Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920

Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
0

Στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 και ανάμεσα σε νεοκλασικά κτήρια στου Φιλοπάππου, η Έλενα Ζερβουδάκη του γραφείου Ζ-level κλήθηκε να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μια σύγχρονη κατοικία που θα κάλυπτε τις ανάγκες μιας οικογένειας. Η μονοκατοικία που ξεχωρίζει ανάμεσα στα υπόλοιπα κτίρια, έχει διατηρήσει τις όψεις, την αυλή και τη ψηλή μάντρα που προϋπήρχαν αφήνοντας στη γειτονιά τη μνήμη του παλιού σπιτιού.


Πρόθεση ήταν η δημιουργία ενός ιδιωτικού μικρόκοσμου μέσα στην πόλη, όπου το φως, το πράσινο και το υδάτινο στοιχείο αποτελούν την πρώτη θεματική ύλη για τη βιοκλιματική κατασκευή του. Χαρακτηριστικό της κατοικίας είναι η οπτική και χωρική διαπερατότητα, όπου σε κάθε σημείο από το εσωτερικό του σπιτιού γίνονται αντιληπτές οι διαστάσεις, τα όρια καθώς και το εξωτερικό του περιβάλλον, ενώ συνάμα εξασφαλίζεται η ιδιωτικότητα των ενοίκων.


Η κατοικία 220τ.μ. είναι κτισμένη σε γωνιακό οικόπεδο 170 τ.μ. με έντονη κλίση και αναπτύσσεται σε τρεις ορόφους. Η είσοδος γίνεται από την αυλή, η οποία αποτελεί τον υπαίθριο πυρήνα του σπιτιού, γύρω από τον οποίο αναπτύσσονται όλοι οι χώροι της κατοικίας. Τα μεγάλα συρόμενα υαλοστάσια της κουζίνας και του καθιστικού, τα οποία ανοίγουν πλήρως, δημιουργούν την αίσθηση ενός ενιαίου χώρου καθώς εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι συνενώνονται και επικοινωνούν άμεσα.


Την οπτική και χωρική συνέχεια ενισχύουν επιμέρους στοιχεία που διατρέχουν και ενοποιούν τον εσωτερικό με τον υπαίθριο χώρο της κατοικίας. Τέτοια είναι ο παλιός πέτρινος τοίχος της αυλής που εισχωρεί στο εσωτερικό του σπιτιού- στον χώρο της κουζίνας- καθώς και η διαδρομή που ακολουθεί το γραμμικό στοιχείο του πάγκου του τζακιού στο καθιστικό, το οποίο επεκτείνεται στην αυλή μεταλασσόμενο σε κοίλωμα με τρεχούμενο νερό και που στη συνέχεια διαμορφώνεται στη ζώνη όπου υπάρχουν τα φυτά.


Το κλιμακοστάσιο και ο ανελκυστήρας αποτελούν τον εσωτερικό πυρήνα του σπιτιού. Η διάφανη πλευρά του ανελκυστήρα επιτρέπει μια κάθετη περιήγηση-τομή στο κτήριο που καταλήγει στην ταράτσα με θέα την Ακρόπολη, το λόφο του Φιλοπάππου, τον Λυκαβηττό και τη θάλασσα.

Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Kostas Karahalios
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Kostas Karahalios
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Kostas Karahalios


Στους επάνω ορόφους όπου φιλοξενούνται τα υπνοδωμάτια, μεταβλητές εξωτερικές κατασκευές χρησιμεύουν ώστε να ρυθμίζουν τις συνθήκες του χώρου ανάλογα με τις ανάγκες των ιδιοκτητών και τις καιρικές συνθήκες κατά τη διάρκεια της μέρας. Συρόμενα panel και ανοιγόμενα σκίαστρα οριοθετούν τη θέα και ρυθμίζουν το φυσικό φωτισμό ενώ το ξύλινο κέλυφος που καλύπτει τη νότια πλευρά του σπιτιού λειτουργεί θερμομονωτικά.


Στον πρώτο όροφο μια μεταλλική γέφυρα ενώνει τα δύο υπνοδωμάτια και αφήνει έναν διώροφο κενό χώρο πάνω από την είσοδο, ο οποίος φωτίζεται με φυσικό φως από την οροφή. Στο επίπεδο αυτό υπάρχει κοινός για τα δύο υπνοδωμάτια υπαίθριος χώρος φυτεμένος με καλάμια, ενώ στον δεύτερο όροφο βρίσκεται ένα τρίτο υπνοδωμάτιο-ξενώνας και ένας αστικός λαχανόκηπος.


Το υδάτινο στοιχείο αποτελεί βασικό θεματικό στοιχείο του χώρου που διαμορφώνεται στο κατώτερο επίπεδο της κατοικίας, ο οποίος περιλαμβάνει τη σάουνα, το τζακούζι και το χαμάμ. Χαρακτηριστικό είναι το deck που περιβάλλει το τζακούζι και επεκτείνεται στον χώρο και μεταμορφώνεται σε καθιστικό με τη μορφή «κύματος». Μέρος της οροφής του αποτελεί η γυάλινη βατή επιφάνεια που βρίσκεται στο δάπεδο της αυλής, και φέρνει φυσικό φωτισμό στον χώρο.

Ο σχεδιασμός των επίπλων, πραγματοποιημένος από την ίδια την αρχιτέκτονα, συμφωνεί με τις λιτές γραμμές της αρχιτεκτονικής της κατοικίας και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της. Πιο ειδικά, η ξύλινη οριζόντια επιφάνεια που διατρέχει τον τοίχο της εισόδου αποτελεί την αρχή μιας «διαδρομής» , η οποία συνεχίζεται στην πλευρά του καθιστικού όπου βρίσκονται τα παράθυρα αντικατοπτρίζεται στον καθρέφτη που υπάρχει στον πλαϊνό τοίχο και οδηγεί σε μια κατασκευή-παζλ από άνισα τετράπλευρα που κρύβουν αποθηκευτικούς χώρους για ποτά, βιβλία και έργα τέχνης. Απέναντι δημιουργείται μια αντίστοιχη κατασκευή όπου δημιουργείται ένας ξύλινος κύβος για το w.c. και την ντουλάπα.

Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Ιoanna Nikolarezi
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti/ Dimitris Benetos

Άλλα πρότζεκτς του Z-level

 

Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
φωτό: Νicoletta Menti
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
Kατάστημα στην Αθήνα
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
Το ναυτικό μουσείο στα Καρδάμυλα Χίου
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
Kατοικία στη Μάνη/ φωτό:Babis Louzidis
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
Κατοικία στου Φιλοπάππου/ φωτό.:Giorgis Gerolymbos, Dimitris Halkiadakis
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
Το ναυτικό μουσείο στα Καρδάμυλα Χίου
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
Κατοικίες στη Λέσβο/ φωτό: Giorgis Gerolymbos
Μια σύγχρονη κατοικία στου Φιλοπάππου χτισμένη στα ίχνη ενός παλιού σπιτιού του 1920 Facebook Twitter
Κατοικίες στη Λέσβο/ φωτό: Giorgis Gerolymbos

Το γραφείο Z-level ιδρύθηκε από την Έλενα Ζερβουδάκη στην Αθήνα και δραστηριοποιείται στα πεδία του αρχιτεκτονικού και αστικού σχεδιασμού, της μουσειογραφίας και του design. 

Έργα του Ζ-level έχουν διακριθεί ανάμεσα στα καλύτερα υλοποιημένα έργα των ετών 2013 και 2015 από τις ΔΟΜΕΣ Awards 13, 15 καθώς και στην 7η και 8η Bienalle Νέων Αρχιτεκτόνων ενώ το 2015 έχει προταθεί για το Ευρωπαϊκό βραβείο Piranesi. Δουλειές του έχουν δημοσιευτεί στον ελληνικό και διεθνή έντυπο και διαδικτυακό τύπο.

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ