Mικρά φώτα στην άκρη του δρόμου: τα εικονοστάσια των τροχαίων είναι ελληνικό φαινόμενο, μοναδικό παγκοσμίως

Mικρά φώτα στην άκρη του δρόμου: τα εικονοστάσια των τροχαίων είναι ελληνικό φαινόμενο, μοναδικό παγκοσμίως Facebook Twitter
Εκκλησάκι δεξιά, σημαίνει επικίνδυνη στροφή αριστερά.
9

Mικρά φώτα στην άκρη του δρόμου: τα εικονοστάσια των τροχαίων είναι ελληνικό φαινόμενο, μοναδικό παγκοσμίως Facebook Twitter
Τα σύγχρονα εικονοστάσια έχουν κάτι από την υπερβολή που χαρακτηρίζει την εποχή μας, σε αντιδιαστολή με το παρελθόν. Γύψινες μικρογραφίες εκκλησιών, χρυσά γράμματα στην αναθηματική πινακίδα, πλαστικά στεφάνια, γλάστρες με ψεύτικα λουλούδια, υπερμεγέθεις φωτογραφίες.

 

Υπάρχουν μερικές εικόνες συνυφασμένες με την Ελλάδα. Εικόνες πραγμάτων απλών και ταπεινών, που το μάτι μας συνήθως προσπερνά ή ακουμπά πάνω τους αφηρημένα, χωρίς δεύτερες σκέψεις. Ένα από αυτά, που κοιτάμε χωρίς να βλέπουμε, είναι τα εικονοστάσια στην άκρη των δρόμων. Δεν έχει σημασία αν ο δρόμος βρίσκεται στην πρωτεύουσα, σε μεγάλη πόλη ή χωριό, αν πρόκειται για εθνική οδό ή  μισοδιαλυμένο χωματόδρομο σε κακοτράχαλα βουνά –παντού υπάρχει ένα εικονοστάσι. Σε κάποιες χώρες των Βαλκανίων έχω συναντήσει μαρμάρινες πλάκες αφιερωμένες σε νεκρούς της ασφάλτου, όχι όμως τα δικά μας χαρακτηριστικά εκκλησάκια, που είναι αναπόσπαστο κομμάτι των ελληνικών διαδρομών. Μερικά είναι προσφορά τυχερών που σώθηκαν κι εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους στο θείο, τις περισσότερες φορές όμως δε συμβαίνει αυτό. 

 

Το εντυπωσιακό είναι ότι εικονοστάσια, αφιερωμένα σε ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο δρόμο, συνεχίζουν να τοποθετούνται, ακόμα και στο κέντρο των πόλεων, μέχρι σήμερα. Είναι, νομίζω, μία ένδειξη ότι οι Έλληνες βαθιά μέσα μας κουβαλάμε βιωμένες συνήθειες, που δύσκολα θα αποχωριστούμε, ακόμα κι αν κάνουμε ουρές για το καινούριο iPhone.

 

 

 

Κάποτε άκουσα μια χιουμοριστική ατάκα: εκκλησάκι δεξιά, σημαίνει επικίνδυνη στροφή αριστερά.  Στην επόμενη εκδρομή άρχισα να τα παρατηρώ. Υπάρχουν σημεία στην επαρχία που λόγω επικινδυνότητας θα δει κανείς δυο-τρία εκκλησάκια μαζεμένα, εκεί το πόδι ακουμπάει ελαφρά το φρένο. Δεν είναι όλα ίδια, έχουν κι αυτά τη σημειολογία τους. Τα παλαιότερα είναι μεταλλικά, σκουριασμένα, ρημαγμένα, μέσα μπορεί να υπάρχει μια χάρτινη εικόνα κολλημένη σε ξύλο, ίσως και τίποτα. Μελαγχολώ όταν τα βλέπω. Αυτός που έφυγε έχει πια ξεχαστεί, οι δικοί του έχουν πεθάνει, κανείς πλέον δε θυμάται τι συμβολίζει το εικονοστάσι. Στα χωριά υπάρχουν και πέτρινα, άλλοτε ασβεστωμένα και περιποιημένα, άλλοτε σχεδόν αόρατα μέσα στο φυσικό τοπίο, που πάντα έρχεται να επιβάλλει τους δικούς του κανόνες, της φθοράς και της λήθης. Κάποιες φορές, ανοίγοντας το πορτάκι βρίσκεις λάδι και σπίρτα, που περιμένουν το χέρι του περαστικού που θα θελήσει να ανάψει το καντήλι εις μνήμην…

 

Το εντυπωσιακό είναι ότι εικονοστάσια, αφιερωμένα σε ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο δρόμο, συνεχίζουν να τοποθετούνται, ακόμα και στο κέντρο των πόλεων, μέχρι σήμερα. Είναι, νομίζω, μία ένδειξη ότι οι Έλληνες βαθιά μέσα μας κουβαλάμε βιωμένες συνήθειες, που δύσκολα θα αποχωριστούμε, ακόμα κι αν κάνουμε ουρές για το καινούριο iPhone. Τα σύγχρονα εικονοστάσια έχουν κάτι από την υπερβολή που χαρακτηρίζει την εποχή μας, σε αντιδιαστολή με το παρελθόν. Γύψινες μικρογραφίες εκκλησιών, χρυσά γράμματα στην αναθηματική πινακίδα, πλαστικά στεφάνια, γλάστρες με ψεύτικα λουλούδια, υπερμεγέθεις φωτογραφίες. Ποιος μπορεί να κρίνει τον ανθρώπινο πόνο, ακόμα και στην πιο ακραία έκφρασή του;  

 

Το πιο σπαρακτικό θέαμα το παρουσιάζουν τα εκκλησάκια που είναι αφιερωμένα σε νέους ανθρώπους. Φορτωμένα με κασκόλ των αγαπημένων τους ομάδων, κουκλάκια, φρέσκα λουλούδια που ανανεώνονται, πριν προφτάσουν να μαραθούν. Η ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία με το αγαπημένο πρόσωπο εκφράζεται, έστω και στην άκρη ενός μισοσπασμένου πεζοδρομίου, στη μέση του πουθενά. Η ματαιότητα εδώ δεν έχει σημασία, η ψυχή θέλει κάπου να ακουμπήσει και η παράδοση είναι ακόμα ζωντανή, προσφέρει μια παρηγοριά που η τεχνολογία αγνοεί.

 

Πριν μερικά χρόνια, σε μια εκδρομή στον Πάρνωνα, μια γιαγιά πετάχτηκε από μια πλαγιά και μας παρακάλεσε να την πάρουμε μαζί μας. Ήταν φορτωμένη με ένα μπουκάλι λάδι, μια και κάθε απόγευμα ξεκινούσε από το χωριό με τα πόδια για να ανάψει τα καντήλια στα εικονοστάσια της γύρω περιοχής. «Κανείς δεν τα ανάβει πια, δεν είναι σωστό να μένουν σβηστά», είπε και καληνύχτισε, δίνοντάς μας χίλιες ευχές. Όποτε βλέπω εκκλησάκι στην εξοχή τη θυμάμαι, κι ανάβω το καντήλι εις μνήμην…

Urban Culture
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Urban Culture / Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Ένα μικρό οδοιπορικό σε περισσότερο ή λιγότερο γνωστά τοπόσημα και γειτονιές του Πειραιά που παρουσιάζουν ιστορικό, αρχιτεκτονικό, κοινωνιολογικό αλλά και πολιτιστικό ενδιαφέρον με «ξεναγό» τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, Νίκο Διαμαντή.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Urban Culture / Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Μια βόλτα τον χειμώνα στο βραδινό λιμάνι μοιάζει με μεταμεσονύκτια προβολή στο σινεμά. Μόνο που εδώ η εικόνα και ο ήχος δεν έρχονται από την οθόνη αλλά από την «αστική ευθύνη» που έχει η πρωτεύουσα να υποδέχεται και να αποχαιρετά εμπορεύματα, ταξιδευτές και νησιώτες σε μια αδιάκοπη ανθρωπολογική ταλάντωση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά

Μουσική / Ο Στέφανος και το picó του: Η κουλτούρα του καρναβαλιού της Κολομβίας έφτασε στην Αθήνα

Ένας Ελληνοαρμένιος από την Αιθιοπία θέλει να μετατρέψει την αθηναϊκή νύχτα σε ένα μεγάλο πάρτι σαν αυτά που γίνονται στο καρναβάλι της Καραϊβικής Ακτής της Κολομβίας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι Αθηναίες κυκλοφορούν "οπλισμένες": Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές - Μικροπράγματα

Urban Culture / Οι Αθηναίες κυκλοφορούν «οπλισμένες»: Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές

Έξι Αθηναίες μάς μιλούν για τα όχι και τόσο αθώα μπρελόκ αυτοάμυνάς τους, για αυτές τις φούξια γάτες που κρεμούν στα κλειδιά τους για να μη φοβούνται να επιστρέψουν μόνες στο σπίτι τα βράδια.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Τι συμβαίνει με το lean στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Lean: Το ναρκωτικό της γενιάς του τραπ

Το κωδεϊνούχο κοκτέιλ που συνδέθηκε με την κουλτούρα του τραπ είναι ένα φτηνό ναρκωτικό και πολύ εύκολο στην παρασκευή του, που έχει γίνει το αγαπημένο των εφήβων και των νεαρών ηλικιών. Και είναι ένα πολύ δημοφιλές ναρκωτικό που για την Ελλάδα είναι σαν να μην υπάρχει.
M. HULOT

σχόλια

5 σχόλια
στην Λερο με ειχε συγκινησει ενα εικονοστασι σε αψογη κατασταση με ενα νεο ανθρωπο. του 1970. τωρα θα ηταν πολυ μεγαλυτερος μας, αλλα ειναι σαν να εχει παγωσει για παντα η ηλικια του στο τοτε.
Είναι αρχαίο το έθιμο, με χριστιανικό περιτύλιγμα. Είναι τα αναθήματα που άφηναν οι αρχαίοι πεζοπόροι ταξιδιώτες ως ευχαριστία σε κάποιο θεό, γιατί τα χερσαία ταξίδια ήταν πολύ επικίνδυνα.
Δάκρυσα στο τέλος του άρθρου... Είμαι 22 χρονών και συνήθως αποφεύγω να αυταναφερθώ, παρόλαυτα πιστεύω πως στα πλαίσια του σχολίου αυτού έχει σημασία. Κι αυτό επειδή οι γονείς μου δεν είναι από χωρίο οπότε δεν έχω ζήσει συστηματικά τους απλούς, παραδοσιακούς ανθρώπους του χωριού. Βέβαια ευτυχώς οι γονείς μου φρόντισαν να το αντισταθμίσουν αυτό με αμέτρητες εκδρομές ανά την Ελλάδα και τους ευχαριστώ γι αυτό. Όμως οι αναφορές φίλων "η γιαγιά/ ο παππούς από το χωριό" όταν πηγαίνουν κάθε Χριστούγεννα Πάσχα και καλοκαίρι μου θυμίζουν ότι υπάρχει και το άλλο άκρο εκτός από εμάς τους τρελαμένους νέους της πόλης, η γιαγιάκα και ο παππούλης του χωριού. Που βλέπουν την ζωή και τα πράγματα με άλλο μάτι. Και είναι κάτι στα λόγια αυτής της γιαγιάκας που μου θύμισε δύο πράγματα που αναρωτιέμαι συχνά:Πρώτον, θα γίνει με τα χωριά της Ελλάδας σε μερικά χρόνια; Ποιοί θα κατοικούν εκεί αφού φύγουν οι παλιές γενιές; Με ποιό σκεπτικό και ποιός νέος θα γυρίσει πίσω στο χωριό του, στον τόπο καταγωγής του, να επενδύσει χρόνο, χρήμα την δουλειά και την ζωή του ολόκληρη σε τελική ανάλυση;Αλλά δεύτερον και σημαντικότερο, ανησυχώ αν η ΔΙΚΙΑ ΜΟΥ γενιά θα είναι τόσο "άνθρωποι" με σωστές αξίες και ιδανικά σε 50-60 χρόνια από τώρα. Όταν θα είμαστε εμείς παππούδες στην θέση των παππούδων και γιαγιάδες στην θέση των γιαγιάδων θα έχουμε ακόμα μέσα μας το στοιχείο της ανθρωπιάς που τόσο ωραία εξέφρασε η γιαγιά με το τόσο αυθόρμητο "δεν είναι σωστό να μείνουν σβηστά"; Ή θα μας έχει φάει η παγκοσμιοποίηση η τεχνολογία και η μη ενασχόληση μας με τον συνάνθρωπο και θα είμαστε αδιάφοροι για όλα αυτά; Αν θα είμαστε κι εμείς Έλληνες όπως οι παππούδες μας αλλά πάνω απ' όλα άνθρωποι.Για όλα αυτά λοιπόν δάκρυσα...
μην ανησυχείς για τα χωριά! Είναι γεμάτα νέους που δεν θέλησαν ποτέ να φύγουν και να πάνε στις πόλεις, μεγαλώνουν καρμπόν με γονείς παππούδες στο τρίπτυχο Πατρίς -Θρησκεία -Οικογένεια. Ακόμα και κάποιοι που έφυγαν, ξαναγύρισαν γιατί δεν μπόρεσαν/ήθελαν να προσαρμοστούν, φοβούνται το διαφορετικό, το ξένο, παντρεύονται από τα 18 και γίνονται αγρότες, επιχειρηματίες, δημόσιοι υπάλληλοι. Δεν αλλάζει η Ελλάδα έτσι γρήγορα. Δεν το λέω ειρωνικά, έτσι είναι.
γουατεβα. μιλας για την γενια που εχει μεταναστευσει μαζικα στην καπιταλιστικη Ολλανδια, Γερμανια ή σοσιαλιστικη Σουηδια, αλλα παρολαυτα, συνεχιζει και υποστηριζει τον παπανδρεισμο τον 80ς στον τοπο της. Την γενια που ψηφισε με συνθημα καμια περικοπη στις συνταξεις. Που λεει για τα καπιταλ κοντρολς, ε και τι εγινε;;Και για αυτο το κοσμο τωρα βρηκες να σχολιασεις τι κανουν στα χωρια;;;Ποια πατρις θρησκεια οικογενεια; παρτης η παρτη μας και οτι φαμε και οτι πιουμε εδω και 40 χρονια. ΠΟυ ζεις;