Οι electro Γκιουμουρτζίνα προβοκάρουν με τ’ όνομά τους

Οι electro Γκιουμουρτζίνα προβοκάρουν με τ’ όνομά τους Facebook Twitter
Οι Gioumourtzina (οθωμανική ονομασία της Κομοτηνής) είναι ένα σημερινό συγκρότημα από τη Θεσσαλονίκη, ένα ντούο το οποίο αποτελείται από τον Ανέστη Νείρο synth, φωνή και τον Γιάννη Τσελίκα ηλεκτρικό μπάσο.
0

Η μουσική κάνει κύκλους, και αν μιλάμε για την ποπ και το ροκ αυτοί οι κύκλοι σχετίζονται, βασικά, με τρεις δεκαετίες – τα sixties, τα seventies και τα eighties (άιντε και κάτι λίγο με τα nineties). Είναι οι δεκαετίες που διέπρεψαν τα περισσότερα και καλύτερα συγκροτήματα (και καλλιτέχνες), είναι οι δεκαετίες που γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν όλα τα σχετικά μουσικά είδη –από το surf και το garage punk, μέχρι το new wave και το electro– και είναι οι δεκαετίες στις οποίες πάντα θα προστρέχουν οι νέες μπάντες, για να δανειστούν ιδέες, ώστε τα πράγματα να πάνε παρακάτω. Έστω και λίγο παρακάτω…

Οι Gioumourtzina (οθωμανική ονομασία της Κομοτηνής) είναι ένα σημερινό συγκρότημα από τη Θεσσαλονίκη, ένα ντούο το οποίο αποτελείται από τον Ανέστη Νείρο synth, φωνή και τον Γιάννη Τσελίκα ηλεκτρικό μπάσο. Νέοι στο χώρο, αφού σχηματίστηκαν πριν δυο χρόνια ακριβώς, οι Gioumourtzina ευτυχούν να έχουν πολύ γρήγορα ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, το “Blackk Metall” [Inner Ear, 2016], το οποίο έρχεται να προστεθεί (αρθρώνοντας το δικό του αυτόνομο λόγο) στις ζωντανές εμφανίσεις τους. Ό,τι δημιούργησε το σχετικό hip, που απλώθηκε στόμα με στόμα πριν από τη συγκεκριμένη κυκλοφορία.

Το "Blakk Metall" είναι ένα συμπαθητικό ή και πολύ συμπαθητικό σε κάποιες στιγμές LP, από το οποίο απουσιάζει όμως ένα πιο «προσωπικό» βάθος.

Ξεκινώντας από το εξώφυλλο θα έλεγα πως και τούτο παραξενεύει (όπως και το όνομα του ντούο). Πρώτα-πρώτα ο… ανάποδος σταυρός, ύστερα το… ανορθόγραφο “Blakk Metall”. Φυσικά, αμέσως αντιλαμβάνεσαι, από τις πρώτες electro νότες τού άλμπουμ με τις καταφανείς eighties αναφορές, πως το συγκρότημα δεν έχει ουδεμία σχέση με… μεταλλικές κατασκευές και τα τοιαύτα, και πως όλα τούτα τα «εξωτερικά» είναι ένα κόλπο, ένα εύρημα, ένα παιγνίδι, μια πρόκληση για να κινήσει την προσοχή, ώστε να πάμε παρακάτω – στα ουσιαστικότερα και σημαντικότερα.

Το LP (βαρύ 180άρι βινύλιο, που περιέχει στο φάκελό του και το ανάλογο CD) ανοίγει με το “Leviathan”, ένα mid-tempo electro instro που σε παρασύρει στο εσωτερικό του, μέσω αυτής της ελαφριάς minimal ανάπτυξης. Τα διάφορα «γεμίσματα», από φωνές ή κι άλλα πλήκτρα και εφφέ, βοηθούν στο ενδυνάμωση ενός… αισθήματος αστικής αποξένωσης (o Eno, εδώ, θα είναι πάντα μια βασική επιρροή).

Στο ίδιο πάνω-κάτω μοτίβο και το “Russian market” που ακολουθεί, έχει ωραία μπασογραμμή, πάνω στην οποία ακουμπά όλη η σύνθεση, καθώς σταδιακά χτίζεται η μελωδία.

Στο τρίτο track της πλευράς, το “Chinese battleship”, οι φωνές είναι πιο… ορατές (μπορείς να το πεις και τραγούδι) με το βαρύ-βαθύ μπάσο να κρατάει το ρυθμό και με τα σύνθια να δρουν περιγραφικά, έχοντας να προτείνουν πάντα ωραία ηχοχρώματα. Μάλλον πρόκειται για το κομμάτι που μου αρέσει περισσότερο.

Οι electro Γκιουμουρτζίνα προβοκάρουν με τ’ όνομά τους Facebook Twitter
Το LP (βαρύ 180άρι βινύλιο, που περιέχει στο φάκελό του και το ανάλογο CD) ανοίγει με το “Leviathan”, ένα mid-tempo electro instro που σε παρασύρει στο εσωτερικό του, μέσω αυτής της ελαφριάς minimal ανάπτυξης. Φωτό: Γιάννης Τόμτσης/ Γκρέκα

Η side A θα ολοκληρωθεί με το “The rundown”, που έχει «κιουράδικα» περάσματα και σαν track βγάζει μια χορευτική έξαψη. Θα μπορούσε να χορευτεί, και σε μια κάπως προχωρημένη… eighties πίστα δηλαδή, κανονικά και με το νόμο.

Το “Lobby raver”, που ανοίγει τη δεύτερη πλευρά, έχει ωραία synth εισαγωγή, με το rhythm section να τροφοδοτεί κάπως βαριά και… αταίριαστα. Κι εδώ οι αναφορές στο british new-wave είναι κάτι παραπάνω από ακουστές, με τους Gioumourtzina να τις τονώνουν ακόμη περισσότερο μέσω των φωνών και τις γενικότερης διαχείρισης.

Και στο επόμενο “Palaces in the night terror” το synth σχήμα τής αρχής κάνει τη διαφορά, με το ρυθμικό τμήμα να ρίχνει και πάλι βαριά τη σκιά του στο track. Θέλω να πω πως με ελαφρύτερο μπάσο-ντραμς (καθώς υπεισέρχονται και εδώ, όπως στο “Lobby raver”, κάποια nineties στοιχεία), το κομμάτι θα έρρεε πιο γλυκά και κυρίως λιγότερο… καταπιεστικά.

Το προτελευταίο track του “Blakk Metall” έχει τίτλο «Χρυσοστόμου Σμύρνης» διαθέτοντας και sample από ένα παλιό ελαφρό (το «Όνειρα» σε μουσική Τώνη Μαρούδα και στίχους Δημήτρη Φραγκιουδάκη). Τι ωραίο το παλιό ελαφρό, όπως και το κομμάτι των Gioumourtzina που εμφανίζει μιαν…  εκλεπτυσμένη νοσταλγία.

Το άλμπουμ θα ολοκληρωθεί με το “Glasgow”, που είναι από τα δυνατότερα αυτής της πρώτης δισκογραφικής απόπειρας του  ντούο από τη Θεσσαλονίκη. Ένα πολυεπίπεδο electro, με λειτουργικά πρόσθετα και περιπετειώδη ρυθμική ακολουθία.

Καταλήγοντας θα έλεγα πως το “Blakk Metall” είναι ένα συμπαθητικό ή και πολύ συμπαθητικό σε κάποιες στιγμές LP, από το οποίο απουσιάζει όμως ένα πιο «προσωπικό» βάθος. Υπάρχουν στοιχεία ομοιομορφίας στα διάφορα tracks, με αποτέλεσμα να μην ξεχωρίζουν όλα όπως και όσο θα έπρεπε. Χρειάζεται, εννοώ, ακόμη πιο πολύ ψάξιμο, ώστε και η κατάδειξη να είναι πιο πρωτότυπη και ακόμη πιο ουσιαστική. Προσωπικά θα έβλεπα, σ’ ένα επόμενο στάδιο, τους Gioumourtzina να τοποθετούν στιχάκια στις μελωδίες τους, αφαιρώντας σε δεύτερη φάση και κάποιες στάθμες από το ρυθμικό υπόβαθρό τους.

Οι electro Γκιουμουρτζίνα προβοκάρουν με τ’ όνομά τους Facebook Twitter
Φωτό: Γιάννης Τόμτσης/ Γκρέκα

 

 

Ιnfo:

https://www.facebook.com/Gioumourtzina/, www.inner-ear.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ