Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Η δουλειά της τριανταεπτάχρονης Λονδρέζας Anthea Hamilton παραπέμπει στον σουρεαλισμό και την κωμωδία που χρησιμοποιεί σεξουαλικές εικόνες. Η πόρτα της, ένα από τα χαρακτηριστικότερα έργα που συμπεριλαμβάνονται στη βραχεία λίστα των υποψηφίων για το Βραβείο Τέρνερ 2016 είχε δημιουργήσει αίσθηση, ενώ αποτέλεσε δημοφιλές σκηνικό για selfie. Έργο της Anthea Hamilton. Φωτό: Kyle Knodell
0


Μία πόρτα ύψους 5.5 μέτρων μπλοκαρισμένη από τους γυμνούς γλουτούς ενός άνδρα και ένα τρενάκι πάνω στο οποίο μπορούν να κάνουν βόλτα οι επισκέπτες της έκθεσης είναι ίσως τα χαρακτηριστικότερα έργα των καλλιτεχνών που συμπεριλαμβάνονται στην βραχεία λίστα των υποψηφίων για το Βραβείο Τέρνερ 2016, που ανακοινώθηκε από την Πινακοθήκη Τέιτ. Το πιο διάσημο, προσοδοφόρο, πολυπόθητο αλλά και αμφιλεγόμενο βραβείο σύγχρονης τέχνης της Βρετανίας καταφέρνει να ξαφνιάσει με τις υποψηφιότητες που ανακοινώθηκαν, όχι με την επιλογή εξωφρενικών εικόνων, αλλά επειδή σηματοδοτεί μια επιστροφή στις βασικές αρχές της τέχνης, μετά την κυριαρχία του βίντεο τα τελευταία χρόνια, αλλά και το γεγονός ότι οι τελευταίοι νικητές ήταν οι Assemble, μια αρχιτεκτονική ομάδα.


Οι τέσσερις καλλιτέχνες που προκρίθηκαν για το βραβείο, το οποίο απονέμεται σε κάποιον κάτω των 50 ετών που είναι είτε Βρετανός ή ζει στη Βρετανία, είναι ο Michael Dean, η Anthea Hamilton, η Helen Marten και η Josephine Pryde - όλοι Βρετανοί με έδρα το Λονδίνο. Το βραβείο, που καθιερώθηκε το 1984, θεωρείται ότι αποτελεί μεγάλη ώθηση για την καριέρα του νικητή, καλύπτεται με ενθουσιασμό από τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης και επηρεάζει τη στάση του κοινού απέναντι στην σύγχρονη τέχνη. Ανάμεσα στους πιο διάσημους νικητές του παρελθόντος συναντάμε τους Gilbert & George (1986), Rachel Whiteread (1993), Anish Kapoor (1991) και τον Damien Hirst (1995) –ο οποίος είχε χάσει τρία χρόνια νωρίτερα, έχοντας όμως πρώτα ξεσηκώσει θύελλα με τον περίφημο καρχαρία του που έπλεε σε μια γυάλα φορμόλης. Η συμμετοχή της στη βραχεία λίστα του βραβείου το 1999 απογείωσε και την καριέρα της Tracey Emin, το έργο της οποίας «Το κρεβάτι μου» ξεσήκωσε κατακραυγή που τελικά λειτούργησε προς όφελός της, σε τέτοιο βαθμό ώστε πολλοί να τη θεωρούν νικήτρια, ξεχνώντας ότι το βραβείο τη χρονιά εκείνη πήγε στα χέρια του Steve McQueen.

Συχνά άλλωστε τα μέσα ενημέρωσης, αλλά και το κοινό επιδίδονται σε βίαιες κριτικές, κάτι που δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να υποστούν. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που είχε κάνει στην Guardian η Sarah Lucas, η οποία είχε απορρίψει τη συμμετοχή της: «Είναι μεγάλος ο εκνευρισμός για κάτι τόσο λίγο».


Υπάρχουν ωστόσο και οι υποψήφιοι που αρνούνται να μπουν στη λίστα των υποψηφίων, επειδή δεν επιθυμούν να κριθούν από συνομηλίκους τους, αλλά και γιατί θεωρούν ότι ο χρόνος που έχουν για να προετοιμαστούν για την κοινή έκθεση στην Πινακοθήκη Τέιτ είναι περιορισμένος. Συχνά άλλωστε τα μέσα ενημέρωσης, αλλά και το κοινό επιδίδονται σε βίαιες κριτικές, κάτι που δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να υποστούν. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που είχε κάνει στην Guardian η Sarah Lucas, η οποία είχε απορρίψει τη συμμετοχή της: «Είναι μεγάλος ο εκνευρισμός για κάτι τόσο λίγο».


Ο πρώτος από τους υποψήφιους και ο μοναδικός άντρας της λίστας είναι ο Michael Dean, που είναι 38 ετών και κατάγεται από το Newcastle. Επιλέχθηκε για τις εκθέσεις του Sic Glyphs στην South London Gallery και Qualities of Violence στο Άμστερνταμ. Ο Dean δημιουργεί εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας και προσπαθεί να μετατρέψει τον λόγο σε φυσικό αντικείμενο. Χρησιμοποιεί οικοδομικά υλικά όπως το σκυρόδεμα και ο χάλυβας και έχει εμμονή με τα ρολά των καταστημάτων. Αν και θεωρείται γλύπτης, ο ίδιος δήλωσε σε μια συνέντευξη ότι είναι «τόσο installation artist, όσο και συγγραφέας, όσο και τυπογράφος, δραματουργός και φιλόσοφος». Για το Sic Glyphs ο κριτικός του Time Out έγραψε: «Θα μπορούσατε να περάσετε ευχάριστα τις ώρες προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσετε αυτήν την έκθεση. Η τέχνη του Dean είναι πυκνή σε νόημα, γεμάτη υπαινιγμούς. Είναι έντονα έξυπνη και έντονα οπτική. Σε κάνει να αισθάνεσαι ζωντανός».

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Anthea Hamilton. Φωτό: Lewis Roland


Η τριανταεπτάχρονη Λονδρέζα Anthea Hamilton επιλέχθηκε για την έκθεσή της Lichen! Libido! Chastity! στο Sculpture Centre της Νέας Υόρκης. Η δουλειά της είναι η πιο εκκεντρική από τους καλλιτέχνες που επελέγησαν, καθώς παραπέμπει στον σουρεαλισμό, την κωμωδία και χρησιμοποιεί σεξουαλικές εικόνες. Το μνημειώδες έργο της Project for Door (After Gaetano Pesce) προέρχεται από ένα μη πραγματοποιηθέν έργο του μεγάλου Ιταλού αρχιτέκτονα-σχεδιαστή Pesce, που αρχικά προοριζόταν για μια πολυκατοικία της Νέας Υόρκης. Ανακαλύπτοντας ένα μοντέλο εργασίας για το έργο, η Hamilton αποφάσισε να το χτίσει η ίδια, σε ένα κλασικό παράδειγμα «δανείου» στην σύγχρονη τέχνη, αν και κάποιοι θα το χαρακτήριζαν λιγότερο ευγενικά. Όταν η Πόρτα της εκτέθηκε, δημιούργησε αίσθηση και αποτέλεσε ένα ιδιαίτερα δημοφιλές σκηνικό για selfie.


Στην Νέα Υόρκη παρουσίασε την έκθεση Eucalyptus, Let Us In at Greene Natfali και η Helen Marten. Η τριαντάχρονη που κατάγεται από το Macclesfield επιλέχθηκε και για το έργο της Lunar Nibs, που παρουσίασε πέρσι στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται επίσης και στη βραχεία λίστα για την πρώτη απονομή του Βραβείο Hepworth, του ειδικού βραβείου γλυπτικής του Ηνωμένου Βασιλείου. Το έργο της Marten περιγράφεται από την Tέιτ ως «ολισθηρό και φευγαλέο τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο: προσελκύει και ιντριγκάρει, ενώ αντιστέκεται επίσης στην ερμηνεία και την κατηγοριοποίηση».

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Sic Glyphs 2016 by Michael Dean. Φωτό: Andy Keate


Τελευταία υποψήφια είναι η Josephine Pryde, 49 ετών, με έδρα το Λονδίνο και το Βερολίνο, αλλά με καταγωγή από το Alnwick Northumberland. Προκρίθηκε για την ατομική της έκθεση Lapses in Thinking By the person Ι Am στο CCA Wattis του Σαν Φρανσίσκο. Ενώ το έργο της -που συχνά διερευνά κοινωνικά θέματα- είναι ουσιαστικά φωτογραφικό, παρουσιάζεται παράλληλα με γλυπτά στοιχεία. Ένα από τα έργα της που ξεχωρίζει είναι το μοντέλο μιας εμπορικής αμαξοστοιχίας της Union Pacific με δύο βαγόνια. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης στο Σαν Φρανσίσκο, το κοινό επιτρεπόταν να ανέβει στο τρένο για μια ...βόλτα.


Οι τέσσερις καλλιτέχνες θα εκθέσουν τα έργο τους στην Πινακοθήκη Τέιτ από τις 27 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 9 Ιανουαρίου 2017, κανείς όμως δε γνωρίζει με σιγουριά αν ανάμεσα σε αυτά θα συμπεριλαμβάνονται η πόρτα της Hamilton και το τρενάκι της Pryde, μια και οι καλλιτέχνες μπορούν να παρουσιάσουν καινούρια έργα κι όχι απαραίτητα αυτά για τα οποία συμπεριλήφθηκαν στη λίστα. Ο νικητής, που επιλέγεται από τετραμελή κριτική επιτροπή με επικεφαλής τον Alex Farquharson, τον διευθυντή της Τέιτ, θα λάβει το βραβείο των 25.000 λιρών Αγγλίας στις αρχές Δεκεμβρίου σε τελετή που θα μεταδοθεί ζωντανά από το BBC. Μέχρι τότε, κριτικοί, καλλιτέχνες και κοινό ακονίζουν τα μαχαίρια τους.

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Helen Marten’s – Limpet Apology (traffic tenses), 2015. Φωτό: Annik Wetter
Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Josephine Pryde’s lapses in Thinking By the person i Am, 2015. Φωτό: Johnna Arnold
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM