Ειδικός φωτισμός «χρωματίζει» τοιχογραφίες και ανάγλυφα του αιγυπτιακού Ναού της Ντεντούρ

Ειδικός φωτισμός «χρωματίζει» τοιχογραφίες και ανάγλυφα του αιγυπτιακού Ναού της Ντεντούρ Facebook Twitter
Πίσω από το θεαματικό αποτέλεσμα που μοιάζει εύκολο κρύβεται έρευνα περίπου 3 χρόνων... Φωτό: The Metropolitan Museum of Art / Filip Wolak
0

Ειδικός φωτισμός «χρωματίζει» τοιχογραφίες και ανάγλυφα του αιγυπτιακού Ναού της Ντεντούρ Facebook Twitter
Η εξωτερική άποψη του Ναού Φωτό: The Metropolitan Museum of Art

 

Ακριβώς, όπως τα αρχαιοελληνικά αγάλματα πιστεύεται και εν μέρει έχει διαπιστωθεί ότι ήταν έγχρωμα, το ίδιο ισχύει και για τις τοιχογραφίες, τα αγάλματα και αρκετά αντικείμενα του αρχαίου αιγυπτιακού ναού της Ντεντούρ.

Πάνω στη θεωρία αυτή εργάστηκαν επιστήμονες και αρχαιολόγοι των εργαστηρίων του Metropolitan Museum of Arts της Νέας Υόρκης και αποφάσισαν να δοκιμάσουν φωτισμό υψηλής τεχνολογίας, προκειμένου να χαρίσουν στους επισκέπτες του Μουσείου μία μοναδική εμπειρία.

Η αρχή έγινε με μία συγκεκριμένη τοιχογραφία και κάποια ιερογλυφικά του Ναού, τα οποία οι επισκέπτες του Μουσείου είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν, ακριβώς όπως οι υπεύθυνοι του Τμήματος Αιγυπτιακής Τέχνης εκτιμούν ότι ήταν στην αρχική τους μορφή: έτσι, με τον ειδικό φωτισμό, προϊόν ψηφιακής τεχνολογίας και αρχαιολογικής μελέτης, οι επισκέπτες αντικρίζουν τον Ναό σε όλη τη δόξα και την αίγλη των πρώτων χρόνων της κατασκευής του, πριν από 2.000 χρόνια στις όχθες του Νείλου.

«Θέλαμε να αφηγηθούμε την ιστορία της τέχνης μέσω του Ναού και γι’ αυτό επενδύσαμε σε τεχνικές προβολής χαρτογράφησης», εξήγησε στα Μέσα ο διευθυντής του Εργαστηρίου του Μουσείου, Marco Castro Cosio.

Για τη δημιουργία της συγκεκριμένης εγκατάστασης επιλέχθηκε και χρησιμοποιήθηκε από τους ερευνητές μία και μοναδική σκηνή από τον εξωτερικό τοίχο του Ναού, στην οποία αναπαριστάται ο αυτοκράτορας Αύγουστος ως Φαραώ να κάνει αναθηματικές προσφορές σε δύο αιγυπτιακές θεότητες.  

Πίσω από το θεαματικό αποτέλεσμα που μοιάζει… εύκολο κρύβεται έρευνα περίπου 3 χρόνων και πολυάριθμης ομάδας ερευνητών, η οποία αναζητούσε τον σωστό τρόπο για να δημιουργηθεί μία εφαρμογή οπτικής (τουλάχιστον) αποκατάστασης του τμήματος της τοιχογραφίας που ο χρόνος είχε «αφαιρέσει» από την επιφάνεια του Ναού.

Δημιούργημα της Ρωμαϊκής περιόδου, ύστερα, μάλιστα, από απαίτηση του Αυτοκράτορα Αυγούστου, ο Ναός ήταν αφιερωμένος στην Ίσιδα και τον Όσι. Εκείνο, ωστόσο, που υπήρξε πραγματικό στοίχημα για αρχαιολόγους και επιστήμονες ήταν ακριβώς η περίοδος ανέγερσης του, γεμάτης από στοιχεία που μαρτυρούν την επιρροή της ρωμαϊκής τέχνης στον αιγυπτιακό πολιτισμό.

«Το πραγματικά συναρπαστικό σε ό,τι αφορά τα χρώματα του Ναού προκύπτει ακριβώς αυτή την περίοδο (τη Ρωμαϊκή). Τότε παρατηρείται η αλλαγή από τα παραδοσιακά αιγυπτιακά χρώματα – το καφέ, το πράσινο, το κίτρινο – σε μία χρωματική παλέτα που προσεγγίζει περισσότερο τα χρώματα της ίριδας», ανέφερε και αναφορικά με το όλο εγχείρημα η Marsha Hill, έφορος του Τμήματος Αιγυπτιακής Τέχνης του Μουσείου.

Βέβαια, το μοναδικό αυτό θέαμα, μιας πειραματικής διαδικασίας που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, δεν θα διαρκέσει για πολύ. Όπως έχει ενημερώσει η διεύθυνση του Μουσείου την έγχρωμη εκδοχή του Ναού οι επισκέπτες θα μπορούν να την απολαμβάνουν μέχρι τις 19 Μαρτίου και μόνο κάθε Παρασκευή και Σάββατο από τις 5 το απόγευμα έως τις 9 το βράδυ…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM