Η Μέριλ Στριπ εξηγεί τον σεξισμό στην ιστορία του κινηματογράφου

 Η Μέριλ Στριπ εξηγεί τον σεξισμό στην ιστορία του κινηματογράφου Facebook Twitter
11

 

Ένα ακόμη εξαιρετικό παράδείγμα των διακρίσεων που δέχονται οι γυναίκες έδωσε η λατρεμένη από το κοινό Μέριλ Στριπ κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης σχετικά με τα φαινόμενα σεξισμού στον κινηματογράφο Jon Stewart με καλεσμένους την ίδια, και τις σκηνοθέτες Ava DuVernay και Sharmeen Obaid-Chinoy.

Στο βίντεο που ακολουθεί η ίδια παραδέχθηκε πως «όταν είσαι ηθοποιός ακολουθείς τις ιδέες του σκηνοθέτη σου, ωστόσο, είναι αρκετά δύσκολο για μια γυναίκα σκηνοθέτη να κυριαρχήσει σε αυτόν τον ανδροκρατούμενο επαγγελματικό κλάδο». Η ηθοποιός που μετρά 19 υποψηφιότητες για Όσκαρ, ενώ έχει κερδίσει 3 από αυτά κατά τη διάρκεια της καριέρας της, εκφράζει με κάθε τρόπο και σε όποια ευκαιρία της δοθεί την υποστήριξή της προς το γυναικείο φύλο που ακόμη και σήμερα δεν διαθέτει τα ίδια δικαιώματα με τον ανδρικό πληθυσμό - τουλάχιστον στην πράξη.

Σε αρκετές συνεντεύξεις της, ακόμη και σε λόγους της στα Όσκαρ φροντίζει πάντα να κάνει αναφορές στις γυναίκες των οποίων τα ταλέντα παλεύουν να αναγνωριστούν. «Ήδη από μικρά κοριτσάκια βλέπουμε στην ιστορία, στη μεγάλη λογοτεχνία τα πάντα να περιστρέφονται γύρω από τα αγόρια. Θέλω να είμαι ο Peter Pan όχι η Τinkerbell, ο Tom Sawyer όχι η Becky. Πάντα όλα ήταν γύρω από τους άνδρες», αναφέρει χαρακτηριστικά στη συζήτηση αυτή.

«Το δυσκολότερο πράγμα για μένα ως ηθοποιός είναι να διηγηθώ μια ιστορία και το ανδρικό κοινό να νιώσει ό,τι ακριβώς αισθάνομαι εγώ. Να μπουν στη θέση μιας γυναίκας πρωταγωνίστριας. Όλα τα κινηματογραφικά στούντιο γνωρίζουν πως αυτός είναι ο πιο δύσκολος στόχος να επιτευχθεί» επισημαίνει με ειλικρίνεια η ηθοποιός. Παρουσιάζει, έτσι το βασικό πρόβλημα που το Ηollywood αντιμετωπίζει καθώς θα γυριστούν, για παράδειγμα, 8 νέες ταινίες για τον Batman αλλά καμία για τη Wonder Woman, μια ακόμη περίπτωση διακρίσεων που λαμβάνουν χώρα στον κινηματογράφο όπως αναφέρει η ίδια.

Αξίζει να αναφέρουμε πως στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στη Tribeca η Στριπ ανακοίνωσε την δημιουργία ενός εργαστηρίου σεναρίου μόνο για γυναίκες άνω των 40 ετών που θα στηρίξει απόλυτα η ίδια επιβεβαιώνοντας, έτσι, με πράξεις τα ισχυρά λεγόμενά της για προστασία και στήριξη των γυναικών.

11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Οθόνες / Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Διάσημος ανά τον πλανήτη από το «Σογκούν» και «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», ο Αμερικανός ηθοποιός αποφάσισε πριν από είκοσι χρόνια να αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα και να κερδίσει την ελευθερία του
THE LIFO TEAM
Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
10 σπουδαίες κινηματογραφικές ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Οθόνες / Από τα ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ ως τον Κεν Λόουτς: Δέκα σπουδαίες ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Ο φετινός νικητής του Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου είναι ένας αυθεντικός καρατερίστας, αλλιώτικος και απόκοσμος, συγκινητικός στα όρια της συντριβής. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Οθόνες / Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Ο τεχνολογικός γίγαντας έχει την πολυτέλεια να ξοδεύει μυθικά ποσά για περιεχόμενο υψηλού κύρους αλλά χαμηλής ανταπόκρισης. Είναι αυτό μέρος μιας στρατηγικής ή απλά έχει λεφτά για πέταμα;
THE LIFO TEAM
Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Οθόνες / Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Ένα πικρό φινάλε σε μια λαμπερή ζωή, με ιστορίες μίσους μεταξύ των παιδιών του, μια περιουσία που έχει διανεμηθεί «άδικα» και κατηγορίες για χειραγώγηση και κακοποίηση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

The Review / Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Τίνα Μανδηλαρά αναλύουν την ταινία που συζητήθηκε περισσότερο από όλες στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τα «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, με αφορμή την κυκλοφορία της στις αίθουσες από 28 Μαρτίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Με αφορμή το «Νέο Αγόρι», μια ταινία του συμπατριώτη της Γουόρικ Θόρντον στην οποία ανέλαβε την παραγωγή και πρωταγωνιστεί, η σπουδαία ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Αποκαλύπτει ένα δύσκολο παιδικό βίωμα, μιλά για τις έννοιες του θαύματος και του σωτήρα, θυμάται πώς γνώρισε τον Χρήστο Νίκου και τι την έλκει στο σινεμά που αυτός οραματίζεται. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Daily / Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Το ντοκιμαντέρ «In Restless Dreams: The Music of Paul Simon» αποτελεί μια συναρπαστική αναδρομή στη μακρά πορεία του σπουδαίου δημιουργού, από τους Simon and Garfunkel μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Οθόνες / Έρωτας και μνήμη: Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Η δημοφιλής ρομαντική ταινία με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Κέιτ Γουίνσλετ συμπλήρωσε μια εικοσαετία από την αμερικανική της πρεμιέρα. Με αφορμή αυτή την επέτειο, την επισκεπτόμαστε ξανά και εξετάζουμε γιατί παραμένει αγαπητή μέχρι σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Εξαιρετικος ανθρωπος και καλλιτεχνης και ζωτικο το θεμα που επιλεγει να φερει στην επιφανεια. Ειμαστε στο 2015 και βλεπουμε ακομα κοριτσακια με μινι φουστες να προωθουν προιοντα/εξυπηρετουν/καθονται πορτα σε μαγαζια;;; Γιατι; Για να ικανοποιηθει το ματι του αντρα;! Ελεος!Απ'την αλλη, τα αμερικανικα προτυπα την τελευταια πενταετια τεινουν να κανουν στροφη 180 μοιρων, στοχευοντας αμεσα τον ανδρα. Γυναικες εξυπνες, καπατσες να πλαισιωνονται και απο αφελεις και επιρρεπεις αντρες! Δεν ειναι αυτο το μελλον που θελω.. Σε καμια περιπτωση..
Εάν είχατε γεννηθεί στην Ελλάδα,όπου αγόρια και κορίτσια μεγαλώσαμε με καντυ-καντυ,δεν θα το λέγατε αυτό,κυρία Στριπ μου!!Πιστεύω πως είναι λιγάκι άδικη,απο την άποψη πως ναι μεν,υπάρχουν λίγες σκηνοθέτιδες στον χώρο,αλλά μην ξεχνάμε πως αρκετές(οι υπόλοιπες είναι unisex)ταινίες & τηλεοπτικές σειρές απευθύνονται στο γυναικείο κοινό,έχουν γυναίκες στον πρωταγωνιστικό ρόλο ή,και αυτές είναι και οι πιο πονηρές,ο πυρήνας της κοσμοθεωρίας τους είναι "θηλυκής απόχρωσης".Με αφορμή το gravity(γυναίκα πρωταγωνιστεί)είδα ένα ρεπορτάζ που έλεγε πως ταινίες με γυναίκες στον πρώτο ρόλο έχουν περισσότερα κέρδη.Οπότε,δεν νομίζω να ευσταθεί και τόσο η μομφή περί σεξισμού,μιας και τα στούντιο,ως κερδοσκοπικές εταιρείες που είναι,θα ενδιαφέρονταν πιο πολύ για τα έσοδα,παρά για να προωθούν άνδρες σε κυρίαρχους ρόλους.Ακόμη,πολλά επαγγέλματα(γιατροι,νομικοί,καθηγητές κ.α.) έχουν σχεδόν ίσο ποσοστό ανδρών τε και γυναικών εργαζομένων,η κινηματογραφική βιομηχανία γιατί να αποτελεί εξαίρεση; Είναι το σινεμά το τελευταίο προπύργιο/οχυρό της ανδροκρατίας στα εργασιακά; Δεν νομίζω!Μάλλον οι ίδιες οι γυναίκες δεν ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν αυτό τον δρόμο,εάν το ήθελαν,θα το 'χαν καταφέρει σε μεγάλο βαθμό.Πιθανόν να υπάρχει και μία ψυχαναλυτική εξήγηση γι' αυτό:είχα διαβάσει σε άρθρο πως οι άνδρες επιλέγουν να δημιουργούν καλλιτεχνικά έργα,επειδή δεν μπορούν να δημιουργήσουν άνθρωπο.Κι επειδή οι γυναίκες μπορούν,δεν έχουν ανάγκη να δημιουργήσουν τέχνη!Προσωπικά,διαφωνώ με το άρθρο,διότι είναι μειωτικό και σεξιστικό εις βάρος των ανδρών,καθώς υποτιμά την συμβολή μας στην τεκνοποίηση(χρειαζόσαστε και σπέρμα,έτσι,δεν είναι;),και εν γένει απαξιώνει την ίδια την τέχνη,την πνευματική τροφή της ανθρωπότητας,αυτό που μας διαφοροποιεί απ' τα ζώα,αλλά εφόσον υπάρχει αυτή η άποψη,έπρεπε να την αναφέρω!Τέλος,"εργαστήρι ΜΟΝΟ για γυναίκες "; Αυτό δεν είναι σεξιστικό,κυρία Στριπ; Και μόνο "άνω των 40 ετών"; Και ρατσισμός ηλικίας μέσα στον ρατσισμό φύλου(Inception!!),κυρία Στριπ;
Ισχύει, έχεις δίκιο στις τελευατίες σου 2 παρατηρήσεις. Αλλά σε κάθε είδος διαχωρισμού έχω παρατηρήσει ότι ανταπαντάνε (ο κόσμος) με διαχωρισμό από την άλλη άκρη. Είτε πρόκειται για σεξισμό, ρατσισμό, ή οτιδήποτε. Δε συμφωνούσα, μέχρι που παρατήρησα ότι σε διαχωρισμούς του παρελθόντος, η εξισορρόπηση επιτυγχάνθηκε με αυτή τη μέθοδο. Σκέφτηκα οτι πιθανώς η μέθοδος "θα σου ταϊσω στα μούτρα το αντίθετο μέχρι να μη σου φαίνεται περίεργο, ξεχωριστό, πια" πιάνει τελικά ως μέθοδος απευαισθητοποίησης. Και αμβλύνθηκε η διαφωνία μου.Υ.Γ. Κι εγώ μεγάλωσα με Κάντυ Κάντυ. Πήρα να ξαναδώ πριν λίγα χρόνια για να παλιμπαιδίσω. Και κατέληξα. Η Κάντυ Κάντυ ήταν ηλίθια. Ως εκ τούτου, πολύ κακό πρότυπο και για τα αγοράκια και για τα κοριτσάκια.
ατυχες το παραδειγμα μπατμαν και wonderwoman για μενα. σε ταινια δρασης και αντιμετωπισης δυνατων αντιπαλων με βαση τη μυικη δυναμη, δεν μπορεις να βαλεις γυναικα για πρωταγωνιστρια. αν βεβαια θες να κανεις ταινια που να αναδεικνυεις την πονηρια και την εξυπναδα, ανετα η γυναικα θα μπορουσε να ειναι πρωταγωνιστρια που κατατροπωνει εχθρους με τεχνασματα. περα απο αυτο, προσωπικη μου αποψη οτι στο χωρο των συναισθηματικων ταινιων, εχουν τον πρωτο λογο!
στερεοτυπο οτι η γυναικα δεν εχει την ιδια μυικη δυναμη με τον ανδρα; στερεοτυπο οτι οι περισσοτερες ιστορικες μορφες που χρησιμοποιει ο κινηματογραφος ειναι ανδρες; οσο και να ειμαι υπερ των λεγομενων τις, υπαρχουν ρολοι που οπως και να το κανουμε, ταιριαζουν σε ανδρες. ακομα και οι σεναριογραφοι επιλεγουν ανδρα για πρωταγωνιστη. ειναι τοσο μισογυνηδες;
O Batman είναι ένας θνητός με gagdets, δεν έφαγε ποτέ κανέναν με τη μυική του δύναμη. Η Wonder Woman είναι υπερηρωίδα, άρα με υπερδυνάμεις (και gadgets η συγκεκριμένη). Άρα δεν υπάρχει κανένας λόγος η Wonder Woman να μη μπορεί να κόψει τους ίδιους ή και περισσότερους κώλους απ'το Batman. Άρα το παράδειγμα με το Batman και τη Wonder Woman είναι 100% επιτυχημένο, άμα τη σύγκρινε με το Superman να σου δινα δίκιο για τα επιχειρήματά σου. Αλλά τα δικά σου επιχειρήματα, εκτός του ότι ακολουθούν στερεότυπα, υποπίπτουν και σε λογικό σφάλμα, ενώ το επιχείρημα της Streep τεκμηριώνεται και λογικά.
Το παράδειγμα της στριπ είναι ατυχές γιατί απλώς δεν υπάρχει τπτ το ενδιαφέρον στη γουόντερ γούμαν αλλά και σε ΚΑΝΕΝΑ γυναικείο χαρακτήρα από κόμικ αλλά και επειδή ο περισσότερος κόσμος που διαβάζει κόμικς ή/και θα πάει να δει αυτές τις ταινίες είναι ανδρικός. Είμαστε σπασίκλες, τι να κάνουμε? Και δε μπορούμε να ταυτιστούμε με το φύλο σας οπότε σε αυτές τις ταινίες δε θα πατούσε κανείς γιατί εμείς δε θα βρίσκαμε κοινά σημεία με την ηρωίδα και οι περισσότερες γυναίκες θα έλεγαν ''καλά θα πάμε να δούμε wonder woman?''. Οπότε δε νομίζω ότι οι παραγωγοί σκέφτονται τόσο ότι είστε γυναίκες και για αυτό σας κάνουν στην άκρη αλλά ότι οι ανδρικοί χαρακτήρες είναι πιο αποδοτικοί γιατί για αυτούς και πάνω σε αυτούς πολύ απλά δημιουργήθηκαν τα κόμικς. Ήταν εποχή ανδροκρατίας αλλά τι να κάνουμε που τότε χτίστηκε όλη η δομή των κόμικς και όλες οι καλές ιδέες μετουσιώθηκαν σε ενδιαφέροντες ανδρικούς χαρακτήρες? Και δεν ισχύει μόνο για τα κόμικς αυτό. Την ενοχλεί που δεν υπάρχει ας πούμε αντίστοιχος ήρωας του Τομ Σόγιερ ή του Πητερ Παν. Ε φτιάξε τώρα στο εργαστήρι σου σούπερ ουάου ηρωίδες και σταμάτα να γκρινιάζεις. Κανείς δε σε εμποδίζει να κάνεις αυτό που θες.
Θα παρακαλούσα εσείς οι προσωρινά 25 να αναφέρετε παραδείγματα από ενδιαφέροντες γυναικειους χαρακτήρες από κόμικς. Που να έχουν όμως και αξιόλογο backstory.
τι να πει κανεις για εναν ανθρωπο που ειναι στο φως των προβολεων 20 χρονια παραπανω απο οσο ζω εγω δεν εχει προκαλεσει ποτε και ειναι ακομα ελκυστικη και ενδιαφερουσα.μονο θαυμασμο μου προκαλει και δεν νομιζω οτι υπαρχει πιο αξιοπιστη πηγη για τον κινηματογραφο