Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Το Κολοσσαίο, ίσως το σημαντικότερο και πιο γνωστό υπέργειο μνημείο της πόλης, στέκει κοντά στον τελικό σταθμό του Μετρό που κρύβει κάποια υπόγεια αριστουργήματα. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times
0

Η Ρώμη μαζί με την Αθήνα είναι δύο από τις πόλεις που κατοικούνται αδιάλειπτα από την αρχαιότητα ως σήμερα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα ερείπια της μίας εποχής να αποτελούν τον θεμέλιο λίθο εκείνης που τη διαδέχεται και οι αρχαιολογικοί θησαυροί πάσης φύσεως να συσσωρεύονται στα έγκατα της γης, αναμένοντας τη σκαπάνη που θα τους ανακαλύψει. 

Όπως συνέβη στην Αθήνα κατά την διάρκεια των εργασιών διάνοιξης σηράγγων για το μετρό, έτσι και στη Ρώμη τα συνεργεία που εργάστηκαν για την επέκταση του υπάρχοντος δικτύου υπόγειου σιδηρόδρομου αποτέλεσαν μια μοναδική ευκαιρία να μελετηθεί -κυριολεκτικά- σε βάθος η ιστορία της -κυριολεκτικά- αιώνιας πόλης.

Ενώ συνήθως στις κατοικημένες πόλεις οι αρχαιολόγοι που επιβλέπουν εργασίες εκσκαφής επιθεωρούν ευρήματα που φτάνουν το πολύ μέχρι τα 9-10 μέτρα βάθος, όπως για παράδειγμα σε περιπτώσεις κατασκευής υπόγειων χώρων στάθμευσης, στην περίπτωση της κατασκευής της τρίτης γραμμή μετρό στην Ρώμη οι εργασίες ανέσκαψαν μέχρι και 30 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης.

Εκτός από τα ίχνη των ανθρώπων η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στην επιφάνεια και πλείστα στοιχεία που αφορούν τη χλωρίδα και την πανίδα της Ρώμης ανά τους αιώνες και αυτή η πτυχή αναδείχθηκε και στις τοιχογραφίες του San Giovanni που αποτελούν αναφορά στους εξαφανισμένους κατοίκους της περιοχής.

Η Rossela Rea, αρχαιολόγος που ενεπλάκη ήδη από τον σχεδιασμό της νέα γραμμής του μετρό που συνδέει το κέντρο της Ρώμης με τα νέα προάστια, δήλωσε πρόσφατα στους New York Times: «Ο υπόγειος σιδηρόδρομος μας παρείχε έναν τεράστιο πλούτο γνώσης για την πόλη που δεν θα μπορούσε να προκύψει από καμία άλλη εργασία. Δεν έχουμε προχωρήσει σε τόσο εκτενείς και εις βάθος ανασκαφές εδώ και χρόνια».

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Ο χώρος ανασκαφής του τελευταίου σταθμού της νέας γραμμής C του Μετρό της Ρώμης. Η ανακάλυψη σημαντικών ευρημάτων ανάγκασε τους υπεύθυνους του έργου να αλλάξουν την αρχική τοποθεσία του σταθμού που ήταν στην Piazza Venezia. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times

Τα τεχνουργήματα, οι μαρμάρινοι κίονες και τα κιονόκρανα, τα μωσαϊκά, ακόμα και τα υπολείμματα γευμάτων που συντηρήθηκαν μέσα στα ερείπια, καταγράφηκαν, εξάχθηκαν και φυλάσσονται ώσπου να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος ώστε να εκτεθούν.

Κάποια μεγαλύτερη ευρήματα μνημειακού χαρακτήρα πρόκειται να ανασυντεθούν και να πλαισιωθούν με τρόπο ώστε να μπορούν οι χρήστες του μετρό να τα θαυμάζουν επιτόπου, όπως ακριβώς έχει γίνει και στο μετρό της Αθήνας όπου σε έξι κεντρικούς σταθμούς εκτίθενται αρχαία αντικείμενα πίσω από καλαίσθητες προθήκες.

Κατά την ανασκαφή εντοπίστηκαν και δομές αρχαίων κτιρίων, όπως ένα τεράστιο αμφιθέατρο της εποχής του Αδριανού (2ος αι. μ.Χ) που βρίσκεται κάτω από την πολυσύχναστη και λίαν τουριστική Piazza Venezia. Οι αρχαιολόγοι εικάζουν ότι πρόκειται για το πρώτο πανεπιστήμιο της Ρώμης όπου διεξάγονταν διαλέξεις και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. 

Ένα άλλο μεγάλο και εξίσου σπουδαίο εύρημα είναι ένας στρατώνας που επίσης χρονολογείται γύρω στον 2ο μ.Χ αιώνα και βρίσκεται κάτω από τον σταθμό Amba Aradam που προβλέπεται να εγκαινιασθεί το μακρινό 2022.

Η ανασκαφή αποκάλυψε έναν μακρύ διάδρομο που οδηγεί σε 39 αίθουσες. Κάποιες είναι διακοσμημένες με απλά πατώματα με ασπρόμαυρο μωσαϊκό ενώ οι τοίχοι κοσμούνται από απλές νωπογραφίες και οι αρχαιολόγοι θεωρούν ότι μάλλον επρόκειτο για τους κοιτώνες των στρατιωτών. Το κτίριο αυτό ήταν προφανώς μέρος μόνο των στρατώνων, των οποίων το συνολικό μέγεθος είναι προς το παρόν άγνωστο. 

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Ευρήματα που θα εκτίθενται στον σταθμό του San Giovanni ξεκινώντας απόεπάνω αριστερά: κεραμικά βάζα της ύστερης περιόδου του 2ου αιώνα μ.Χ., κρήνη του 1ου αιώνα μ.Χ., σπαράγματα κεραμικών σκευών της Αναγέννησης και νιπτήρας από τραβερτίνα από τη σύγχρονη εποχή. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times

Στον σταθμό San Giovanni βρέθηκαν τμήματα μαρμάρινων κιόνων και άλλα διακοσμητικά στοιχεία αλλά και πιο ευτελούς προέλευσης αντικείμενα όπως απολιθωμένα κουκούτσια ροδάκινων ή πιάτα και άλλα σκεύη του 16ου αιώνα από ένα νοσοκομείο που στεγαζόταν στην περιοχή.

Όταν για μία ημέρα κατέστη επισκέψιμος οι κάτοικοι της πόλης πλημμύρισαν το αυτοσχέδιο υπόγειο μουσείο για να θαυμάσουν από κοντά τα νέα ευρήματα, γεμάτοι περιέργεια και συναισθανόμενοι τη σημασία τους στην περαιτέρω αποτύπωση του πλούτου της ιστορίας της πόλης.

Εκτός από τα ίχνη των ανθρώπων η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στην επιφάνεια και πλείστα στοιχεία που αφορούν τη χλωρίδα και την πανίδα της Ρώμης ανά τους αιώνες. Αυτή η πτυχή αναδείχθηκε και στις τοιχογραφίες του San Giovanni που αποτελούν αναφορά στους εξαφανισμένους κατοίκους της περιοχής, όπως το είδος Elephas antiquus, ένα είδος παχυδέρμου του Πλειστόκαινου, απολιθώματα του οποίου είχαν ανακαλυφθεί κατά την κατασκευή της Via dei Fori Imperiali από τον Μουσολίνι τη δεκαετία του 1930. 

Όσο τα έργα συνεχίζονται, νέα ευρήματα εμπλουτίζουν τον ήδη μακροσκελέστατο κατάλογο που έχει προκαλέσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Ίχνη ενός από τα αρχαιότερα ρωμαϊκά υδραγωγεία έχουν ανασκαφεί και εικάζεται ότι πρόκειται είτε για το υδραγωγείο Aqua Appia που οικοδομήθηκε στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. από τον ίδιο κήνσωρα που έφτιαξε την Αππία Οδό ή το μεταγενέστερο κατά 40 έτη Anio Vetus, του οποίου η κατασκευή χρηματοδοτήθηκε από τους θησαυρούς που λεηλατήθηκαν από τον Βασιλιά Πύρρο της Ηπείρου.  

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Ο εκπρόσωπος τύπου της εφορίας αρχαιοτήτων της Ρώμης Luca Del Fra στον χώρο ανασκαφών των εργασιών του Μετρό στο Amba Aradam. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times

Επίσης κατά την κατασκευή φρεατίου για να προστατευθούν τα Τείχη του Αυρηλίου μεταξύ των σταθμών San Giovanni και Amba Aradam, η ομάδα των αρχαιολόγων βρήκε ένα διακοσμημένο οίκο (domus) που είχε καταστραφεί από μια πυρκαγιά και τον οποίο ο τύπος αναφέρει ως «μίνι Πομπηία» λόγω του πλούτου και της ποιότητας των ευρημάτων, ενώ πρόσφατα ανακαλύφθηκαν και κάποια κεραμικά πλακίδια με σφραγίδα που τοποθετεί την κατασκευή τους το 123 μ.Χ.

Είναι προφανές λοιπόν πως όσο συνεχίζονται τα έργα τα μηχανήματα θα συνεχίσουν να προσφέρουν αθρόα θραύσματα ενός πολιτισμού που από την αρχαιότητα, όταν κατέκτησε το σύνολο σχεδόν του τότε γνωστού κόσμου, δεν έπαψε να βρίσκεται στην πρωτοπορία των σπουδαίων έργων στην αρχιτεκτονική, τη μηχανική και την τέχνη. 

Στην πραγματικότητα οι εργασίες αυτές επέτρεψαν την ανασύνθεση ενός χρονολογίου των χρήσεων γης και των ασχολιών των ανθρώπων που κατοίκησαν την περιοχή της Ρώμης από την προϊστορική πόλη στην αρχαία Δημοκρατία, την Αυτοκρατορία, τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση ως τις μέρες μας.

Οι προθήκες που κοσμούν τους σταθμούς του μετρό που έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία και εξυπηρετούν τόσο τους κατοίκους της Ρώμης όσο και τους πολυάριθμους επισκέπτες της πόλης, λειτουργούν σαν μία διαρκή υπενθύμιση της συνέχειας και της σπουδαιότητας της ως κιβωτού της απαρχής του Δυτικού πολιτισμού.

Με στοιχεία από τους New York Times

Ελέφαντες και κουκούτσια ροδάκινων: ο αρχαιολογικός θησαυρός της Ρώμης εμπλουτίζεται από τα έργα του Μετρό Facebook Twitter
Ο σταθμός του Μετρό San Giovanni πρόκειται να εγκαινιασθεί στις αρχές του νέου έτους και θα φιλοξενεί μερικά μόνο από τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν χάρη στην κατασκευή της επέκτασης του υπόγειο σιδηροδρόμου. Φωτό: Nadia Shira Cohen για τους New York Times
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Εικαστικά / Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ρίχνει φως στις ανασκαφές, στα σημαντικά ευρήματα και κυρίως στα πρόσωπα που έπαιξαν τον καθοριστικότερο ρόλο στην προστασία και ανάδειξη των πολύτιμων αντικειμένων που κρύβονταν για αιώνες στα βάθη του αιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού συμπλέγματος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η γυναίκα με τις 4 πόρπες: αυτή είναι η ένοικος του τάφου που ενθουσίασε τους αρχαιολόγους του Περού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η γυναίκα με τις 4 πόρπες: αυτή είναι η ένοικος του τάφου που ενθουσίασε τους αρχαιολόγους του Περού

Πριν από λίγες μέρες παρουσιάστηκε η ψηφιακή αποκατάσταση του προσώπου της μούμιας που πριν από περίπου έναν χρόνο είχε ενθουσιάσει την αρχαιολογική κοινότητα
THE LIFO TEAM
Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Όταν ο Γιάννης Χαμηλάκης, καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Brown των ΗΠΑ εξηγούσε αυτό που η αρχαιολογική κοινότητα υμνεί σήμερα: τη σημασία της αρχαιολογίας του σώματος και των αισθήσεων, την πολιτική υπόσταση των αρχαιοτήτων και τον τρόπο που ακόμη και σήμερα επηρεάζουν τον δυτικό πολιτισμό
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ