Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Τα μεγάλα γυαλιά της, έδιναν στις περσόνες που υποδυόταν μία ακόμη πιο αστεία έκφραση, καθόλου στιλιζαρισμένη, αυθόρμητη και άμεση
0
Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία "Το μυστικό μου λουλούδι" με τη Ρόσι Ντε Πάλμα, την άλλη μεγάλη της "θηλυκής συμμορίας" του Αλμοδόβαρ

Δεν ήταν καλή εβδομάδα αυτή που πέρασε για τον Πέδρο Αλμοδόβαρ. Πρώτα βρέθηκε εμπλεκόμενος στην υπόθεση των Panama Papers, μετά χρειάστηκε να ακυρώσει όλες τις συνεντεύξεις Τύπου και τις προωθητικές ενέργειες για τη νέα του ταινία με τον τίτλο Julieta, λίγο πριν την ευρωπαϊκή προβολή της και την ίδια εβδομάδα ενημερώνεται για τον θάνατο της Τσους Λαμπρεάβε. Η Λαμπρεάβε που πέθανε τη Δευτέρα στα 85 της ήταν από τις πιο αναγνωρίσιμες ηθοποιούς των ταινιών του Αλμοδόβαρ, κάτι σαν «σήμα κατατεθέν» της κινηματογραφικής του διαδρομής.

Η Λαμπρεάβε έκανε τα πρώτα βήματα της στην υποκριτική στα τέλη της δεκαετίας του ’50, αλλά έγινε ευρέως γνωστή το 1983, όταν ο Αλμοδόβαρ την επέλεξε για τη μαύρη κωμωδία του «Αμαρτωλές Καλόγριες». Πολύ συχνά έπαιζε ρόλους γυναικών σε αρκετά μεγαλύτερη από την πραγματική ηλικία. Η Λαμπρεάβε όταν ξεκίνησε να δουλεύει με τον Αλμοδόβαρ ήταν γύρω στα 50 και ήταν μία πραγματική αποκάλυψη, αφού μπορούσε να «κλέβει» τις σκηνές με την παρουσία, την υποκριτική της δεινότητα και τη μαεστρία να γίνεται ο χαρακτήρας που κάθε φορά της εμπιστευόταν. Για παράδειγμα, κανείς δεν θα ξεχάσει τον ρόλο της στο «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», όπου τάχα της είναι αδύνατον να κακολογήσει κάποιον επειδή είναι… Μάρτυρας του Ιεχωβά.  

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Η "συμμορία" σε σχετική απαρτία στο "Volver"

«Μπορώ να πω την αλήθεια, μόνο την αλήθεια και τίποτα άλλο εκτός από την αλήθεια», είναι μία από τις ατάκες της σε αυτή την ταινία και ο Αλμοδόβαρ  που λατρεύει αυτό τον χαρακτήρα, τον αναπροσαρμόζει στο «Μίλα της» το 2002 και στις «Ραγισμένες Αγκαλιές» το 2009. Σταδιακά, η Λαμπρεάβε γίνεται μέλος της «γυναικείας συμμορίας», των «Κοριτσιών του Αλμοδόβαρ», ενός κλαμπ ισπανόφωνων γυναικών ηθοποιών που αποτελούν τον θηλυκό «στρατό» του σκηνοθέτη σε μία σειρά από μεγάλες ταινίες, μαζί με τη Ρόσι Ντε Πάλμα, τη Κάρμεν Μάουρα, τη Σεσίλια Ροθ και την Πενέλοπε Κρουζ.  

Γι’ αυτές, ο σκηνοθέτης πάντα κρατά έναν ρόλο στις ταινίες του, κάτι σαν επί μέρους υπογραφή του έργου του. «Όταν την ακούω, ακούω τη μητέρα μου», είχε πει χαρακτηριστικά γι’ αυτήν ο Frederic Strauss στο βιβλίο του “AlmodóvaronAlmodóvar, μία σύνθεση διαλόγων του με τον σκηνοθέτη. «Απ’ όλες τις ηθοποιούς με τις οποίες έχω συνεργαστεί, νομίζω ότι αυτή είναι η αγαπημένη μου», έχει πει χαρακτηριστικά.

 

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του "Matador"

Ήταν τέτοια η συνεισφορά της στις κωμικές σκηνές  - ώριμη κι αυθόρμητη μαζί – που ο Αλμοδόβαρ συνήθιζε να την παρομοιάζει με τον μεγάλο κωμικό του βωβού κινηματογράφου, Μπάστερ Κίτον. Μπορούσε να κυριαρχεί στο σετ ανεξάρτητα από τις σκηνοθετικές οδηγίες, τις ατάκες του ρόλου της, τις καταστάσεις που έπρεπε να αποδώσει. Και δεν ήταν μόνο το αστείο εκφραστικό πρόσωπο της, που γινόταν ακόμη πιο αστείο από τα πατομπούκαλα χοντρά γυαλιά της. Ήταν ότι είχε το ταλέντο να στιλιζάρει η ίδια τους ρόλους της, να τους υπογράφει με ένα κάτι που μόνο οι γνήσιοι κωμικοί ηθοποιοί διαθέτουν.

«Η εκφραστικότητα της οφειλόταν ακριβώς στο ότι δεν έκανε καμία προσπάθεια για να υποδυθεί τον ρόλο της.  Ακριβώς όπως συμβαίνει με συγκεκριμένους Ιάπωνες ηθοποιούς, που το ανέκφραστο πρόσωπο τους μπορεί να βγάλει τεράστια υποκριτική δύναμη, η Τσους ανήκε σ’ αυτή την παραδοσιακή σχολή κωμικών που μπορούσε να εκφράσει τα υψηλότερα νοήματα με το μίνιμουμ της προσπάθειας της», λέει χαρακτηριστικά ο Αλμοδόβαρ στο βιβλίο του Στράους.

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Στις "Αμαρτωλές Καλόγριες", το φιλμ στο οποίο συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Πέδρο Αλμοδόβαρ

Ο ίδιος θυμάται ότι στην ταινία Volver, η Πενέλοπε Κρουζ, η Λόλα Ντουένιας και η Γιοχάνα Κόμπο αναγκάστηκαν να γυρίζουν μία σκηνή με τη Λαμπρεάβε – που υποδυόταν μία μεγάλη σε ηλικία θεία – περί τις 10 φορές. Ο λόγος ήταν ότι η Λαμπρεάβε με τις γκριμάτσες και τις μούτες της, τις έκανε να ξεσπάνε σε γέλια, πράγματα που έκανε ακόμη πιο δύσκολο το γύρισμα. 

Το 1996, ο Αλμοδόβαρ που δεν είχε δουλέψει ξανά με τη Λαμπρεάβε από το φιλμ «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», την «συνάντησε» ξανά στην ταινία του «Το μυστικό μου λουλούδι».  Εκεί η ηθοποιός έδωσε την πιο συγκινητική, δυνατή, μεγαλειώδη ερμηνεία της.

 Ακριβώς, όπως στο «Μια ζωή ταλαιπωρία» και στο “Volver”,  ο χαρακτήρας δίχως όνομα που υποδύεται η ηθοποιός, έχει μία κενή εκφραστικότητα που αποσπά από τις σκηνές, τις μεγάλες στιγμές τους και τις κάνει δικές της.  Όπως η ίδια συνήθιζε να λέει «σαν αγελάδα, χωρίς κουδουνάκι», μονίμως αποπροσανατολισμένη έβρισκε μόνη τον δρόμο της στις ταινίες του σκηνοθέτη. Η απώλεια της τώρα, ενώνει τον σκηνοθέτη και τους φανατικούς των ταινιών του σε μία κοινή θλίψη.

 

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ