Έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Αντωνιάδης, που είχε γράψει και τραγουδήσει το «Ραντεβού», ένα από τα καλύτερα ελληνικά σέικ

Έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Αντωνιάδης, που είχε γράψει και τραγουδήσει το «Ραντεβού», ένα από τα καλύτερα ελληνικά σέικ Facebook Twitter
Ο Αντωνιάδης δεν ήταν μικρή περίπτωση για τον μικρό χώρο της ελληνικής ποπ του '60. Απεναντίας, ήταν ιδιαίτερη, μεγάλη και σημαντική, καθώς με τους Θεσσαλονικείς Strangers, πρόσφερε μερικά από τα ωραιότερα μοντέρνα τραγούδια που ακούστηκαν στα ραδιόφωνα και τα πάρτυ της εποχής με ελληνικό στίχο.
0

Διάβασα, προχθές, τη θλιβερή είδηση στο facebook δύο ρεκτών της παλιάς ελληνικής ποπ και του ροκ, του Ντίνου Κωστόπουλου και του Γιάννη Νέγρη. Ο Νίκος Αντωνιάδης έφυγε από τη ζωή, στα 72 χρόνια του, σε κάποιο νοσοκομείο του Κεντάκυ, στην Αμερική. Το μαντάτο είχε κάνει γνωστό στην Ελλάδα συγγενής τού τραγουδιστή.

Ο Αντωνιάδης δεν ήταν μικρή περίπτωση για τον μικρό χώρο της ελληνικής ποπ του '60. Απεναντίας, ήταν ιδιαίτερη, μεγάλη και σημαντική, καθώς με τους Θεσσαλονικείς Strangers, στο δεύτερο μισό εκείνης της δεκαετίας, πρόσφερε μερικά από τα ωραιότερα μοντέρνα τραγούδια που ακούστηκαν στα ραδιόφωνα και τα πάρτυ της εποχής με ελληνικό στίχο (κι έχει σημασία αυτό). Ανάμεσά τους και το πασίγνωστο «Ραντεβού», το οποίο συνέθεσε ο Αντωνιάδης, έγραψε τους στίχους, ενώ το τραγούδησε κιόλας.

 

The Strangers - Ραντεβού

Το κομμάτι ήταν καταπληκτικό και κέρδιζε αμέσως τις εντυπώσεις με τη σπάνια ορμή του, τη «σήμα κατατεθέν» φαρφίζα, το άψογο rhythm section (ρυθμική κιθάρα, μπάσο, ντραμς) και φυσικά την one of a kind γλυκιά φωνή του Νίκου Αντωνιάδη. Η επιτυχία δεν θ' αργήσει να έλθει. Το φθινόπωρο του '68 το τραγούδι ακουγόταν παντού και η πρώτη είσοδός του στο TOP-50 στη θέση 16 (τεύχος 110 των Μοντέρνων Ρυθμών), τον Οκτώβρη εκείνης της χρονιάς δείχνει πολλά. Αν σκεφθούμε π.χ. πως είχε να συναγωνιστεί τραγούδια σαν τα "Simon says"των 1910 Fruitgum Company και "Delilah" του Tom Jones (που βρίσκονταν ψηλότερα) ή σαν τα "Jumpin' Jack Flash" των Rolling Stones και "Yummy Yummy Yummy" των Ohio Express (που ήταν χαμηλότερα).

Φυσικά, οι Strangers δεν ήταν το συγκρότημα του ενός τραγουδιού. Μπορεί το «Ραντεβού» να είναι το πιο γνωστό τους, αλλά και τα υπόλοιπα τραγούδια τού γκρουπ ήταν από πολύ καλά έως εξαιρετικά. Και για να το πω πιο απλά, για μένα αυτά τα ελληνόφωνα τραγούδια των Strangers είναι ίσως ωραιότερα ακόμη και από εκείνα των Olympians και σίγουρα ωραιότερα από τα ανάλογα των Charms, των Idols και όλων των άλλων γνωστών γκρουπ του '60. Φυσικά, αρκετά απ' αυτά τα κομμάτια ήταν σε μουσική και στίχους του Νίκου Αντωνιάδη, όπως το «Τι ειν' αυτό», τα «Δάκρυα», η «Στοργή», το «Ακρογιάλι»... Και λέμε για πολύ ωραία τραγούδια εδώ, ε; Όχι για ό,τι κι ό,τι. Μάλιστα, τα καλύτερα απ' αυτά, που στα σίξτις τυπώνονταν μόνο σε 45άρια, θα συγκεντρωθούν σ' ένα LP/CD της Philips πολλά χρόνια αργότερα, το 1992. Έτσι κάπως θα τα μάθουν και οι νεότεροι.

Οι Strangers μπορεί να διαλύθηκαν στα τέλη του '60, όμως ο Νίκος Αντωνιάδης δεν σταμάτησε ν' ασχολείται με τη μουσική. Στην αρχή (1969) θα βγάλει μερικά τραγούδια μόνος του και λίγο πιο μετά, το 1972, θα φτιάξει τους Rascals (ένα 45άρι στη MINOS) και αμέσως μετά τους MAD (που ήταν οι Rascals με άλλο όνομα).

 

The Strangers - Τι είναι αυτό

Οι MAD είχαν κάποια τύχη, μέσα στο πλαίσιο των ροκ συγκροτημάτων της εποχής, αφού κατόρθωσαν να ηχογραφήσουν ένα ολόκληρο LP – κάτι απίθανο για τα περισσότερα από τα γκρουπ εκείνων των χρόνων. Ήταν 1972, όταν η MINOS τυπώνει το φερώνυμο άλμπουμ τους, το οποίο δεν ακούστηκε ιδιαιτέρως και σήμερα αποτελεί ένα μικρό holy grail για τους φίλους του ελληνικού ροκ, αφού δεν έχει επανεκδοθεί ποτέ (είτε σε LP, είτε σε CD).

Στους MAD έπαιζαν εκτός του Αντωνιάδη, ο Τάκης Τσώνης (από τους Strangers κι αυτός), ο Βαγγέλης Κουτσοτόλης (σαξοφωνίστας των Olympians, που εδώ χειριζόταν ακόμη φλάουτο και όργανο), καθώς και άλλοι μουσικοί.

Σχεδόν όλο το υλικό του δίσκου ήταν γραμμένο από τον Νίκο Αντωνιάδη και από μια πρώτη ακρόαση ξεχώριζαν τα τραγούδια «Τι ζητάς απ' τη ζωή», «Άνθρωπε», «Στάλα ευτυχίας», «Μην ξεχνάς ν' αγαπάς»...

 

Mad - Τι Ζητάς Απ΄Τη Ζωή 

Κι εδώ ένα απίθανο! Οι MAD στις αρχές του '73 βρέθηκαν για λίγες εμφανίσεις στην Αμερική. Εκεί, κάποιος Αμερικανός τους μυρίστηκε και τους πρότεινε να τραγουδήσουν στη δεξίωση ορκωμοσίας του νέου (τότε) προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον! Συνέβη! Μάλιστα ο Νίξον δώρισε στα μέλη του συγκροτήματος το μετάλλιο του Λευκού Οίκου, ένα βιβλίο, και από ένα ζευγάρι μανικετόκουμπα με το προεδρικό έμβλημα (όπως είχαν γράψει και τα περιοδικά της εποχής).

Η πορεία των MAD στην Αμερική μπορεί να έληξε κάπως άδοξα, παρότι εμφανίστηκαν ακόμη και στην νεοϋορκέζικη τηλεόραση, με τον Αντωνιάδη να ξαναβρίσκει, πάντως, τα πατήματά του στην Ελλάδα πια της Μεταπολίτευσης.

Το 1974 (πριν ή μετά την πτώση της χούντας δεν είμαι απολύτως βέβαιος) θα κυκλοφορήσει το LP «Νιάτα», μια συνεργασία της MINOS με το περιοδικό Επίκαιρα, που στόχο είχε την ανάδειξη νέων δημιουργών. Σ' εκείνο το δίσκο ο Νίκος Αντωνιάδης απέδιδε δύο συνθέσεις του Μάνου Λοΐζου! Τον «Κόκορα», που είχε ακουστεί στα ραδιόφωνα, και την «Ηλεκτρική Μαρία». Ο «Κόκορας» ήταν ωραίο τραγούδι και κάπως αλληγορικό (με καυστικούς στίχους), δίνοντας την αφορμή στον Αντωνιάδη, την αμέσως επόμενη χρονιά (1975) να κάνει κι ένα ολόκληρο LP, κι αυτό στη MINOS, με τραγούδια σκωπτικά-χιουμοριστικά, πάντα με κοινωνικοπολιτικές αιχμές (το σήκωνε η εποχή), που δεν τα είχε γράψει όμως ο Λοΐζος, αλλά ο ίδιος ο Αντωνιάδης (τις μουσικές), πάνω σε στίχους του Μιχάλη Φωτιάδη. Το άλμπουμ λεγόταν «Παρατράγουδα» κι είχε ακουστεί εκείνα τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Ο δίσκος είχε διάφορα καλά τραγούδια (βοηθούσε και η ενορχήστρωση του Κώστα Κλάββα) όπως τα «Η κυρία στη βεράντα», «Η αυτοκτονία», «Οι ληστές» κ.ά.

Έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Αντωνιάδης, που είχε γράψει και τραγουδήσει το «Ραντεβού», ένα από τα καλύτερα ελληνικά σέικ Facebook Twitter
Παρατράγουδα, 1975

Το 1977 ο Νίκος Αντωνιάδης, που έχει συμμετοχές και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δίνει ένα ευπρόσωπο ελαφρολαϊκό / φεστιβαλικό άλμπουμ στη CBS («Το Πιο Όμορφο Τραγούδι»), γράφοντας πάντα τις μουσικές, πάνω σε στίχους του Μάνου Κουφιανάκη τώρα, τραγουδώντας μαζί με τη Νατάσσα Μαρίνη.

Από 'κει και κάτω τα ίχνη τού Νίκου Αντωνιάδη χάνονται από τη δισκογραφία. Λίγα πράγματα γίνονται γνωστά ευρύτερα και κάποιες τηλεοπτικές εμφανίσεις (με αναφορές στο παρελθόν του ελληνικού ποπ/ροκ) απλώς υπενθυμίζουν την τρανή σημασία των Strangers, βασικά, για τα χορευτικά ήθη (τα σέικ και τα μπλουζ εννοώ) της δεκαετίας του '60.

 

Νίκος Αντωνιάδης, Ο Κόκορας του Μ. Λοΐζου, 1974

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι σχέσεις του ροκ και του ελληνικού ροκ με το στρατό στην Ελλάδα λίγο πριν και αμέσως μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967

Μουσική / Οι σχέσεις του ροκ και του ελληνικού ροκ με το στρατό στην Ελλάδα λίγο πριν και αμέσως μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967

Όταν το ραδιόφωνο μετέδιδε Rolling Stones τους πρώτους μήνες της δικτατορίας και ελληνικά συγκροτήματα έπαιζαν σε χορούς στρατιωτικών
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Για το "Λούκυ Λουκ" της Θεσσαλονίκης μπορεί να μιλήσει μόνο ο Νίκος Μοδιώτης

Πρόσωπα / Για το "Λούκυ Λουκ" της Θεσσαλονίκης μπορεί να μιλήσει μόνο ο Νίκος Μοδιώτης

Με αφορμή το κλείσιμο του ιστορικού μπαρ στην Προξένου Κορομηλά, το LIFO.gr συνάντησε τον ιδιοκτήτη του που μοιράστηκε αναμνήσεις από τρεις δεκαετίες γεμάτες μουσική και αλκοόλ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΛΥΖΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT