Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Η δουλειά της τριανταεπτάχρονης Λονδρέζας Anthea Hamilton παραπέμπει στον σουρεαλισμό και την κωμωδία που χρησιμοποιεί σεξουαλικές εικόνες. Η πόρτα της, ένα από τα χαρακτηριστικότερα έργα που συμπεριλαμβάνονται στη βραχεία λίστα των υποψηφίων για το Βραβείο Τέρνερ 2016 είχε δημιουργήσει αίσθηση, ενώ αποτέλεσε δημοφιλές σκηνικό για selfie. Έργο της Anthea Hamilton. Φωτό: Kyle Knodell
0


Μία πόρτα ύψους 5.5 μέτρων μπλοκαρισμένη από τους γυμνούς γλουτούς ενός άνδρα και ένα τρενάκι πάνω στο οποίο μπορούν να κάνουν βόλτα οι επισκέπτες της έκθεσης είναι ίσως τα χαρακτηριστικότερα έργα των καλλιτεχνών που συμπεριλαμβάνονται στην βραχεία λίστα των υποψηφίων για το Βραβείο Τέρνερ 2016, που ανακοινώθηκε από την Πινακοθήκη Τέιτ. Το πιο διάσημο, προσοδοφόρο, πολυπόθητο αλλά και αμφιλεγόμενο βραβείο σύγχρονης τέχνης της Βρετανίας καταφέρνει να ξαφνιάσει με τις υποψηφιότητες που ανακοινώθηκαν, όχι με την επιλογή εξωφρενικών εικόνων, αλλά επειδή σηματοδοτεί μια επιστροφή στις βασικές αρχές της τέχνης, μετά την κυριαρχία του βίντεο τα τελευταία χρόνια, αλλά και το γεγονός ότι οι τελευταίοι νικητές ήταν οι Assemble, μια αρχιτεκτονική ομάδα.


Οι τέσσερις καλλιτέχνες που προκρίθηκαν για το βραβείο, το οποίο απονέμεται σε κάποιον κάτω των 50 ετών που είναι είτε Βρετανός ή ζει στη Βρετανία, είναι ο Michael Dean, η Anthea Hamilton, η Helen Marten και η Josephine Pryde - όλοι Βρετανοί με έδρα το Λονδίνο. Το βραβείο, που καθιερώθηκε το 1984, θεωρείται ότι αποτελεί μεγάλη ώθηση για την καριέρα του νικητή, καλύπτεται με ενθουσιασμό από τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης και επηρεάζει τη στάση του κοινού απέναντι στην σύγχρονη τέχνη. Ανάμεσα στους πιο διάσημους νικητές του παρελθόντος συναντάμε τους Gilbert & George (1986), Rachel Whiteread (1993), Anish Kapoor (1991) και τον Damien Hirst (1995) –ο οποίος είχε χάσει τρία χρόνια νωρίτερα, έχοντας όμως πρώτα ξεσηκώσει θύελλα με τον περίφημο καρχαρία του που έπλεε σε μια γυάλα φορμόλης. Η συμμετοχή της στη βραχεία λίστα του βραβείου το 1999 απογείωσε και την καριέρα της Tracey Emin, το έργο της οποίας «Το κρεβάτι μου» ξεσήκωσε κατακραυγή που τελικά λειτούργησε προς όφελός της, σε τέτοιο βαθμό ώστε πολλοί να τη θεωρούν νικήτρια, ξεχνώντας ότι το βραβείο τη χρονιά εκείνη πήγε στα χέρια του Steve McQueen.

Συχνά άλλωστε τα μέσα ενημέρωσης, αλλά και το κοινό επιδίδονται σε βίαιες κριτικές, κάτι που δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να υποστούν. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που είχε κάνει στην Guardian η Sarah Lucas, η οποία είχε απορρίψει τη συμμετοχή της: «Είναι μεγάλος ο εκνευρισμός για κάτι τόσο λίγο».


Υπάρχουν ωστόσο και οι υποψήφιοι που αρνούνται να μπουν στη λίστα των υποψηφίων, επειδή δεν επιθυμούν να κριθούν από συνομηλίκους τους, αλλά και γιατί θεωρούν ότι ο χρόνος που έχουν για να προετοιμαστούν για την κοινή έκθεση στην Πινακοθήκη Τέιτ είναι περιορισμένος. Συχνά άλλωστε τα μέσα ενημέρωσης, αλλά και το κοινό επιδίδονται σε βίαιες κριτικές, κάτι που δεν είναι όλοι διατεθειμένοι να υποστούν. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που είχε κάνει στην Guardian η Sarah Lucas, η οποία είχε απορρίψει τη συμμετοχή της: «Είναι μεγάλος ο εκνευρισμός για κάτι τόσο λίγο».


Ο πρώτος από τους υποψήφιους και ο μοναδικός άντρας της λίστας είναι ο Michael Dean, που είναι 38 ετών και κατάγεται από το Newcastle. Επιλέχθηκε για τις εκθέσεις του Sic Glyphs στην South London Gallery και Qualities of Violence στο Άμστερνταμ. Ο Dean δημιουργεί εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας και προσπαθεί να μετατρέψει τον λόγο σε φυσικό αντικείμενο. Χρησιμοποιεί οικοδομικά υλικά όπως το σκυρόδεμα και ο χάλυβας και έχει εμμονή με τα ρολά των καταστημάτων. Αν και θεωρείται γλύπτης, ο ίδιος δήλωσε σε μια συνέντευξη ότι είναι «τόσο installation artist, όσο και συγγραφέας, όσο και τυπογράφος, δραματουργός και φιλόσοφος». Για το Sic Glyphs ο κριτικός του Time Out έγραψε: «Θα μπορούσατε να περάσετε ευχάριστα τις ώρες προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσετε αυτήν την έκθεση. Η τέχνη του Dean είναι πυκνή σε νόημα, γεμάτη υπαινιγμούς. Είναι έντονα έξυπνη και έντονα οπτική. Σε κάνει να αισθάνεσαι ζωντανός».

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Anthea Hamilton. Φωτό: Lewis Roland


Η τριανταεπτάχρονη Λονδρέζα Anthea Hamilton επιλέχθηκε για την έκθεσή της Lichen! Libido! Chastity! στο Sculpture Centre της Νέας Υόρκης. Η δουλειά της είναι η πιο εκκεντρική από τους καλλιτέχνες που επελέγησαν, καθώς παραπέμπει στον σουρεαλισμό, την κωμωδία και χρησιμοποιεί σεξουαλικές εικόνες. Το μνημειώδες έργο της Project for Door (After Gaetano Pesce) προέρχεται από ένα μη πραγματοποιηθέν έργο του μεγάλου Ιταλού αρχιτέκτονα-σχεδιαστή Pesce, που αρχικά προοριζόταν για μια πολυκατοικία της Νέας Υόρκης. Ανακαλύπτοντας ένα μοντέλο εργασίας για το έργο, η Hamilton αποφάσισε να το χτίσει η ίδια, σε ένα κλασικό παράδειγμα «δανείου» στην σύγχρονη τέχνη, αν και κάποιοι θα το χαρακτήριζαν λιγότερο ευγενικά. Όταν η Πόρτα της εκτέθηκε, δημιούργησε αίσθηση και αποτέλεσε ένα ιδιαίτερα δημοφιλές σκηνικό για selfie.


Στην Νέα Υόρκη παρουσίασε την έκθεση Eucalyptus, Let Us In at Greene Natfali και η Helen Marten. Η τριαντάχρονη που κατάγεται από το Macclesfield επιλέχθηκε και για το έργο της Lunar Nibs, που παρουσίασε πέρσι στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται επίσης και στη βραχεία λίστα για την πρώτη απονομή του Βραβείο Hepworth, του ειδικού βραβείου γλυπτικής του Ηνωμένου Βασιλείου. Το έργο της Marten περιγράφεται από την Tέιτ ως «ολισθηρό και φευγαλέο τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο: προσελκύει και ιντριγκάρει, ενώ αντιστέκεται επίσης στην ερμηνεία και την κατηγοριοποίηση».

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Sic Glyphs 2016 by Michael Dean. Φωτό: Andy Keate


Τελευταία υποψήφια είναι η Josephine Pryde, 49 ετών, με έδρα το Λονδίνο και το Βερολίνο, αλλά με καταγωγή από το Alnwick Northumberland. Προκρίθηκε για την ατομική της έκθεση Lapses in Thinking By the person Ι Am στο CCA Wattis του Σαν Φρανσίσκο. Ενώ το έργο της -που συχνά διερευνά κοινωνικά θέματα- είναι ουσιαστικά φωτογραφικό, παρουσιάζεται παράλληλα με γλυπτά στοιχεία. Ένα από τα έργα της που ξεχωρίζει είναι το μοντέλο μιας εμπορικής αμαξοστοιχίας της Union Pacific με δύο βαγόνια. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης στο Σαν Φρανσίσκο, το κοινό επιτρεπόταν να ανέβει στο τρένο για μια ...βόλτα.


Οι τέσσερις καλλιτέχνες θα εκθέσουν τα έργο τους στην Πινακοθήκη Τέιτ από τις 27 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 9 Ιανουαρίου 2017, κανείς όμως δε γνωρίζει με σιγουριά αν ανάμεσα σε αυτά θα συμπεριλαμβάνονται η πόρτα της Hamilton και το τρενάκι της Pryde, μια και οι καλλιτέχνες μπορούν να παρουσιάσουν καινούρια έργα κι όχι απαραίτητα αυτά για τα οποία συμπεριλήφθηκαν στη λίστα. Ο νικητής, που επιλέγεται από τετραμελή κριτική επιτροπή με επικεφαλής τον Alex Farquharson, τον διευθυντή της Τέιτ, θα λάβει το βραβείο των 25.000 λιρών Αγγλίας στις αρχές Δεκεμβρίου σε τελετή που θα μεταδοθεί ζωντανά από το BBC. Μέχρι τότε, κριτικοί, καλλιτέχνες και κοινό ακονίζουν τα μαχαίρια τους.

Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Helen Marten’s – Limpet Apology (traffic tenses), 2015. Φωτό: Annik Wetter
Βραβείο Τέρνερ 2016: Οι φετινές υποψηφιότητες φλερτάρουν με το εξωφρενικό Facebook Twitter
Josephine Pryde’s lapses in Thinking By the person i Am, 2015. Φωτό: Johnna Arnold
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ