Οι 8 καλύτερες ταινίες του Γουες Κρέιβεν, με αφορμή το αφιέρωμα στο Τριανόν

Οι 8 καλύτερες ταινίες του Γουες Κρέιβεν, με αφορμή το αφιέρωμα στο Τριανόν Facebook Twitter
Ο Γουες Κρέιβεν ανάμεσα στον Ghostface (Scream) και τον Φρέντι Κρούγκερ (Εφιάλτης στο Δρόμο με τις Λεύκες), τους δύο διασημότερους σίριαλ κίλερς της φιλμογραφίας του
0

Η καριέρα του Γουες Κρέιβεν θα μπορούσε να χωριστεί σε τρεις διακριτές φάσεις. Επί μία εικοσαετία, ο Αμερικανός δημιουργός από το Οχάιο έχτιζε όνομα πάνω σε ταινίες σπλάτερ μικρών σχετικά προϋπολογισμών που πλέον έχουν σχεδόν όλες τον χαρακτήρα του καλτ, αποκτώντας δικαίως τη φήμη του «μετρ του τρόμου». Στα μέσα των 90's καταφέρνει να αποδομήσει μόνος του το είδος των ταινιών τρόμου, καθιστώντας το ξανά ενδιαφέρον για ένα νέο κοινό και δημιουργώντας μια νέα σχολή. Τα τελευταία χρόνια επιχείρησε, παρά το προχωρημένο της ηλικίας του, να προσαρμοστεί εκ νέου στα δεδομένα της εποχής όμως ο θάνατός του από καρκίνο στις 30 Αυγούστου διέκοψε την προσπάθειά του. Το Τριανόν τον τιμά στις 9 και 10 Οκτωβρίου με ένα αφιέρωμα που περιλαμβάνει 6 ταινίες του κι εμείς κάνουμε μια χρονική αναδρομή στις καλύτερες στιγμές της φιλμογραφίας του, με βάση τις βαθμολογίες που συγκεντρώνουν οι δημιουργίες του στο imdb.

The Last House on the Left (1972)

«Βιασμός στο τελευταίο σπίτι αριστερά» ήταν η 70's γραφική ελληνική απόδοση του τίτλου της ταινίας που έβαλε τον Κρέιβεν στον κινηματογραφικό χάρτη. Όχι βέβαια πως ήταν παραπλανητικός, αφού περί αυτού επρόκειτο: Μια σκληρή ιστορία βιασμού και εκδίκησης που αποτελούσε διασκευή της «Πηγής των Παρθένων» του Μπέργκμαν, έμελλε να γίνει μια από τις πιο περιβόητες ταινίες τρόμου όλων των εποχών, αφού ακόμα και σήμερα κάποιες σκηνές σοκάρουν με την ωμότητά τους. Εντελώς low budget, λογοκριμένη και απαγορευμένη σε πολλές χώρες για χρόνια, η ταινία θα γνώριζε σχεδόν 40 χρόνια μετά ένα σαφώς ηπιότερο αλλά εξίσου ενοχλητικό ριμέικ από τον δικό μας Ντένη Ηλιάδη για την επιλογή του οποίου υπεύθυνος ήταν ο ίδιος ο Κρέιβεν. Μετά την επιτυχία της νέας ταινίας μπορεί πλέον ο Ηλιάδης να υπερηφανεύεται ότι είναι ένας από τους ελάχιστους Έλληνες δημιουργούς που άγγιξαν το Χόλιγουντ και τα μεγάλα στούντιο.

 

Αίμα στους Λόφους (The Hills Have Eyes, 1977)

Η ταινία του Κρέιβεν που ακολούθησε απέκτησε ισάξια καλτ φήμη – και το ριμέικ του 2006 από τον Γάλλο Αλεξάντρ Αζά συγκαταλέγεται επίσης στις καλές στιγμές του τρόμου των 00's. Το γνώριμο πλέον στόρι της οικογένειας/παρέας/ζευγαριού που χάνεται κατά τη διάρκεια ενός road trip και βρίσκεται σε (πολύ) λάθος σημείο να καταδιώκεται από (πολύ) κακούς ανθρώπους ή άλλα πλάσματα έχει αναπαραχθεί δεκάδες φορές, αλλά οι απαρχές του βρίσκονταν κάπου εδώ, με την οικογένεια των Κάρτερ να πέφτει πάνω σε κανιβάλους στην έρημο της Νεβάδα.

 

Εφιάλτης στο Δρόμο με τις Λεύκες (Nightmare on Elm Street, 1984)

Αν συγκεντρώσουμε τους διασημότερους σίριαλ κίλερς στην ιστορία των ταινιών τρόμου, ο Φρέντι Κρούγκερ θα βρίσκεται σίγουρα στις υψηλότερες θέσεις, αν όχι στην πρωτιά. Το λεπιδοφόρο παραμορφωμένο δημιούργημα του Κρέιβεν που στοιχειώνει τους εφιάλτες των εφήβων της αμερικανικής suburbia έγινε έμβλημα των 80's, πρωταγωνίστησε σε μια ολόκληρη σειρά ταινιών (παράλληλα με τον Τζέισον Βόρχις των ταινιών «Παρασκευή και 13», με τον οποίο ήρθε σε ανοιχτή σύγκρουση σε εκείνο το ανεκδιήγητο Freddy vs. Jason του 2003), τις 2 από τις οποίες («Nightmare on Elm Street 2» και «The New Nightmare») σκηνοθέτησε ο ίδιος ο Κρέιβεν, και καλογυαλίστηκε σε σύγχρονο πακετάρισμα στη μόδα των ριμέικ, το 2010. Η σημαντικότερη λεπτομέρεια της ορίτζιναλ ταινίας; Αποτέλεσε την αρχή της καριέρας ενός μεγάλου χολιγουντιανού σταρ, του Τζόνι Ντεπ.

 

The Serpent and the Rainbow (1988)

Βασισμένη στο ομώνυμο σύγγραμμα του βοτανολόγου του Χάρβαρντ Γουέιντ Ντέιβις, ο οποίος μελέτησε τις τεχνικές βουντού της Αϊτής, αυτή η στάση στη μυθολογία των ζόμπι αποτελεί από τις πιο ιδιαίτερες στιγμές στην καριέρα του Κρέιβεν. Ο συγγραφέας επιθυμούσε να αναλάβουν το πρότζεκτ ο Πιτερ Γουίαρ και ο Μελ Γκίμπσον, αλλά τελικά ο Μπιλ Πούλμαν πρωταγωνίστησε στην κατά Κρέιβεν κινηματογραφική μεταφορά της ιστορίας του άνδρα που δηλητηριάστηκε, θάφτηκε ζωντανός και στη συνέχεια επέστρεψε στη ζωή με τη βοήθεια ενός μίγματος βοτάνων που τον μετέτρεψαν σε ζόμπι.

 

Κραυγή Αγωνίας (Scream, 1996)

Χωρίς αμφιβολία η καλύτερη ταινία της καριέρας του. Με το «Scream» ο Κρείβεν κατάφερε μέσα σε μια νύχτα το ακατόρθωτο: να ανανεώσει πλήρως το ενδιαφέρον για ένα εντελώς κουρασμένο είδος, στον κορεσμό του οποίου ο ίδιος είχε συμβάλει, εισάγοντας στο παιχνίδι τον αυτοσαρκασμό και τα παρωδιακά στοιχεία ως μέσα αποδόμησης του, κι έτσι να το παραδώσει φρεσκότατο και έτοιμο για μαζική κατανάλωση από τη νέα γενιά θεατών. Άπειροι μιμητές ακολούθησαν, κανείς όμως δεν κατάφερε πραγματικά να φτάσει την εξυπνάδα και το απόλυτο fun αυτής της ταινίας που -εκτός των άλλων- τόλμησε το αδιανόητο για την εποχή: να ξεπαστρέψει το πιο διάσημο μέλος του καστ, την Ντρου Μπάριμορ, μέσα στο πρώτο δεκάλεπτο. «What's your favorite scary movie?» τη ρωτά ο Ghostface για πρώτη φορά στην αρχή της ταινίας. Η δική μου απάντηση είναι πλέον προφανής...

 

Scream 2 (1997)

Μόλις έναν χρόνο αργότερα, η σεναριακή πένα του Κέβιν Γουίλιαμσον στόχευσε σε κάτι πιο δύσκολο από όσα κατάφερε, σε συνεργασία με τον Κρέιβεν, στο πρώτο «Scream». Έφτιαξαν ένα σίκουελ εξίσου καλό και πρωτότυπο -για πολλούς ανώτερο- με την πρώτη ταινία, με τρόπο που σήμερα θα φάνταζε ο πιο προφανής: απαριθμώντας και σχολιάζοντας τα κλισέ των σίκουελ. Εντελώς αυτοαναφορικό σε σημείο ναρκισσισμού, αλλά τολμηρότερο από τον προκάτοχό του, το «Scream 2» θα εδραίωνε την κυριαρχία του είδους για τουλάχιστον μία δεκαετία, μέχρι να κάνει την εμφάνισή της η μετεξέλιξη του torture porn, θα οδηγούσε σε δύο ακόμα, σαφώς κατώτερες συνέχειες (το «Scream 4» του 2011 που προσπάθησε, εν μέρει με επιτυχία, να εκσυγχρονίσει τα δεδομένα για τη γενιά των social media, έμελλε να είναι η τελευταία ταινία του Κρέιβεν) και θα έβρισκε σήμερα, σχεδόν 20 χρόνια μετά, όχι μία αλλά δύο τηλεοπτικές αναβιώσεις, το direct «Scream: The TV Series» του MTV και το κωμικό, αλλά επηρεασμένο από τη μυθολογία, «Scream Queens» που υπογράφει ο Ράιαν Μέρφι για το FOX.

 

Μια Τρυφερή Σχέση (Music of the Heart, 1999)

Για τη μία από τις ελάχιστες φορές που ο Κρέιβεν δεν ασχολήθηκε με το είδος του τρόμου, στράφηκε στη Μέριλ Στριπ και το αποτέλεσμα τής απέφερε μία από τις πάμπολλες υποψηφιότητές της για Όσκαρ. Η Στριπ υποδύεται σε αυτή τη συμπαθητική κομεντί μια δασκάλα βιολιού που προσπαθεί να μεταδώσει την παιδεία της κλασικής μουσικής σε παιδιά του Χάρλεμ. Όχι από τις ταινίες για τις οποίες τον θυμόμαστε, αλλά σίγουρα μια ενδιαφέρουσα «παραφωνία» στο σύνολο της φιλμογραφίας του.

 

Red Eye (2005)

Το 2005 ο Κρέιβεν υπέγραψε σκηνοθετικά δύο ταινίες, το αποτυχημένο «Cursed» που όλοι περίμεναν ότι θα ανανέωνε τον μύθο του λυκανθρώπου και το σαφώς πιο «ήσυχο» θρίλερ αγωνίας, αλλά σίγουρα ανώτερο, «Red Eye». Η ταινία διαδραματίζεται σε ένα αεροπλάνο και παρά το γεγονός ότι δεν είναι σπλάτερ, διαθέτει την απαραίτητη κλειστοφοβία που την κάνει αξιομνημόνευτη. Η Ρέιτσελ ΜακΆνταμς βρίσκεται εδώ αμέσως μετά το σουξέ του «Notebook» αλλά φυσικά την παράσταση κλέβει η απόλυτα παρανοϊκή φάτσα του Κίλιαν Μέρφι, ενός υπέροχου ηθοποιού τεράστιων δυνατοτήτων και δυστυχώς μικρής (μέχρι τώρα) αναγνώρισης.

 

Διήμερο αφιέρωμα στον Γουες Κρέιβεν

9/10 & 10/10, Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21)

Είσοδος: 6 ευρώ ανά ημέρα

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Παρασκευή 9/10

18.30: The Hills Ηave Εyes (1977)

20.30: The People Under The Stairs (1991)

22:30: Nightmare on Elm Street (1984)

Σάββατο 10/10

18:30: Last House on the Left (1972)

20:30: The Serpent and the Rainbow (1988)

22:30: Scream (1996)

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
THE LIFO TEAM
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ