Πίσω από την αισθητική της έκθεσης GR80s κρύβονται αυτά τα δύο ταλαντούχα κορίτσια

Πίσω από την αισθητική της έκθεσης GR80s κρύβονται αυτά τα δύο ταλαντούχα κορίτσια Facebook Twitter
Η Ιουλιέττα Ζήνδρου (αριστερά) και η Νικολέτα Μπαλοθιάρη ήταν υπεύθυνες για τον γραφιστικό και αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των GR80s στον χώρο της Τεχνόπολης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Δεκαοκτώ θεματικά περίπτερα, 4.000 εκθέματα, 1.000 σπάνιες φωτογραφίες, 400 ώρες προβολών, περισσότερες από 30 παράλληλες εκδηλώσεις, workshops, ομιλίες, σεμινάρια, πάρτι, συναυλίες και δράσεις για όλες τις ηλικίες σε μια έκθεση που έγραψε τη δική της ιστορία. Ξεπερνώντας κάθε προσδοκία και προσελκύοντας 80.000 επισκέπτες, η μεγάλη συμμετοχική έκθεση GR80s που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Ήταν, για να θυμηθούμε την ορολογία εκείνης της περιόδου, ένα «ραντεβού με την Ιστορία» και οι περισσότεροι που την επισκέφθηκαν αντίκρισαν κομμάτια του εαυτού τους μέσα από ένα ταξίδι σε μια ιδιαίτερη δεκαετία. Κομβικό ρόλο στην επιτυχία της έκθεσης έπαιξε η ομάδα σχεδιασμού και ειδικά η αρχιτέκτονας της έκθεσης Ιουλιέττα Ζήνδρου, καθώς και η art director Νικολέτα Μπαλοθιάρη. Τις συνάντησα ένα ηλιόλουστο μεσημέρι στην Τεχνόπολη και συζητήσαμε για τα GR80s, τη γοητεία της συγκεκριμένης δεκαετίας αλλά και τη συμμετοχή τους σε αυτήν.

Η Νικολέτα Μπαλοθιάρη γεννήθηκε στην Ιεράπετρα της Κρήτης και έζησε ξέγνοιαστα παιδικά καλοκαίρια δίπλα στη θάλασσα. Μεγαλώνοντας, θέλησε να μιλήσει για όλα όσα έβλεπε με απλότητα, ευστοχία και υψηλή αισθητική, γι’ αυτό και σπούδασε Graphic & Web Publishing Design. Όπως λέει η ίδια, έχει δουλέψει ως art director σε δημιουργικά γραφεία στην Αθήνα και έχει συνεργαστεί με μικρές και μεγάλες εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σήμερα, στο δημιουργικό της γραφείο «Skafandro» ασχολείται με ένα εύρος θεμάτων που σχετίζονται με την οπτική επικοινωνία. Η Ιουλιέττα Ζήνδρου γεννήθηκε στα Μετέωρα και η σχέση της με την πλαστικότητα του τοπίου, φυσικού και οικιστικού, έχει επηρεαστεί βαθιά από αυτό τον τόπο. Λόγω των σπουδών της στην αρχιτεκτονική και της επαγγελματικής ενασχόλησης με αυτή από το 2006, έχει ταξιδέψει σε διάφορες χώρες. Από το 2013, που επέστρεψε στην Ελλάδα, εργάζεται με το αρχιτεκτονικό γραφείο ahylo πάνω σε αρχιτεκτονικά πρότζεκτ και στην έρευνα σχετικά με τον σχεδιασμό και την κατασκευή, καλύπτοντας διάφορες κλίμακες.

Όταν τους πρότειναν συνεργασία από τη Medianeras και ύστερα από τη συνάντησή τους με τους επιμελητές της έκθεσης Παναγή Παναγιωτόπουλο και Βασίλη Βαμβακά, συμφώνησαν αμέσως να συμμετάσχουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Νικολέτα και η Ιουλιέττα ήταν υπεύθυνες για τον γραφιστικό και αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των GR80s στον χώρο της Τεχνόπολης.

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της έκθεσης ήταν το βράδυ των εγκαινίων, όταν παρατηρούσαμε τις αντιδράσεις του κόσμου και πώς έβλεπε καθένας ένα κομμάτι του εαυτού του σε αυτήν.

«Ήταν ιδιαίτερες οι απαιτήσεις της συγκεκριμένης έκθεσης, ειδικά η έννοια της συμμετοχικότητας, για την οποία κιόλας ξεχώρισε, καθώς αυτό το στοιχείο αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα για εμάς. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια σχεδιαστική πρόκληση, διότι ξεκινάς να εργάζεσαι για κάτι του οποίου η τελική σύνθεση δεν γνωρίζεις πώς ακριβώς θα είναι. Παρόλο που ξέραμε το περιεχόμενο, δεν μπορούσαμε να γνωρίζουμε τα συγκεκριμένα αντικείμενα που θα κοσμούσαν τους χώρους», θα μου πουν. «Κατά κάποιον τρόπο, οπτικοποιήσαμε και κατασκευάσαμε τη χωρική απεικόνιση της κεντρικής ιδέας της έκθεσης για τη δεκαετία του ’80. Επιλέξαμε μια σχεδιαστική στρατηγική και εργαστήκαμε πάνω στα χαρακτηριστικά των αντικειμένων, λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία που τους προσδίδεται από τους επιμελητές, την ιστορική αξία, την αισθητική, τον όγκο τους και άλλες παραμέτρους. Ειδικά η αισθητική είχε ιδιαίτερη σημασία για εμάς, διότι κρίναμε ότι το πλαίσιο θα έπρεπε να είναι ουδέτερο, προκειμένου να δεχτεί την ποικιλία των αντικειμένων. Η πορεία που είχε οριστεί από τους επιμελητές ήταν ξεκάθαρη, αλλά δεν επιβαλλόταν, και εντός αυτού του πλαισίου, εκτός από τις προθήκες, σχεδίασα τη μετάβαση μέσα από βιωματικές εγκαταστάσεις-κατασκευές που λειτουργούν ως φίλτρα», λέει η Ιουλιέττα και με τη σειρά της η Νικολέτα προσθέτει: «Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της έκθεσης ήταν το βράδυ των εγκαινίων, όταν παρατηρούσαμε τις αντιδράσεις του κόσμου και πώς έβλεπε καθένας ένα κομμάτι του εαυτού του σε αυτήν. Είναι πολύ περίεργο το συναίσθημα να είσαι για μεγάλο χρονικό διάστημα απομονωμένος σχεδιάζοντας και ξαφνικά, μια μέρα, άνθρωποι να συρρέουν, να βρίσκουν τα σημεία αναφοράς για τους ίδιους κι εμείς να τους παρακολουθούμε. Σαν να αποκαλύψαμε στο κοινό ένα γλυπτό που σμιλεύαμε καιρό».

Πίσω από την αισθητική της έκθεσης GR80s κρύβονται αυτά τα δύο ταλαντούχα κορίτσια Facebook Twitter
Ο μεγάλος όγκος δεδομένων και ο απαραίτητος σεβασμός στο ιστορικό υπόβαθρο της έκθεσης ήταν μεγάλες προκλήσεις. Δεν θέλαμε να κυριαρχεί στην έκθεση η νοσταλγία, αλλά η σύγχρονη ματιά. Φωτο: SOOC

Γεννημένες αρχές της δεκαετίας του ’80, αναγνώρισαν κι εκείνες στοιχεία που τους έφεραν αναμνήσεις από τα παιδικά τους χρόνια, τους θύμισαν αντικείμενα συνδεδεμένα με την ανεμελιά και την αθωότητα, προσωπικά βιώματα. «Ανήκουμε σε μια γενιά που ναι μεν έχει μνήμες από τη δεκαετία του ’80, αλλά διατηρεί και μια σημαντική απόσταση από τα γεγονότα της συγκεκριμένης δεκαετίας. Γι’ αυτό επιλέξαμε να δούμε κριτικά εκείνη την περίοδο. Ίσως έτσι εξηγείται το ότι το αποτέλεσμα δεν σε μπερδεύει. Περισσότερο συνδιαλέγεσαι με αυτό, παρά σου επιβάλλεται», τονίζει η Ιουλιέττα.

Τι απαντούν στα αρνητικά σχόλια που ακούστηκαν και στις ενστάσεις που διατυπώθηκαν; «Σίγουρα θα υπήρχαν και ενστάσεις. Συναντήσαμε ανθρώπους προβληματισμένους που μας έλεγαν ότι το punk, για παράδειγμα, ήταν πολύ περισσότερα από αυτά που δείξαμε. Όταν σε μια έκθεση έχεις να επεξεργαστείς 18 θεματικές, κάνεις κάποιες επιμελητικές επιλογές και φτάνεις μέχρι ένα σημείο. Διαφορετικά, θα μιλούσαμε για ένα ανεξάντλητο εκτιθέμενο υλικό», απαντά η Νικολέτα, ενώ η Ιουλιέττα συμπληρώνει: «Πρόκειται για μια έκθεση στην οποία καθένας συναντούσε ένα κομμάτι του εαυτού του, άρα εκ των πραγμάτων ήταν πολύ δύσκολο να καλυφθούν οι προσδοκίες τόσων χιλιάδων επισκεπτών».

Αναμφίβολα, όπως μου λένε, η συμμετοχή τους στα GR80s ήταν μια σημαντική επαγγελματική εμπειρία. «Η συνεργασία με μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων, μεταξύ των οποίων και πολλοί επιστημονικοί επιμελητές, υπήρξε εποικοδομητική και ενδιαφέρουσα. Ο σχεδιασμός μιας εφήμερης, περιορισμένου χρόνου αλλά μεγάλης σε έκταση έκθεσης στον χώρο της Τεχνόπολης, στα διατηρητέα κτίρια και σε πολλαπλές αίθουσες υπήρξε κομβικός για τις σχεδιαστικές επιλογές. Τέλος, υπήρχε και πρόκληση της ολοκλήρωσης στο χρονικό πλαίσιο ελάχιστων εβδομάδων», αναφέρει η Ιουλιέττα. «Ο μεγάλος όγκος δεδομένων και ο απαραίτητος σεβασμός στο ιστορικό υπόβαθρο της έκθεσης ήταν μεγάλες προκλήσεις. Δεν θέλαμε να κυριαρχεί στην έκθεση η νοσταλγία αλλά η σύγχρονη ματιά. Θέλαμε ο θεατής να κοιτάξει το παρελθόν μέσα από το πρίσμα του παρόντος. Γι’ αυτό διαλέξαμε τη συνέπεια και τη συνταγή εκείνη που θα αφορούσε το μεγαλύτερο κομμάτι του κόσμου που μας επισκέφθηκε», υποστηρίζει η Νικολέτα.

Πίσω από την αισθητική της έκθεσης GR80s κρύβονται αυτά τα δύο ταλαντούχα κορίτσια Facebook Twitter
H Ιουλιέττα ήταν ενθουσιασμένη με το pony που κοσμούσε το περίπτερο της πολιτικής. Φωτο: SOOC

Ποιο ήταν το δικό τους αγαπημένο κομμάτι από την έκθεση; Για τη Νικολέτα, εκτός από το κομμάτι των διαφημίσεων, οι διαδραστικοί τοίχοι στους οποίους μιλούσε και το κοινό μέσα στον χώρο της Τεχνόπολης. «Μέσα από αυτούς τους τοίχους επιβεβαίωσα την ανάγκη που έχει ο κόσμος σήμερα να μιλήσει, να σχολιάσει, να θυμηθεί και να νοσταλγήσει, να αφήσει το δικό του κομμάτι στην έκθεση», λέει η Νικολέτα, ενώ η Ιουλιέττα ήταν ενθουσιασμένη με το pony που κοσμούσε το περίπτερο της πολιτικής και αναφέρει: «Ήταν ενδιαφέρον για μένα να παρατηρώ την αυθόρμητη ικανοποίηση και διάδραση του κοινού ιδιαίτερα με την κατασκευή που σχεδίασα για τις σκάλες που οδηγούσαν στον χώρο της disco και της μόδας. Το κοινό είχε έντονα τη διάθεση να οικειοποιηθεί και να παίξει με τις αλυσίδες, που, παραμετροποιημένα τοποθετημένες, δημιουργούν αυτή μου την αναφορά στο glam».

Λίγο πριν τις αποχαιρετίσω, τις ρωτώ τι ήταν αυτό που τις έκανε να ασχοληθούν με το αντικείμενό τους. Η Νικολέτα θυμάται ότι, μικρή, δεν είχε αποφασίσει με τι ακριβώς θα ασχολούνταν, αλλά ότι το design βρισκόταν στις τρεις επικρατέστερες επιλογές. «Ειδικά η Αθήνα είναι μια πόλη αρκετά ταλαιπωρημένη και θέλεις, όσο μπορείς, να την ξεκουράσεις αισθητικά», λέει και προσθέτει, «πάντοτε μου άρεσε να στέλνω μηνύματα. Ο σχεδιασμός μιας οπτικής γλώσσας, λοιπόν, που επικοινωνεί για συγκεκριμένους, κάθε φορά, λόγους με συγκεκριμένο κοινό είναι για μένα το πιο ενδιαφέρον κομμάτι στη δουλειά μου. Μου αρέσει πολύ η φράση του Ai WeiWei που λέει ότι “ο κόσμος δεν αλλάζει αν δεν αναλάβεις την ευθύνη που σου αναλογεί”. Ίσως αυτό να ήταν και ένα από τα μηνύματα της έκθεσης για τη δεκαετία του ’80». Η Ιουλιέττα, από την πλευρά της, επέλεξε συνειδητά την αρχιτεκτονική, γιατί θεωρεί σημαντικό το ότι μέσω της αρχιτεκτονικής μπορείς να συνδυάζεις πολλά κομμάτια του εαυτού σου. «Πρόκειται για μια ενασχόληση δημιουργική και συναρπαστική που σου επιτρέπει τον δημιουργικό σχολιασμό και τις δημιουργικές λύσεις. Υπάρχουμε συνειδητά σε αυτή την πόλη και μπορούμε να την αλλάξουμε, έστω με μικρές, αλλά συντονισμένες κινήσεις», καταλήγει η Ιουλιέττα.

Πίσω από την αισθητική της έκθεσης GR80s κρύβονται αυτά τα δύο ταλαντούχα κορίτσια Facebook Twitter
Ανήκουμε σε μια γενιά που ναι μεν έχει μνήμες από τη δεκαετία του ’80, αλλά διατηρεί και μια σημαντική απόσταση από τα γεγονότα της συγκεκριμένης δεκαετίας. Γι’ αυτό επιλέξαμε να δούμε κριτικά εκείνη την περίοδο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

http://ahylo.com/

 

http://www.skafandro.gr/

 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

21 φωτογραφίες μας από τα '80s - απ' την ιδιαίτερη έκθεση στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Φωτογραφία / 21 φωτογραφίες μας από τα '80s

Στο πλαίσιο της έκθεσης GR80s, το ανοιχτό κάλεσμα του Σπύρου Στάβερη στο κοινό να μοιραστεί στιγμές του «τότε» σε φιλμ, γίνεται το υλικό της φωτογραφικής έκθεσης που ξεκινά την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου: ο ίδιος γράφει το χρονικό αυτής της εμπειρίας στο Lifo.gr
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ