Στην εποχή της ακραίας πολιτικής ορθότητας που διανύουμε τείνουμε να αντιμετωπίζουμε ορισμένα θέματα με σκεπτικισμό έως και καχυποψία, ενώ κάποτε θα μας φαίνονταν αθώα και δεν θα βλέπαμε κανένα είδος «κινδύνου» πίσω από αυτά.

 

Έχουν γίνει πολλές αναλύσεις για το πώς αυτή η νέα σχολή σκέψης και θεώρησης της πραγματικότητας έχει επηρεάσει διάφορες εκφάνσεις του συλλογικού και ατομικού βίου, αλλά, όσον αφορά το πεδίο της μουσικής, έχει επανέλθει το ζήτημα της πολιτισμικής ιδιοποίησης, του εξωτισμού και άλλων παραπλήσιων εννοιών.

 

Ωστόσο, στις περισσότερες περιπτώσεις η συζήτηση αποκλίνει κατά πολύ από την ουσία, που θα έπρεπε να είναι η μουσική.

 

Πιο συγκεκριμένα, μπάντες όπως οι Αμερικανοί Khruangbin (προφέρονται Κράουνμπιν και στα ταϊλανδέζικα η λέξη σημαίνει κινητήρας ή αεροπλάνο), οι οποίοι παίζουν ένα εντελώς εξωτικό κράμα από ταϊλανδέζικο rock'n'roll, ψυχεδέλεια της Μέσης Ανατολής, funk, dub, surf rock κ.ά. και αυτήν τη στιγμή θεωρούνται ένα από τα πιο ανερχόμενα ονόματα στον διεθνή εναλλακτικό χώρο, είναι ένα πολύ πετυχημένο case study για το πώς ένα συγκρότημα Δυτικών μπορεί, σεβόμενο τις διαφορετικές μουσικές παραδόσεις από τις οποίες δανείζεται στοιχεία, να αποφύγει κάθε πιθανή κατηγορία για «αποικιοκρατική» ιδεολογία και να πείσει το κοινό να ασχοληθεί με την ουσία, δηλαδή την πολύ καλή μουσική.

 

Η μουσική τους μπορεί από τη μια να λειτουργεί ως ένα ηχητικό χαλί, ικανό να κολλήσει σε κάθε ανιαρή, ρουτινιάρικη δραστηριότητα της καθημερινότητας, από την άλλη όμως αντλεί τόσο πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία από διάφορες ηχητικές παραδόσεις που μπορεί να στρέψει τους νέους ακροατές στις αυθεντικές πηγές.

 

«Ξέρουμε πως η μουσική μας αποτελεί μια εντελώς δυτική ερμηνεία των αυθεντικών πηγών, αλλά δεν θέλουμε να μοιάζουμε με παρωδία» εξηγεί με αυτογνωσία η Μεξικανο-αμερικανή μπασίστρια του γκρουπ Laura Lee και συνεχίζει: «Είναι αδύνατο να μην ονομαστεί "world music" αυτό που παίζουμε, αλλά προσπαθούμε να τιμήσουμε και να προβάλουμε τις επιρροές μας, όχι να τις οικειοποιηθούμε. Στόχος μας είναι να σεβαστούμε αυτή την ισορροπία όσο πιο πολύ γίνεται».

 

Το συγκρότημα δημιουργήθηκε το 2010, όταν η Laura Lee γνώρισε, μέσω ενός κοινού φίλου, τον κιθαρίστα του γκρουπ Mark Speer, με τον οποίο ανακάλυψαν γρήγορα πως μοιράζονται το ίδιο ενδιαφέρον για τους πολιτισμούς της κεντρικής Ασίας και τους αρχαίους μουσικούς θησαυρούς τους.

 

Το συγκρότημα δημιουργήθηκε το 2010, όταν η Laura Lee γνώρισε, μέσω ενός κοινού φίλου, τον κιθαρίστα του γκρουπ Mark Speer.
Το συγκρότημα δημιουργήθηκε το 2010, όταν η Laura Lee γνώρισε, μέσω ενός κοινού φίλου, τον κιθαρίστα του γκρουπ Mark Speer.

 

Ο Mark Speer έπαιζε μαζί με τον ντράμερ Donald «DJ» Johnson στην μπάντα της τοπικής εκκλησίας, με τον τελευταίο να έχει hip-hop υπόβαθρο.

 

Τελικά, οι τρεις τους γνωρίστηκαν καλύτερα, αποφάσισαν να σχηματίσουν τους Khruangbin και άρχισαν να ηχογραφούν στον στάβλο του Mark Speer στο Burton, μια μικρή πόλη έξω από το Χιούστον.

 

Το πρώτο τραγούδι τους που προκάλεσε αίσθηση ήταν το «A calf born In Winter», το οποίο, μάλιστα, ο γνωστός ηλεκτρονικός παραγωγός Bonobo συμπεριέλαβε το 2013 σε ένα από τα συλλεκτικά mixes του.

 

Δύο χρόνια αργότερα κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο τους με τίτλο «The Universe smiles upon you», το οποίο τους χάρισε μια μικρή, αλλά φανατική βάση πιστών και μπέρδεψε τους περισσότερους κριτικούς όσον αφορά τον χαρακτηρισμό του ήχου τους.

 

Τελικά, η εμμονή με τις ετικέτες οδήγησε τον διεθνή Τύπο να τον χαρακτηρίσει «thai funk».

 

 

Khruangbin - The Universe Smiles Upon You

 

Διά στόματος Mark Speer, όμως, αρνήθηκαν τους συσχετισμούς, καθώς «δεν τιμούν καθόλου τους ανθρώπους που παίζουν πραγματικά αυτό που εμείς στη Δύση ονομάζουμε thai funk, δηλαδή μπάντες όπως οι Khun Narin και οι Paradise Bangkok».

 

Oι Khruangbin επηρεάστηκαν στον πρώτο τους δίσκο από το μουσικό blog Monrakplengthai, που προτείνει ακριβώς τέτοιους ήχους.

 

Μετά από μήνες συνεχόμενων περιοδειών σε ολόκληρη την υφήλιο (σε μία από αυτές άνοιγαν τα ευρωπαϊκά shows του Father John Misty) μπήκαν στο στούντιο για να γράψουν το δεύτερο άλμπουμ τους, το «Con todo el mundo», το οποίο κυκλοφόρησε τον φετινό Φεβρουάριο και έκτοτε η φήμη του εξαπλώνεται ακόμη και σε εγχώριους ραδιοφωνικούς σταθμούς.

 

Στον νέο αυτό δίσκο έχουν ενσωματώσει ανανεωμένες ηχητικές επιρροές από Καραϊβική, ινδική και ανατολίτικη μουσική, συνδυασμένη φυσικά με τα ψυχεδελικά στοιχεία και την γκρουβάτη funk που έχτισε το όνομά τους.

 

Ειδικότερα, όμως, είναι η σύγχρονη ιρανική κουλτούρα που αφήνει εντονότερα το στίγμα της στον θεματικό πυρήνα του δίσκου. Το κομμάτι «Rules» είναι εμπνευσμένο από τον Πέρση κιθαρίστα Kourosh Yeghmai, ενώ το βίντεο του single «Maria Tambien» προβάλλει τον αγώνα για τα γυναικεία δικαιώματα στο Ιράν πριν από την επανάσταση του 1979.

 

 

Khruangbin - Maria También (Official Video)

 

Οι λιγότερο ενθουσιώδεις κατηγορούν την τριάδα από το Τέξας πως πουλάει πιασάρικη ρετρό αισθητική και πολυπολιτισμική μουσική για τη γενιά του Spotify.

 

Για να είμαστε δίκαιοι, η μουσική τους μπορεί από τη μια να λειτουργεί ως ένα ηχητικό χαλί, ικανό να κολλήσει σε κάθε ανιαρή, ρουτινιάρικη δραστηριότητα της καθημερινότητας, από την άλλη όμως αντλεί τόσο πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία από διάφορες ηχητικές παραδόσεις που μπορεί να στρέψει τους νέους ακροατές στις αυθεντικές πηγές.

 

Έστω και γι' αυτούς τους ελάχιστους ρομαντικούς «εξερευνητές», η μουσική των Khruangbin μπορεί να λειτουργήσει ως ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε παρελθόν και μέλλον, Δύση και Ανατολή.

 

Όπως λένε και οι ίδιοι, «τελικά, σκοπός μας είναι να συνδέσουμε τους ανθρώπους μεταξύ τους». Αν δεν είναι αυτός ένας από τους «ιερούς» σκοπούς της καλής μουσικής, δεν ξέρω ποιος άλλος θα μπορούσε να είναι!