Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα;

0

Το «Tomorrows» είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις που γίνονται αυτήν τη στιγμή στην Αθήνα. Αναφέρεται στο μέλλον και στο πώς αυτό φαντάζει σήμερα μέσα από ουτοπικές ή δυστοπικές υποθέσεις, όπως αυτές διαμορφώνονται με βάση το παρόν. Δεν αφορά την επιστημονική φαντασία καθαρά, αντίθετα αυτή αποτελεί ένα κομμάτι της έκθεσης. Σου δίνει πολλή τροφή για σκέψη. Ένα από τα πολλαπλά ζητήματα που θέτει είναι αν, κοιτάζοντας το μέλλον, μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα το παρόν και το παρελθόν. Η αλλαγή είναι διάχυτη παντού, σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Με την πάροδο του χρόνου η Γη αλλάζει, οι πόλεις αλλάζουν, και το φυσικό και αστικό περιβάλλον μετασχηματίζεται έτσι ώστε οι άνθρωποι, αλλά και οι έμβιοι οργανισμοί να καταφέρνουν να επιβιώνουν μέσα στις ακραίες κλιματολογικές, κοινωνικοπολιτικές και τεχνολογικές εξελίξεις.


Στο πλαίσιο του «Tomorrows» κλήθηκαν εικαστικοί, αρχιτέκτονες, designers και συγγραφείς να συνθέσουν το δικό τους σενάριο για τις φουτουριστικές κοινωνίες μέσα από σχέδια, βίντεο, πολύπλοκες εγκαταστάσεις, λογοτεχνικές ιστορίες, αρχιτεκτονικές αφηγήσεις, σχέδια, μακέτες και μοντέλα υποθετικών συστημάτων, ενδυμασίες και αντικείμενα τρισδιάστατης εκτύπωσης. Συνολικά παρουσιάζονται 33 ομαδικά ή ατομικά έργα, ορισμένα από τα οποία έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά για το συγκεκριμένο πρότζεκτ ή εκτίθενται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.


Η έκθεση χωρίζεται σε 5 ενότητες. Τα περιβάλλοντα μετα-φύσης αφορούν την κλιματική αλλαγή και τον τρόπο που αυτή θα επηρεάσει την οικολογία του πλανήτη, όπως και την ανθρώπινη παρέμβαση στη φύση και τις επιπτώσεις της. Τα «Κελύφη και Τόποι Συμβίωσης» έχουν να κάνουν με το πώς επηρεάζει η νέα τεχνολογία τις ανθρώπινες κατοικίες και υποδομές, τη φύση αλλά και τις νέες συνιστώσες της ανθρώπινης ζωής, όπως τα κέντρα δεδομένων, μια και κυριαρχεί πλέον η πληροφορία. Όμως, τα ηλεκτρονικά δεδομένα εξετάζονται ως ιδέα και στην ενότητα «Δίκτυα και Υποδομές», στην οποία η πόλη παρουσιάζεται ως ένας μεγάλος οργανισμός που η αρχιτεκτονική από τη δεκαετία του '60 προσπαθεί να αναπλάσει με βάση τα επερχόμενα συστήματα επικοινωνίας, πληροφορίας και μεταφοράς. Στην «Αλγοριθμική Κοινωνία», τα αλγοριθμικά συστήματα επηρεάζουν σε τέτοιο βαθμό την κοινωνία, που δημιουργούνται νέες σχέσεις αλλά και νέα αδιέξοδα για τους ανθρώπους. Τέλος, η ενότητα «Πέρα από τον Άνθρωπο» αφορά ένα μέλλον όπου κυριαρχούν οι μηχανές.

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, The 3rd Additivists Cookbook on Mediterranean post natures and the cultural now, 2017. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου


Σίγουρα, δύο από τα έργα που απαιτούν περισσότερη προσοχή λόγω της ιστορικότητάς τους είναι η «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» του αρχιτέκτονα Τάκη Χ. Ζενέτου και η «Οικουμενόπολη» του αρχιτέκτονα και πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη. Και τα δύο χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να ολοκληρωθούν. Ο Δοξιάδης οραματίστηκε μια εξιδανικευμένη παγκόσμια πόλη, όπου όλοι οι άνθρωποι θα είναι ίσοι και δεν θα διαχωρίζονται από εθνικές, φυλετικές ή θρησκευτικές διαφορές. Η θεωρία της Οικουμενόπολης ξεκίνησε να πλάθεται από το 1959 και ολοκληρώθηκε το 1974, στο πλαίσιο ενός ερευνητικού προγράμματος που χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ford. Ο Τάκης Ζενέτος και η ομάδα του, για περισσότερο 20 χρόνια, από το 1952 έως το 1971, ανέπτυσσαν την «Ηλεκτρονική Πολεοδομία», μια έρευνα του σπουδαίου αρχιτέκτονα πάνω στις εξελίξεις των εφαρμογών της ηλεκτρονικής τεχνολογίας που προβλέπει ότι ο εγκέφαλος ενός ανθρώπου μελλοντικά θα μπορεί να δίνει απευθείας εντολές σε οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή με τη βοήθεια ενός υπερευαίσθητου δέκτη ηλεκτροεγκεφαλικών κυμάτων – δεν έπεσε πολύ έξω.


Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το έργο του αρχιτέκτονα Liam Young, μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που αφορά αποκλειστικά την Αθήνα. Ο Young βρέθηκε στην Αθήνα τον Μάρτιο και οργάνωσε ένα εργαστήριο για τις ανάγκες του πρότζεκτ.


Συμμετέχουν ακόμη οι καλλιτέχνες Pinar Yoldas, !Mediengruppe Bitnik, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke και Λίνα Θεοδώρου, αρχιτέκτονες όπως η ομάδα AREA (Architecture Research Athens), ο Αριστείδης Αντονάς και οι Design Earth, οι designers Metahaven, Adam Harvey και Behnaz Farahi, αλλά και πανεπιστημιακές σχολές αρχιτεκτονικής και design, όπως το Advanced Studio του Michael Young από το Πανεπιστήμιο Yale και το MArch Unit 24 της Πηνελόπης Χαραλαμπίδου και του Michael Tite από τη σχολή Bartlett του Λονδίνου. Την έκθεση έχουν επιμεληθεί η Δάφνη και ο Πάνος Δραγώνας.

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Point supreme architects, Tomorrow's commons. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Δημιουργός: Τάκης Χ. Ζενέτος, Τίτλος: Ηλεκτρονική πολεοδομία, Χρονολογία: 1952-1971. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zenovia Toloudi, Siloescapes. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zenovia Toloudi, Siloescapes. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zissis Kotionis, Hot Camp. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Lydia Kallipoliti & Andreas Theodoridis, AIR Shake. Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης

Ιnfo:

Το «Tomorrows» πραγματοποιείται στη Διπλάρειο Σχολή (πλ. Θεάτρου 3, Ομόνοια), θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Ιουλίου και είναι με ελεύθερη είσοδο.

Εικαστικά
0

Μαρία Παππά

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ