Η άνοιξη στη ζωγραφική

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
0

Ο Μονέ, αναμφισβήτητα ο πιο σημαντικός ζωγράφος κήπων στην ιστορία της τέχνης, είπε κάποτε ότι χρωστάει τη ζωγραφική του στα λουλούδια. «Εκτός από τη ζωγραφική και την κηπουρική, δεν είμαι καλός για τίποτα» είχε δηλώσει το 1904. Στην έκθεση, ανάμεσα σε μια αξιόλογη επιλογή των έργων του, θα εκτεθεί και ένα μνημειακό τρίπτυχο με νούφαρα (Water Lilies, Agapanthus, 1915-26), τρία έργα που δεν παρουσιάστηκαν ποτέ μαζί, αλλά αγοράστηκαν από τρία διαφορετικά αμερικανικά μουσεία, το Cleveland Museum of Art (που είναι συνδιοργανωτής της έκθεσης), το Saint Louis Art Museum και το Nelson-Atkins Museum of Art. Στις 12 Νοεμβρίου του 1918, μια μέρα μετά την ανακωχή, ο Μονέ έγραψε στον στενό του φίλο, τον Γάλλο πρωθυπουργό Ζoρζ Κλεμανσό, ότι προτίθεται να δώσει δύο από τα μεγάλα έργα του προς το έθνος «για να τιμήσει τη νίκη και την ειρήνη». Το σχέδιο να εκτεθούν δώδεκα, τελικά, μεγάλα έργα στο Hotel Biron στο Παρίσι, το οποίο προοριζόταν να γίνει Μουσείο Ροντέν, δεν πραγματοποιήθηκε για οικονομικούς λόγους. Λίγους μήνες μετά τον θάνατο του Μονέ, τον Μάιο του 1927, εκτέθηκαν τα έργα που απαρτίζουν τον μεγάλο κύκλο με τα νούφαρα στο Musée de l' Orangerie  στο Παρίσι, όπου βρίσκονται μέχρι σήμερα. Τα έργα του Τρίπτυχου του Αγάπανθου πουλήθηκαν χωρίς να εκτεθούν και είναι η πρώτη φορά που θα παρουσιαστούν μαζί.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Auguste Renoir, Monet Painting in His Garden at Argenteuil, 1873. Oil on canvas, 46.7 x 59.7 cm . Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, CT. Bequest of Anne Parrish Titzell, 1957.614 Photo (c) Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, CT

Ως πρωτοπόρο μέλος της avant-garde ομάδας των ιμπρεσιονιστών, ο Μονέ βρήκε στον κήπο ένα ιδανικό σκηνικό για να διερευνήσει τα απλά θέματα της σύγχρονης ζωής και τις νέες έννοιες της σύνθεσης και του χρώματος, που ήταν στο επίκεντρο του προβληματισμού των ιμπρεσιονιστών. Στον πίνακα του Ρενουάρ «Ο Μονέ ζωγραφίζει στον κήπο του στην Argenteuil», που συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση, ο ζωγράφος απεικονίζει τον φίλο του, Μονέ,  να ζωγραφίζει μια εκθαμβωτική σύνθεση από ντάλιες στον πρώτο κήπο του, στο σπίτι που νοίκιαζε το 1873 στην Argenteuil, κοντά στο Παρίσι. Αυτός περιλάμβανε τη γιγαντιαία Ντάλια Imperialis που είχε εισαχθεί στην Ευρώπη το 1863, καθώς και τη λαμπρή κόκκινη Ντάλια Juarezi, που εισαγόταν από το Μεξικό. Στο επόμενο κήπο του, μακριά από το Παρίσι, στο Vetheuil, στον ποταμό Σηκουάνα, φύτεψε ένα δάσος από ηλίανθους σε έναν κήπο στολισμένο με τα μπλε και άσπρα αγγεία που ταξίδεψαν μαζί του από το έναν κήπο στον επόμενο. Ο κήπος, ωστόσο, στο Giverny είναι αυτός που κυριαρχεί στο έργο του.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Claude Monet, Lady in the Garden, 1867. Oil on canvas, 80 x 99 cm .The State Hermitage Museum, St. Petersburg. Photo (c) The State Hermitage Museum. Photography: Vladimir Terebenin

Ο ζωγράφος, μετά τον θάνατο της πρώτης του συζύγου, Καμίλ, παντρεύτηκε την Άλις Χοσκέντε και το 1883 μετακόμισαν στο Giverny. Εκεί, το 1890 αγόρασε δικό του σπίτι, μαζί με  τη γύρω περιοχή, στην οποία δημιούργησε τον περίφημο κήπο του. Ο επισκέπτης μέχρι σήμερα αναγνωρίζει εικόνες από τους πίνακες του ζωγράφου: τα νούφαρα, τις κλαίουσες ιτιές, την ιαπωνική γέφυρα — όλα αυτά τα οποία ο Μονέ ζωγράφιζε επί τριάντα χρόνια, παίζοντας με το χρώμα και το φως. Ωστόσο, για εκείνον αυτά τα έργα είχαν και μια βαθύτερη σημασία. Ήταν η πολύ προσωπική του απάντηση στη μαζική τραγωδία του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. «Χθες επανήλθα στην εργασία μου» έγραψε την 1η Δεκεμβρίου 1914. «Είναι ο καλύτερος τρόπος να αποφευχθεί η σκέψη αυτών των θλιβερών καιρών. Όλο τα ίδια, ντρέπομαι να σκεφτώ τις μικρές μου αναζητήσεις για τη μορφή και το χρώμα, ενώ τόσο πολλοί άνθρωποι υποφέρουν και πεθαίνουν για μας». Μια σειρά από πίνακες με κλαίουσες ιτιές, ένα παραδοσιακό σύμβολο του πένθους, ήταν η πιο άμεση απόκριση του Μονέ στον πόλεμο, με τα μακριά κλαδιά του δέντρου, που κρέμονται πάνω από το νερό, να είναι η εύγλωττη έκφραση της θλίψης και της απώλειας.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Claude Monet, Nympheas (Waterlilies), 1914-15. Oil on canvas, 160.7 x 180.3 cm Portland Art Museum, Oregon. Museum Purchase: Helen Thurston Ayer Fund, 59.16 Photo (c) Portland Art Museum, Portland, Oregon

Ο Μονέ, ωστόσο, δεν ήταν ο μόνος γοητευμένος με τον κόσμο των κήπων. Αριστουργήματα των Ρενουάρ, Σεζάν, Πισαρό, Μανέ, Σάρτζεντ, Καντίνσκι, Βαν Γκογκ, Ματίς, Κλιμτ και Kλέε έχουν για θέμα τους, κήπους. Σε αυτούς τους καλλιτέχνες αλλά και άλλους, ο κήπος έδωσε την ελευθερία να ανοίξουν νέους δρόμους και να εξερευνήσουν τον συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο γύρω τους. Μέσα από το φως και το χρώμα των περισσοτέρων από 120 έργων βλέπουμε τον κήπο στην τέχνη με άλλα μάτια.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Wassily Kandinsky, Murnau The Garden II, 1910 . Oil on cardboard, 67 x 51 cm. Merzbacher Kunststiftung . Photo (c) Merzbacher Kunststiftung
Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Henri Matisse, The Rose Marble Table, Issy-les-Moulineaux, spring-summer 1917 Oil on canvas, 146 x 97 cm. The Museum of Modern Art, New York. Mrs. Simon Guggenheim Fund, 1956 Photo (c) 2015. Digital image, The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence / (c) Succession H. Matisse/ DACS 2015
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ