Από τον Πατριάρχη Θεόφιλο ως την ISIS: Φανατικοί που προσπάθησαν να κατεδαφίσουν την Ιστορία

Από τον Πατριάρχη Θεόφιλο ως την ISIS: Φανατικοί που προσπάθησαν να κατεδαφίσουν την Ιστορία Facebook Twitter
15
Από τον Πατριάρχη Θεόφιλο ως την ISIS: Φανατικοί που προσπάθησαν να κατεδαφίσουν την Ιστορία Facebook Twitter
Παλμύρα

«Μα όταν/ μες στη θρυμματισμένη θύμηση αναδεύω ερείπια/ βρίσκω απόκριση βαθιά/ γιατί τα μάρμαρα κι οι πέτρες κι η ιστορία μένουν για να θυμίζουν το πέρασμά σου ανάμεσα στην ομορφιά – απόκριση για όσα περιμένω και δεν πήρα», έγραφε ο Νίκος Αλέξης-Ασλάνογλου στα «Ερείπια της Παλμύρας» του. Και αυτή ακριβώς τη λειτουργία, τη διατήρηση της συλλογικής μνήμης κι εμπειρίας στο διηνεκές εξυπηρετούν καταρχήν τα ιστορικά μνημεία ακόμα κι όταν το «πέρασμα» δεν είναι απαραίτητα όμορφο, ακόμα κι αν τα ερωτήματα που γεννούν είναι περισσότερα από τις αποκρίσεις που δίνουν – μπορεί αλήθεια κανείς να φανταστεί τη Ρώμη χωρίς το Πάνθεον, το Πεκίνο χωρίς την Απαγορευμένη Πόλη, το Κάιρο δίχως τη Σφίγγα και τις Πυραμίδες, την Αθήνα δίχως την Ακρόπολη κι όλα αυτά όχι εξαιτίας πολεμικών καταστροφών ή θεομηνιών αλλά επίτηδες, στοχευμένα; Κι όμως, υπάρχουν άνθρωποι που πίστεψαν ή που πιστεύουν ακόμα ότι στον θαυμαστό καινούργιο κόσμο που οραματίζονται να γεννιέται «εκ του μηδενός», τίποτε δεν πρέπει να θυμίζει το παρελθόν – μια διαχρονική «χίμαιρα» που ωστόσο επαναλαμβάνεται ανά τους αιώνες. 

Mπορεί αλήθεια κανείς να φανταστεί τη Ρώμη χωρίς το Πάνθεον, το Πεκίνο χωρίς την Απαγορευμένη Πόλη, το Κάιρο δίχως τη Σφίγγα και τις Πυραμίδες, την Αθήνα δίχως την Ακρόπολη κι όλα αυτά όχι εξαιτίας πολεμικών καταστροφών ή θεομηνιών αλλά επίτηδες, στοχευμένα;

Ιδού μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:


Πόλη- κόμβος καραβανιών κι εμπόρων στη σημερινή Συρία που άκμασε ιδίως κατά τον 2ο μ.Χ. αιώνα, όταν η θρυλική βασίλισσα Ζηνοβία (267-272 μ.Χ.) απείλησε την ίδια τη Ρώμη προτού ηττηθεί κι αιχμαλωτιστεί από τον αυτοκράτορα Αυριλιανό, η Παλμύρα είναι δυστυχώς πολύ πιθανό να έχει την τύχη των αρχαίων πόλεων Νιμρώδ και Χάτρα που ήδη ισοπέδωσε ο ISIS μαζί με ό,τι βρήκε στο Μουσείο της Μοσούλης – μόνη ελπίδα, να αναγκαστούν σε άμεση υποχώρηση ή να αποφασίσουν να χρησιμοποιήσουν αυτό το τόσο σπουδαίο μνημείο ως «διαπραγματευτικό χαρτί»... Δυστυχώς, εκτός από μνημεία εξαλείφουν ή τρέπουν σε άτακτη φυγή οποιονδήποτε δεν συμμερίζεται τις απόψεις τους.

Από τον Πατριάρχη Θεόφιλο ως την ISIS: Φανατικοί που προσπάθησαν να κατεδαφίσουν την Ιστορία Facebook Twitter
Πρίν και μετά: Toν Μάρτιο του 2001 οι Ταλιμπάν ανατίναξαν τα πελώρια σκαλιστά αγάλματα του Βούδα στο Μπαμιάν του Αφγανιστάν.


Οι Ταλιμπάν ήταν υπεύθυνοι για την αμέσως προηγούμενη μεγάλη πολιτιστική απώλεια, την ανατίναξη το 2001 των πελώριων, σκαλιστών σε βράχο αγαλμάτων του Βούδα στο Μπαμιάν του Αφγανιστάν (6ος π.Χ. αιώνας). Κι άλλοι κατακτητές είχαν επιχειρήσει στο παρελθόν να τους καταστρέψουν, κανείς όμως δεν επέδειξε τη δική τους σπουδή. Το μόνο που απομένει σήμερα είναι οι εσοχές στους βράχους... Πλήθος άλλοι αρχαιολογικοί θησαυροί χάθηκαν ή συλήθηκαν όσο βρίσκονταν στην εξουσία.


Η ισοπέδωση του Σεραπείου από τον φανατισμένο χριστιανικό όχλο στην Αλεξάνδρεια κατ' εντολή του Πατριάρχη Θεόφιλου ύστερα από άγριες συγκρούσεις με τους "εθνικούς" κατοίκους της πόλης το 391 μ.Χ. είναι από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα των εκτεταμένων καταστροφών σε «ειδωλολατρικά» μνημεία που προκάλεσαν πρώιμοι φονταμενταλιστές του σταυρού. Ο εντυπωσιακός ναός, που είχε αναγείρει ο Πτολεμαίος Σωτήρας το 287 π.Χ. ήταν περίφημο λατρευτικό, πνευματικό και θεραπευτικό κέντρο – οι χριστιανοί πάλι το θεωρούσαν μνημείο ψεύδους, δεισιδαιμονίας και εκμετάλλευσης.


Πλήθος εκκλησίες, μοναστήρια αλλά και τζαμιά κατεδαφίστηκαν ή άλλαξαν χρήση στην ΕΣΣΔ, ιδίως τη δεκαετία του '30 οπότε υπέστη μεγάλες διώξεις από τον Στάλιν και ο κλήρος, ενώ σε καταστροφές ναών κι εκτελέσεις ιερέων προέβησαν και αναρχικοί της CNT-FAI στη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου (1936-9) – οι εξεγερμένοι επιχείρησαν μάλιστα να γκρεμίσουν και την Sagrada Familia στην Βαρκελώνη, θεωρώντας τη σύμβολο δεσποτισμού και θρησκευτικής καταπίεσης, ευτυχώς όμως για την... αρχιτεκτονική δεν διέθεταν αρκετά εκρηκτικά, περιορίστηκαν έτσι σε μικροζημιές στη βάση του οικοδομήματος.

Από τον Πατριάρχη Θεόφιλο ως την ISIS: Φανατικοί που προσπάθησαν να κατεδαφίσουν την Ιστορία Facebook Twitter
Aφιονισμένοι νεολαίοι κραδαίνοντας το «κόκκινο βιβλιαράκι» του Μεγάλου Τιμονιέρη...


Κατά την Πολιτιστική Επανάσταση που κήρυξε ο Μάο στην Κίνα μεταξύ 1966-76, αφιονισμένοι νεολαίοι κραδαίνοντας το «κόκκινο βιβλιαράκι» του Μεγάλου Τιμονιέρη αφάνισαν αμέτρητα μικρά και μεγάλα ιστορικά μνημεία, συγγράμματα, βιβλία, έργα τέχνης, οτιδήποτε μπορούσε να θυμίζει τον «παλιό κόσμο». Εξάλλου στρατιώτες και «ερυθροφρουροί» εκθεμελίωσαν ως «εστίες αντίδρασης» πάνω από 3000 βουδιστικά μοναστήρια μετά την προσάρτηση του Θιβέτ (1959), ενώ «φτηνά» τη γλίτωσε η Ποτάλα, το μεγαλοπρεπές ανάκτορο των Λάμα στη Λάσα.


Η Ισλαμική Επανάσταση στο Ιράν (1979) συνοδεύτηκε επίσης με καταστροφές προϊσλαμικών (κυρίως ζωροαστρικών) πολιτιστικών μνημείων, απειλήθηκε μάλιστα η ίδια η αρχαία Περσέπολη που υπερασπίστηκαν σθεναρά κάνοντας «ανθρώπινη αλυσίδα», καθώς λέγεται, οι ίδιοι οι κάτοικοι της περιοχής. Ευτυχώς γρήγορα επικράτησαν μετριοπαθέστερες λογικές.

Από τον Πατριάρχη Θεόφιλο ως την ISIS: Φανατικοί που προσπάθησαν να κατεδαφίσουν την Ιστορία Facebook Twitter
Η Ισλαμική Επανάσταση στο Ιράν


Σε τεράστια ανθρωπιστική αλλά και πολιτιστική καταστροφή εξελίχθηκε η κυριαρχία των Ερυθρών Χμερ του Πολ Ποτ στην Καμπότζη (1975-9). Οι πόλεις «έκλεισαν», ο πληθυσμός υποχρεώθηκε να εγκατασταθεί και να εργαστεί στο ύπαιθρο σε απερίγραπτες συνθήκες, 1.5-3 εκ. άνθρωποι εξολοθρεύτηκαν ενώ ελάχιστα πολιτιστικά μνημεία – ανάμεσά τους ευτυχώς η θρυλική Ανγκόρ Τομπ – γλίτωσαν τον αφανισμό.


Οι ντανταϊστές (1916-23) αλλά και οι καταστασιακοί τη δεκαετία του '60 τάσσονταν επίσης υπέρ της διαγραφής ή του πολιτιστικού παρελθόντος. Παρότι οι ίδιοι οι εμπνευστές εκείνων των κινημάτων δεν προχώρησαν σε καταστροφές, ενέπνευσαν πολλούς επιγόνους, ανάμεσά τους και συνειδητούς «μπάχαλους». Ο Χανς Ρίχτερ θεωρούσε τον Ηρόστρατο, εμπρηστή του μεγάλου ναού της Αρτέμιδος στην Έφεσο (356 π.Χ.) «πρώιμο ντανταϊστή» ενώ στο 1ο τεύχος της Καταστασιακής Διεθνούς (1958) το λήμμα «Αποσύνθεση» ορίζεται ως «διαδικασία με την οποία οι παραδοσιακές πολιτιστικές μορφές καταστρέφονται από μόνες τους κάτω από την επίδραση της εμφάνισης ανώτερων μέσων κυριαρχίας, τα οποία επιτρέπουν και απαιτούν ανώτερες πολιτιστικές κατασκευές... Κάνουμε μια διάκριση ανάμεσα σε μια ενεργητική φάση της αποσύνθεσης, αποτελεσματική καταστροφή παλιών οικοδομημάτων -που σταματάει γύρω στα 1930- και μια φάση επανάληψης, που κυριαρχεί έκτοτε. Η καθυστέρηση του περάσματος από την αποσύνθεση σε νέες κατασκευές, συνδέεται με την καθυστέρηση της επαναστατικής εξάλειψης του καπιταλισμού».


«Ισοπεδώστε την Ακρόπολη!..» Ο σουρεαλιστής ποιητής Νικήτας Ράντος (Νικόλα Κάλας) είχε ήδη από το 1935 υποστηρίξει έντονα σε φιλικούς κύκλους τη «βλάσφημη» αυτή άποψη, ενώ σε αντίστοιχο, πανκ αισθητικής κείμενο-μανιφέστο που εξέδωσε ο underground, όπως θα τον χαρακτηρίζαμε σήμερα ποιητής Γιώργος Μακρής στις 18/11/44 υπογράφοντας ως «γενικός διοργανωτής της ΣΑΣΑ-Συνδέσμου Αισθητικών Σαμποτέρ Αρχαιοτήτων» διαβάζουμε: «Έχοντας κοινή αισθητική και κοσμοϊστορική άποψη πως η καταστροφή και η θνητότητα της μορφής των όντων περιλαμβάνονται στο περίγραμμα της ολοκλήρωσης της ζωής, βάζουμε σκοπό την καταστροφή του Παρθενώνα με απώτερο στόχο την παράδοσή του στην ουσιαστική αιωνιότητα... Αποφασίζουμε να θέσουμε σκοπό μας την ανατίναξη αρχαίων μνημείων, την προπαγάνδα κατά των αρχαιοτήτων και κατά παντός αντικειμένου που δεν μας αρέσει». Θεωρούσε ότι ο Ιερός Βράχος αντιπροσώπευε, πλέον, τη χρεωκοπία του Δυτικού πολιτισμού με τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ακόμα σε εξέλιξη. Εντέλει ο Παρθενώνας στέκει ακόμα στη θέση του, όμως οι «Προάγγελοι του Χάους» που μνημόνευε ήδη από το '50 ο ποιητής βρίσκονται ήδη ανάμεσά μας και όχι πάντα για καλό...

Οπτική Γωνία
15

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που δεν λάμπουν στην Ευρωβουλή

Βασιλική Σιούτη / Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που δεν λάμπουν στην Ευρωβουλή

Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που έχασαν το φως τους στην Ευρωβουλή και τα παθήματα που δεν έγιναν μαθήματα. Υπάρχει ωστόσο ακόμα χρόνος για ουσιαστικό πολιτικό διάλογο, που θα διαχωρίσει την ήρα από το σιτάρι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το Κοσσυφοπέδιο, η Ντόρα, η Ευρώπη και οι αντιδράσεις

Βασιλική Σιούτη / Το Κοσσυφοπέδιο, η Ντόρα, η Ευρώπη και οι αντιδράσεις

Τι σημαίνει η απόφαση της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης για το Κοσσυφοπέδιο; Τι εισηγήθηκε η Ντόρα Μπακογιάννη, γιατί την επαίνεσε ο Αλέξης Τσίπρας και ποιες αντιδράσεις υπάρχουν.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο διευθυντής των «Financial Times» στη LiFO: «Οι επιστροφές είναι δύσκολες στην πολιτική, ιδίως για τους πρώην πρωθυπουργούς»

Οπτική Γωνία / Ο διευθυντής των «Financial Times» στη LiFO: «Οι επιστροφές είναι δύσκολες στην πολιτική, ιδίως για τους πρώην πρωθυπουργούς»

Ο Πίτερ Σπίγκελ, επικεφαλής των «Financial Times» στις ΗΠΑ και ένας από τους κορυφαίους δημοσιογράφους στον κόσμο, μιλά για την τραγωδία στα Τέμπη και τον Κ. Μητσοτάκη, σχολιάζει το rebranding του Τσίπρα, την εκλογή Κασσελάκη αλλά και τη στασιμότητα του ΠΑΣΟΚ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόλεμος στη Μέση Ανατολή: Γιατί οι συνέπειες μπορεί να είναι δραματικές;

Διεθνή / Πόλεμος στη Μέση Ανατολή: Οι συνέπειες μπορεί να είναι δραματικές

Τρεις ακαδημαϊκοί αναλύουν τις επιπτώσεις μιας γενικευμένης σύγκρουσης για τον κόσμο και την Ελλάδα και επιχειρούν μια ιστορική αναδρομή, όταν οι σχέσεις ανάμεσα στο Ισραήλ, το Ιράν και την Υεμένη ήταν ασυνήθιστα θετικές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πλατείες

Ρεπορτάζ / Τέσσερις ιστορικές πλατείες της Αθήνας αλλάζουν πρόσωπο

Στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου τέσσερις ιστορικές πλατείες αναμορφώνονται και πρασινίζουν. Ποια θα είναι η νέα τους εικόνα και πότε θα τη δούμε; Μια πρόγευση για το τι θα συμβεί, μέσα από φωτορεαλιστικές αποτυπώσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το Σύμφωνο για τη Μετανάστευση εγκρίθηκε, οι διαφωνίες παραμένουν

Βασιλική Σιούτη / Το Σύμφωνο για τη Μετανάστευση εγκρίθηκε, οι διαφωνίες παραμένουν

Εγκρίθηκε χθες το Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Άσυλο από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μετά από σχεδόν δέκα χρόνια διαβουλεύσεων και διαφωνιών που υπήρχαν μεταξύ των διαφορετικών πολιτικών ομάδων και των κρατών-μελών. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

σχόλια

6 σχόλια
Καμιά φορά συμβαίνει και το εξής: ένας αρθρογράφος νομίζει ότι μπορεί να θίξει την πολιτιστική και πολιτική κληρονομιά αυτών που δεν έχουν καμία ιδιοκτησία. Είναι δε μια πλάνη ιδιαίτερα διασκεδαστική όταν λαμβάνει τη μορφή δύο ολόκληρων παραγράφων, ενώ θα αρκούσε μόνο η φράση: η ζωή των υποτελών, αυτή η άρνηση της ελπίδας και της οκνηρίας, αυτή η χειρονομία του βανδαλισμού είναι μηδενισμός.Για όσους όμως δεν τους ανήκει ούτε το όνομά τους, για την τάξη της ασυνέχειας, το μνημείο είναι πανοπτική τεχνολογία στο δημόσιο χώρο, αναπόσπαστο μέρος του εξοπλισμού της συστημικής βίας και μηχανή αναπαραγωγής συλλογικών ταυτοτήτων που αποσιωπά τον κοινωνικό ανταγωνισμό.Να ξαναπιαστεί από την αρχή, λοιπόν, δεδομένου ότι η ιστορία των κοινωνιών, ως ιστορία των ταξικών αγώνων, δεν κατεδαφίζεται (sic).
Δον Ιδιώτης 23.5.2015 | 18:33 Όνομα ναού στην Ιαπωνία που είναι σε λειτουργία εδώ και χιλιάδες(;) χρόνια; Κτίσθηκαν ξανά κάθε φορά που καταστρέφονταν.Συμφωνώ για το μίσος από τον φανατισμό. Δεν έχει ούτε πατρίδα αλλά ούτε Θεό.atman 23.5.2015 | 18:06Συμφωνώ με όσα γράφετε στο θέμα.Επίσης οι ιδεολόγοι ΧΑυγίτες προσπαθούν να αντιγράψουν τον Χίτλερ ακόμα και στους μύθους για την τάχατε παντοδύναμη και πάνσοφη αρχαία ειδωλολατρική θρησκεία που νομίζουν ότι είναι απόγονοι 100%.Δον Ιδιώτης 23.5.2015 | 18:31 Ποιοι Χριστιανοί;Αν ένας ειδωλολατρικός βαρβαρικός λαός κάνει επιδρομή στην Ελλάδα και καταστρέφει οτιδήποτε βρει μπροστά του όπως οι Έρουλοι είναι η θρησκεία τους υπεύθυνη; Δεν κατέστρεψαν την αρχαία Αγορά και το Ηρώδειο για θρησκευτικούς λόγους. Δεν ήταν θρησκευτικός πόλεμος αλλά επιδρομή για λάφυρα, θάνατο και καταστροφή σε ότι δεν μπορούσαν να κουβαλήσουν πίσω μαζί τους.Συμφωνώ σε αυτό το σημείο με τον atman 23.5.2015 | 21:37 Προς οικονομία Ιστορίας οι βαρβαρικές επιδρομές άρχισαν στην Ρωμαϊκή και μετέπειτα Βυζαντινή αυτοκρατορία λόγω της εισβολής των Ούννων στις περιοχές της Ουκρανίας και Ρωσίας που ζούσαν αυτοί οι λαοί. Αναγκάστηκαν λοιπόν να καταφύγουν και να δράσουν πιο νότια. Πολλοί από τους ΧΑυγίτες ανήκουν στην ίδια κορυφή φανατισμού με μερικούς άλλους που νομίζουν ότι είναι στην κορυφή της προοδευτικότητας. Μπορεί οι δύο τους να διαφωνούν μεταξύ τους αλλά περιβάλλονται από τον ίδιο αέρα φανατισμού χωρίς ίχνος οξυγόνου σοφίας. Ξέρετε τι επιζεί χωρίς οξυγόνο σοφίας...Ο Ευριπίδης έγραψε «Αι δε σάρκες αι κεναί φρενών, αγάλματα αγοράς εισίν».Τα αγάλματα δεν επέζησαν ακέραια αλλά οι σάρκες χωρίς μυαλό έχουν μέλλον φαίνεται. jay-r 23.5.2015 | 21:33 Σωστός για την καταστροφή των αρχαίων κινητών θησαυρών συμπεριλαμβανομένων εγγράφων στην Άλωση της Πόλης από τους Φράγκους.Θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε, αν είχε διασωθεί πλήρης απογραφή αρχαίων θησαυρών πριν την Άλωση, ότι 12 αιώνες βαρβαρικών επιδρομών δεν είχαν τόσο καταστροφικό αποτέλεσμα όσο δώδεκα μέρες μανίας των "Σταυροφόρων", απογόνων όλων των προαναφερθέντων βαρβάρων. Δεν είχαν κατορθώσει μέχρι τότε οι πρόγονοι να κυριεύσουν την Κωνσταντινούπολη παρά τις πολύαιωνες προσπάθειες τους. Ευτυχώς που διασώθηκαν αρκετά έγγραφα, να ξεκινήσουν τον Δυτικό πολιτισμό.Η θρησκεία στα ανθρώπινα χέρια μπορεί να γίνει μοχλός ανθρωπισμού αλλά μπορεί να γίνει και μοχλός απανθρωπιάς. Δεν φταίει το εργαλείο όμως. Ένα εργαλείο στα χέρια ενός ανόητου ... παράγει δυστύχημα.
εδω αξιζει να αναφερθει οτι η λεηλασια της κωνσταντινουπολης, αλλοτε ως το 1204 δηλ, μεγαλυτερης πολης της ευρωπης ισως και του κοσμου, το 1204 ηταν πολλαπλασια καταστροφικη σε σχεση με το 1453.
Οι μεγαλύτερες καταστροφές αρχαίων ελληνικών μνημείων προήλθαν από χριστιανοταλιμπάν. Αν είχαμε σήμερα την ίδια θρησκεία με αυτή των αρχαίων Ελλήνων το πιθανότερο είναι να είχαν σωθεί τα περισσότερα, ακριβώς όπως στη Κίνα ή την Ιαπωνία.Πολύ καλό άρθρο.
Πολύ καλό άρθρο, αλλά γιατί μόνο ο τίτλος διαβάστηκε; Το υπόλοιπο, αποτέλεσμα έρευνας του αρθρογράφου, αγνοήθηκε δονγματικά. Μερικές φωτογραφίες καταστροφής αρχαίων Κινεζικών αριστουργημάτων στην διάρκεια της Κινέζικης "Πολιτιστικής Επανάστασης" http://www.antique-chinese-furniture.com/blog/2013/02/10/burn-loot-and-pillage-destruction-of-antiques-during-chinas-cultural-revolution/Στην Ιαπωνία παρά του ότι δεν πέρασαν πολλοί ξένοι εισβολείς, για αιώνες υπήρχε καταστροφή μνημείων στην διάρκεια των μακροχρόνιων πολέμων μεταξύ των Shogun και των samurai τους. Το κάψιμο των κάστρων, πόλεων και ναών-παγόδων του αντιπάλου ήταν πολύ εύκολη υπόθεση μια και ήταν σχεδόν όλα από ξύλο. Δηλαδή ολοκληρωτική καταστροφή. Δεν έμεινε τίποτα σε σχέση με κατεστραμμένα μνημεία σε άλλες χώρες.Βέβαια ο νικητής ξανάκτιζε τα δικά του.Το Κιότο η παλιά πρωτεύουσα τον 15ο αιώνα καταστράφηκε ολοσχερώς και μια ιστορία χιλιετίας έγινε καπνός.Οι ταινίες του Ακίρα Κουροσάβα σαν το Ran δίνουν μια οπτική εικόνα των καταστροφών στους μεταξύ των φεουδαρχών εμφυλίους πολέμους. Όσο για την Αρχαία Ελλάδα η ιστορία είναι πλήρη ολοκληρωτικών καταστροφών πόλεων μεταξύ εμπολέμων σε αυτούς τους εμφύλιους. Η ολοκληρωτική ισοπέδωση της Θήβας μετά την ανταρσία και ήττα της από τον Μέγα Αλέξανδρο, εκτός του σπιτιού του ποιητή Πινδάρου. Που είναι τα αρχαία μνημεία της Θήβας, της φημισμένης πόλης, του παλατιού του Κάδμου; Οι καλύτερες αρχαίες Ελληνικές τραγωδίες γράφτηκαν για την Θήβα και ακόμη παίζονται. "Αν είχαμε σήμερα την ίδια θρησκεία με τότε..." ίσως δεν θα είχαμε αφήσει ούτε ένα μνημείο όρθιο στις μεταξύ των Ελληνικών πόλεων αιώνιους εμφύλιους πολέμους.
@Anonymous Liberty Στην Ιαπωνία υπάρχουν ακόμα ναοί εν λειτουργία εδώ και χιλιάδες χρόνια. Για τον Μάο και τη πολιτισμική επανάσταση δεν διαφωνώ. Φανατισμός ήταν κι αυτός όπως ακριβώς και ο θρησκευτικός φανατισμός. Και ως γνωστόν από φανατισμούς δεν είδαμε τίποτα καλό στην ανθρώπινη ιστορία.
Δεν είμαι σίγουρος ότι τα στοιχεία συμφωνουν με την αποψη αυτή (αποψη που μοιραζονται και οι χαυγιτες δυστυχως για να ξερουμε τι λεμε...)Ο Παρθενώνας (ειχε καει ήδη απο του Ερουλους τον 3αι μχ btw), το Πανθεον, το Castelo D Angelo, πλήθος αρχαιων μνημειων σώθηκαν ακριβως επειδη μετατραπηκαν σε χωρους λατρειας αλλων θρησκειων.Στο τελος, οπως εχω δει να αναφερεται εδώ, απο οτι λεει ο Πλουταρχος τα περισσοτερα αρχαιοελληνικα ιερα εγκαταλειφθηκαν γιατι δεν ειχαν πιστους, ήδη πριν τον χριστιανιμο η αρχαια θρησκεια ειχε υποχωρήσει και εβρισκες αρκετα ιερα της Ισιδας κλπ κλπ.Επισης παμπολοι αρχαιοι ναοι καταστραφηκαν σε πολεμικες συγκρουσεις, δεν ξερω οι Δελφοι (αν και παραλιγο να περασουν οι Γαλατες απο πανω τους, ο Οφις παντως της μαχης των πλαταιων επιβιωσε στην Κωνσταντινουπολη μεχρι σημερα!!!) αλλά το αλλο κεντρικο μερος λατρειας του αρχαιου κοσμου, η Ελευσίνα, καταστραφηκε απο τον δυσαρεστημενο Γοτθο μισθοφορο Αλαραικς. Στο ίδια διαδρομή που κατεληξε (μέσα) στα τείχη της Ρώμης. Μιλάμε για μια πολυ ταραγμενη εποχη.Με τα γεγονοτα του 5αι μχ (βαρβαρικες εισβολές ή αλλοιως μεγάλη μεναστευση) οτιδηποτε μπρουντζινο ελιωσε απο τους βαρβαρους, οτι επιβιωσε ήταν μεσα στα τειχη των μεγαλων πολεων της εποχης ακα Κωνσταντινουπολη. Αν δεν ειχε συμβει το 1204 και η αγρια λεηλασία της πόλης πολλά πραγματα και απο αρχαια γραμματεαι και απο εργα τεχνης θα ειχαν φτασει στο σημερα. Η Αθηνά προμάχος επιβιωσε ως το 1204 στην Κωνσταντινουπολή, ο Δίας της Ολυμπιας (ή η Αθηνά;;) λεγεται καταστραφηκε απο πυρκαγιά το 5αι μχ.Τελος αυτη η αναγνωση, για το Σεραπειο πχ, χριστιανοι και μη χριστιανοι ειναι μηπως απλοική και δεν εντασει το γεγονος σε κοινωνικους και πολιτικους ανταγωνισμους μέσα στους κόλπους της Ρωμαικής αυτοκρατοριας;;;Πως απο τους διωγμους του 300μχ του Διοκλητιανου 90 χρονια μετά, ο διάδοχος του Θεοδοσιος κυρησει παρανομες τις αλλες θρησκείες; Το να το αποδιδουμε μονο στην θρησκεια αυτο ειναι λιγο απλοικο.
Οι Χριστιανοί έκαναν τις μεγαλύτερες; και περισσότερες καταστροφές σε αρχαία ελληνικά μνημεία. Σίγουρα πολλά καταστράφηκαν και σε άλλους πολέμους ή επιδρομές άλλωστε έχουν περάσει 2500 χρόνια. Προσωπικά είμαι άθεος αλλά είναι γνωστό πλέον ότι ο χριστιανισμός δεν επιβλήθηκε χωρίς αίμα, ειδικά στη χώρα μας. Τώρα αυτό που είπες για τους χρυσαυγίτες είναι λίγο άκυρο. Πολλοί όντως καπηλεύονται την αρχαία ελληνική θρησκεία ή τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό αλλά όχι να αλλάξουμε και την ιστορία επειδή μπορεί να συμφωνούμε κάπου με χαυγίτες. Οι νεοναζί δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με όσα πρέσβευε ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός που πάνω απ' όλα ήταν ανεκτικός και πολυπολιτισμικός.
Τον 10 μ.χ. αιώνα η αυτοκρατορική βιβλιοθήκη Κωνσταντινουπόλεως λογικά πρέπει να είχε σχεδόν το σύνολο των κειμένων του αρχαίου κόσμου. Τότε η Κωνσταντινούπολη ήταν ένα υπαίθριο θησαυροφυλάκιο των αριστουργημάτων του αρχαίου κόσμου. Μερικά από αυτά σήμερα τα θαυμάζουμε στον άλλον πυλώνα της Χριστιανοσύνης, το Βατικανό.Μην ξεχνάμε βεβαίως και τους Τρείς Ιεράρχες, κυρίως τον Μέγα Βασίλειο.Το πλήρως εξελληνισμένο Βυζάντιο διέσωσε στο μεγαλύτερο ποσοστό της, την αρχαία ελληνική γραμματεία.Δεν υπάρχει ασυνέχεια, αλλά μια συνεχής διαδοχή από τον Όμηρο έως το 1204.Οι καταστροφικές επιδρομές των βαρβάρων, οι πολιτικοί ανταγωνισμοί και η προσπάθεια της Αυτοκρατορίας να ταιριάξει τελείως διαφορετικούς πολιτισμούς, δίνουν την αίσθηση σε μερικούς της ασυνέχειας. Το τέλος του αρχαίου κόσμου συντελείται στη Δύση με την εισβολή των βαρβαρικών γερμανικών ορδών.
σε καμια περιπτωση δεν θα αλαξουμε την ιστορια, απλα να ειμαστε ενημεροι οτι πολλοι αγανακτουντες για την καταστροφη της "πατρωας" θρησκειας, εχουν αλλη ατζεντα στο μυαλό της.,σε καθε περίπτωση δεν εχω αλλα δεν βλεπω τα στοιχεια ωστε να αιτιολογειται το εκαναν τις μεγαλυτεες και περισσότερες καταστροφες σε αρχαια μνημεια (εξαιρουμενου του σεράπειου κλπ).Κατι που θα με συναρπαζε προσωπικα θα ηταν να ειχαμε ενα timeline με το κλείσιμο/καταστροφη κάθε χώρου. Οι πολεις που μου ερχονται στο μυαλό μου (και ηταν η δευτερη πιθανα και "εθνικη") καταστραφηκαν στο κλεισιμο της Υστερης αρχαιοτητας, όπου δεν απειμειναν παρα μια χουφτα πολης, κυριως στην Ανατολή, και ολος ο κοσμος οπισθοδρομουσε στην αγροτικη ζωη. Η Κορινθος ετσι καταστραφηκε, η αρχαια Μεσσηνη αντιστοιχα (μου φαινεται ξανα λογω Αλαρεικς).Το αλλο γεγονος που συνηγορει στο παραπανω ειναι οτι θα δεις παραλιακες ακμαζουσες πολεις με (χριστιανικες) βασιλικες, να καταστρεφονται την ιδια περιοδο. Ξανα ο λογος ειναι ο ταραγμενος κοσμος που αναδυθηκε απο την Υστερη αρχαιοτητα στον Μεσαιωνα και οχι ο χριστιανισμος per se...Σε καθε περιπτωση, και περα απο την ιστορια του Σεραπειου, θα αντιμετωπιζα με ενδιαφερον μια λιστα καταστροφων απο χριστιανους (ο Αλαρεικς και λοιποι χριστιανοι επιδρομεις προφανως δεν πιανουν - δεν ηταν θρησκευτικο το θεμα τους κατα βαση)
Από αυτό που γράψατε ο κάθε δογματικός φανατικός επιβεβαιώνει την ιδεολογία του. "Οι άλλοι είναι ο εχθρός μου" αλλά ποτέ δεν βλέπουν ότι αυτοί είναι όχι μόνο οι εχθροί των άλλων αλλά και του ίδιου του εαυτού τους.Αυτό ισχύει από τους θεοκρατικούς ταλιμπάν μέχρι τους θεοσυκοφάντες ταλιμπανάθεους.Ο φανατισμός των ζηλωτών μιας θρησκείας, του Ισλάμ, κατάστρεψε ένα μνημείο του λαού τους και όλης της ανθρωπότητας, αλλά ξεχνούν μερικοί, ότι η λατρεία του ίδιου λαού για ένα άλλο θρησκευτικό πρόσωπο και θρησκεία, Βουδισμός, δημιούργησε αυτό το μνημείο. Πολύ περισσότερα θαύματα του ανθρώπινου πολιτισμού εμπνεύσθηκαν και δημιουργήθηκαν στην λατρεία μιας θρησκείας ή Θεού, παρά καταστράφηκαν.+:Αν η επιγραφή ενός άρθρου έδινε όλα όσα πρέπει να καταλάβουμε χωρίς να χρειάζεται να διαβάσουμε και να ερευνήσουμε τότε το Κοράνι είναι ένα σπάνιας γεύσης ψάρι, πάντρεμα πέστροφας με σολομό, αλλά πρέπει να ξέρει ο μάγειρας να το καθαρίζει καλά. Γευστικότατο είναι αλλά αν φας ένα από τα δηλητηριώδη αγκάθια του πεθαίνει η γεύση σου και εσύ ακαριαία.
Πολυ βολικό για τον αναγνώστη που λείπει η διάλυση αρχαίων ελληνικών και ρωμαικών ναών και αγαλμάτων απο τους χριστιανοταλιμπάν.Θρησκεία = βαρβαρότητα, και αυτό ισχύει για όλους, όχι μόνο για τους άλλους
αν δεν με γελούν τα μάτια μου, νομίζω ότι τόσο ο τίτλος όσο και ολόκληρη η τρίτη παράγραφος για το Σεράπειον και όχι μόνο αναφέρονται σε αυτό ακριβώς το θέμα, συνοπτικά λίγο βέβαια γιατί πρόβαλα περισσότερο τα πιο σύγχρονα γεγονότα.
Έχετε δίκιο, αλλά εστιάζετε στην καταστροφή ενός ναού ενώ μιλάμε για στοχευμένη και οργανωμένη "πολιτισμική γενοκτονία", με κατεστραμμένα απίστευτα μνημεία και έργα τέχνης για σχεδόν μια χιλιετία.Είναι σαν να μιλάμε για τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο αναφερόμενοι μόνο στην μάχη της κρήτης ας πούμε.Χαλαρά δεν κράζω, απλά με ξένισε οτι η πιο σημαντική ίσως πολιτισμική καταστροφή στην ιστορία της ανθρωπότητας αναφέρεται έτσι.