Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Ο Φίλης προκάλεσε γέλιο με τις «απαγορευμένες» Πριγκίπισσες. Δεν έχει όμως εντελώς άδικο

Πώς τα Συμβόλαια Τιμής και οι Κώδικες του υπουργού Παιδείας καπέλωσαν τις καλές ιδέες

Ο Φίλης προκάλεσε γέλιο με τις «απαγορευμένες» Πριγκίπισσες. Δεν έχει όμως εντελώς άδικο
Ο κάτοχος απολυτηρίου Λυκείου, υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης

Οδηγό συμπεριφοράς του καλού μαθητή που φέρει τον τίτλο «Παιδαγωγικός Κώδικας Δημοκρατικού Ανθρωπισμού» επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με τον Ant1, ο οδηγός περιλαμβάνει τη θέσπιση «Συμβολαίου Τιμής» που θα πρέπει να υπογράφουν τα παιδιά στο σχολείο. Κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς οι γονείς για τα παιδιά πρώτης, δευτέρας και τρίτης Δημοτικού και οι ίδιοι οι μαθητές για τις μεγαλύτερες τάξεις θα υπογράφουν ένα «Συμβόλαιο» στο οποίο θα αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Δίνω τον λόγο της τιμής μου και υπόσχομαι ότι θα σέβομαι το σχολείο, τους δασκάλους και τους συμμαθητές μου, θα φέρομαι ιπποτικά σε όλους και ιδιαίτερα στους πιο αδύναμους και δεν επιτεθώ ποτέ σε αδύναμο αλλά θα τον υπερασπισθώ από επιθέσεις».

 

Επίσης, στον Κώδικα υπογραμμίζεται ότι οι γονείς θα πρέπει να πάψουν να θεωρούν και βεβαίως να προσφωνούν αναλόγως τα παιδιά τους ως «πριγκίπισσες» ή «βασιλόπουλα». 

Να πω ότι συμφωνώ με τον Φίλη σ' αυτά που λέει το «Συμβόλαιο». Είναι πράγματα που πρέπει να μάθουν τα παιδιά και απ' τους γονείς αλλά και απ' το σχολείο. Τώρα τα βασιλόπουλα, οι πρίγκίπισσες και τα άλλα μοναρχικά χαϊδευτικά, μπορεί εγώ να τα θεωρώ σαχλά, αλλά δεν θα φτιάξω και Κώδικα που θα τα απαγορεύει, ούτε θα προσπαθήσω να αποθαρρύνω τους άλλους γονείς.

Πάντως πουθενά δεν αναφέρεται ότι απαγορεύεται να τα λες έτσι, αλλά να τους βάλεις στο μυαλό ότι είναι κάτι σπουδαιότερο απ' τους υπόλοιπους ανθρώπους. Δεν πρέπει να τα αφήνουμε να πετάνε στα σύννεφα ούτε να τα ενθαρρύνουμε να φέρονται σαν μικρές ντίβες του στυλ "είμαι η Βασίλισσα και είστε οι υπήκοοί μου". Η πλήρης φράση που αποδόθηκε και ερμηνεύτηκε με τελείως διαφορετικά λόγια λέει στην πραγματικότητα: «Το παιδί του καθενός είναι μοναδικό και ξεχωριστό για τον ίδιο. Ωστόσο είναι ένα παιδί ανθρώπων, όπως κάθε παιδί ανθρώπων: Διαφορετικό αλλά ίσο με τα άλλα, και όχι πριγκίπισσα ή βασιλόπουλο.» 

Όμως ενώ οι κινήσεις αυτές είναι μάλλον καλοπροαίρετες, το γεγονός ότι πάνε να θεσπιστούν πομπωδώς ως Κώδικες και Συμβόλαια αφαιρεί την αξία τους και μας κάνει να μείνουμε στο «Ο Φίλης απαγορεύει» και το «Ο Φίλης υποχρεώνει».

Μια μεγάλη καμπάνια του Υπουργείου Παιδείας για το bullying και για τον παιδαγωγικό ανθρωπισμό θα ήταν πολύ πιο χρήσιμη. Ίσως κάποια κεφάλαια σε βιβλία θα προωθούσαν τον ανθρωπισμό πιο αποτελεσματικά. Το παιχνίδι επίσης είναι σαφώς πιο καλός αγωγός μάθησης απ' τις σπουδαιοφανείς υπογεγραμμένες κόλλες «Συμβολαίου».

Ξαναλέω πως όσα γράφει το Συμβόλαιο μού φαίνονται πολύ καλά και θα έπρεπε να διδάσκονται εμμέσως στα παιδιά, όμως σίγουρα υπάρχουν καλύτεροι τρόποι για να μεταφέρεις στο παιδί πράγματα, χωρίς να θυμίζεις καθοδηγητή της Σοβιετικής Ένωσης που θέλει να φτιάξει ρομποτάκια στα σχολειά.

Οι απαγορεύσεις και τα συμβόλαια προκαλούν μόνο αμυντική αντίδραση και άρα θα πετύχουν το αντίθετο απ' αυτό που θέλουν. Επίσης, προκαλούν και γέλιο...