4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
0

Τον φετινό Απρίλιο το Βρετανικό Μουσείο θα εγκαινιάσει την πρώτη έκθεση στο Ηνωμένο Βασίλειο αφιερωμένη στα 4.000 χρόνια ιστορίας της Σικελίας. Η έκθεση Σικελία: πολιτισμός και κατάκτηση θα προσφέρει μια φρέσκια ματιά στο πλούσιο παρελθόν του ιταλικού νησιού που αποτελεί αγαπημένο τουριστικό προορισμό.

Η έκθεση θα παρουσιάσει τα εξαιρετικά καλλιτεχνικά και αρχιτεκτονικά επιτεύγματα μέσα από αντικείμενα και τεχνουργήματα που ανήκουν στην μόνιμη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου μαζί με σημαντικά δάνεια από την Σικελία και άλλες συλλογές ανά τον κόσμο, πολλά από τα οποία θα εκτεθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο για πρώτη φορά. 

Η Σικελία είναι το μεγαλύτερο νησί της Μεσογείου και διαχρονικά επηρεάστηκε από τις φιλοδοξίες και τα οράματα διαφορετικών λαών και πολιτισμών. Η σαγήνη της Σικελίας οφειλόταν στην εύφορη γη της που τροφοδοτούνταν από τις ηφαιστειακές συνεισφορές του Όρους Αίτνα. Αποτέλεσε τόπο εγκατάστασης λαών από όλη την Μεσόγειο και την βόρειο Ευρώπη, δημιουργώντας έναν πλούσιο και εκλεπτυσμένο πολιτισμό. Η έκθεση θα εστιάσει σε δύο μεγάλες ιστορικές περιόδους: πρώτα στην αποίκηση του νησιού από τους Έλληνες από τον ύστερο 7ο αιώνα π. Χ. και την επαφή τους με προηγούμενους κατοίκους και του Φοίνικες, και στην συνέχεια στην εντυπωσιακή περίοδο άνθησης και πλούτου υπό τους Νορμανδούς στα 1100 -1250 μ.Χ. Ο ασύλληπτος υλικός πλούτος και η άνθηση που γνώρισε η Σικελία υπό την επίδραση των δύο αυτών πολιτισμών θα διερευνηθεί από έκθεση του Βρετανικού Μουσείου. 

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Τετράγλωσση επιτύμβια στήλη, Μάρμαρο, Παλέρμο, Σικελία, 1149 μ.Χ. Soprintendenza di Palermo © Regione Siciliana

Πάνω από 200 αντικείμενα και έργα τέχνης θα συγκροτήσουν το σώμα της έκθεσης για να αποκαλυφθεί σε όλο το μεγαλείο και την ιδιαιτερότητα της η αρχιτεκτονική, αρχαιολογική και καλλιτεχνική πολιτιστική κληρονομιά της Σικελίας. Όταν οι Έλληνες ίδρυσαν την πρώτη τους επίσημη αποικία γύρω στα 735 π. Χ., έφεραν μαζί τους νέες ιδέες και δημιούργησαν πολιτιστικούς και εμπορικούς δεσμούς με τους πληθυσμούς που είχαν ήδη εγκατασταθεί εκεί. Οι Τύραννοι, οι μη δημοκρατικά εκλεγμένοι ηγέτες της Σικελίας,  επιδείκνυαν την ισχύ και τον πλούτο τους μέσω της ανέγερσης ναών κολοσσιαίων διαστάσεων σε κάποιες περιπτώσεις, θέλοντας να ανταγωνιστούν τους μεγαλύτερους ναούς στον Ελλαδικό χώρο και τον αρχαίο ελληνικό κόσμο. 

Ένας σπάνιος και εντυπωσιακά καλοδιατηρημένος ζωγραφισμένος βωμός από τερακότα, του 500 π.Χ. είναι ένα από τα σημαντικότερα δάνεια από την Σικελία. Απεικονίζει μια σκηνή μάχης ζώων στο άνω τμήμα του, ενώ το κάτω τμήμα κοσμείται από τρεις εντυπωσιακές θεές της γονιμότητας. Το Βρετανικό Μουσείο θα έχει και την τύχη να δεχθεί ένα καταπληκτικό αρχιτεκτονικό γλυπτό από τερακότα μιας Γοργούς που κάποτε δέσποζε στο υψηλότερο σημείο ενός κτηρίου στην Γέλα, πόλη της νοτιοανατολικής Σικελίας. Τα στοιχεία από τερακότα χρησιμοποιούνταν συχνά για να διακοσμούν τα ανώτερα επίπεδα των κτηρίων στην Σικελία και θεωρούνται ανάμεσα στα σημαντικότερα που διασώζονται από την αρχαιότητα. Ένα άλλο σημαντικό δάνειο είναι ένα σπάνιο και εμβληματικό μαρμάρινο γλυπτό πολεμιστή από τον Ακράγαντα, το σύγχρονο Agrigento. Συνήθως τα μαρμάρινα αγάλματα αποτελούσαν παραγγελίες που είχαν σκαλιστεί και εισαχθεί στην Σικελία ή είχαν δημιουργηθεί από ντόπιους γλύπτες που είχαν εκπαιδευθεί σύμφωνα με την ελληνική παράδοση. Τα σπάνια αυτά αγάλματα διακοσμούσαν σημαντικούς ναούς ή αποτελούσαν τμήμα συμπλεγμάτων, τα περισσότερα από τα οποία πλέον δεν υπάρχουν. 

 

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Χάλκινο έμβολο ρωμαϊκού πολεμικού πλοίου χρονολογούμενο κοντά στο 240 π. Χ. που ανευρέθη στον θαλάσσιο βυθό κοντά στο Λεβάντζο της Σικελίας. Φωτογραφία: Regione Siciliana
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Σικελία Παλέρμο Μικρή ΠροτομήΚεφαλή από ασβεστόλιθο, από ναό στον Σελινούντα, Σικελία π. 540–510 π.Χ.. Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο Salinas, Palermo, © Regione Siciliana.

 

Έπειτα από μια μακρά σειρά πολέμων ανάμεσα σε Έλληνες της Σικελίας, Καρχηδόνιους και Ρωμαίους, η νήσος κατακτήθηκε από την Ρώμη. Η έκθεση θα συμπεριλάβει κι ένα κατάλοιπο της τελικής μάχης της κατάκτησης αυτής που έλαβε χώρα στις 10 Μαρτίου 241 π. Χ.: έναν χάλκινο πολιορκητικό κριό που τοποθετούνταν στην πλώρη των ρωμαϊκών πλοίων για να βυθίζουν τα εχθρικά πλοία και ο οποίος πρόσφατα αναδύθηκε από μία ενάλια αρχαιολογική ανασκαφή στην περιοχή. Ως σιτοβολώνας της αρχαιότητας, η Σικελία ήταν απαραίτητη για την Ρώμη ώστε να παρέχει στον πληθυσμό και τον στρατό της σιτηρά, κατά τα άλλα όμως δεν νοιαζόταν καθόλου για την επαρχία της. Μετά την "πτώση" της Ρώμης οι Βυζαντινοί και οι Άραβες ανταγωνίστηκαν για την κυριαρχία της Σικελίας. Στα τέλη του 11ου αιώνα όμως οι Νορμανδοί μισθοφόροι που είχαν εγκατασταθεί και διοικούσαν την Νότιο Ιταλία, κατέκτησαν και την Σικελία η οποία πλέον κατοικούνταν από έναν χριστιανούς, μουσουλμάνους, εβραίους και Νορμανδούς. Υπό την βασιλεία του Ρογήρου Β', και των Γουλιέλμων Α' και Β', η Σικελία μετετράπη σε μια μεσογειακή υπερδύναμη που ανταγωνιζόταν την Βυζαντινή Αυτοκρατορία, το Χαλιφάτο των Φατιμιδών στην Αίγυπτο και τα Παπικά Κράτη γύρω από την Ρώμη. 

Η συνύπαρξη του νορμανδικού, ισλαμικού και βυζαντινού πολιτισμού στην Σικελία επί Ρογήρου Β' δημιούργησε ένα κλίμα πολυπολιτισμικής συνεργασίας. Μοναδικές μορφές τέχνης και αρχιτεκτονικής προέκυψαν από το μείγμα αυτών των επιρροών. Το 2015, εννέα κτήρια αραβονορμανδικού ρυθμού στο Παλέρμο και την ευρύτερη περιοχή χαρακτηρίστηκαν από την UNESCO ως μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς. Από τα κτήρια αυτά θα παρουσιαστούν στην έκθεση βυζαντινά μωσαϊκά, μαρμάρινα και ξύλινα ισλαμικά διακοσμητικά στοιχεία του 12ου αιώνα, ώστε οι επισκέπτες να αποκτήσουν μια αίσθηση αυτού του ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού ρυθμού. Την ίδια περίοδο τα ανάκτορα παρήγαγαν πανέμορφα τεχνουργήματα όπως τελετουργικά αντικείμενα από γυαλί και φίλντισι, χρυσά μενταγιόν και περίτεχνα εμαγιέ μωσαϊκά και καμέα. Όλα τα αντικείμενα αναδεικνύουν τις δεξιότητες των τεχνιτών και τον πλουραλισμό των πολιτιστικών επιρροών που ενέπνευσαν την καλλιτεχνική παραγωγή και τον πειραματισμό τους.  

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Μωσαϊκό 12ου αιώνα Μωσαϊκό βυζαντινής τεχνοτροπίας απεικονίζοντας την Παρθένο ως Ικέτιδα για την Ανθρωπότητα. Φιλοξενείται στο Museo Diocesano di Palermo, προέρχεται από τον Καθεδρικό του Παλέρμο περ.1130-1180 μ. Χ. Museo Diocesano di Palermo
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
ΓεράκιΕπίχρυσο χάλκινο γεράκι, Χαλκός, ίχνη χρυσού. Σικελία ή νότιος Ιταλία, 1200–1220 μ.Χ. © The Metropolitan Museum of Art
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Διακοσμητικό οροφής από τερακότα με το κεφάλι Γοργούς, από την Γέλα της Σικελίας, γύρω στα 500 π.Χ. Φωτογραφία: Stephan Eckardt/Regione Siciliana
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Αντίγραφο του 16ου αιώνα ενός χάρτη της Σικελίας, τμήμα του παγκόσμιου χάρτη γνωστού ως Tabula Rogeriana του 12ου αιώνα που είχε φιλοτεχνήσει ο χαρτογράφος αλ-Ιντρίσι.Φωτογραφία: The Bodleian Libraries, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Ο Ρογήρος Β' καλωσόρισε και λόγιους από όλες τις φυλές και θρησκείες στην αυλή του και ενδιαφέρθηκε προσωπικά για την τεχνολογική κανοτομία. Η έκθεση θα φιλοξενήσει και ένα από τα παλαιότερα σωζόμενα αντίγραφα ενός νέου παγκόσμιου χάρτη που είχε παραγγείλει στον αλ-Ιντρίσι, τον Άραβα χαρτογράφο, με οδηγία να βασιστεί στις νέες ανακαλύψεις. Το ενδιαφέρον του ηγεμόνα για την καινοτομία και την επιστημονική πρόοδο κληρονομήθηκε από τον εγγονό του, Φρειδερίκο Β', ο οποίος ως Ρωμαίος Αυτοκράτωρ κυβέρνησε μεγάλο μέρος της Ευρώπης αλλά η αυλή του είχε ως έδρα το Παλέρμο. Η επιθυμία του να ιδρύσει μία νέα Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία έσβησε όταν πέθανε άκληρος, και για το υπόλοιπο της ιστορίας της η Σικελία αποτέλεσε ξανά κομμάτι μεγαλύτερων αυτοκρατοριών και κρατών αντί να είναι αφέντης του εαυτού της.

Το Βρετανικό Μουσείο συνεργάζεται στενά με το Σικελικό Υπουργείο Πολιτισμού ήδη από το 2010 και έχουν πραγματοποιήσει πολλούς δανεισμούς έργων. Η έκθεση αυτή αποτελεί την επόμενη συνεργασία των επιμελητών και των εφόρων των δύο οργανισμών. Αντικείμενα μεγάλης πολιτιστικής σημασίας έχουν επιλεγεί προσεκτικά από Σικελούς εμπειρογνώμονες από διαφορετικά μουσεία του νησιού και θα εκτεθούν μαζί με άλλα δάνεια από την Ιταλία, τις ΗΠΑ και το Ηωνμένο Βασίλειο. Η έκθεση θα συνοδευθεί και από εκδηλώσεις με την συμμετοχή Σικελών ομιλητών και καλλιτεχνών. 

4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Λεπτομέρεια χάλκινου εμβόλου πολεμικού πλοίου.
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Κεραμικός δίνος με τρισκέλιον, Ψημένος πηλός.Palma di Montechiaro, Σικελία, περ.650–600 π.Χ. Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο Agrigento © Regione Siciliana
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Μαρμάρινο άγαλμα πολεμιστή, Ακράγαντας, Σικελία, περ.470 π.Χ. Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο Agrigento © Regione Siciliana
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Νεκρικό ένδυμαΚομμάτι του νεκρικού ενδύματος του Ερρίκου ΣΤ", κόκκινο και χρυσό μεταξωτό ένδυμα, τάφος του Ερρίκου ΣΤ", Παλέρμο, Σικελία, 1197 μ.Χ. © The Trustees of the British Museum
4.000 χρόνια τέχνης και ιστορίας της Σικελίας ξεδιπλώνονται στο Λονδίνο σε μια σπουδαία έκθεση Facebook Twitter
Βωμός από τερακότα με τρεις γυναίκες κι έναν πάνθηρα που λαβώνει έναν ταύρο. Γέλα, Σικελία. περ. 500 π.Χ.Περιφερειακό Αρχαιολογικό Μουσείο Γέλας © Regione Siciliana.

Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα 35 του Βρετανικού Μουσείου από τις 21 Απριλίου έως τις 14 Αυγούστου 2016

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ