Η άνοιξη στη ζωγραφική

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
0

Ο Μονέ, αναμφισβήτητα ο πιο σημαντικός ζωγράφος κήπων στην ιστορία της τέχνης, είπε κάποτε ότι χρωστάει τη ζωγραφική του στα λουλούδια. «Εκτός από τη ζωγραφική και την κηπουρική, δεν είμαι καλός για τίποτα» είχε δηλώσει το 1904. Στην έκθεση, ανάμεσα σε μια αξιόλογη επιλογή των έργων του, θα εκτεθεί και ένα μνημειακό τρίπτυχο με νούφαρα (Water Lilies, Agapanthus, 1915-26), τρία έργα που δεν παρουσιάστηκαν ποτέ μαζί, αλλά αγοράστηκαν από τρία διαφορετικά αμερικανικά μουσεία, το Cleveland Museum of Art (που είναι συνδιοργανωτής της έκθεσης), το Saint Louis Art Museum και το Nelson-Atkins Museum of Art. Στις 12 Νοεμβρίου του 1918, μια μέρα μετά την ανακωχή, ο Μονέ έγραψε στον στενό του φίλο, τον Γάλλο πρωθυπουργό Ζoρζ Κλεμανσό, ότι προτίθεται να δώσει δύο από τα μεγάλα έργα του προς το έθνος «για να τιμήσει τη νίκη και την ειρήνη». Το σχέδιο να εκτεθούν δώδεκα, τελικά, μεγάλα έργα στο Hotel Biron στο Παρίσι, το οποίο προοριζόταν να γίνει Μουσείο Ροντέν, δεν πραγματοποιήθηκε για οικονομικούς λόγους. Λίγους μήνες μετά τον θάνατο του Μονέ, τον Μάιο του 1927, εκτέθηκαν τα έργα που απαρτίζουν τον μεγάλο κύκλο με τα νούφαρα στο Musée de l' Orangerie  στο Παρίσι, όπου βρίσκονται μέχρι σήμερα. Τα έργα του Τρίπτυχου του Αγάπανθου πουλήθηκαν χωρίς να εκτεθούν και είναι η πρώτη φορά που θα παρουσιαστούν μαζί.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Auguste Renoir, Monet Painting in His Garden at Argenteuil, 1873. Oil on canvas, 46.7 x 59.7 cm . Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, CT. Bequest of Anne Parrish Titzell, 1957.614 Photo (c) Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, CT

Ως πρωτοπόρο μέλος της avant-garde ομάδας των ιμπρεσιονιστών, ο Μονέ βρήκε στον κήπο ένα ιδανικό σκηνικό για να διερευνήσει τα απλά θέματα της σύγχρονης ζωής και τις νέες έννοιες της σύνθεσης και του χρώματος, που ήταν στο επίκεντρο του προβληματισμού των ιμπρεσιονιστών. Στον πίνακα του Ρενουάρ «Ο Μονέ ζωγραφίζει στον κήπο του στην Argenteuil», που συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση, ο ζωγράφος απεικονίζει τον φίλο του, Μονέ,  να ζωγραφίζει μια εκθαμβωτική σύνθεση από ντάλιες στον πρώτο κήπο του, στο σπίτι που νοίκιαζε το 1873 στην Argenteuil, κοντά στο Παρίσι. Αυτός περιλάμβανε τη γιγαντιαία Ντάλια Imperialis που είχε εισαχθεί στην Ευρώπη το 1863, καθώς και τη λαμπρή κόκκινη Ντάλια Juarezi, που εισαγόταν από το Μεξικό. Στο επόμενο κήπο του, μακριά από το Παρίσι, στο Vetheuil, στον ποταμό Σηκουάνα, φύτεψε ένα δάσος από ηλίανθους σε έναν κήπο στολισμένο με τα μπλε και άσπρα αγγεία που ταξίδεψαν μαζί του από το έναν κήπο στον επόμενο. Ο κήπος, ωστόσο, στο Giverny είναι αυτός που κυριαρχεί στο έργο του.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Claude Monet, Lady in the Garden, 1867. Oil on canvas, 80 x 99 cm .The State Hermitage Museum, St. Petersburg. Photo (c) The State Hermitage Museum. Photography: Vladimir Terebenin

Ο ζωγράφος, μετά τον θάνατο της πρώτης του συζύγου, Καμίλ, παντρεύτηκε την Άλις Χοσκέντε και το 1883 μετακόμισαν στο Giverny. Εκεί, το 1890 αγόρασε δικό του σπίτι, μαζί με  τη γύρω περιοχή, στην οποία δημιούργησε τον περίφημο κήπο του. Ο επισκέπτης μέχρι σήμερα αναγνωρίζει εικόνες από τους πίνακες του ζωγράφου: τα νούφαρα, τις κλαίουσες ιτιές, την ιαπωνική γέφυρα — όλα αυτά τα οποία ο Μονέ ζωγράφιζε επί τριάντα χρόνια, παίζοντας με το χρώμα και το φως. Ωστόσο, για εκείνον αυτά τα έργα είχαν και μια βαθύτερη σημασία. Ήταν η πολύ προσωπική του απάντηση στη μαζική τραγωδία του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. «Χθες επανήλθα στην εργασία μου» έγραψε την 1η Δεκεμβρίου 1914. «Είναι ο καλύτερος τρόπος να αποφευχθεί η σκέψη αυτών των θλιβερών καιρών. Όλο τα ίδια, ντρέπομαι να σκεφτώ τις μικρές μου αναζητήσεις για τη μορφή και το χρώμα, ενώ τόσο πολλοί άνθρωποι υποφέρουν και πεθαίνουν για μας». Μια σειρά από πίνακες με κλαίουσες ιτιές, ένα παραδοσιακό σύμβολο του πένθους, ήταν η πιο άμεση απόκριση του Μονέ στον πόλεμο, με τα μακριά κλαδιά του δέντρου, που κρέμονται πάνω από το νερό, να είναι η εύγλωττη έκφραση της θλίψης και της απώλειας.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Claude Monet, Nympheas (Waterlilies), 1914-15. Oil on canvas, 160.7 x 180.3 cm Portland Art Museum, Oregon. Museum Purchase: Helen Thurston Ayer Fund, 59.16 Photo (c) Portland Art Museum, Portland, Oregon

Ο Μονέ, ωστόσο, δεν ήταν ο μόνος γοητευμένος με τον κόσμο των κήπων. Αριστουργήματα των Ρενουάρ, Σεζάν, Πισαρό, Μανέ, Σάρτζεντ, Καντίνσκι, Βαν Γκογκ, Ματίς, Κλιμτ και Kλέε έχουν για θέμα τους, κήπους. Σε αυτούς τους καλλιτέχνες αλλά και άλλους, ο κήπος έδωσε την ελευθερία να ανοίξουν νέους δρόμους και να εξερευνήσουν τον συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο γύρω τους. Μέσα από το φως και το χρώμα των περισσοτέρων από 120 έργων βλέπουμε τον κήπο στην τέχνη με άλλα μάτια.

Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Wassily Kandinsky, Murnau The Garden II, 1910 . Oil on cardboard, 67 x 51 cm. Merzbacher Kunststiftung . Photo (c) Merzbacher Kunststiftung
Η άνοιξη στη ζωγραφική Facebook Twitter
Henri Matisse, The Rose Marble Table, Issy-les-Moulineaux, spring-summer 1917 Oil on canvas, 146 x 97 cm. The Museum of Modern Art, New York. Mrs. Simon Guggenheim Fund, 1956 Photo (c) 2015. Digital image, The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence / (c) Succession H. Matisse/ DACS 2015
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ