Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης

Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
1

Για τον Βρετανό γλύπτη, φωτογράφο και δύτη Jason deCaires Taylor, ο ωκεανός είναι κάτι παραπάνω από μούσα του. Είναι εκθεσιακός χώρος και μουσείο μαζί.

Ο Taylor, εξηγεί η δημοσιογράφος της Guardian Susan Smillie, δημιουργεί γλυπτά από ανθρώπινες μορφές και εικόνες της ζωής πάνω στη Γη και έπειτα τις βυθίζει στον πάτο του ωκεανού, ο οποίος τα απορροφά ολοκληρωτικά και τα μετατρέπει από άψυχα αγάλματα σε ζωηρούς οικότοπους για κοράλλια, καρκινοειδή και άλλα πλάσματα του νερού. Το αποτέλεσμα; Αινιγματικές, καθηλωτικές αφηγήσεις για την παροδικότητα της ανθρώπινης ζωής, την ιερότητα του ωκεανού και τη φοβερή αναζωογονητική του δύναμη.

Το «Museo Atlantico» του Jason deCaires Taylor, βρίσκεται ανοικτά της Λανθαρότε, του τέταρτου μεγαλύτερου νησιού των Καναρίων Νήσων.

Προς το παρόν, το υποβρύχιο μουσείο περιέχει μόνο τη «Σχεδία της Λαμπεντούζα», μία μοντέρνα εκδοχή από τσιμέντο της περίφημης «Σχεδίας της Μέδουσας» του Τεοντόρ Ζερικώ που αναφέρεται στην τραγική, πολύνεκρη τραγωδία που στοίχισε πέρυσι τη ζωή σε περίπου 800 ανθρώπους και την ημιτελή, εγκατάσταση του «Ρουβίκωνα», ενός έργου που πραγματεύεται τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και την αναπόφευκτη πορεία της ανθρωπότητας προς το σημείο δίχως επιστροφή.

Στα άμεσα σχέδια του Taylor περιλαμβάνεται και ένα είδος ανθρώπινου - βοτανικού κήπου που θα αποτελείται από γλυπτά ανθρωπίνων μορφών και φυτά βγαλμένα από την χλωρίδα και την πανίδα της Λανθαρότε.

Το «Museo Atlantico» δεν θα είναι το μοναδικό υποβρύχιο μουσείο στον κόσμο, αφού υπάρχει και το «Museo Subacuático de Arte (Musa)» στα ανοιχτά του Κανκούν στο Μεξικό, που περιλαμβάνει σχεδόν 500 αγάλματα, φτιαγμένα από τους ντόπιους κατοίκους στο ψαροχώρι του Puerto Morelos.

Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Ο «Ρουβίκωνας»: Οι φιγούρες του έργου στη θέση τους στο βυθό της θάλασσας. φωτό: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
H «Σχεδία της Λαμπεντούζα». Ο Taylor δημιούργησε μία μοντέρνα εκδοχή από τσιμέντο της περίφημης «Σχεδίας της Μέδουσας» του Τεοντόρ Ζερικώ. Το έργο αποκτά ιδιαίτερη σημασία λόγω της μεγαλύτερης μετακίνηση πληθυσμών στην παγκόσμια ιστορία και των ανθρώπινων ζωών που χάνονται στη θάλασσα. φωτό: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Στην φωτογραφία απεικονίζονται τα γλυπτά που θα αποτελέσουν μέρος του έργου «Ρουβίκωνας». Το τελευταίο κομμάτι της κατασκευής αναπαριστά ένα φράκτη προς την κατεύθυνση του οποίου θα κινούνται οι φιγούρες. Το έργο του Taylor πραγματεύεται τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και ο φράκτης συμβολίζει το σημείο δίχως επιστροφή - Οι φιγούρες θα κινούνται προς το φράκτη χωρίς να του δίνουν σημασία, έχοντας το βλέμμα στραμμένο στα κινητά τους. φωτό: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
H «Σχεδία της Λαμπεντούζα», έξω από το στούντιο του Taylor. φωτό: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Κι άλλα γλυπτά τοποθετούνται στο βυθό. φωτό: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Μία πολύ κοντινή λήψη των γλυπτών μορφών που απαρτίζουν τη «Σχεδία της Λαμπεντούζα». φωτό: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Ο Τaylor δημιουργεί ένα από τα γλυπτά για τη «Σχεδία της Λαμπεντούζα». Το μοντέλο του έργου ήταν ένας πρόσφυγας από τη Σενεγάλη που τώρα ζει στη Λαμπεντούζα. φωτό: Jason deCaires Taylor


Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
H «Σχεδία της Λαμπεντούζα» καθώς καθελκύεται στο βυθό με τη βοήθεια μπαλονιών γεμισμένων με αέρα .φωτό: Jason deCaires Taylor

Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Γλυπτό σε ανθρώπινη μορφή για τον «Ρουβίκωνα». φωτό: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Ένα από τα γλυπτά βυθίζεται στον Ατλαντικό ωκεανό λίγο έξω από την ακτή της Λανθαρότε: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Ο κάκτος αποτελεί αναφορά στη χλωρίδα και την πανίδα της Λανθαρότε. φωτό: Jason deCaires Taylor
Αυτό είναι το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ευρώπης Facebook Twitter
Δύτες προσέχουν την ασφαλή κάθοδο του γλυπτού στο βυθό: φωτό: Jason deCaires Taylor
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ