Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά

Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά Facebook Twitter
Τον συγκρίνουν συχνά με τον άλλο μεγάλο «σιωπηλό» κωμικό, τον Buster Keaton, ωστόσο, οι fans του έχουν πολύ εύστοχα παρατηρήσει ότι ο Keaton ήταν πιο κυνικός όταν έπαιζε, ενώ ο Chaplin έδειχνε μεγάλη αγάπη στους συναισθηματισμούς και το πάθος.
0

Ο Charles Spencer Chaplin γεννήθηκε στις 16 Απριλίου του 1889 σε μια φτωχή οικογένεια στο Λονδίνο. Οι γονείς του, Hannah Chaplin και Charles Chaplin SR ήταν διασκεδαστές σε βραδινά μαγαζιά. Έκανε το ντεμπούτο του το 1894, όταν ήταν ακόμη παιδί.

Τα πρώτα χρόνια ζωής του τα πέρασε με τη μητέρα του -που δεν είχε κανένα εισόδημα- και τον αδελφό του στο Kennington. Ο πατέρας τους δεν παρείχε καμία στήριξη στα παιδιά του, αναγκάζοντας τον Charlie Chaplin να σταλεί στο πτωχοκομείο στην ηλικία των επτά ετών.

Ήταν γνωστός για τις καινοτόμες τεχνικές παραγωγής των ταινιών του, αν και ο ίδιος τις κράτησε ως επτασφράγιστο μυστικό. Είχε πει κάποτε ότι η αποκάλυψη των μεθόδων του θα ήταν παρόμοια με το spoiler ενός μάγου στην ψευδαίσθηση που έχει δημιουργήσει.

Έζησε τα παιδικά του χρόνια μπαινοβγαίνοντας στο πτωχοκομείο και μαθαίνοντας γράμματα σε μια σειρά από φιλανθρωπικά σχολεία, σύμφωνα με το History.com.

Το 1898, η μητέρα του κλείστηκε σε ψυχιατρικό άσυλο λόγω μιας ψύχωσης που προκλήθηκε από τη σύφιλη και τον υποσιτισμό. Παρέμεινε εκεί μέχρι τον θάνατό της το 1928, αφήνοντας τον νεαρό Charlie και τον αδελφό του Sidney ολομόναχους να φροντίσουν τον εαυτό τους.

Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά Facebook Twitter
Ήταν γνωστός για τις καινοτόμες τεχνικές παραγωγής των ταινιών του, αν και ο ίδιος τις κράτησε ως επτασφράγιστο μυστικό.

Ξεκίνησε την καριέρα του στον τομέα της ψυχαγωγίας, όταν έπαιξε το ρόλο του παιδιού που πουλάει εφημερίδες, στον «Σέρλοκ Χολμς». Στην ηλικία των 14, εργάστηκε ως μίμος σε βαριετέ θέατρα, μέχρι που άφησε το Λονδίνο για την Αμερική.

Όταν o Charlie Chaplin έφτασε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ εντάχθηκε στον θίασο παντομίμας Karno, και περιόδευσε μαζί του για έξι χρόνια.

Υπέγραψε την πρώτη του κινηματογραφική συμφωνία στο τέλος του 1913, με την εταιρεία Keystone Pictures. H πρώτη του ταινία ονομαζόταν «Making a Living». Ήταν όμως στην ταινία του 1915, «The Tramp», όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως ο καταπιεσμένος, ονειρικός χαρακτήρας για τον οποίο είναι πλέον διάσημος.

Η πρώτη διαμάχη όσον αφορά τον Charlie Chaplin ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η πίστη του στην πατρίδα, τέθηκε υπό αμφισβήτηση και ενώ ο ίδιος ζούσε στις ΗΠΑ. Πολλοί Βρετανοί πολίτες τον αποκάλεσαν δειλό και τεμπέλη.

 

Στην ταινία του 1915, «The Tramp», εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως ο καταπιεσμένος, ονειρικός χαρακτήρας για τον οποίο είναι πλέον διάσημος.

Το 1918, στα 29 του, νυμφεύτηκε τη 17χρονη Mildred Harris με την οποία απέκτησε τον γιο του Norman Spencer Chaplin. Ο μικρός γεννήθηκε με αναπηρίες, πήρε το όνομα «μικρό ποντίκι» και έζησε μόνο για τρεις ημέρες. Το ζευγάρι χώρισε το 1920.

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1920, ο Chaplin είχε ήδη κάνει δικές του ταινίες με ηθοποιούς την Mary Pickford και τον Douglas Fairbanks με την ίδρυση των Chaplin Studios και United Artists το 1919.

Έχοντας τον έλεγχο στις ταινίες του, δημιούργησε κλασικά αριστουργήματα, όπως τα «The Kid», «The Gold Rush», «City Lights», «Modern Times» και «The Great Dictator». Αυτές οι ταινίες τον καθιέρωσαν ως τον πιο επιτυχημένο σταρ του κινηματογράφου της εποχής του.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο 35χρονος Chaplin ήταν παντρεμένος με τη 16χρονη Lita Grey, με την οποία είχε δύο γιους, τον Charles και τον Sydney. Πήραν διαζύγιο το 1927. Ακολούθησε ένας ακόμη σύντομος γάμος όταν ο ίδιος ήταν 45 ετών με την 26χρονη Paulette Goodard μεταξύ 1936 και 1942.

Ήταν γνωστός για τις καινοτόμες τεχνικές παραγωγής των ταινιών του, αν και ο ίδιος τις κράτησε ως επτασφράγιστο μυστικό. Είχε πει κάποτε ότι η αποκάλυψη των μεθόδων του θα ήταν παρόμοια με το spoiler ενός μάγου στην ψευδαίσθηση που έχει δημιουργήσει.

Τον συγκρίνουν συχνά με τον άλλο μεγάλο «σιωπηλό» κωμικό, τον Buster Keaton, ωστόσο, οι fans του έχουν πολύ εύστοχα παρατηρήσει ότι ο Keaton ήταν πιο κυνικός όταν έπαιζε, ενώ ο Chaplin έδειχνε μεγάλη αγάπη στους συναισθηματισμούς και το πάθος.

Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά Facebook Twitter
Ταινίες όπως ο «Μεγάλος Δικτάτορας» και οι «Μοντέρνοι Καιροί» τον καθιέρωσαν ως τον πιο επιτυχημένο σταρ του κινηματογράφου της εποχής του.

Έγραψε τη μουσική για πολλές από τις ταινίες του. Μάλιστα το τραγούδι «Smile», που έγραψε για το «Modern Times», τραγούδησε λίγο αργότερα ο Nat King Cole, ανεβάζοντάς το στο No2 των charts του Ηνωμένου Βασιλείου.

Όταν όμως εμφανίστηκε ο ήχος στις ταινίες, το φυσικό ανάγλυφο των βουβών ταινιών του Chaplin επισκιάστηκε από την καινοτομία και τον ρεαλισμό της νέας αυτής τεχνολογίας.

Είχε κατηγορηθεί ότι ήταν κομμουνιστής από τον γερουσιαστή McCarthy, ο οποίος κατασκεύασε τεχνηέντως τη «λεπτομερή ανατρεπτική πολιτική του δράση» από το 1922.

Η πρώτη «ομιλούσα» ταινία του «The Great Dictator», το 1940, προκάλεσε σάλο και έκανε ακόμη πιο δύσκολη τη θέση του. Η ταινία έδειχνε τον Chaplin σε μια έκδοση καρικατούρας του Αδόλφου Χίτλερ και απέφερε συνολικά πάνω από 5 εκατομμύρια δολάρια κερδίζοντας πέντε βραβεία Όσκαρ.

Αν και ο Χίτλερ δεν τον συμπαθούσε καθόλου, γνώριζε πολύ καλά ότι ήταν αγαπητός στον κόσμο. Αυτή ήταν και η αιτία που άφησε το ίδιο μουστάκι. Θεωρούσε ότι θα τον έκανε τόσο αγαπητό στον κόσμο, όσο ήταν ο Charlie Chaplin. Μάλιστα, ο Χίτλερ γεννήθηκε μόλις 4 μέρες μετά τον Chaplin.

 

Τσάρλι Τσάπλιν, «Ο Μεγάλος Δικτάτορας» (1940). Ήταν η πρώτη ομιλούσα ταινία του και προκάλεσε σάλο.

Το 1952, επισκέφθηκε την Ευρώπη για την πρεμιέρα της ταινίας του «Limelight». Ωστόσο η άδεια επανεισόδου του Chaplin στις ΗΠΑ έχει ανακληθεί από τον J. Edgar Hoover και o ίδιος αναγκάστηκε να εγκατασταθεί στην Ελβετία. Έκανε μια ταινία, «The King In New York» το 1957, στην οποία έκανε κριτική στον McCarthy και την αμερικανική κοινωνία γενικότερα.

Το 1964 κυκλοφόρησε την πρώτη αυτοβιογραφία του με τίτλο «Η αυτοβιογραφία μου», και την οποία ακολούθησε το βιβλίο από το «Η ζωή μου σε Εικόνες» το 1974.

Του επετράπη να επιστρέψει στις ΗΠΑ το 1972 για να πάρει ένα Όσκαρ για τη συμβολή του στον κινηματογράφο. Λίγο αργότερα του δόθηκε ο τίτλος του ιππότη της Μεγάλης Βρετανίας από τη βασίλισσα, το 1975.

Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά Facebook Twitter

Πέθανε στην Ελβετία σε ηλικία 88 ετών από φυσικά αίτια το 1977.

Μέχρι τη στιγμή του θανάτου του, ήταν πατέρας 12 παιδιών, οκτώ εκ των οποίων με την τελευταία σύζυγό του, Oona O'Neill, την κόρη του θεατρικού συγγραφέα Eugene O'Neill, την οποία είχε παντρευτεί το 1943.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο LIFO.gr το 2015 από την Α. Κολοβού. © LIFO 2015

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λάνθιμος, Furiosa και Γιάννης Σπανός στους κινηματογράφους από αύριο

Η προκλητική ανθολογία του Γιώργου Λάνθιμου, η νέα συμφωνία δράσης του Τζορτζ Μίλερ, μια έκπληξη από τη Γαλλία και ένα ωραιότατο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Ζούμε, ρε! / «Λώξη»: Μια ιστορία συμπερίληψης

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τους Δημήτρη Ζάχο και Θανάση Καφετζη, τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ «Λώξη» ενώ ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μοιράζεται την εμπειρία του από τη θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», μέλος της οποίας είναι και η Λωξάνδρα.
THE LIFO TEAM
Marcello Mio

Ανταπόκριση / Marcello mio: Η πιο meta ταινία του φετινού Φεστιβάλ Καννών

Διανύοντας τη δική της πορεία κάτω από τη σκιά της μητέρας της, Κατρίν Ντενέβ, και το φάντασμα του εξίσου διάσημου πατέρα της, η Κιάρα αποφασίζει να υποδυθεί τον Μαστρογιάνι και να βγει μόνη της στη σέντρα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
L'Amour Ouf

Ανταπόκριση / L'amour Ouf: Μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουμε δει ποτέ στο διαγωνιστικό των Καννών

Αν την ταινία την είχε σκηνοθετήσει οποιοσδήποτε Αμερικανός και όχι ο Γάλλος Ζιλ Λελούς, όχι μόνο στις Κάννες δεν θα είχε ταξιδέψει αλλά δεν θα την είχε δει κανείς μας πουθενά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Parthenope

Ανταπόκριση / Parthenope: Η υπερβολή δεν είναι ποτέ αρκετή για τον Σορεντίνο

Στο πρόσωπο της grande bellezza που ανακάλυψε, της αποθεωτικά φωτογενούς 27χρονης Τσελέστε Ντάλα Πόρτα, ο Ιταλός δημιουργός συγκεντρώνει τα αντιφατικά του αισθήματα για τη γειτονιά της μνήμης του, τη Νάπολη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζία Ζάνγκε, ο εθνολόγος της κινεζικής συνείδησης

Ανταπόκριση / Τζία Ζάνγκε, ο Κινέζος εθνολόγος του σινεμά

Με το «Caught by the Tides», ο κορυφαίος σκηνοθέτης της Κίνας καταγράφει τις συντριπτικές αλλαγές στη χώρα μέσα από τον ποιητικό φακό του. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος τον συνάντησε στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Γιατί δεν μου άρεσε το «Megalopolis» του Κόπολα»

The Review / «Γιατί δεν μου άρεσε το Megalopolis του Κόπολα»

Πόσα λεπτά χειροκροτούσαν όρθιοι οι θεατές και γιατί δεν έχει απολύτως καμία σημασία; Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Τάσος Μελεμενίδης συζητούν για τη φιλόδοξη νέα ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα που έκανε την πρεμιέρα της στις Κάννες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ