Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
«Αν μπορέσεις να ενεργοποιήσεις τη συμμετοχή των αναγνωστών στην ερμηνευτική διαδικασία μιας εικόνας, έχεις περισσότερες πιθανότητες να τους προσφέρεις μια σημαντική εμπειρία»
0

Έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου, ενώ τα εξώφυλλά του για τις εκδόσεις Penguin είναι γραφιστικά έργα τέχνης. Το 2009 είχα μιλήσει με τον David Pearson για την έντυπη LIFO για τη δημιουργική φαντασία και την τέχνη του να κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλό του. Η συνέντευξη ψηφιοποιείται για πρώτη φορά. 

 

—Ένα καινούριο βιβλίο προσγειώνεται στο γραφείο σας. Πώς ξεκινάτε;

Κατ’ αρχάς ψάχνω πάντα πολύ τα τυπογραφικά στοιχεία, τις γραμματοσειρές κλπ. Είμαι πολύ τυχερός που το στούντιό μου είναι σχεδόν δίπλα σε μια από τις σημαντικότερες βιβλιοθήκες τυπογραφικών πηγών (http://stbride.org) και ευτυχώς δεν τους πειράζει που τους ενοχλώ κάθε λίγο και λιγάκι… Επίσης μ’ αρέσει να χρησιμοποιώ το συμβολισμό και την αφαίρεση στη δουλειά μου. Νομίζω ότι είναι πολύ πιο ερεθιστικό για τους αναγνώστες ένα εξώφυλλο που υπονοεί τα περιεχόμενα του βιβλίου αφήνοντας τη φαντασία να συμπληρώσει τα κενά. Αν μπορέσεις να ενεργοποιήσεις τη συμμετοχή των αναγνωστών στην ερμηνευτική διαδικασία μιας εικόνας, έχεις περισσότερες πιθανότητες να τους προσφέρεις μια σημαντική εμπειρία.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
O Ντέιβιντ Πίρσον σε διάλεξή του, παρουσιάζει το εντυπωσιακό εξώφυλλο που σχεδίασε για το Treasure Island του Robert Louis Stevenson

Περιμένατε να γίνετε τόσο περιζήτητος;

Ποτέ δεν περιμένεις να γίνεις πετυχημένος, νομίζω, - απλώς προσπαθείς να ικανοποιείς πάντα τα υψηλά στάνταρ που ο ίδιος έβαλες στον εαυτό σου. Αν η δουλειά γίνει εμπορική επιτυχία, τότε τέλεια! Όμως αυτό δεν ήταν ποτέ αυτοσκοπός για μένα - στο κάτω-κάτω το ντιζάιν, είναι μια βιομηχανία παροχής υπηρεσιών.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
«Νομίζω ότι είναι πολύ πιο ερεθιστικό για τους αναγνώστες ένα εξώφυλλο που υπονοεί τα περιεχόμενα του βιβλίου αφήνοντας τη φαντασία να συμπληρώσει τα κενά»

Κατά πόσο σας αντιπροσωπεύει το τελικό προϊόν; Και, επίσης, κάνω λάθος αν πω πως πολλά εξώφυλλά σας θα στέκονταν άνετα στους τοίχους μιας γκαλερί;

Είστε πολύ καλός που το λέτε αυτό, καθώς υπονοείτε ότι η δουλειά μου έχει, αν μη τι άλλο, ακεραιότητα. Η πικρή αλήθεια είναι όμως ότι δεν υπάρχει και πολύς χώρος για ακεραιότητα στη σύγχρονη εκδοτική βιομηχανία – ούτε για τέχνη. Οι πελάτες μπαίνουν συχνά στον πειρασμό να κάνουν μικροαλλαγές στα σχέδιά μου (είτε για να νιώσουν ότι η ιδέα ανήκει και σ’ αυτούς είτε από καλοπροαίρετη διαίσθηση του τι θέλει το κοινό). Αν αυτό δεν συμβεί σε κάποιο εξώφυλλο νιώθω πραγματικά πολύ τυχερός!…

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Συνεχίζετε τη συνεργασία με την Penguin αλλά πλέον έχετε και τη δική σας εταιρία, το δικό σας στούντιο…

Υπάρχουν διάφορα αρνητικά στο να δουλεύω μόνος μου. Δεν έχω πια λόγο στο τι θα εγκριθεί τελικά απ’ τους πελάτες. Η δουλειά μου πρέπει πλέον να μιλάει από μόνη της και εγώ δεν μπορώ να κάνω τίποτα, δεν μπορώ να επηρεάσω κανέναν. Όπως καταλαβαίνετε όμως, τώρα πια νιώθω πολύ πιο ήρεμος… Κι επίσης να πω ότι απολαμβάνω πολύ την διαχείριση κάθε μικροπράγματος στην εταιρία μου, απ’ τα λογιστικά μέχρι την καθαριότητα του γραφείου!

  

Όταν ένας εκδότης έρχεται στο στούντιό σας απαιτεί συνήθως κάτι συγκεκριμένο ή θέλει κυρίως να αξιοποιήσει τη φαντασία σας;

Μάλλον το δεύτερο. Ο σχεδιασμός βιβλίων είναι μια υπέροχη δουλειά γιατί ασχολείσαι με κάθε παραμικρή λεπτομέρεια – άρα έχεις μεγάλη δημιουργική ελευθερία. Απ’ την άλλη πάντα μου άρεσε το κομμάτι της επίλυσης προβλημάτων. Το να δουλεύω δηλαδή έχοντας καθορισμένα όρια (και συγκεκριμένες απαιτήσεις). Νιώθω πολύ πιο δημιουργικός όταν η χρωματική παλέτα μου είναι περιορισμένη, είτε απ’ τον πελάτη είτε από εμένα.

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Διαβάζετε τα βιβλία πριν σχεδιάσετε την έκδοσή τους;

Ναι, φυσικά. Ακόμα και όταν δεν ξέρω τη γλώσσα (πχ. Γαλλικά) ζητάω πάντα τη βοήθεια κάποιου καλού μεταφραστή για να αποκωδικοποιήσω το κείμενο. Αυτό είναι πάντα ανέλπιστα διασκεδαστικό, γίνεται μια συζήτηση δημιουργική για το βιβλίο, την τέχνη και την εικόνα - μια συζήτηση που συνήθως απουσιάζει από την εκδοτική βιομηχανία.

Τι είδους βιβλία σας αρέσει να σχεδιάζετε; Και, ποια είναι τα πιο δύσκολα;

Τα αγαπημένα μου είναι αυτά που μπορώ να τα προσεγγίσω με σαφήνεια, αυτά που μου δίνουν αμέσως συγκεκριμένες ιδέες για το πώς θα μπορούσε να είναι το εξώφυλλο. Όσο για τα πιο δύσκολα… Αυτά είναι σίγουρα τα βιβλία συγγραφέων που βρίσκονται εν ζωή – ειδικά των διάσημων συγγραφέων!

Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter
Ο David Pearson έχει σχεδιάσει μερικές απ’ τις ομορφότερες εκδόσεις βιβλίων του κόσμου Facebook Twitter

Αν κάποτε τα χειροπιαστά βιβλία εξαφανιστούν και τη θέση τους πάρουν τα e-books, τι θ’ απογίνουν τα εξώφυλλα;

Δεν θέλω να το σκέφτομαι και δεν πιστεύω καν ότι τα e-books θα αντικαταστήσουν τελείως τα χειροπιαστά βιβλία. Πιστεύω ότι σε κάποια στιγμή και τα δύο είδη απλώς θα συνυπάρχουν (ή τουλάχιστον το ελπίζω!).

 

 

 

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ