Νέες αποκαλύψεις για τη μαρμάρινη γυμνή γυναίκα του Çatalhöyük

Νέες αποκαλύψεις για τη μαρμάρινη γυμνή γυναίκα του Çatalhöyük Facebook Twitter
Μπορεί να μην ήταν τελικά η θεότητα της μητρότητας Κυβέλη, όπως αρχικά υπέθεταν οι αρχαιολόγοι, όμως η Γυμνή Γυναίκα του Çatalhöyük αναμένεται να δώσει απαντήσεις για τη θέση των πρεσβύτερων γυναικών της ανώτερης τάξης της αρχαιότητας
0

Πέρσι τον Σεπτέμβριο, όταν η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως ένα σπάνιο γυναικείο ειδώλιο, στον αστικό οικισμό Çatalhöyük της κεντρικής Τουρκίας, οι αρχαιολόγοι υπέθεταν ότι πρόκειται για την απεικόνιση κάποιας θεότητας, με αναφορές στη μητρότητα και τη γονιμότητα. Αρκετούς μήνες και ενώ τα 2 αγαλματίδια που είχαν βρεθεί στην περιοχή έγιναν αντικείμενο εκτεταμένης έρευνας προκύπτουν νέα στοιχεία τόσο για την προέλευση όσο και για την ταυτότητα της γυναίκας, προς τιμήν της οποίας κατασκευάστηκαν τα αγαλματίδια. 

Σύμφωνα με τον Ian Hodder, επιβλέποντα καθηγητή των αρχαιολογικών ερευνών, από το Πανεπιστήμιο του Stanford, τα δύο ειδώλια αναπαριστούν ηλικιωμένες γυναίκες της ανώτερης τάξης της νεολιθικής περιόδου και όχι τη θεότητα Κυβέλη, όπως αρχικά είχε εκτιμηθεί. 

O αρχαίος οικισμός του Çatalhöyük ανακαλύφθηκε το 1958 στην Konya, επαρχία της Κεντρικής Ανατολίας, από τον James Mellaart και οι πρώτες αρχαιολογικές ανασκαφές ξεκίνησαν το 1961 και συνεχίστηκαν μέχρι το 1965. Η σκαπάνη σταμάτησε να εργάζεται μέχρι το 1993, οπότε και οι έρευνες άρχισαν εκ νέου κάτω από την επίβλεψη του Hodder, ο οποίος ακούραστα συνέχισε μέχρι να έρθουν στο φως σημαντικά ευρήματα -πάνω από 2.000 γλυπτά- μόλις πέρσι. 

Είμαστε, πλέον, σχεδόν βέβαιοι ότι τα ειδώλια, τα οποία βρέθηκαν δίπλα σε μαχαίρια και άλλα αιχμηρά αντικείμενα είχαν τοποθετηθεί εκεί αντί σορών, στο πλαίσιο κάποιου αρχαίου τελετουργικού.

Και μπορεί τα ειδώλια να μην αποτελούν λατρευτικές αναπαραστάσεις κάποιας θεότητας, όμως, σύμφωνα με τις μελέτες του Hodder και της ομάδας του, ακόμη και έτσι έχουν πολλά να αποκαλύψουν για τον πολιτισμό της εποχής, κατά την οποία δημιουργήθηκαν και ειδικά για τη θέση των γυναικών σε μία χρονική περίοδο, για την οποία εξ ορισμού τα στοιχεία για ένα τόσο σύνθετο ζήτημα είναι λίγα.

"Είμαστε, πλέον, σχεδόν βέβαιοι ότι τα ειδώλια, τα οποία βρέθηκαν δίπλα σε μαχαίρια και άλλα αιχμηρά αντικείμενα είχαν τοποθετηθεί εκεί αντί σορών, στο πλαίσιο κάποιου αρχαίου τελετουργικού. Όσο για το δεύτερο αγαλματίδιο που βρέθηκε λίγα μέτρα μακρύτερα από το πρώτο, έφερε στο κεφάλι δύο τρύπες, σα να επρόκειτο για κάποιο λατρευτικό κόσμημα, που μπορούσε κάποιος να φέρει πάνω του ανά πάσα στιγμή".

Εκείνο, που κατά τον ίδιο, κάνει τα ευρήματα εξαιρετικά πολύτιμα είναι το ότι στην κατασκευή τους χρησιμοποιήθηκε οψιδιανός και γαληνίτης -πέτρωμα και ορυκτό, αντιστοίχως- που οι αρχαιολόγοι δεν συναντούν συχνά σε τέτοιου είδους ανασκαφές. 

"Τα σημεία στα οποία ανακαλύψαμε τα ειδώλια και το γεγονός ότι ήταν θαμμένα μαζί με αντικείμενα φτιαγμένα από οψιδιανό και γαληνίτη είναι απολύτως ασυνήθιστο και μας κάνει να πιστεύουμε ότι τα ειδώλια θάφτηκαν έτσι για να αντικαταστήσουν τα νεκρά σώματα που οι περισσότεροι πίστευαν ότι είναι θαμμένα εδώ", εξηγεί ο ίδιος. Όσο για την αποκάλυψη ή επί το ακριβέστερον για τη διόρθωση ότι τα αγαλματίδια δεν αναπαριστούν τη θεότητα Κυβέλη έκαναν την προηγούμενη εβδομάδα και μέσα από σχετική συνέντευξη Τύπου οι ερευνητές αρχαιολόγοι Lynn Meskell, Carolyn Nakamura και Lindsay Der, αποκαλύπτοντας ότι οι αναλογίες των αγαλματιδίων είναι μια ξεκάθαρη αναφορά στις πρεσβύτερες με εξουσία του αρχαίου οικισμού.

Με στοιχεία από τη Hurriyet 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ