Απεργία την Πρωτομαγιά

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter
0

 

Η μόδα από μόνη της θα μπορούσε να διηγείται την σύγχρονη ιστορία καλύτερα από κάθε ιστορικό βιβλίο. Άλλωστε, ο τρόπος που ντύνονται οι άνθρωποι ανάλογα με τις συνθήκες της κάθε εποχής είναι μέρος της urban κουλτούρας που συναντά κανείς στην καθημερινή ζωή.

Κι αν η ιστορία επαναλαμβάνεται, το ίδιο κάνει και η μόδα και κυρίως η γυναικεία που αποτελεί το ζητούμενο των περισσότερων σχεδιαστών και οίκων μόδας. Η δεκαετία του 1940 υπήρξε καθοριστική για τα ρούχα των γυναικών αφού ο πόλεμος έθεσε τους δικούς του κανόνες αλλά και τις δικές του ιδιαίτερες σχεδιαστικές γραμμές. Αν νομίζετε πως το militaire είναι σύγχρονο trend, ξανασκεφτείτε το. #Cuttypaizei με τη μόδα και την ιστορία της.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Αυτό που ίσως αναζητούσαν να λανσάρουν οι σχεδιαστές ρούχων τη δεκαετία του 40 το επέβαλε η πώληση του υφάσματος με δελτίο. Έτσι, τα φορέματα που μέχρι τότε ήταν μακριά κόντυναν για οικονομία και έφτασαν μέχρι λίγο κάτω από το γόνατο. Επίσης τα μοτίβα έγιναν λίγο πιο χαρούμενα (σαν απάντηση στο καταθλιπτικό πολεμικό σκηνικό), ενώ το επάνω μέρος των ρούχων έγινε πιο «σκληρό» και «στρατιωτικό» όπως επέβαλαν οι συνθήκες. Οι βάτες που έφταναν μέχρι λίγο πιο έξω από τους ώμους τετραγώνισαν τις μπλούζες και τα φουστάνια και τους έδωσαν κάτι από την στρατιωτική αισθητική που κυριαρχούσε σε όλη τη διάρκεια των δύο Παγκοσμίων Πολέμων.

Εκείνη την περίοδο εμφανίστηκαν τα ταγέρ. Τα φορέματα αντικαταστάθηκαν από φούστα με σακάκι που έδιναν στις γυναίκες τη δυνατότητα των πολλαπλών συνδυασμών. Σήμερα που αυτή η δυνατότητα είναι δεδομένη ακούγεται παράξενο αλλά η αλήθεια είναι πως μέχρι τότε οι γυναικείες ντουλάπες είχαν μόνο φορέματα. Μέσα από το urbanadventures.gr μπορούμε να ανακαλύψουμε χώρους στην Αθήνα που μας ταξιδεύουν σε περασμένες δεκαετίες και παρουσιάζουν τις τάσεις που επικρατούσαν τότε. To "Preloved" με τα second hand αντικείμενα μόδας, το "Yesterday’s bread" με ρούχα παπούτσια και αξεσουάρ, το "Woodpicker" όπου γίνονται και σεμινάρια αναπαλαίωσης, το "Lazy D" με τα χειροποίητα γοβάκια και το "Παλιοσυνήθειες" όπου μπορεί κανείς να βρει μικρούς θησαυρούς είναι ορισμένα από τα στέκια της urban κουλτούρας που μπορεί κανείς να βρει στο urbanadventures.gr

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Εξάλλου, κοιτώντας τα σημερινά editorial μόδας πέφτουμε πάνω στο military look που πρωτοεμφανίστηκε εκείνη τη δεκαετία και μεταμόρφωσε ακόμα και τα πιο θηλυκά κομμάτια της μόδας σε μαρτυρίες εκείνης της σκληρής πολεμικής περιόδου. Τότε ήταν που η γυναίκα απέκτησε και την επιλογή του παντελονιού. Αυτή η σημαντική εξέλιξη (για την οποία πρέπει καθημερινά όλες οι γυναίκες να είμαστε ευγνώμονες...) ήρθε όχι μόνο να προστεθεί στην τάση της εποχής αλλά και να εξυπηρετήσει τις γυναίκες που δούλευαν στα εργοστάσια και χρειάζονταν βολικά ρούχα για την καλύτερη εκτέλεση της εργασίας τους.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Μέχρι τότε τα παντελόνια ήταν αποκλειστικό «δικαίωμα» των αντρών και οι γυναίκες που ήθελαν κάτι για να τις βολεύει στη δουλειά φορούσαν αναγκαστικά τα ρούχα των συζύγων τους. Τη δεκαετία του ‘40 οι σχεδιαστές ρούχων έφτιαξαν τα πρώτα γυναικεία παντελόνια τα οποία είχαν σαν χαρακτηριστικό την ψηλή μέση (σας θυμίζει κάτι από τις σημερινές τάσεις; Μήπως μία retro κουλτούρα που αναβιώνει;) Και παρ'ότι αρχικά αυτό ήταν το ρούχο της δουλειάς, σύντομα το παντελόνι έγινε κομμάτι της καθημερινής γυναικείας γκαρνταρόμπας.

Η δεκαετία του 40 υπήρξε σημαντική και για έναν ακόμα λόγο: για πρώτη φορά τα ρούχα είχαν σκοπό να κολακεύουν τη γυναικεία σιλουέτα και όχι να την κρύψουν. Οι φούστες αγκάλιαζαν το σώμα και παρότι οι γραμμές είχαν επιρροές από τον στρατό, το συνολικό look ήταν θηλυκό με έντονο το στοιχείο της κομψότητας.

Είναι εντυπωσιακό το πως εκείνη η δεκαετία μέσα στη δίνη του Πολέμου ανέδειξε στοιχεία της μόδας που μέχρι σήμερα μπορούμε να αναγνωρίσουμε στην ντουλάπα μας. Κι αυτό είναι που κάνει τόσο ενδιαφέρον το ταξίδι πίσω σε εκείνη την εποχή, την τόσο δύσκολη και ταραγμένη που όμως έβαλε βάσεις σε καθημερινά στοιχεία του σύγχρονου πολιτισμού.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Σε αυτή την urban κουλτούρα μας ταξιδεύει το Cutty Sark προτείνοντας μαγαζιά με ρούχα περασμένων δεκαετιών, στέκια διασκέδασης όπου αναβιώνουν μουσικές εκείνης της εποχής, αλλά και ρετρό εμπορικά καταστήματα όπου μπορεί κανείς να ανακαλύψει αντικείμενα που θυμίζουν ταινίες με την Ava Gardner. O χάρτης του urbanadventures.gr μας δίνει τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε από την αρχή όλα εκείνα πάνω στα οποία βασίστηκε ο τρόπος που ντυνόμαστε, διασκεδάζουμε και ζούμε σήμερα. Μια βόλτα σε αυτά τα στέκια θα σας βάλει στην χρονομηχανή για το πιο συναρπαστικό ταξίδι. Πίσω στο μέλλον!

0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ