Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Η ανασύνθεση του κρανίου και η ακριβής απεικόνιση του προσώπου του Βασιλιά του Σιπάν, μέσω 3D τεχνολογίας και χρήση VR ήταν μια πρόκληση, με θεαματικά, ωστόσο, αποτελέσματα.
0

Ακριβώς όπως οι πυραμίδες της Αιγύπτου, έτσι και τα huacas - ταφικά μνημεία- στο Περού εδώ και αιώνες έχουν καταλεηλατηθεί από τους τυμβωρύχους και το ταφικό μνημείο που χτίστηκε από τους Μότσε, κοντά στην πόλη του Σιπάν δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Για την ακρίβεια ήταν τυμβωρύχοι εκείνοι που για πρώτη φορά εισέβαλαν στην πυραμίδα της Χουάκα Ρατζάντα,  κοντά στην πόλη. Και η αλήθεια είναι ότι κυριολεκτικά είχαν χτυπήσει φλέβα χρυσού. Όμως, ο καβγάς τους για τη μοιρασιά των πολύτιμων λαφύρων - πίσω στη δεκαετία του '80 όλα αυτά - οδήγησε τον έναν από τη συμμορία στο να τους καρφώσει στην αστυνομία και μετά τον λόγο πήραν οι αρχαιολόγοι. 

Πρώτος από αυτούς και πραγματικά εξειδικευμένος στον πολιτισμό των Μότσε, ο περουβιανός Walter Alva, ο οποίος πραγματοποιώντας ανασκαφές στην περιοχή - με τις ευλογίες των τοπικών αρχών πια, ανακάλυψε το περίφημο βασιλικό ταφικό μνημείο του βασιλιά του Σιπάν. Στο κέντρο του τάφου υπήρχε ο σκελετός ενός άντρα, γύρω στο 1,60, 35-45 χρόνων, σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του έμπειρου αρχαιολόγου, ο οποίος εντυπωσιάστηκε από τα περίτεχνα κοσμήματα, τα οποία συνόδευαν αυτόν τον πλούσιο πρόγονο του στην τελευταία του κατοικία.  

Η πρόκληση αποδείχθηκε τεράστια, καθώς το κρανίο του αποτελείτο από 96 κομμάτια που το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του Μουσείου έπρεπε να κολλήσει και να συγκρατήσει με τη βοήθεια ενός πλαστικού πλαισίου.

Διάδημα, μάσκα, σκουλαρίκια, σκουλαρίκι στη μύτη, περιδέραιο, μία μεγάλη θωρακική περίτεχνη κατασκευή κοσμούσαν τον σκελετό, ενώ δίπλα του υπήρχαν πλούσιες ταφικές προσφορές: χρυσά κτερίσματα, κοσμήματα, κεραμικά αγγεία και πολλά ακόμη ευρήματα, συνολικά 451 αντικείμενα ανεκτίμητης αρχαιολογικής αξίας. Μαζί του θαμμένες ήταν άλλες τρεις γυναίκες, δύο άντρες, ένα παιδί περίπου 9-10 χρόνων την εποχή που πέθανε, ένα σκυλί και δύο λάμα. Υπολείμματα οστών από ακόμη έναν άντρα ανακαλύφθηκαν στην οροφή του ταφικού μνημείου και ακριβώς αυτός ο ομαδικός τάφος ήταν το πιο σημαντικό, άθικτο από τις επελάσεις των τυμβωρύχων που βρέθηκε ποτέ στην περιοχή, ένα σπουδαίο μνημείο του αρχαίου παρελθόντος της Βόρειας Αμερικής.

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Στην περιοχή που ανακαλύφθηκε ο τάφος στην Χουάκα Ρατζάντα, υπάρχουν πλέον ομοιώματα των ευρημάτων της πυραμίδας, προκειμένου οι τουρίστες και γηγενείς επισκέπτες να μπορούν να τα θαυμάσουν στον φυσικό τους χώρο.

Από την κεντρική φιγούρα του ταφικού μνημείου προέκυψε και η ονομασία "Βασιλιάς του Σιπάν". Τα ευρήματα του τάφου μεταφέρθηκαν στα εργαστήρια προς μελέτη και συντήρηση και πλέον εκτίθενται στο Μουσείο Βασιλικών Τάφων του Σιπάν στο Λαμπαγιέκ του Περού. Στην περιοχή που ανακαλύφθηκε ο τάφος στην Χουάκα Ρατζάντα, υπάρχουν πλέον ομοιώματα των ευρημάτων της πυραμίδας, προκειμένου οι τουρίστες και γηγενείς επισκέπτες να μπορούν να τα θαυμάσουν στον φυσικό τους χώρο.  

Όσο για το πώς πραγματικά έμοιαζε ο "Βασιλιάς του Σιπάν"; Κατά καιρούς έχουν επιχειρηθεί διάφορες πρότζεκτ απεικόνισης του προσώπου αυτού του άντρα: μία τέτοια απεικόνιση δεσπόζει σε όλο της το μεγαλείο στο Μουσείο του Περού. Ωστόσο, προσφάτως ξεκίνησε να υλοποιείται ένα νέο δύσκολο, αλλά και φιλόδοξο εγχείρημα, να χρησιμοποιηθεί, δηλαδή, η τελευταία λέξη της τεχνολογίας για να δημιουργηθεί μία ψηφιακή αναπαράσταση του προσώπου του Βασιλιά του Σιπάν. Η πρόκληση αποδείχθηκε τεράστια, καθώς το κρανίο του αποτελείτο από 96 κομμάτια που το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του Μουσείου έπρεπε να κολλήσει και να συγκρατήσει με τη βοήθεια ενός πλαστικού πλαισίου. 

Ο Βασιλιάς του Σιπάν ζωντανεύει σε όλο του το μεγαλείο μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πρότζεκτ Facebook Twitter
Ο Βασιλιάς του Σιπάν σε όλο το χρυσοποίκιλτο μεγαλείο του.

Η οστεολογική μελέτη ήταν αρκετά φλύαρη για το "ποιόν" αυτού του άντρα: την εποχή του θανάτου του ίσως ήταν ελαχίστως πιο ψηλός απ' ό,τι αρχικώς είχε συμπεράνει ο Alva, ενώ ενδεικτικό της ευγενικής καταγωγής του ήταν ότι δεν είχε αναπτυγμένο μυϊκό σύστημα. Επίσης, έχαιρε εξαιρετικής οδοντικής υγείας, το σώμα και τα οστά του δεν έφεραν το παραμικρό ίχνος τραυματισμού και από το μόνο που θα υπέφερε - αν ζούσε λίγο περισσότερο - ήταν από μία μορφή οστεοαρθρίτιδας που είχε αρχίσει να εκδηλώνεται ως συνέπεια ενός τραυματισμού της νιότης του.

Γι' αυτό το εγχείρημα, οι Πανεπιστημιακές αρχές της χώρας συνεργάστηκαν με το Τμήμα Ανθρωπολογίας και Εγκληματολογίας της Βραζιλίας και προκειμένου να ανασυνθέσουν με ακρίβεια το κρανίο του Βασιλιά. Δημιούργησαν γι' αυτό τον λόγο μία 3D σάρωση υψηλής ανάλυσης του κρανίου και ακριβώς όπως συμβαίνει με ένα παζλ, άρχισαν να προσθέτουν και να αφαιρούν, με χρήση VR πλέον, προκειμένου να καταλήξουν σε αυτό που μπορεί να έμοιαζε περισσότερο ο άντρας του τύμβου του Σιπάν. 

Όμως, τον τελευταίο λόγο για το πόσο αυτή η απεικόνιση μπορεί να είναι κοντά στην αρχική μορφή του άντρα που βρέθηκε εκεί, τον είχε αυτός που ανακάλυψε τον τάφο του. Ο Walter Alva, διευθυντής σήμερα του Αρχαιολογικού Μουσείου του Σιπάν, δήλωσε χαρακτηριστικά: "Αυτό το πρότζεκτ μας φέρνει πιο κοντά και μας κρατά σε επαφή με τον σημερινό πληθυσμό των ιθαγενών της περιοχής. Βλέπουμε ότι το πρόσωπο του Βασιλιά του Σιπάν μοιάζει με τους Μότσε του Λαμπαγιέκ, ένα πολιτισμό που επιβιώνει ως τις μέρες μας. Τα πρόσωπα των ψαράδων και των αγροτών αυτής της περιοχής μαρτυρούν για ότι είναι απευθείας απόγονοι της δημιουργικής φυλής του άντρα του Σιπάν". 

Με στοιχεία από το HistoryBlog.com 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ