Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης

Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
0
Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
Βλέπεις σταδιακά το αρχικό πολιτικό όραμα να μετατρέπεται σε υπόθεση της γραφειοκρατίας και των μεγάλων εταιριών, την επικράτηση των μονεταριστικών λογικών στην οικονομία

Πήγα στο κτίριο της Πειραιώς 40 έχοντας την εντύπωση ότι θα δω μια performance. Η προειδοποίηση ότι χρειάζεται να κλείσεις θέση, ότι όλη η διαδικασία κρατάει 35 λεπτά και ότι είναι περιορισμένος ο αριθμός των ανθρώπων που μπαίνουν στο χώρο ανά επίσκεψη (μέχρι 10 νομίζω), σε προετοιμάζει για κάτι διαφορετικό από αυτό που σε περιμένει. Η κοπέλα στο ταμείο όταν ρωτήσαμε «τι ώρα ξεκινάει η επόμενη performance;» μας πληροφόρησε ότι δεν υπάρχει performance, αυτό που θα δούμε είναι ένα μουσείο, μας έδωσε ένα χάρτη του κτιρίου και ένα νούμερο και μας είπε να περιμένουμε στον προθάλαμο μέχρι να μας φωνάξουν. Επίσης, μας ανακοίνωσε στεγνά ότι το βίντεο και η φωτογραφίες απαγορεύονται.  

Μπαίνοντας στο κτίριο με τις γλάστρες με το ίδια παχύφυτα σπαρμένα παντού στο χώρο το περιβάλλον είναι καφκικό, αυστηρά διμοσιοϋπαλλήλικο, άδειο, άσχημο, με την «υπάλληλο» που ανακοινώνει τον αριθμό σου μέσα σε ένα γυάλινο γκισέ μόλις και μετά βίας να ακούγεται, συνειδητοποιήσαμε ότι το μουσείο είναι το στοιχειωμένο κτίριο του πρώην Υπουργείου Εργασίας, που έχει μετατραπεί σε «Domo Europa de Historio en ekzilo» (To σπίτι της Ευρωπαϊκής ιστορίας στην εξορία) ένα καλλιτεχνικό project του Βέλγου καλλιτέχνη Tomas Bellinck για τη «ζωή στην πρώην Ευρωπαϊκή Ένωση» (στα πλαίσια του Fast Forward Festival, που διοργανώνει η Στέγη).

Βλέπεις την νέα άνθιση του φασισμού και των αυτονομιστών, τους φανατισμούς κάθε είδους, την ξενοφοβία, την δημιουργία φρακτών και συρματοπλεγμάτων στα εξωτερικά σύνορα, την εκμετάλλευση των μεταναστών, την ραγδαία αύξηση του εθνικισμού.

Στην αίθουσα αναμονής (που ονομάζεται Υποδοχή) περιμένεις μέχρι να ανακοινωθεί ο αριθμός σου μέσα από ένα «χαλασμένο» μικρόφωνο και μετά, με το χάρτη στο χέρι, περιπλανιέσαι στους δαιδαλώδεις διαδρόμους και στις αίθουσες που φιλοξενούν τα εκθέματα. Μόνος σου. Ο καθένας ξεκινάει το «ταξίδι» στην Ενωμένη Ευρώπη από την εποχή της ίδρυσής της (1953) μέχρι τον τελικό όλεθρο της αποσύνθεσής της (2020) με χρονική διαφορά από τον επόμενο για να είναι πιο επιβλητική η εμπειρία. Και πιο τρομακτική.

Για να δεις το πρώτο έκθεμα πρέπει να ανέβεις με τα πόδια τις βρόμικες σκάλες του κτιρίου μέχρι τον τρίτο όροφο και μετά να ανοίξεις την πόρτα και να διασχίσεις άλλον έναν διάδρομο, να περάσεις σκονισμένες βιβλιοθήκες και παλιά έπιπλα σε δυο χώρους που ονομάζονται Η Ενότητα στην Πολυμορφία, Ο Μαγνήτης Ευρώπη / Όθων της Ευρώπης, φτάνοντας σε μια πόρτα που θυμίζει ιερό. Δεν την άνοιξα με την πρώτη γιατί νόμισα ότι ήταν απλά μέρος του installation και γύρισα να φύγω, αλλά ο χάρτης έδειχνε ότι υπάρχει συνέχεια. Την σπρώχνεις, περνάς και βγαίνεις στο Τέλος της Ιστορίας. Ακολουθούν Η Επιστροφή του Παρελθόντος, Η Τέχνη του Συμβιβασμού, Κανονισμοί και Οδηγίες, Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Λόμπινγκ, εκθέματα που παρουσιάζουν με χρονική σειρά και μαύρο χιούμορ όλη την ιστορία της Ενωμένης Ευρώπης, από τις αρχικές ελπίδες μέχρι την κατάρρευσή της.  Το μουσείο σε μεταφέρει σε έναν μελλοντικό χωροχρόνο που όσα έγιναν μέχρι το 2020 είναι κοντινό παρελθόν.

Τα συναισθήματα που σου δημιουργεί αυτή η περιπλάνηση στην ευρωπαϊκή ιστορία ξεκινούν από την αδιαφορία και την βαρεμάρα μέχρι την αγωνία, την απόγνωση και τον τρόμο και όσο συνεχίζεται η πορεία προς το τέλος αντιλαμβάνεσαι ότι ο καλλιτέχνης αφηγείται με δικό του τρόπο τη διαδικασία που οδήγησε την Ευρώπη σε αυτό που είναι σήμερα (και στα χειρότερα που φαντάζεται ότι θα επακολουθήσουν). Βλέπεις σταδιακά το αρχικό πολιτικό όραμα να μετατρέπεται σε υπόθεση της γραφειοκρατίας και των μεγάλων εταιριών, την επικράτηση των μονεταριστικών λογικών στην οικονομία (από το Wikipedia: Μονεταρισμός αποκαλείται η θεωρία σύμφωνα με την οποία η αύξηση της ποσότητας του χρήματος σε μια οικονομία μέσω νομισματικής πολιτικής, οδηγεί τελικά σε άνοδο των τιμών και αύξηση του πληθωρισμού), την νέα άνθιση του φασισμού και των αυτονομιστών, τους φανατισμούς κάθε είδους, την ξενοφοβία, την δημιουργία φρακτών και συρματοπλεγμάτων στα εξωτερικά σύνορα, την εκμετάλλευση των μεταναστών, την ραγδαία αύξηση του εθνικισμού.

Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
Φεύγεις και αισθάνεσαι ότι έζησες μια εμπειρία -που σε έκανε, τουλάχιστον, να σκεφτείς τι σε περιμένει.

Ο καθένας ξεκινάει το «ταξίδι» στην Ενωμένη Ευρώπη από την εποχή της ίδρυσής της (1953) μέχρι τον τελικό όλεθρο της αποσύνθεσής της (2020) με χρονική διαφορά από τον επόμενο για να είναι πιο επιβλητική η εμπειρία. Και πιο τρομακτική.

Η αφήγηση συνεχίζεται στον τέταρτο όροφο (Η Έρημος από Πλαστικό, Η Δημοκρατική Βουλιμία, Διαχείριση Κινδύνου, Το Τείχος) με τον Bellinck να προδιαγράφει τη μοίρα της Ευρώπης με ένα μίγμα από πραγματικά και φανταστικά στοιχεία που μέχρι να ολοκληρωθεί το project του δεν είσαι σίγουρος αν είναι μια προειδοποίηση, μια προφητεία ή αυτό που σε περιμένει πραγματικά. Δεν είναι ακριβώς μυθοπλασία, όλα όσα παρουσιάζονται ως στοιχεία αναφέρονται σε ένα μέλλον που φαίνεται προδιαγεγραμμένο (π.χ. η απόσχιση της Βρετανίας το 2019, το Πανευρωπαϊκό Πογκρόμ που πυροδότησαν οι βομβιστικές επιθέσεις στη Βουδαπέστη το 2018). Η memorabilia μπερδεύεται με το φανταστικό –κι ας ξεχνάς προς στιγμήν ότι όσα βλέπεις είναι ένα καλλιτεχνικό project.  

Η μοναχική περιπλάνηση ολοκληρώνεται στον πέμπτο όροφο με Τον Ευρωπαϊκό Κολοφώνα, την Μεγάλη Ύφεση και τον Φόβο της Απώλειας, περνώντας μέσα από ένα προσφυγικό κατάλυμα και καταλήγοντας σε ένα εφιαλτικό δωμάτιο με μια διακήρυξη μέσα σε έναν θεοσκότεινο χώρο.

Στο κείμενο που συνοδεύει το χάρτη οι Φίλοι μιας Επανενωμένης Ευρώπης αναφέρουν: «Στην τελευταία του έκθεση, το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας στην Εξορία σας πάει πάνω από μισό αιώνα πίσω στο χρόνο, στα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα. Στα αποκαλόκαιρο της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, ένα από τα πιο θεαματικά σχέδια ειρήνης και εκσυγχρονισμού της εποχής μας. Μετά από δύο αιματηρούς Ευρωπαϊκούς Εμφυλίους Πολέμους με παγκόσμιες επιπτώσεις, η Ενοποίηση φαινόταν να είναι ο βέλτιστος τρόπος για την παγίωση της ειρήνης. Όμως, η επακόλουθη ευημερία και σταθερότητα αποκοίμισε την εφησυχασμένη Ευρώπη. Η ήπειρος άρχισε να γκριζάρει αισθητά. Σχεδόν ανίκανη να δημιουργήσει τις απαραίτητες καινοτομίες, η Ευρώπη έβλεπε να την προσπερνούν, από δεξιά κι αριστερά, οι ανερχόμενες οικονομίες. Σε ολόκληρο τον πλανήτη, η ισχύς και η οικονομική δραστηριότητα μετακινούνταν από τη Δύση προς την Ανατολή. Στις συνόδους κορυφής για το κλίμα και την επίλυση διεθνών συγκρούσεων, η Ευρώπη καλούνταν να αρκεστεί σε μια θέση κομπάρσου. Η Μακρά Ειρήνη έδωσε τη θέση της στη Μεγάλη Ύφεση. Μετά από χρόνια εκτεταμένης Εναρμόνισης, το Σχέδιο Ευρώπη ξαφνικά βρέθηκε αντιμέτωπο με σημαντική πίεση. Οι ψηφοφόροι έχασαν την αίσθηση ιδεαλισμού και ελπίδας, με την οποία έβλεπαν το Δημοκρατικό πείραμα μέχρι τότε. Η αβεβαιότητα αυξήθηκε κατακόρυφα. Οι επί μακρόν υποβόσκουσες συγκρούσεις αναδύθηκαν ξανά στην επιφάνεια. Νέες διαμάχες βλάστησαν πάνω στα παλιά ρήγματα. Παρά τις σκληρές προσπάθειες να διατηρηθεί στο νέο κόσμο, η Ευρώπη συρρικνώθηκε σε αυτό που υπήρξε πάντα: μια πολιτικά διαιρεμένη ήπειρος. Μέσα από τις ψηφιακές οθόνες τους και τον παγκόσμιο ιστό από υαλοβάμβακα, οι παππούδες μας παρακολουθούσαν την αδιάπτωτη κατάρρευση του πάλαι ποτέ γνώριμου κόσμου τους».  

Στην ταράτσα με θέα στην Ακρόπολη και τα έρημα κτίρια της Πειραιώς (με έντονους συνειρμούς για το μέλλον της Ευρώπης) σε περιμένει ένα μπαρ με βότκα και τεκίλα που επέλεξε ο ίδιος ο καλλιτέχνης για να ταιριάζουν με την κομμουνιστική ατμόσφαιρα που δημιουργεί ολόκληρο το project.  

Φεύγεις και αισθάνεσαι ότι έζησες μια εμπειρία -που σε έκανε, τουλάχιστον, να σκεφτείς τι σε περιμένει.

Domo de Europa Historio en ekzilo, Πειραιώς 40, ως τις 5 Ιουνίου 2016 (Δευτ. - Παρ.: 17.30 - 21.00, Σάβ. - Κυρ.: 10.00 - 13.00 και 17.30 - 21.00)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ