Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Η τζαμαϊκανική χορευτική σκηνή του '80

Η Beth Lasser βρέθηκε στην Τζαμάικα στην κορύφωση του κινήματος της ρέγκε και κατέγραψε την γεμάτη ζωντάνια ατμόσφαιρά του

Η τζαμαϊκανική χορευτική σκηνή του '80

Η Καναδή φωτογράφος Beth Lesser άκουσε για πρώτη φορά ρέγκε στα τέλη της δεκαετίας το '70 στο Τορόντο. Μερικά χρόνια αργότερα ταξίδεψε στην Τζαμάικα και λάτρεψε τόσο το μέρος όσο και τους ήχους της μουσικής σκηνής του Κίνγκστον. Βρέθηκε εκεί ακριβώς την στιγμή της μετάβασης από την παραδοσιακή μουσική των μέντο στην σύγχρονη, ανάλαφρη, όλο ζωντάνια και εμπλουτισμένη με μουσικές καινοτομίες -κυρίως από τον Μπομπ Μάρλεϊ τον αρχηγό του συγκροτήματος The Wailers- ρέγκε μουσική. Ήταν η χρυσή εποχή των χορευτικών κλαμπ και τότε που ο ρασταφαριανισμός έδωσε τη θέση του στην ποτισμένη με ρούμι τζαμαϊκανική μουσική κουλτούρα με τους DJs και τους MCs. Όπως λέει και η ίδια: «Νομίζω ότι τα '80ς είναι πολύ σημαντικά καθώς τότε η ρέγκε και η hip hop ξεκινούν. Η ρέγκε γίνεται αποδεκτή από τους Αφροαμερικάνους αστούς και οι Τζαμαϊκανοί αρχίζουν να διακρίνουν στο hip hop κάτι που τους αρέσει. Μετά ξεκίνησε η ψηφιακή εποχή και ο "διάλογος" των δύο εξελίχθηκε σ' αυτό που ακούμε σήμερα.» 

Μέσα στην επόμενη δεκαετία η Lesser και ο σύντροφός της DJ David Kingston επισκέφθηκαν πολλές φορές το Κίνγκστον για να συλλέξουν δίσκους και να καταγράψουν τους πρωτοπόρους της ρέγκε σκηνής. «Η μουσική ακουγόταν παντού. Από καλομιξαρισμένες κασέτες αλλά και από live χορευτικά, στο δρόμο, στα λεωφορεία, στα ταξί, στα εστιατόρια, στα καταστήματα.» Η Beth βρέθηκε στο επίκεντρο της δημιουργικής ενέργειας του Κίνγκστον την στιγμή της κορύφωσης ενός καλλιτεχνικού κινήματος το οποίο σύντομα θα εξαπλωθεί παγκοσμίως και το οποίο κατέγραψε με ευαισθησία και οικειότητα. Η δουλειά της εκδόθηκε στο Dancehall: The Rise Of Jamaican Dancehall Culture που δημοσιεύτηκε το 2008, από την by Soul Jazz Records. Ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι του έργου της πέρα από τη μουσική και τη μόδα της εποχής είναι οι αμέτρητες προσωπικότητες που καταγράφει. «Ήθελα όλοι αυτοί οι τόσο επιδραστικοί μουσικοί να μην ξεχαστούν,» λέει η ίδια. «Τα 80s είναι ακόμα ζωντανά.»

Ζευγάρι έξω από το Channel One studio στο Κίνγκστον. Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο Stur-Mars με τον deejay U Brown. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο παραγωγός και deejay Prince Jazzbo, ο γιος του και ο performer Joe Lickshot ποζάρουν με το προσωπικό του ηχοσύστημα. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο Nathan Skyres προμοτάρει τα 45άρια του στο Κίνγκστον. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο τραγουδιστής King Everall στην αυλή του King Jammy. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Στο στούντιο του King Jammy. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο King Kong έξω από το δισκάδικο του Jah Life στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο Daddy Ants καπνίζει στην αυλή του Sugar Minott. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο τραγουδιστής Horace Ferguson δούλεψε με τον παραγωγό Prince Jazzbo, γνωστός για την επιτυχία του “Sensi Addict.” © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο τραγουδιστής Michael Prophet στο Κίνγκστον, Τζαμάικα. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
O Tonic και η μητέρα του στο Κίνγκστον. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο Cocoa Tea και ο Bobby Digital. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ηχογράφηση του Satan στο Sugar Minott’s S&M outlet. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο Yellowman στο Τορόντο, 1983. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο Eek-A-Mouse φωτογραφίζεται μπροστά από το Channel One studio. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο Deejay Tiger έξω από το σπίτι του στο Κίνγκστον. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
ο Jah Stitch κοιτάει δίσκους στην αυλή του Sugar Minott. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Μέλος των Youth Promotion ποζάρει με τα ηχεία του. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall
Ο El Figo Barker στο Κίνγκστον. © Beth Lesser: From Roots to Dancehall