4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
0

Τον φετινό Απρίλιο το Βρετανικό Μουσείο θα εγκαινιάσει την πρώτη έκθεση στο Ηνωμένο Βασίλειο αφιερωμένη στα 4.000 χρόνια ιστορίας της Σικελίας. Η έκθεση Σικελία: πολιτισμός και κατάκτηση θα προσφέρει μια φρέσκια ματιά στο πλούσιο παρελθόν του ιταλικού νησιού που αποτελεί αγαπημένο τουριστικό προορισμό.

Η έκθεση θα παρουσιάσει τα εξαιρετικά καλλιτεχνικά και αρχιτεκτονικά επιτεύγματα μέσα από αντικείμενα και τεχνουργήματα που ανήκουν στην μόνιμη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου μαζί με σημαντικά δάνεια από την Σικελία και άλλες συλλογές ανά τον κόσμο, πολλά από τα οποία θα εκτεθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο για πρώτη φορά. 

Η Σικελία είναι το μεγαλύτερο νησί της Μεσογείου και διαχρονικά επηρεάστηκε από τις φιλοδοξίες και τα οράματα διαφορετικών λαών και πολιτισμών. Η σαγήνη της Σικελίας οφειλόταν στην εύφορη γη της που τροφοδοτούνταν από τις ηφαιστειακές συνεισφορές του Όρους Αίτνα. Αποτέλεσε τόπο εγκατάστασης λαών από όλη την Μεσόγειο και την βόρειο Ευρώπη, δημιουργώντας έναν πλούσιο και εκλεπτυσμένο πολιτισμό. Η έκθεση θα εστιάσει σε δύο μεγάλες ιστορικές περιόδους: πρώτα στην αποίκηση του νησιού από τους Έλληνες από τον ύστερο 7ο αιώνα π. Χ. και την επαφή τους με προηγούμενους κατοίκους και του Φοίνικες, και στην συνέχεια στην εντυπωσιακή περίοδο άνθησης και πλούτου υπό τους Νορμανδούς στα 1100 -1250 μ.Χ. Ο ασύλληπτος υλικός πλούτος και η άνθηση που γνώρισε η Σικελία υπό την επίδραση των δύο αυτών πολιτισμών θα διερευνηθεί από έκθεση του Βρετανικού Μουσείου. 

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Τετράγλωσση επιτύμβια στήλη, Μάρμαρο, Παλέρμο, Σικελία, 1149 μ.Χ. Soprintendenza di Palermo © Regione Siciliana

Πάνω από 200 αντικείμενα και έργα τέχνης θα συγκροτήσουν το σώμα της έκθεσης για να αποκαλυφθεί σε όλο το μεγαλείο και την ιδιαιτερότητα της η αρχιτεκτονική, αρχαιολογική και καλλιτεχνική πολιτιστική κληρονομιά της Σικελίας. Όταν οι Έλληνες ίδρυσαν την πρώτη τους επίσημη αποικία γύρω στα 735 π. Χ., έφεραν μαζί τους νέες ιδέες και δημιούργησαν πολιτιστικούς και εμπορικούς δεσμούς με τους πληθυσμούς που είχαν ήδη εγκατασταθεί εκεί. Οι Τύραννοι, οι μη δημοκρατικά εκλεγμένοι ηγέτες της Σικελίας,  επιδείκνυαν την ισχύ και τον πλούτο τους μέσω της ανέγερσης ναών κολοσσιαίων διαστάσεων σε κάποιες περιπτώσεις, θέλοντας να ανταγωνιστούν τους μεγαλύτερους ναούς στον Ελλαδικό χώρο και τον αρχαίο ελληνικό κόσμο. 

Ένας σπάνιος και εντυπωσιακά καλοδιατηρημένος ζωγραφισμένος βωμός από τερακότα, του 500 π.Χ. είναι ένα από τα σημαντικότερα δάνεια από την Σικελία. Απεικονίζει μια σκηνή μάχης ζώων στο άνω τμήμα του, ενώ το κάτω τμήμα κοσμείται από τρεις εντυπωσιακές θεές της γονιμότητας. Το Βρετανικό Μουσείο θα έχει και την τύχη να δεχθεί ένα καταπληκτικό αρχιτεκτονικό γλυπτό από τερακότα μιας Γοργούς που κάποτε δέσποζε στο υψηλότερο σημείο ενός κτηρίου στην Γέλα, πόλη της νοτιοανατολικής Σικελίας. Τα στοιχεία από τερακότα χρησιμοποιούνταν συχνά για να διακοσμούν τα ανώτερα επίπεδα των κτηρίων στην Σικελία και θεωρούνται ανάμεσα στα σημαντικότερα που διασώζονται από την αρχαιότητα. Ένα άλλο σημαντικό δάνειο είναι ένα σπάνιο και εμβληματικό μαρμάρινο γλυπτό πολεμιστή από τον Ακράγαντα, το σύγχρονο Agrigento. Συνήθως τα μαρμάρινα αγάλματα αποτελούσαν παραγγελίες που είχαν σκαλιστεί και εισαχθεί στην Σικελία ή είχαν δημιουργηθεί από ντόπιους γλύπτες που είχαν εκπαιδευθεί σύμφωνα με την ελληνική παράδοση. Τα σπάνια αυτά αγάλματα διακοσμούσαν σημαντικούς ναούς ή αποτελούσαν τμήμα συμπλεγμάτων, τα περισσότερα από τα οποία πλέον δεν υπάρχουν. 

 

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Χάλκινο έμβολο ρωμαϊκού πολεμικού πλοίου χρονολογούμενο κοντά στο 240 π. Χ. που ανευρέθη στον θαλάσσιο βυθό κοντά στο Λεβάντζο της Σικελίας. Φωτογραφία: Regione Siciliana
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Σικελία Παλέρμο Μικρή ΠροτομήΚεφαλή από ασβεστόλιθο, από ναό στον Σελινούντα, Σικελία π. 540–510 π.Χ.. Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο Salinas, Palermo, © Regione Siciliana.

 

Έπειτα από μια μακρά σειρά πολέμων ανάμεσα σε Έλληνες της Σικελίας, Καρχηδόνιους και Ρωμαίους, η νήσος κατακτήθηκε από την Ρώμη. Η έκθεση θα συμπεριλάβει κι ένα κατάλοιπο της τελικής μάχης της κατάκτησης αυτής που έλαβε χώρα στις 10 Μαρτίου 241 π. Χ.: έναν χάλκινο πολιορκητικό κριό που τοποθετούνταν στην πλώρη των ρωμαϊκών πλοίων για να βυθίζουν τα εχθρικά πλοία και ο οποίος πρόσφατα αναδύθηκε από μία ενάλια αρχαιολογική ανασκαφή στην περιοχή. Ως σιτοβολώνας της αρχαιότητας, η Σικελία ήταν απαραίτητη για την Ρώμη ώστε να παρέχει στον πληθυσμό και τον στρατό της σιτηρά, κατά τα άλλα όμως δεν νοιαζόταν καθόλου για την επαρχία της. Μετά την "πτώση" της Ρώμης οι Βυζαντινοί και οι Άραβες ανταγωνίστηκαν για την κυριαρχία της Σικελίας. Στα τέλη του 11ου αιώνα όμως οι Νορμανδοί μισθοφόροι που είχαν εγκατασταθεί και διοικούσαν την Νότιο Ιταλία, κατέκτησαν και την Σικελία η οποία πλέον κατοικούνταν από έναν χριστιανούς, μουσουλμάνους, εβραίους και Νορμανδούς. Υπό την βασιλεία του Ρογήρου Β', και των Γουλιέλμων Α' και Β', η Σικελία μετετράπη σε μια μεσογειακή υπερδύναμη που ανταγωνιζόταν την Βυζαντινή Αυτοκρατορία, το Χαλιφάτο των Φατιμιδών στην Αίγυπτο και τα Παπικά Κράτη γύρω από την Ρώμη. 

Η συνύπαρξη του νορμανδικού, ισλαμικού και βυζαντινού πολιτισμού στην Σικελία επί Ρογήρου Β' δημιούργησε ένα κλίμα πολυπολιτισμικής συνεργασίας. Μοναδικές μορφές τέχνης και αρχιτεκτονικής προέκυψαν από το μείγμα αυτών των επιρροών. Το 2015, εννέα κτήρια αραβονορμανδικού ρυθμού στο Παλέρμο και την ευρύτερη περιοχή χαρακτηρίστηκαν από την UNESCO ως μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς. Από τα κτήρια αυτά θα παρουσιαστούν στην έκθεση βυζαντινά μωσαϊκά, μαρμάρινα και ξύλινα ισλαμικά διακοσμητικά στοιχεία του 12ου αιώνα, ώστε οι επισκέπτες να αποκτήσουν μια αίσθηση αυτού του ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού ρυθμού. Την ίδια περίοδο τα ανάκτορα παρήγαγαν πανέμορφα τεχνουργήματα όπως τελετουργικά αντικείμενα από γυαλί και φίλντισι, χρυσά μενταγιόν και περίτεχνα εμαγιέ μωσαϊκά και καμέα. Όλα τα αντικείμενα αναδεικνύουν τις δεξιότητες των τεχνιτών και τον πλουραλισμό των πολιτιστικών επιρροών που ενέπνευσαν την καλλιτεχνική παραγωγή και τον πειραματισμό τους.  

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Μωσαϊκό 12ου αιώνα Μωσαϊκό βυζαντινής τεχνοτροπίας απεικονίζοντας την Παρθένο ως Ικέτιδα για την Ανθρωπότητα. Φιλοξενείται στο Museo Diocesano di Palermo, προέρχεται από τον Καθεδρικό του Παλέρμο περ.1130-1180 μ. Χ. Museo Diocesano di Palermo
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
ΓεράκιΕπίχρυσο χάλκινο γεράκι, Χαλκός, ίχνη χρυσού. Σικελία ή νότιος Ιταλία, 1200–1220 μ.Χ. © The Metropolitan Museum of Art
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Διακοσμητικό οροφής από τερακότα με το κεφάλι Γοργούς, από την Γέλα της Σικελίας, γύρω στα 500 π.Χ. Φωτογραφία: Stephan Eckardt/Regione Siciliana
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Αντίγραφο του 16ου αιώνα ενός χάρτη της Σικελίας, τμήμα του παγκόσμιου χάρτη γνωστού ως Tabula Rogeriana του 12ου αιώνα που είχε φιλοτεχνήσει ο χαρτογράφος αλ-Ιντρίσι.Φωτογραφία: The Bodleian Libraries, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Ο Ρογήρος Β' καλωσόρισε και λόγιους από όλες τις φυλές και θρησκείες στην αυλή του και ενδιαφέρθηκε προσωπικά για την τεχνολογική κανοτομία. Η έκθεση θα φιλοξενήσει και ένα από τα παλαιότερα σωζόμενα αντίγραφα ενός νέου παγκόσμιου χάρτη που είχε παραγγείλει στον αλ-Ιντρίσι, τον Άραβα χαρτογράφο, με οδηγία να βασιστεί στις νέες ανακαλύψεις. Το ενδιαφέρον του ηγεμόνα για την καινοτομία και την επιστημονική πρόοδο κληρονομήθηκε από τον εγγονό του, Φρειδερίκο Β', ο οποίος ως Ρωμαίος Αυτοκράτωρ κυβέρνησε μεγάλο μέρος της Ευρώπης αλλά η αυλή του είχε ως έδρα το Παλέρμο. Η επιθυμία του να ιδρύσει μία νέα Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία έσβησε όταν πέθανε άκληρος, και για το υπόλοιπο της ιστορίας της η Σικελία αποτέλεσε ξανά κομμάτι μεγαλύτερων αυτοκρατοριών και κρατών αντί να είναι αφέντης του εαυτού της.

Το Βρετανικό Μουσείο συνεργάζεται στενά με το Σικελικό Υπουργείο Πολιτισμού ήδη από το 2010 και έχουν πραγματοποιήσει πολλούς δανεισμούς έργων. Η έκθεση αυτή αποτελεί την επόμενη συνεργασία των επιμελητών και των εφόρων των δύο οργανισμών. Αντικείμενα μεγάλης πολιτιστικής σημασίας έχουν επιλεγεί προσεκτικά από Σικελούς εμπειρογνώμονες από διαφορετικά μουσεία του νησιού και θα εκτεθούν μαζί με άλλα δάνεια από την Ιταλία, τις ΗΠΑ και το Ηωνμένο Βασίλειο. Η έκθεση θα συνοδευθεί και από εκδηλώσεις με την συμμετοχή Σικελών ομιλητών και καλλιτεχνών. 

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Λεπτομέρεια χάλκινου εμβόλου πολεμικού πλοίου.
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Κεραμικός δίνος με τρισκέλιον, Ψημένος πηλός.Palma di Montechiaro, Σικελία, περ.650–600 π.Χ. Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο Agrigento © Regione Siciliana
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Μαρμάρινο άγαλμα πολεμιστή, Ακράγαντας, Σικελία, περ.470 π.Χ. Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο Agrigento © Regione Siciliana
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Νεκρικό ένδυμαΚομμάτι του νεκρικού ενδύματος του Ερρίκου ΣΤ", κόκκινο και χρυσό μεταξωτό ένδυμα, τάφος του Ερρίκου ΣΤ", Παλέρμο, Σικελία, 1197 μ.Χ. © The Trustees of the British Museum
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Βωμός από τερακότα με τρεις γυναίκες κι έναν πάνθηρα που λαβώνει έναν ταύρο. Γέλα, Σικελία. περ. 500 π.Χ.Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο Γέλας © Regione Siciliana.

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα 35 του Βρετανικού Μουσείου από τις 21 Απριλίου έως τις 14 Αυγούστου 2016

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM