Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Οι Δεσποινίδες στην Αθήνα

Με τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται γύρω από το βαθύτερο νόημα του αριστουργήματος του Πικάσσο, οι Αθηναίοι μπορούν να διαπιστώσουν το μεγαλείο της «σημαντικής τέχνης», ακόμα και χωρίς να έχουν δει ποτέ τις <em>Δεσποινίδες της Αβινιόν</em> από κοντά.

Οι Δεσποινίδες στην Αθήνα

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η πρόσφατη διοργάνωση του Εργαστηρίου Κοινωνικής & Πολιτισμικής Ψηφιακής Τεκμηρίωσης (Ε.Κ.Π.Ψ.Τ.) του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που γίνεται σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, την Εταιρεία Μελέτης Πολιτισμικής Ετερότητας, με την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου.

Εκατό χρόνια μετά τις Δεσποινίδες της Αβινιόν του Πάμπλο Πικάσσο, ένα δίκτυο καλλιτεχνών και επιστημόνων συναντά στην Αθήνα τις Δεσποινίδες της Αβινιόν – ένα πολυδιάστατο δρώμενο που σχολιάζει δημιουργικά το αριστούργημα του Πικάσσο παρουσιάζοντας μια εικαστική έκθεση, συζητώντας σε ένα συμπόσιο και δραματοποιώντας θεατρικά τη βιογραφία του έργου.

Στη συλλογική έκθεση, που θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Μαΐου, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων θα παρουσιαστούν έργα ελλήνων εικαστικών με αφορμή τον πίνακα του Πικάσσο και το κίνημα του μοντερνισμού. Παράλληλα, στα πλαίσια του έργου παρουσιάζεται μία σειρά από εθνογραφικά τεκμήρια που, ως συλλο- γή, φωτίζουν και ανασυνθέτουν το συμβολικό παρελθόν των Δεσποινίδων της Αβινιόν.

Στις 7 και 8 Μαΐου διοργανώθηκε με επιτυχία διήμερο συμπόσιο στο Αμφιθέατρο Τρίτση, πάνω στο ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο της αρχής του μοντερνισμού, στο οποίο συμμετείχαν ιστορικοί τέχνης, κοινωνιολόγοι, αρχι- τέκτονες, φωτογράφοι και εικαστικοί καλλιτέχνες.

Η δραματοποιημένη αφήγηση που παρουσιάστηκε στις 8 Μαΐου πρότεινε έναν άλλο τρόπο να αναδειχθούν τα γεγονότα και το περιβάλλον μέσα στο οποίο δημιουργήθηκαν οι Δεσποινίδες της Αβινιόν. Πρόκειται για έναν μονόπρακτο θεατρικό διάλογο με τίτλο Οι Δεσποινίδες και ο Ζωγράφος στο καράβι της Μονμάρτρης, που παρουσιαστηκε με τη μορφή του θεατρικού αναλογίου.

Στις 17 Μαΐου, στις 20:00, το φωνητικό εργαστήριο που διευθύνει ο Σπύρος Σακκάς θα παρουσιάσει το Μπαλ Μασκέ των Δεσποινίδων, 100 Χρόνια Πριν, στο Αμφιθέατρο Τρίτση.

Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα έργα του Πικάσσο αλλά και ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό έργο του κινήματος του μοντερνισμού. Το συγκεκριμένο έργο, που εκτίθεται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη, έθεσε για πρώτη φορά στο φιλότεχνο κοινό θέματα όπως η σεξουαλική έκφραση, η γλώσσα του σώματος και η διαφορετικότητα ανάμεσα στους ανθρώπους και τις επιθυμίες τους. Εκατό χρόνια μετά τη δημιουργία του, το αριστούργημα του Πικάσσο προκαλεί, προβληματίζει και εμπνέει με την ίδια δύναμη καλλιτέχνες σε μια χώρα που δεν το έχει φιλοξενήσει ποτέ.

Το Ε.Κ.Π.Ψ.Τ επικεντρώνει τις ερευνητικές του προσπάθειες στη συλλογή, ανάλυση, τεκμηρίωση και προβολή κοινωνικών και πολιτισμικών δεδομένων με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και της πληροφορικής. Το Εργαστήριο παράγει ψηφιακά περιεχόμενα τα οποία διαθέτει για επιστημονικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς· για το λόγο αυτό χρησιμοποιεί έγκυρες και πιστοποιημένες τεχνικές έρευνας και τεκμηρίωσης της κοινωνικής και πολιτισμικής πραγματικότητας. Το Εργαστήριο στηρίζεται στη συνεργασία επιστημονικών στελεχών του Πανεπιστημίου Αιγαίου αλλά και εξειδικευμένων εξωτερικών συνεργατών. Στα πλαίσια αυτά έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο ειδικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που συμμετέχουν στις ερευνητικές δραστηριότητές του και υποστηρίζουν την υλοποίηση των στόχων του. H μέχρι τώρα δράση του Εργαστηρίου στον πολιτισμικό και κοινωνικό τομέα θα επεκταθεί με την ίδρυση και ανάπτυξη των Ιnnovative Action Networks. Πρόκειται για καινοτόμα δίκτυα δράσης που στόχο έχουν να δημιουργήσουν πλατφόρμες δημιουργικής συνεργασίας στο χώρο της τέχνης και του πολιτισμού.

04-17/05, Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Ακαδημίας 50