρίως από "έχοντες"!
Konstantina Konstantina 23.8.2017 | 12:02
Να συμφωνήσω στη θετική αποτίμηση του άρθρου. και βεβαίως "κοντέψαμε να ξεχάσουμε"τα εγκλήματα του νεοφιλελευθερισμού. Δεν έχω καμιά αντίρρηση για όλους αυτούς τους επιτυχημένους κυρίους που προαναφέρετε, πιθανόν πρότυπα επιτυχίας στον κόσμο μας , και κοινωνικής προσφοράς, αλλά τι έχετε να πείτε για την υποβάθμιση του κράτους πρόνοιας, την τριτοκοσμική πατερίτσα του συστήματος, άνευ της οποίας οι ανωτέρω κύριοι δεν μπορούν να έχουν τον οικονομικό ρόλο που δημιουργούν και διαχειρίζονται αυτή τη στιγμή.Ότι αυτό το σύστημα, προς το παρόν έχει ξανά ανάγκη, μεγάλους αριθμούς εξαθλιωμένων. Απλά τώρα ήρθεκαι η σειρά μας, της πάλαι ηγεμονικής Ευρώπης. Τι έχετε να πείτε για την οικολογική υποβάθμιση;Η ανάπτυξη θα μας οδηγήσει σε άλλους πλανήτες;Και όλα αυτά , η ίδια μας η υποβάθμιση, έγινε με την καλλιέργεια ιδεολογιών που πέρασαν τον φιλελευθερισμό για ορθολογισμό, ελευθερία, και δικαιοσύνη..
avatar ΑΥΤΟΝΟΗΤΟΣ 22.8.2017 | 10:58
Ακόμα και οι εκατόμβες του serial killer Πολ Ποτ στην Καμπότζη, όσο φρικιαστικές, είχαν υποτίθεται ταξικό και όχι φυλετικό ή ρατσιστικό πρόθεμα!!!!!! Αυτή είναι η διαφορά στα εγκλήματα τους???? Η ιδεολογία ή με άλλα λόγια το μπλα-μπλα δε τιμωρείται. Οι πράξεις όμως.....Τι σημασία έχει αν ο εχθρός είναι φυλετικός ή ταξικός??? Φάτε τους εβραίους ή φάτε τους πλούσιους???
avatar eple 22.8.2017 | 13:00
Συγγνώμη που επεμβαίνω και ειλικρινά τώρα, χωρίς παρεξήγηση, αυτό καταλάβατε από το άρθρο;; Δεν τιμάτε καν το nickname σας. Πως θα σας φαινόταν λόγου χάρη μια κοινή ημέρα κατά των εγκλημάτων Χριστιανισμού/Ισλαμ;; Είναι εντελώς αυτονόητο ότι έχει χυθεί πολύ και άδικο αίμα και από τις δύο αυτές οργανωμένες θρησκείες ανά τους αιώνες, μια τέτοια ταύτιση όμως σε κοινή ημέρα μνήμης κατά της βίας και των δύο θα στερούνταν λογικής και θα ήταν τουλάχιστον ανιστόρητη.

Το ίδιο συμβαίνει κι εδώ. Τα πράγματα λοιπόν δεν είναι άσπρο-μαύρο, κι όταν κάποιος φρίττει με την "ταύτιση" που επιχειρείται, δεν σημαίνει ότι αρνείται τα ειδεχθή εγκλήματα του Στάλιν ή ότι τα δικαιολογεί πάνω σε κάποια ταξική βάση. Όπως έγραψα και αλλού, σε μια ημέρα κατά της βίας θα είχαν περίοπτη θέση και οι δύο -ισμοί, μια ημέρα όμως κατά της βίας Κομμουνισμού/Ναζισμού συγκεκριμένα απλώς εξυπηρετεί συγκεκριμένη πολιτική ατζέντα και είναι το ίδιο παράλογη π.χ. με μια ημέρα κατά της βίας Πολ Ποτ/Αμερικάνικου Ιμπεριαλισμού.
avatar ΑΥΤΟΝΟΗΤΟΣ 23.8.2017 | 09:32
Το σχόλιό μου αφορούσε μια συγκεκριμένη φράση του άρθρου! Αλλά πάλι γιατί νιώθετε φρίκη με την ταύτιση? Για μένα οι πράξεις ταυτίζονται απόλυτα. "Προικισμένοι¨ ηγέτες χρησιμοποιούν ένα ιδεολογικό υπόβαθρο για να καταδυναστεύσουν τους αδύναμους. Απλώς ο κομμουνισμός, ενώ έχει να επιδείξει πολύ περισσότερα θύματα στην ιστορία, έχει καλύτερη προπαγάνδα και περνάει σαν αγωνιστής
Vernedead Vernedead 22.8.2017 | 14:33
Ο Πολ Ποτ είχε οικονομική και υλικοτεχνική στήριξη από Αμερικάνους και Βρετανούς. Από τους κύριους αντιπάλους του ήταν οι κομμουνιστές του Βιετνάμ και φιλοκομμουνιστικες ομάδες(ειδικά όσες έβλεπαν με συμπάθεια τον Μινχ και οι βιετναμέζοι) εντός της Καμπότζης. Ο ίδιος ο Σαρύ (δεξί χέρι του Ποτ) είχε πει πως δεν είναι κομμουνιστές. Επίσης κάθε ΚΚ διεθνώς είχε στο επίκεντρο την εργατική τάξη. Στην Καμπότζη οι Χμερ την ξεπάστρεψαν επειδή αποτελούσε σύμφωνα με αυτούς κατάλοιπο του παρελθόντος. Τέλος,πόσο κομμουνιστής μπορεί να είναι κάποιος που αποσιωπά από τον λαό του αλλά και από την μεγαλύτερη μερίδα των συντρόφων του, την μετονομασία του Εργατικού Κόμματος σε Κομμουνιστικό. Όσα και να προσπαθείτε να πείτε για τον Που και να προσπαθήσετε να τον εντάξετε στους κομμουνιστές ,τέλος, η αλήθεια δεν αλλάζει πως αυτοί που φρόντισαν να χάσει την εξουσία ήταν οι Βιετναμέζοι κομμουνιστές που τον συνέτριψαν. Όσο κομμουνιστής ήταν ο Ποτ ,άλλο τόσο είναι ο Κουτσούμπας Ρεπουμπλικάνος.

Υ.Γ.: Ανάμεσα στα όσα ανισότητα λέτε γενικά πάντως προσμετράτε στα θύματα του Ποτ ακόμα και νεκρούς από τους βομβαρδισμούς των Αμερικάνων στην Καμπότζη(περίπου 3 εκατομμύρια τόνοι συμβατικών βομβών έπεσαν από τους Αμερικάνους ΜΟΝΟ στην Καμπότζη).
Vernedead Vernedead 22.8.2017 | 19:56
Ποτ* ανιστόρητα*

Το autocorrect σπάει νεύρα.
no-body no-body 22.8.2017 | 14:44
Σωστός.
Και για να ακριβολογούμε,ο αιμοσταγής Πολ Ποτ εκείνους που ήθελε να εξολοθρεύσει πάση θυσία ήταν οι διανοούμενοι,οι μορφωμένοι,οι μη χειρώνακτες,μόνο κάποιος που έχει επισκευτεί την Καμπότζη μπορεί να καταλάβει το μέγεθος της σφαγής.
Υπάρχει βεβαίως σε αντίστοιχο μήκος κύματος και η περίφημη ποιλιτιστική επανάσταση του Μάο με νεκρούς εκατομμυρίων..Κίνα γαρ..
avatar nitsa 23.8.2017 | 16:00
@ vernedead

Πρέπει να είσαι ο μόνος που ακόμη κ σε σχόλιο για τον κορεκτορα οι αρνητικές σου είναι περισσότερες!!! Χαχαχαχαχα
Vernedead Vernedead 23.8.2017 | 17:53
@nitsa

Είναι λίγο παβλοφικα αντανακλαστικά η φάση. Επειδή είμαι δηλωμένος ΚΚΕς ,εδώ μέσα ακόμα και να πω πως το νερό αποτελείται από δυό μέρη υδρογόνου και ένα οξυγόνου ,πάλι περισσότερες αρνητικές θα έχω. Αλλά τι α'κανς; Α' κατς α 'μαλωσ' με τσ' χαζοί; :p
Επιτέλους ένα σοβαρό άρθρο πάνω σε ένα ζήτημα που σε κάνει να αναρωτιέσαι ποιος δουλεύει ποιόν.
ConstadineK ConstadineK 22.8.2017 | 11:07
Δέχομαι και πιστεύω προσωπικά ότι δεν συγκρίνονται σίγουρα τα εγκλήματα του ενός καθεστώτος με του άλλου. Παρόλα θεωρώ ότι στο άρθρο γίνεται μια προσπάθεια να υποβιβαστεί το γεγονός αυτών και υπάρχει καθαρή ιδεολογική προτίμηση του αρθρογράφου. Επιπλέον μην συγκρίνουμε τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας με τους πολέμους που δημιουργεί ο καπιταλισμός...
avatar nitsa 22.8.2017 | 17:52
Και γιατί να μην τα συγκρίνουμε;
Δεν είναι εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας οι πόλεμοι; Τα κατεξοχήν θα έλεγα.
Προτείνω τη μέρα για τα θύματα του ναζισμού και κομμουνισμού κι αφού οι προθέσεις δε μετράνε παρά μόνο το αποτέλεσμα να προσθέσουμε και τα θύματα του καπιταλισμού. Η δε φτάνει μέχρι εκεί η ευαισθησία σας;
Έχουμε και λέμε
Ευρωπαίοι αποικιοκράτες εναντίον σύσσωμης της αφρικανικής ηπείρου. Βιετνάμ. Ιράκ. Αφγανιστάν. Σερβία. Ιρλανδια.Κύπρος. Δικτατορίες που επέβαλε η δυση πχ Χιλή, Ελλάδα, Αργεντινή..
Στρατόπεδο Γκουαντάναμο με κρατούμενους μέσα σε σιδερένια κλουβιά γυμνούς στους 40 βαθμούς κελσίου με τους βόες να κόβουν βόλτες ( μέχρι και το vice τα έδειξε). Προσθέστε ελεύθερα.
Αφού λοιπόν το συνέδριο θα γίνει στο Ταλίν προτείνω το ανωτέρω να γίνει στο Κοσσυφοπέδιο. Και να τα μετρήσουμε να δούμε ποιος κερδαει στους μαρμάρινους σταυρούς.
Luis Andreucci Luis Andreucci 22.8.2017 | 11:29
Απόσπασμα ενός ντοκιμαντέρ που γνώρισε μεγάλη επιτυχία διεθνώς και αναγνώριση από όλα τα μεγάλα Πανεπιστήμια του κόσμου....https://www.youtube.com/watch?v=5QMtcuSp9W0 αξίζει κάποιος να το βρει και να το δει.
avatar le Doux 23.8.2017 | 03:08
Το ντοκιμαντερ αυτο ειναι γνωστό και με οχι καλή φήμη στον χώρο των ντοκιμαντερ.
Ο Λετονός σκηνοθέτης του (όπου αυτο το ντοκιμαντερ ειναι το μοναδικό του credit στον κινηματογράφο - τηλεόραση) ειναι μεταξύ άλλων πολιτικός του ακροδεξιού κόμματος της Λετονίας.
Το ντοκιμαντερ επισης εχει χρηματοδοτηθεί απο την UEN (ομάδα εθνικιστικών και ακροδεξιών κομμάτων του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου).
Δεν ξέρω τι απο ολα αυτα το κανει αντικειμενικό και ολα τα μεγάλα πανεπιστήμια του κόσμου το αναγνωρίζουν.
avatar insert_coin 22.8.2017 | 11:38
Αχ κύριε Αντωνόπουλε, τι κρίμα να μην μπορούν να διαβάσουν το άρθρο σας τα εκατομμύρια θύματα του κομμουνισμού... Θε ενθουσιάζονταν γνωρίζοντας οτι οι δήμιοί τους δεν μπορούν να εξισωθούν με τους ναζί.

Έχω βαρεθεί να διαβάζω τα ίδια ξανά και ξανά. Ο Ναζισμός κηρύσσει το ρατσισμό, το μίσος και την κτηνωδία και αυτά εφαρμόζει. Ο κομμουνισμός που ευαγγελίζεται τη δικαιοσύνη, την ειρήνη και τη συναδέλφωση των λαών, τί δικαιολογία έχει;

Προφανώς δεν είναι το ίδιο πράγμα η κτηνάρα με το ρόπαλο και ο παππούς που έχει φάει τα χρόνια του στην οικοδομή περιμένοντας ένα καλύτερο αύριο. Εξηγήστε μου όμως ΓΙΑΤΙ η έκφραση και των δύο (σύμφωνοι, διαφορετικών) κοσμοθεωριών ήταν τόσο αποτρόπαιη και καταστροφική για τον άνθρωπο.
Θεμος Θεμος 22.8.2017 | 11:53
"Θα ήταν κιόλας εξωφρενικό να ταυτίσει κανείς ανθρώπους με τεράστια προσφορά, ήθος και ανάστημα που διώχθηκαν, βασανίστηκαν, φυλακίστηκαν ή πλήρωσαν ακόμα και με τη ζωή τους ως άλλοι πρωτοχριστιανοί μάρτυρες την πίστη τους σε έναν καλύτερο κόσμο"

Μα αν ηταν αυτο το μονο που εκαναν δεν εχουν κανενα λογο να ταυτιζονται με αυτο που καταδικαζεται στην Ημερα Μνημης.
avatar RaCLef 22.8.2017 | 11:54
Αυτονόητο το συμπέρασμα ότι δεν μπορεί να γίνει κανενός είδους εξίσωση ναζισμού/κομμουνισμού. Αρκετές παρατυπίες ή παραλείψεις ωστόσο:
1)Τα καθεστώτα κατέρρευσαν σαν χάρτινος πύργος γιατι βασίζονταν στον σοβιετικό κομμουνισμό (Είναι δυνατόν να κατέρρεε η ΕΣΣΔ και να υπήρχε ακόμη η ΓΛΔ?)
2)Ο σοσιαλισμός έχει εξ ορισμού ανθρώπινο πρόσωπο, δεν διαφωνώ για τα λάθη που έγιναν και οδήγησαν πχ στην Άνοιξη της Πράγας, αλλά η μετέπειτα εξέλιξη των πρωταγωνιστών της δείχνει ότι αυτό που δεν πέτυχαν το 68, το πέτυχαν το 89.
3)Για τον Πολ Ποτ, καλό είναι να ρωτήσουμε τους Αμερικανούς που τον στήριζαν με διάφορους τρόπους.
4)Κανείς δεν αμφισβητεί ότι υπήρξε καταπίεση όπου έγιναν και εγκλήματα, όχι όμως όπως αυτά παρουσιάζονται και υπερμεγενθύνονται...
5)"Οι ζωές των άλλων" ωχριά μπροστά στο "Σνόουντεν"
6)Τα θύματα μιας μεταβατικής κοινωνίας, δυστυχώς είναι αναγκαίο κακό, εκτός αν θεωρεί κάποιος πως οι εξουσιαστές παραδίδουν την εξουσία τους μετά βαϊων και κλάδων. Μήπως ξεχνάμε άλλωστε τα θύματα της "αστικής" γαλλικής επανάστασης όταν το αίμα έρεε ποτάμι όπου είχε πρωτοακουστεί και το περίφημο "Εχθρος του Λαού" την περίοδο της "τρομοκρατίας" του Ροβεσπίερου?


avatar MagosTouOzz 22.8.2017 | 12:43
Άρνηση αναγνώρισης των εγκλημάτων του σταλινισμού ισούται με άρνηση του ολοκαυτώματος. Και τα δύο είναι κατάμαυρες σελίδες στην παγκόσμια ιστορία, και δεν έχει και πολύ σχέση με ιδεολογία, όσο με το τρομακτικό μέγεθος των νεκρών. Όσο για την κυβέρνηση, όλοι κρίνονται εκ του αποτελέσματος και αφού είμαστε το μόνο κράτος που δεν θα εκπροσωπηθεί στο Ταλίν, αυτό κάτι δείχνει για εμάς όχι για τα άλλα κράτη.
Cartman Cartman 22.8.2017 | 12:44
Ουδέποτε ωστόσο προέβη σε μια μαζική, επίμονη, επιστημονικά συστηματοποιημένη, σαδιστικά διεστραμμένη προσπάθεια εξόντωσης μιας ολόκληρης ανθρώπινης φυλής ή κοινωνικής ομάδας απλώς και μόνο επειδή είναι τέτοια (Εβραίοι κυρίως αλλά και Ρομά, Σλάβοι, ομοφυλόφιλοι κ.λπ.). Πηγή: www.lifo.gr

Διαβάστε σας παρακαλώ το βιβίο 'Ιστορίες απο την Κολιμά' του Varlam Shalamov, ο οποίος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του έγκλειστος στα στρατόπεδα εργασίας-εξόντωσης της Κολιμά (εκτοπίστηκε 2 φορές, τη δευτερή επειδή τόλμησε να δηλώσει οτι ο Μπούνιν είναι ένας κλασσικός ρώσος συγραφεάς) και μετά ελάτε ξανά να μιλήσουμε για το αν υπήρξαν ή όχι διεστραμένες προσπάθειες εξόντωσης απο το Σταλινικό καθεστώς, ανθρώπων οι οποίοι είχαν απλά διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις.

Η λογική, βγάλτε έξω τις παράνοιες σας, να δούμε ποιός την έχει μεγαλύτερη δεν οδήγησε ποτέ πουθενά. Αν δείτε καθαρά τα ιστορικά γεγονότα θα καταλάβετε οτι έχουμε να κάνουμε με δύο παρανοικές φυσιογνωμίες οι οποίες αιματοκύλησαν τον κόσμο για τα αρρωστημένα πιστεύω τους. Και ο Στάλιν, για να χρησιμοποιήσω τα λόγια σας, προέβη ακριβώς, σε μια μαζική, επίμονη, επιστημονικά συστηματοποιημένη, σαδιστικά διεστραμμένη προσπάθεια εξόντωσης του ίδιου του λαού του μέσω των στρατοπέδων καταναγκαστικής εργασίας του αρκτικού βορρά.
Και ο Πωλ Ποτ (εξόντωσε το 20% του λαού του) και ο Μάο (45 εκ. νεκροί από το "Μεγάλο άλμα") ακριβώς τα ίδια έκαναν.
Και δε συζητάμε καν την περίπτωση της Βόρειας Κορέας.
Προηγούμενα 123 Επόμενα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/ΠΡΟΣΦΑΤΑ