Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Η νοσηρή σκληρότητα της Amazon και το κρυφό της ιστορικό εκφοβισμού εργαζομένων

Ίσως βρείτε την Prime συνδρομή σας ηθικά απαράδεκτη αν διαβάσετε τις ιστορίες σχετικά με την κακομεταχείριση των εργαζομένων

Η νοσηρή σκληρότητα της Amazon και το κρυφό της ιστορικό εκφοβισμού εργαζομένων

Του Simon Head/ Μετάφραση για τη LIFO: Λένα Φουτσιτζή

Όταν έκανα την πρώτη έρευνα για τις πρακτικές της Walmart στο χώρο εργασίας στις αρχές της δεκαετίας του 2000, έβγαλα το συμπέρασμα ότι η Walmart ήταν η πιο κατάφωρα αδίστακτη εταιρεία στην Αμερική. Ωστόσο, δέκα χρόνια αργότερα, υπάρχει ένας ισχυρός ανταγωνιστής για αυτή την ντροπιαστική διάκριση – η Amazon Corporation. Στον εταιρικό κόσμο, η Amazon κατατάσσεται πλέον μαζί με την Apple μεταξύ των πιο αγαπητών επιχειρήσεων των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο Jeff Bezos, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Amazon, ήρθε δεύτερος στην κατάταξη του Harvard Business Review του 2012 για τους πιο αξιοθαύμαστους CEO σε παγκόσμιο επίπεδο και η Amazon ήταν τρίτη στον κατάλογο του CNN για τις πιο σημαντικές εταιρείες του κόσμου. Η Amazon είναι τώρα ο κορυφαίος πωλητής όχι μόνο βιβλίων, αλλά και μουσικής, ταινιών DVD, video games, κινητών τηλεφώνων, καθώς και συνδρομών σε περιοδικά.

Όπως και η Walmart, η Amazon συνδυάζει τελευταίας τεχνολογίας CBSs με πρακτικές ανθρωπίνων πόρων που θυμίζουν πρακτικές του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα.

Η Amazon είναι ίδια με τη Walmart στη χρήση των τεχνολογιών παρακολούθησης των κινήσεων και της απόδοσης των υπαλλήλων της λεπτό προς λεπτό και σε ρυθμίσεις που πηγαίνουν πολύ πιο μακριά από την παρακολούθηση της γραμμής συναρμολόγησης σε συνδυασμό με τις κινήσεις που γίνονται μεταξύ της φόρτωσης και της εκφόρτωσης στις αποβάθρες, μεταξύ των σταθμών συσκευασίας και από και προς τα μίλια ραφιών, τα οποία η Amazon αποκαλεί «κέντρα εκπλήρωσης» - γιγαντιαίες αποθήκες όπου βρίσκονται τα αγαθά που παραγγέλνουν οι πελάτες της Amazon, τα οποία έχουν αποσταλεί από κατασκευαστές και χονδρέμπορες, προκειμένου να αποθηκευτούν, να συσκευαστούν και να αποσταλούν ξανά στους πελάτες.

Οι διεργασίες shop-floor της Amazon είναι μια ακραία παραλλαγή του Taylorism, μιας πρακτικής του Frederick Winslow Taylor, ο οποίος δεν θα δυσκολευόταν να αναγνωρίσει, ακόμη και έναν αιώνα μετά τον θάνατό του. Η πρακτική του Taylorism του 21ου αιώνα, οι εμπειρογνώμονες της διαχείρισης, τα επιστημονικά στελέχη, αναλαμβάνουν τα βασικά καθήκοντα στο χώρο εργασίας της Amazon, όπως τις μεταφορές, την αποθήκευση στα ράφια και την συσκευασία των προϊόντων, και τα σπάει σε δευτερεύουσες εργασίες, οι οποίες συνήθως μετρούνται σε δευτερόλεπτα – βασίζονται σε μελέτες κίνησης και χρόνου που ψάχνουν τον πιο γρήγορο τρόπο για να ολοκληρωθεί μια δευτερεύουσα εργασία, και μετά επανασυναρμολογούν τις δευτερεύουσες εργασίες για να βρουν την «μια καλύτερη μέθοδο» την πρέπει να ακολουθήσουν οι εργαζόμενοι.

Η Amazon είναι επίσης μια πραγματικά παγκόσμια εταιρεία με έναν τρόπο που η Walmart δεν ήταν ποτέ, και αυτή η παγκοσμιοποίηση δείχνει πώς ανταποκρίνεται η Amazon σε χώρους εργασίας που βρίσκονται έξω από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίοι μπορεί να ακολουθούν διαφορετικούς κανόνες. Η σκληρή πλευρά της Amazon ήρθε στο φως κατά τα τελευταία τρία χρόνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη Γερμανία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, και η αντίθεση της συμπεριφοράς της Amazon στις ΗΠΑ και στην Αγγλία, από τη μία πλευρά, και στη Γερμανία, στην άλλη πλευρά, αποκαλύπτει πώς η πολιτική και η οικονομία της Γερμανίας είναι φιλική προς τους εργαζόμενους με έναν τρόπο που οι άλλες δύο χώρες δεν είναι πια.