Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού

Ο διάσημος φωτογράφος και εικαστικός προσκάλεσε συναδέλφους του από όλον τον κόσμο να παραχωρήσουν από μια αφίσα έργου τους με στόχο την οικονομική ενίσχυση ενός ολόκληρου κόσμου που απειλείται με αφανισμό εξαιτίας της πανδημίας.

2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού

Η πανδημία έχει πλήξει δριμύτατα τις τέχνες και τους χώρους πολιτισμού σε ολόκληρο τον πλανήτη και το μέλλον για τον ευρύτερο πολιτιστικό χώρο προμηνύεται εξαιρετικά δυσοίωνο. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με επίσημη αναφορά, οι περισσότεροι από τους απασχολούμενους στον τομέα του πολιτισμού και της δημιουργίας έχουν ήδη δει το εισόδημά τους να πέφτει κατά 100%, δηλαδή να εξαφανίζεται.

Αυτή η τρομακτική πραγματικότητα ενέπνευσε τον διάσημο Γερμανό φωτογράφο και εικαστικό Wolfgang Tillmans να ξεκινήσει ένα πρότζεκτ ενίσχυσης του απειλούμενου με αφανισμό κόσμου των τεχνών, με την επωνυμία «Αλληλεγγύη 2020» (2020Solidarity) προσκαλώντας 40 γνωστούς καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο να σχεδιάσουν μια αφίσα αντιπροσωπευτική του έργου τους αλλά και της τρέχουσας περίστασης που όλοι βιώνουμε.

Κάθε αφίσα έχει την ίδια τιμή (50 ευρώ) υπό τη μορφή δωρεάς και όλα τα έσοδα θα πάνε προς ενίσχυση διάφορων χώρων και ιδρυμάτων πολιτισμού (ειδικά των πιο «ανεπίσημων» και «αδύναμων») προκειμένου να εξακολουθήσουν να υπάρχουν. (Για περισσότερες πληροφορίες μπορεί να επισκεφτεί κανείς το crowdfunding site του πρότζεκτ, betweenbridges.net).

Anne Imhof, Eliza Douglas in Anne Imhof, Imagine, Galerie Buchholz, 2019, Photography: Nadine Fraczkowski, 2019
Peter Berlin, Damiani Book Cover, 2019

Παρακάτω, ο Tillmans εξηγεί τον τρόπο που εμπνεύστηκε το πρότζεκτ και την ιστορία πίσω από τη δική του φωτογραφία / συνεισφορά:

«Η ιδέα μου ήρθε κάποια στιγμή πριν από τρεις εβδομάδες, όταν ένιωσα έντονη την επιθυμία να βοηθήσω κι εγώ όπως μπορώ όλους τους πολιτιστικούς χώρους που αναγκάστηκαν να κλείσουν επ' αόριστο εξαιτίας της τρέχουσας κρίσης. Σκέφτηκα λοιπόν την δημιουργία απεριόριστου αριθμού αφισών, και όχι μιας περιορισμένης έκδοσης με υψηλή τιμή που έχει γίνει ακόμα πιο απαγορευτική για τους περισσότερους ανθρώπους. Κατόπιν σκέφτηκα να ζητήσω τη συνδρομή και άλλων καλλιτεχνών από διαφορετικές χώρες ζητώντας τους να προσφέρουν έργα που θα γίνουν αφίσες. Η τιμή για κάθε αφίσα είναι στα 50 ευρώ, δολάρια ή λίρες. Προφανώς δεν είναι φτηνή, ούτε πρόκειται ακριβώς για 'τέχνη για όλους'. Η αγορά όμως κάθε αφίσας αποτελεί μια μορφή δράσης, και όλα τα χρήματα θα πάνε για την οικονομική ενίσχυση προς όλα εκείνα τα μέρη που απειλείται σοβαρά η ίδια τους η ύπαρξη».

Elmgreen & Dragset, Incidental Self (No. 21), 2007

«Υπάρχουν πολλά μέρη που δεν θα λάβουν καμία ενίσχυση και κανένα μερίδιο από το 'πακέτο διάσωσης' επειδή πρόκειται για ανεπίσημους αλλά σημαντικούς χώρους στην κουλτούρα αλλά και στην κοινωνική / νυχτερινή ζωή, οι οποίοι κινδυνεύουν να κλείσουν για πάντα. Για μένα, οι χώροι κοινωνικής συνεύρεσης αποτελούν επίσης χώρους πολιτισμού και θα ήταν τρομερό να χάσουμε τα μέρη που αγαπάμε να συχνάζουμε. Θέλουμε επίσης όμως να βοηθήσουμε και κοινωνικές πρωτοβουλίες που κάνουν σημαντική δουλειά στο επίπεδο της κοινότητας ή συγκεντρώνουν χρήματα για νοσοκομεία και οργανισμούς υγείας».

Marlene Dumas, James Baldwin (from the series Great Men), 2
Gillian Wearing, All I Ever Wanted Was Love, 1992/93

«Η δική μου αφίσα είναι από μια φωτογραφία που τράβηξα τον Μάρτιο, όταν επέστρεψα στο σπίτι μου στο Βερολίνο μετά από ένα μεγάλο επαγγελματικό ταξίδι ανά τον κόσμο. Ήμουν στην κουζίνα του στούντιο όταν είδα να φωτίζει ένα ιδιαίτερο φως αυτό το ράφι με την εικόνα και τα βάζα. Είναι η τελευταία φωτογραφία που μεγεθύναμε σε μεγάλη κλίμακα πριν κλείσει το στούντιο στις 13 Μαρτίου, συνεπώς έχει για μένα μια έντονη προσωπική αξία. Η στιγμή εκείνη είναι σα να αντηχεί διαρκώς όλον αυτόν τον καιρό».

Sabelo Mlangeni, “Identity” Bongani Tshabalala, 2011
Ralf Marsault and Heino Muller, (25/34 Photographers) Mr. Plus, J-P., Mickey, Paris 1987 (Fin de siècle series), 1987
Wolfgang Tillmans, still life (Bühnenbild), 2020
Mark Leckey, A Changeling Can Change, 2020
David Wojnarowicz with Tom Warren, Self-Portrait of David Wojnarowicz, 1983/84

Με στοιχεία από το AnOther