Ο Φαραώ Αμένωφις Β' αποκαλύπτεται μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα

Ο Φαραώ Αμένωφις Β' αποκαλύπτεται μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα Facebook Twitter
Το κυλινδρικό κουτί και το περιεχόμενο του μετά την αποκατάσταση του από τους συντηρητές του Εθνικού Μουσείου Σκοτίας
0

Πολύτιμα αντικείμενα που ταξινομήθηκαν πρόσφατα από τους αρχαιολόγους και βρίσκονταν μέσα σε περίτεχνα διακοσμημένο ξύλινο κουτί με τα διακριτικά της 18ης Δυναστείας του Φαραώ Αμένωφι Β' αποκαλύπτουν νέες πληροφορίες για το πώς μπορεί να ήταν το αρχικό σχέδιο του κουτιού. Τα αντικείμενα βρίσκονταν στη φημισμένη γκαλερί με αντίκες "Charles Ede" στο Λονδίνο και εδώ και χρόνια είχαν κινήσει την περιέργεια του αιγυπτιολόγου Tom Hardwick, ο οποίος αναζητώντας περισσότερα στοιχεία ανακάλυψε τη σύνδεση τους με το κουτί που βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο της Σκοτίας. Ενημέρωσε σχετικά την αντικερί, οι υπεύθυνοι της οποίας με τη σειρά τους απευθύνθηκαν στο Μουσείο.

Χάρη στην οικονομική υποστήριξη του Οργανισμού Τέχνης και του Εθνικού Καταπιστεύματος του Μουσείου Σκοτίας, τελικά το δεύτερο απέκτησε τα αντικείμενα στην τιμή των 25.000 λιρών. Το κουτί και το περιεχόμενο του "συναντιούνται" ξανά μετά από αιώνες σε έκθεση του Μουσείου με τίτλο "Ο Τύμβος: Αρχαίες Αιγυπτιακές Ταφές", η οποία και θα λάβει χώρα από τις 31 Μαρτίου και θα διαρκέσει έως τον Σεπτέμβριο του 2017. 

Από μια απλή ματιά στο περίτεχνο κουτί, αντιλαμβάνεται κανείς την αξία του: φτιαγμένο από λιβανέζικο ξύλο κέδρου γύρω στα 1427-1400 π.Χ., με τα πιο ακριβά υλικά της εποχής και με μαεστρία να διαπερνά την κάθε του λεπτομέρεια. Λωρίδες έβενου και πλάκες ελεφαντοστού δεμένες με χαλκό και φαγιάνς πλαισιώνουν τον διάκοσμο του κουτιού, ενώ διασώζονται και κάποια από τα χρυσά φινιρίσματα που κοσμούσαν τη φιγούρα του θεού Μπες, καθώς και σφραγίδες που ανέφεραν το όνομα του κατόχου του θρόνου, Αμένωφι Β'.

Ακόμη και με τμήματα του κουτιού για πάντα χαμένα μέσα στους αιώνες, πρόκειται για ένα εξαίρετο δείγμα αρχαίας αιγυπτιακής ξυλογλυπτικής, μια απευθείας άφιξη από την πιο πλούσια και πολυτελή περίοδο της 18ης Δυναστείας.

Κάτω από αυτές είναι χαραγμένα τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά για τη λέξη "χρυσός", σύμβολο βασιλείας και αιώνιας ζωής. Τα οδοντωτά πλαϊνά κάθε σφραγίδας φτιαγμένα από ξύλο φοίνικα συμβολίζουν το πέρασμα ενός χρόνου, αλλά και τη μακρά βασιλεία και ευημερία: κάθε συμβολισμός πάνω στο ξύλινο αυτό κουτί είναι μια επίκληση στις θεότητες της μακροημέρευσης, της προστασίας της υγείας του βασιλιά, της παραμονής του με ευνοϊκούς όρους στον θρόνο. 

Ο Φαραώ Αμένωφις Β' αποκαλύπτεται μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα Facebook Twitter
Το λεπτομερές σχέδιο του Cyril Aldred για το πώς πρέπει να ήταν στην αρχική του μορφή το κουτί - μυστήριο που παρέπεμπε στην 18η Αιγυπτιακή Δυναστεία

Το σπάνιο αυτό αντικείμενο βρισκόταν στη συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σκοτίας για περισσότερα από 160 χρόνια, ωστόσο η προέλευση του παρέμενε ασαφής. Το κουτί εμφανίζεται για πρώτη φορά στα αρχεία του Μουσείου στα 1890, μετά και την προσπάθεια του αρχαιολόγου και διευθυντή του, Joseph Anderson να ταξινομήσει κάποια εκ των αντικειμένων που βρίσκονταν εκεί. Σύμφωνα με δημοσίευμα εφημερίδας του 1895, το οποίο υπογράφει ο αιγυπτιολόγος Sir Flinders Petrie, ο Anderson βρήκε τα πολύτιμα αντικείμενα σε ένα κιβώτιο με αποκόμματα από σημειώσεις της συλλογής Rhind.

Ο Alexander Henry Rhind ήταν ένας από τους πλέον ακαταπόνητους αρχαιολόγους, με καταγωγή από τη Σκοτία, που συμμετείχε στις ανασκαφές της Αιγύπτου στα μέσα του 19ου αιώνα και μάλιστα υπήρξε πρωτοπόρος σε ό,τι αφορά την αρχαιολογική καταγραφή και ταξινόμηση. Γύρισε από την Αίγυπτο με χιλιάδες αρχαιότητες, οι περισσότερες από τις οποίες βρίσκονται στο Μουσείο της Σκοτίας, μεταξύ αυτών δε και το πλήρες περιεχόμενο ενός τάφου από το 1290 π.Χ και φυσικά ο λόγος για τον τάφο, στον οποίο δίνει τόση σημασία η επικείμενη έκθεση.

Δυστυχώς, οι ικανότητες ταξινόμησης του Rhind δεν αρκούσαν για να καταχωρήσει και τα αντικείμενα που βρέθηκαν μέσα στο κουτί που είχε φέρει από την Αίγυπτο και μέχρι τη μέρα που πέθανε στα 1863 -νεότατος πριν ακόμη γίνει 30- καμία από τις σημειώσεις που είχε κρατήσει δεν μπορούσαν να απαντήσουν στις προσπάθειες του Anderson να ταξινομήσει ο ίδιος τα ευρήματα του. 

Ο Φαραώ Αμένωφις Β' αποκαλύπτεται μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα Facebook Twitter
Πορτρέτο του Alexander Henry Rhind από τον Alexander S.Mackay (1874)

O επιμελητής του Μουσείου και επίσης αιγυπτιολόγος Cyril Aldred είχε μελετήσει το κουτί τη δεκαετία του '40. Μάλιστα είχε σχεδιάσει μία λεπτομερή περιγραφή για το πώς πραγματικά πρέπει να ήταν το αντικείμενο και έφτασε στο σημείο να υποστηρίζει ότι ο Rhind -βάσει και των δεδομένων εκείνης της εποχής- είχε ανακαλύψει τον πλασματικό τάφο των εγγονών του Αμένωφι. Τι σημαίνει αυτό; Την εποχή εκείνη, οι ιερείς δεν έδιναν ακριβές στίγμα του τάφου ενός πρίγκιπα. Αλλού γινόταν η ταφή και αλλού ετοποθετούντο αναθήματα και άλλου είδους ταφικές προσφορές, προκειμένου να προστατευθούν οι τάφοι από τη σύληση τους. Αυτό κατά τον Aldred εξηγεί και γιατί το περιεχόμενο του κουτιού βρέθηκε κατά τμήματα. 

Το κουτί αποκαταστάθηκε εκ νέου το 1950 και παρά το ότι οι συντηρητές τα κατάφεραν αρκετά καλά σε σχέση με την προσπάθεια που είχε γίνει τον 19ο αιώνα και πάλι έλειπαν κομμάτια. Η σημερινή εικόνα του αντικειμένου καλύπτει κάπως εκείνα τα κενά, τόσο τα γνωστικά όσο και τα απολύτως αντικειμενικά: την πίσω πλευρά του κουτιού και το περιεχόμενο του. Ακόμη και έτσι, όμως, με τμήματα του κουτιού για πάντα χαμένα μέσα στους αιώνες, πρόκειται για ένα εξαίρετο δείγμα αρχαίας αιγυπτιακής ξυλογλυπτικής, μια απευθείας άφιξη από την πιο πλούσια και πολυτελή περίοδο της 18ης Δυναστείας. Μετά το πέρας της έκθεσης, το κουτί και τα μικροαντικείμενα που περιέχει θα παραμείνουν στο Μουσείο, καθώς κατασκευάζεται νέα πτέρυγα για τις αιγυπτιακές αρχαιότητες, η οποία θα αποπερατωθεί μέχρι το 2019. 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ