Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι

Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι Facebook Twitter
Ο τάφος της Νεφερτάρι είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην αρχαιολογικού ενδιαφέροντος περιοχή της Κοιλάδας των Βασιλέων, με το περίτεχνα διακοσμημένο εσωτερικό του, να κάνει πολλούς να το αποκαλούν «Καπέλα Σιστίνα της Αιγύπτου»
0

Στην βασίλισσα Νεφερτάρι φαίνεται ότι ανήκουν τα πόδια διαμελισμένης μούμιας που είχαν βρεθεί στον τάφο της συγκεκριμένης στην περιοχή της Κοιλάδας των Βασιλέων στην Αρχαία Αίγυπτο.  

H Νεφερτάρι ήταν η δεύτερη και αγαπημένη σύζυγος του Μεγάλου Φαράω Ραμσή του Β’ (1279 – 1213 π.Χ), ο οποίος για χάρη της έχτισε ένα ιερό ακριβώς δίπλα στο δικό του, στο Αμπού Σιμπέλ. Τα κολοσσιαία αγάλματα της εκεί είναι ισομεγέθη με τα δικά του, ως σύμβολα του απέραντου σεβασμού που ο Φαραώ έτρεφε για τη δεύτερη σύζυγο του. Η αγάπη του για εκείνην έχει κυριολεκτικά διακοσμήσει τους τοίχους του τάφου της, μέσα από τα ποιήματα λατρείας και πένθους που συνέθεσε, όταν εκείνη έφυγε από τη ζωή: «Η αγάπη μου είναι μοναδική – κανείς δεν μπορεί να την ανταγωνιστεί, γιατί είναι η ομορφότερη γυναίκα που υπάρχει. Μόνο με ένα πέρασμα της έκλεψε την καρδιά μου». Αυτοί είναι μερικοί από τους στίχους που εμφανίζονται στο εσωτερικό του τάφου μαζί με σκηνές από το Βιβλίο των Νεκρών, με τη Νεφερτάρι σε σκηνές από την καθημερινότητα της, αλλά και τη μετά θάνατον ζωή της.

Mε τη βοήθεια της τεχνολογίας, οι ακτίνες Χ, η οστεολογική ανάλυση και μια σειρά ακόμη ελέγχων μπορούν να πιστοποιήσουν ποια ήταν η πραγματική ιδιοκτήτρια των ποδιών.

Ο τάφος της Βασίλισσας Νεφερτάρι ανακαλύφθηκε το 1904 από τον διακεκριμένο Ιταλό αιγυπτιολόγο Ερνέστο Σκιαπαρέλι. (Αν το όνομα του θυμίζει κάτι είναι γιατί ανήκε στη διάσημη οικογένεια των Σκιαπαρέλι που διακρίθηκε στις τέχνες, τα γράμματα και τις επιστήμες. Μέλος της ίδιας οικογένειας ήταν και ο ξάδελφος του αιγυπτιολόγου και γνωστός αστρονόμος Τζοβάνι Σκιαπαρέλι που πρώτος παρατήρησε τα φημισμένα «κανάλια» του Άρη. Της ιδίας οικογένειας και η Έλσα Σκιαπαρέλι, η ευρηματική σχεδιάστρια μόδας, καινοτομίες της οποίας επιβιώνουν στο γυναικείο ντύσιμο έως τις μέρες μας).

Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι Facebook Twitter
Τα μουμιοποιημένα πόδια της Νεφερτάρι στο Μουσείο Egizio στο Τορίνο

Πέρα από αυτά, ο τάφος της Νεφερτάρι είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην αρχαιολογικού ενδιαφέροντος περιοχή της Κοιλάδας των Βασιλέων, με μοναδικές τοιχογραφίες στο εσωτερικό του, το οποίο βρίσκεται σε άριστη κατάσταση και κατά το παρελθόν είχε κάνει πολλούς να το αποκαλούν «Καπέλα Σιστίνα της Αιγύπτου». Ωστόσο, το περιεχόμενο του τάφου είχε ήδη λεηλατηθεί κατά την αρχαιότητα. Ό,τι απέμεινε μέσα σ’ αυτόν ήταν μικροαντικείμενα (σπασμένα αγγεία, 34 ξύλινα ομοιώματα shabtis, κουμπιά με ανάγλυφο το όνομα του βασιλιά, κ.α), καθώς και ένα θραύσμα της σαρκοφάγου της από ροζ γρανίτη, ένα ζευγάρι από περίτεχνα ξύλινα σανδάλια και δύο μουμιοποιημένα πόδια σπασμένα σε κομμάτια.   

Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι Facebook Twitter
Πρόσοψη του επιβλητικού προς τιμήν της Ναού στο Αμπού Σιμπέλ

Τα ευρήματα χωρίζονται σε τρία τμήματα: ένα μεγάλο μέρος του ποδιού που αποτελείται από την επιγονατίδα, τμήμα του μηρού και της κνήμης, ένα μεσαίου μεγέθους κομμάτι επίσης από το γόνατο και ένα μικρότερο από το μηριαίο οστό. Επειδή ο Σκιαπαρέλι υπήρξε διευθυντής του Μουσείου Egizio στο Τορίνο από το 1894 μέχρι και τον θάνατο του το 1928, τα ευρήματα των ανασκαφών του πριν από 20 χρόνια προστέθηκαν στη συλλογή του Μουσείου. Μεταξύ αυτών πλέον θα βρίσκονται και τα πόδια της μούμιας. Στο συγκεκριμένο Μουσείο, ας σημειωθεί ότι φιλοξενούνται περισσότερα από 300.000 αντικείμενα, γεγονός που καθιστά το Egizio το δεύτερο μεγαλύτερο και πλήρες, σε αιγυπτιακές αρχαιότητες, Μουσείο στον κόσμο.  Πρώτο, είναι εκείνο του Καΐρου.

Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι Facebook Twitter
Ένα από τα ανάγλυφα κουμπιά που βρέθηκαν στο εσωτερικό του τάφου της Νεφερτάρι
 

Όσο για τα πόδια της Βασίλισσας, αυτά έχουν τη δική τους ιστορία: επειδή βρέθηκαν στον τάφο της Νεφερτάρι, ο οποίος έχει αναγνωριστεί ως δικός της ακριβώς λόγω των επιγραφών και των τοιχογραφιών που κρύβονται στο εσωτερικό του, από τότε θεωρείτο  ότι ανήκαν σ’ εκείνη. Όμως, κάτι τέτοιο, τουλάχιστον μέχρι σήμερα δεν ήταν εφικτό να τεκμηριωθεί επιστημονικά. Πλέον με τη βοήθεια της τεχνολογίας, οι ακτίνες Χ, η οστεολογική ανάλυση και μια σειρά ακόμη ελέγχων μπορούν να πιστοποιήσουν ποια ήταν η πραγματική ιδιοκτήτρια των ποδιών. Η ανθρωπομετρική ανασύσταση και ανασυγκρότηση του πραγματικού μεγέθους των γόνατων που βρέθηκαν αποκάλυψαν ότι αυτά ανήκαν σε γυναίκα με ύψος γύρω στο 1,65-1,68, σύμφωνα και με την επικεφαλής της συγκεκριμένης έρευνας, τον καθηγητή Maciej Henneberg, από το Πανεπιστήμιο της Αδελαϊδας στην Αυστραλία.

Κατά τον ίδιο, η Νεφερτάρι φαίνεται πως ήταν κατά 84% (!) ψηλότερη από τις γυναίκες της εποχής της, κατά τη διάρκεια της 3ης Ενδιάμεσης Περιόδου του Νέου Βασιλείου της Αιγύπτου. Η ανάλυση των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για την ταρίχευση της βασίλισσας φαίνεται να διαφέρουν από εκείνα που χρησιμοποιήθηκαν για τον σύζυγο της, ενώ η οστεολογική και ανθρωπολογικές αναλύσεις δείχνουν ότι τα πόδια ανήκαν σε άτομο που κατά πάσα πιθανότητα έπασχε από αρτηριοσκλήρωση και όταν πέθανε η ηλικία του κυμαινόταν μεταξύ των 40 και των 60 ετών της ζωής του. Η απόκλιση σε ό,τι αφορά την ηλικία είναι μεγάλη, κυρίως λόγω της καταπόνησης των οστών που βρέθηκαν.

Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι Facebook Twitter
Ένα από τα τρία σωζόμενα τμήμα των ποδιών της Βασίλισσας

Βάσει και των συγκριτικών ερευνών των αιγυπτιολόγων που αφιερώθηκαν στα ευρήματα του τάφου της Νεφερτάρι, όταν πέθανε εκείνη, ο σύζυγος της πρέπει να βρισκόταν στο 25ο έτος της μακροχρόνιας μοναρχίας του. Το μέγεθος των σανδαλιών που βρέθηκαν στον τάφο ταιριάζει επίσης με τις διαστάσεις που λογικά θα είχαν το σώμα και τα πόδια της, ενώ η ποιότητα τους μαρτυρά επίσης τη βασιλική καταγωγή της ιδιοκτήτριας. Δυστυχώς, δεν υπήρχε διαθέσιμο DNA που θα μπορούσε να ρίξει περαιτέρω φως στις έρευνες.

Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι Facebook Twitter
Τα σανδάλια που βρέθηκαν στο εσωτερικό του τάφου

«Μία διαφορά ανάμεσα στη ραδιοχρονολόγηση και το Αιγυπτιακό μοντέλο χρονολόγησης ήταν για καιρό σημείο αντιπαράθεσης μεταξύ των ειδικών. Έτσι και τώρα προκύπτουν ερωτήματα για το πότε ακριβώς ανέτειλε το Νέο Βασίλειο της Αιγύπτου. Στο μέλλον, έχουμε κάθε λόγο να ελπίζουμε ότι η ραδιοχρονολόγηση –και μέσω των εξεταζόμενων ευρημάτων, βασιλικών ή μη- θα μπορέσει να επικυρώσει ή να διαψεύσει τις εκτιμήσεις μας»,  καταλήγει ο Henneberg.

Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι Facebook Twitter
Τα πόδια αυτής της μούμιας ανήκουν στη βασίλισσα Νεφερτάρι Facebook Twitter
Η ακτινογραφία σε γόνατο και μηριαίο οστό, που αποδεικνύει την "ιδιοκτήτρια" των ευρημάτων
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ