Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter

Στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος

2

Η Αθήνα είναι η πόλη που σε αιφνιδιάζει σε κάθε γωνιά της με την αρχιτεκτονική κληρονομιά που διαθέτει. Ένας ανυπέρβλητος κτιριακός πλούτος που συνδέει το χθες με το σήμερα και δίνει τη δυνατότητα στους Αθηναίους να έρθουν σε επαφή με αφηγήσεις του παρελθόντος καθώς και με την ιστορία της πόλης όπου κατοικούν. Ένα από τα πιο επιβλητικά μνημεία της πρωτεύουσας βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Ακαδημίας και Κανάρη.

Αναφερόμαστε στο Μέγαρο Δεληγιώργη που, χτισμένο στις αρχές της δεκαετίας του 1880, σε σχέδια που είχαν ανατεθεί στον Γερμανό αρχιτέκτονα Ernst Ziller, θεωρείται δείγμα του ώριμου αθηναϊκού νεοκλασικισμού και συγκαταλέγεται στα κτίρια που μεταμόρφωσαν την Αθήνα του 19ου αιώνα και εξακολουθούν να αποτελούν ένα σημαντικό κεφάλαιο του αρχιτεκτονικού θησαυρού της. Το συγκεκριμένο τριώροφο αρχοντικό ανήκε στον πολιτικό και δημοσιογράφο Λεωνίδα Δεληγιώργη (1840-1928), αδερφό του επί πολλά έτη πρωθυπουργού Επαμεινώνδα Δεληγιώργη. Ο Λεωνίδας Δεληγιώργης ήταν γόνος πολιτικής οικογένειας από το Μεσολόγγι, η οποία στα τέλη του 1850 μετεγκαταστάθηκε στην Αθήνα.

Η μαρμάρινη σκάλα στην κύρια είσοδο επί της οδού Κανάρη, το τοξωτό πρόπυλο και οι υπέροχες οροφογραφίες της περιόδου του Τσίλερ αποτελούν τα πρώτα δείγματα γραφής που εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη του νεοκλασικού κτιρίου. 

Γεννήθηκε στην πρωτεύουσα της Αιτωλοακαρνανίας το 1839 και υπήρξε συνεργάτης του αδελφού του στις εξεγέρσεις εναντίον του βασιλιά Όθωνα. Εξαιτίας της αντιπάθειάς του για τον Όθωνα, μαζί με τον αδερφό του εξορίστηκαν και φυλακίστηκαν στην Κύθνο, ενώ αργότερα, όταν ο Όθωνας κηρύχθηκε έκπτωτος και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την χώρα, ανέλαβε τη διεύθυνση της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Εφημερίς των Συζητήσεων», δημοσιογραφικού οργάνου του κόμματος του αδελφού του. Επίσης, υπήρξε μέτοχος στα Μεταλλεία Λαυρίου καθώς και υπουργός Εξωτερικών στην κυβέρνηση του Θεόδωρου Δεληγιάννη.

Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σήμερα το τριώροφο κτίριο έχει περάσει στην ιδιοκτησία του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, που το απέκτησε από τους κληρονόμους του Λεωνίδα Δεληγιώργη. Για περισσότερα από τριάντα χρόνια στέγασε την περίφημη Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια της δικτατορίας, το μέγαρο απειλήθηκε με κατεδάφιση, αφού υπήρχαν σχέδια που προέβλεπαν την ανέγερση πολυώροφου κτιρίου γραφείων σαν εκείνα που υπάρχουν ήδη στην απέναντι πλευρά της οδού Ακαδημίας. Όμως, παρόλο που δημοσιεύματα της εποχής αναφέρονταν στα συγκεκριμένα σχέδια, τελικά δεν προχώρησαν και ακυρώθηκαν.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1997, μια πυρκαγιά ήταν η αιτία που παραλίγο να βάλει σε κίνδυνο ολόκληρο το μέγαρο. Τελικά, για πολλά χρόνια το τριώροφο μέγαρο μεταξύ των οδών Πινδάρου, Ακαδημίας και Κανάρη παρέμενε κλειστό για το κοινό, αφού πραγματοποιούνταν εργασίες επισκευής, αναπαλαίωσης, συντήρησης και αποκατάστασης προκειμένου να μισθωθεί εκ νέου από το Μετοχικό Ταμείο.


Πλέον το Μέγαρο Δεληγιώργη διαθέτει έναν σύγχρονο ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, ενώ ο ιστορικός χαρακτήρας του έχει μείνει αναλλοίωτος. Πρόκειται για ένα κτίριο εκλεκτικιστικού ρυθμού, με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους αρκετά πρωτοποριακούς για την εποχή τοξωτούς θόλους που ακολουθούν τις επιταγές της γαλλικής αρ νουβό. Η μαρμάρινη σκάλα στην κύρια είσοδο επί της οδού Κανάρη, το τοξωτό πρόπυλο και οι υπέροχες οροφογραφίες της περιόδου του Τσίλερ αποτελούν τα πρώτα δείγματα γραφής που εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη του νεοκλασικού κτιρίου.

Παράλληλα, και στους τρεις ορόφους (ένα ισόγειο και δύο όροφοι συνολικής μεικτής επιφάνειας 1.160 τ.μ.) είναι ευδιάκριτα τα αναγεννησιακά στοιχεία κατασκευής, ενώ από την είσοδό σου ήδη καταλαβαίνεις τι θα ακολουθήσει. Κάθε αίθουσα έχει τον δικό της χαρακτήρα, ενώ οι παρεμβάσεις που συντελέστηκαν αναδεικνύουν και αποκαλύπτουν το μέγεθος της αξίας του αστικού νεοκλασικισμού.

Το μέγαρο συνδέεται με το εκκεντρικό γειτονικό κτίριο της οδού Πινδάρου, ενώ ο χώρος δεξιά μετά τον προθάλαμο θυμίζει πολύ πρωθυπουργική κατοικία. Οι υπόγειοι χώροι χρησιμοποιούνταν από το υπηρετικό προσωπικό, το οποίο διέθετε ξεχωριστή σκάλα εντός του κτιρίου για τις μετακινήσεις του, ενώ τον Λεωνίδα Δεληγιώργη ακολουθούσαν διάφορες φήμες που απασχόλησαν τα κοσμικά σαλόνια της εποχής.

Αναντίρρητα, δύσκολα παίρνει κανείς το βλέμμα του από το συγκεκριμένο, πανέμορφο αθηναϊκό οικοδόμημα. Το Μέγαρο Δεληγιώργη ανήκει στα εντυπωσιακά μνημεία της πόλης και καταδεικνύει την αρχιτεκτονική ομορφιά της Αθήνας. Χωρίς αμφιβολία, ξεχωρίζει ως ένα σημαντικό τοπόσημο και θεωρείται συνώνυμο της διαχρονικής αξίας και της αισθητικής της πόλης. Τέλος, το σημαντικό είναι ότι έρχεται να δώσει πνοή στο ταλαιπωρημένο κέντρο της Αθήνας και να συγκροτήσει ένα κομβικό σημείο αναζωογόνησης της καθημερινότητάς μας.

Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Urban Culture
2

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Urban Culture / Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Ένα μικρό οδοιπορικό σε περισσότερο ή λιγότερο γνωστά τοπόσημα και γειτονιές του Πειραιά που παρουσιάζουν ιστορικό, αρχιτεκτονικό, κοινωνιολογικό αλλά και πολιτιστικό ενδιαφέρον με «ξεναγό» τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, Νίκο Διαμαντή.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ